Gå til innhold

Tråden for de hodetelefonofile

miCro

Anbefalte innlegg

Normalt sett foretrekkes åpne lydmessig hvis det fungerer i miljøet en er i. Lukkede er vanligvis fordi en av ulike grunner passer dårlig med åpne. EQ-messig bør en jo søke en å justere det minst mulig da dette normalt gir minst potensielle problemer. Min erfaring er at relativt dyre hodetelefoner som de du nevner som regel greit tåler fornuftig EQ.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
vidor skrev (19 minutter siden):

Normalt sett foretrekkes åpne lydmessig hvis det fungerer i miljøet en er i. Lukkede er vanligvis fordi en av ulike grunner passer dårlig med åpne. EQ-messig bør en jo søke en å justere det minst mulig da dette normalt gir minst potensielle problemer. Min erfaring er at relativt dyre hodetelefoner som de du nevner som regel greit tåler fornuftig EQ.

Åpenhet kan jeg sikkert like. Men hvis direkte dypbass blir perifer/flytende henger jeg ikke med. Brukt en semi åpen tidligere. Den var semi ellers også. Elektrostat diskant/dynamisk bass. De har dessverre gått i stykker, AKG340K. Dypt savnet..

Lenke til kommentar
6 hours ago, Sovna said:

Åpenhet kan jeg sikkert like. Men hvis direkte dypbass blir perifer/flytende henger jeg ikke med. Brukt en semi åpen tidligere. Den var semi ellers også. Elektrostat diskant/dynamisk bass. De har dessverre gått i stykker, AKG340K. Dypt savnet..

I forhold til preferansene dine så popper Fidelio X1 og X2 som bruktmarked-kandidater da disse ikke selges nye nå.

Disse har en bred soundstage (lyden er mindre inneklemt i disse og kommer litt ut av hodet) og høvelig god bass som du sikkert vil justere litt med EQ. Frekvensmessig er disse gode nok for å kunne brukes ujustert, så en har et godt utgangspunkt. Disse er godt tunet fra fabrikk.

Har ikke brukt elektrostater, men normalt har vel de fantastisk oppløsning i mid/high men sliter litt mer i bassen.

Lenke til kommentar
12 hours ago, Sovna said:

Skal teste to-tre tlf til uka. HD620s er den ene, så HD660s2 og Beyerdynamic DT1770 pro MK II, og da bør jeg vel høre 1990 også.

Usikker på åpen eller lukket sound. Jeg finner nok ikke ut på kort tid hvilke modeller som er lette/gode å bearbeide med en god EQ. For det lurer jeg faktisk på...

Jeg ville gitt Fiio FT1 en sjanse også, om du har mulighet. Jeg fikk disse litt før jul og er veldig godt fornøyd med dem.

• Liker 1
Lenke til kommentar
vidor skrev (5 timer siden):

I forhold til preferansene dine så popper Fidelio X1 og X2 som bruktmarked-kandidater da disse ikke selges nye nå.

Disse har en bred soundstage (lyden er mindre inneklemt i disse og kommer litt ut av hodet) og høvelig god bass som du sikkert vil justere litt med EQ. Frekvensmessig er disse gode nok for å kunne brukes ujustert, så en har et godt utgangspunkt. Disse er godt tunet fra fabrikk.

Har ikke brukt elektrostater, men normalt har vel de fantastisk oppløsning i mid/high men sliter litt mer i bassen.

Takk for godt tips, skal sjekke de ut. 340K hadde dynamisk bass så den hadde i det minste riktig varme i bassen. Det fantes forøvrig 2 spec på disse underveis i produksjonen der den ene hadde mer bass. Har faktisk ikke forhørt meg hos AKG om de på forunderlig vis kunne ha reservedeler? Shot in the dark sannsynligvis. Det er så jævla bittert, for det handler kun om en strikk med korrekt tøyelighet og tykkelse. Denne har røket inne i opphenget på venstre side slik at klokka ikke holdes fast i hodebøylen..

Sjekket litt på nettet om strikker, men temmelig vanskelig da strikken må ha nøyaktige egenskaper i form av denne tøyeligheten og tykkelse. Kanskje det kunne finnes en Reodor Felgen der ute som har en trylle-formel/løsning??🥰

Igjen, bittert. Dette er jo i grunn high end telefoner.

Lenke til kommentar
oldboy skrev (33 minutter siden):

Jeg ville gitt Fiio FT1 en sjanse også, om du har mulighet. Jeg fikk disse litt før jul og er veldig godt fornøyd med dem.

Da blir vel Soundgarden vært et besøk? Når jeg får åpnet opp ørene riktignok. Jeg har lungebetennelse, tett i potta og 10 liter med nese-innhold som skal ut.

Har også en preferanse om at klokkene kan tåle en trøkk, jeg spiller tidvis høyt avhengig av hvilken type musikk. Er det mye bass som trykker i en tøffere type produksjon og musikkstil så SKAL det spilles høyt i min verden. Tinnitus must wait..

Lenke til kommentar
2 hours ago, Sovna said:

Takk for godt tips, skal sjekke de ut. 340K hadde dynamisk bass så den hadde i det minste riktig varme i bassen. Det fantes forøvrig 2 spec på disse underveis i produksjonen der den ene hadde mer bass. Har faktisk ikke forhørt meg hos AKG om de på forunderlig vis kunne ha reservedeler? Shot in the dark sannsynligvis. Det er så jævla bittert, for det handler kun om en strikk med korrekt tøyelighet og tykkelse. Denne har røket inne i opphenget på venstre side slik at klokka ikke holdes fast i hodebøylen..

Sjekket litt på nettet om strikker, men temmelig vanskelig da strikken må ha nøyaktige egenskaper i form av denne tøyeligheten og tykkelse. Kanskje det kunne finnes en Reodor Felgen der ute som har en trylle-formel/løsning??🥰

Igjen, bittert. Dette er jo i grunn high end telefoner.

Så nært men allikevel så langt i fra. Til slikt bør du prøve å høre med uavhengige ildsjeler som tar på seg private fiksejobber der produsenten har pakket koffertene sine og gitt opp for lenge siden.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Sovna said:

Da blir vel Soundgarden vært et besøk? Når jeg får åpnet opp ørene riktignok. Jeg har lungebetennelse, tett i potta og 10 liter med nese-innhold som skal ut.

Har også en preferanse om at klokkene kan tåle en trøkk, jeg spiller tidvis høyt avhengig av hvilken type musikk. Er det mye bass som trykker i en tøffere type produksjon og musikkstil så SKAL det spilles høyt i min verden. Tinnitus must wait..

Ja de fører dem. Tror og Duet har dem om du skulle bo i nærheten av de.

Lenke til kommentar
oldboy skrev (1 time siden):

Ja de fører dem. Tror og Duet har dem om du skulle bo i nærheten av de.

Soundgarden har visst bare én stk butikk nå. Sørlandet. Passer meg jævlig dårlig. Få de til å sende meg et 4-talls telefoner og teste disse hjemme? Litt mye kjas kanskje..

Endret av Sovna
Lenke til kommentar
vidor skrev (1 time siden):

Så nært men allikevel så langt i fra. Til slikt bør du prøve å høre med uavhengige ildsjeler som tar på seg private fiksejobber der produsenten har pakket koffertene sine og gitt opp for lenge siden.

Hvis jeg ikke får fikset de har jeg foreløpig én stk største fristelse av en test;

Det ligger på budsjett av konas gebursdag presang til meg. Beyerdynamic 1990 pro MKII. Gjerne sammen med en Dragonfly USB DAC tilknyttet min eldre Mac-pro. For så langt jeg vet trenger ikke disse telefonene et monster av en ekstern forsterker.

Lenke til kommentar
Sovna skrev (3 timer siden):

så SKAL det spilles høyt i min verden. Tinnitus must wait..

Du aner neppe hvor dumt det er? Jeg skal til spesialist på hørselsproblemer om tre-fire uker.. Har slitt med tinnitus i mange år, men nå begynner hørselen i tillegg å bli betydelig svekket. Jepp, jeg kan absolutt guffe på skikkelig her i mancaven med bare bassen i peak på 9 000w! (SVS PB16 Ultra og SVS SB-4000) og i tillegg de andre høyttalerne.. Men SMART er det ikke nei!

Bruk hodet NÅ, før du sitter med postkassa full av skjegg..  :lol:🔊

Endret av Woff
Lenke til kommentar
Woff skrev (24 minutter siden):

Du aner neppe hvor dumt det er? Jeg skal til spesialist på hørselsproblemer om tre-fire uker.. Har slitt med tinnitus i mange år, men nå begynner hørselen i tillegg å bli betydelig svekket. Jepp, jeg kan absolutt guffe på skikkelig her i mancaven med bare bassen i peak på 9 000w! (SVS PB16 Ultra og SVS SB-4000) og i tillegg de andre høyttalerne.. Men SMART er det ikke nei!

Bruk hodet NÅ, før du sitter med postkassa full av skjegg..  :lol:🔊

Trist å høre med deg da. Ingenting og spøke med når alt kommer til alt. Og hvis noen hevder at gener spiller inn på terskler for tinnitus så ligger jeg dårlig an.. Jeg har en tante og onkel som begge har tinnitus. Min onkel jobbet tidligere som produsent i NRK musikkavd. Men kun med klassisk musikk. Det skal ikke utfordre hørsel i alt for stor grad. Der blir det jo totalt ulogisk med et groteskt volum. Likevel. De har det ikke greit.. Det er da jeg tenker at vi alle har forskjellige terskler, for heller ikke med min tante fremstår tinnitus åpenbart. Men likevel der også.

Jeg har hatt til tider litt tøft volum på ørene i en årrekke. Har hatt en forbigående tinnitus en gang, men det var pga en airbag som panga rett i trynet på meg..😱

Jeg spiller ikke høyere enn det som ville vært et naturlig lydtrykk på en livekonsert. Til den respektive musikksjanger. Således kunne man kanskje si at de som drar mye på konsert risikerer tinnitus også.

Endret av Sovna
Lenke til kommentar
Sovna skrev (Akkurat nå):

Således kunne man kanskje si at de som drar mye på konsert risikerer tinnitus også.

Vil tro at de fleste risikerer hørselsskader hvis de ikke tar hensyn. Av erfaring så kommer problemene veldig gradvis og over lang tid (som oftest) og det er veldig dumt å ikke ta dette med i vurderingen når du skal utsette deg selv for høyt lydtrykk, uansett om det er en konsert eller alle andre typer av overdreven lyd.
Nå skal man ikke være veldig observant for å se at dagens ungdom vil garantert få elendig hørsel i langt større grad enn før da de går rundt med lyd på ørene kontinuerlig. Jeg fatter ikke engang at de orker å leve isolert fra hverdagen, er jeg ute så vil jeg da høre hva som skjer rundt meg og ikke på musikk! Det har jeg så mye bedre utstyr til i hula her!
Men, jeg vet jo hva som venter etter besøk av ekspert på hørsel, da blir det vel elektronisk hjelpemiddel for å få med meg det jeg hørte før.. Jeg unner INGEN dette, og de aller fleste kan fortsatt gjøre enkle ting for å beholde hørselen! 🙂 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Sovna said:

Soundgarden har visst bare én stk butikk nå. Sørlandet. Passer meg jævlig dårlig. Få de til å sende meg et 4-talls telefoner og teste disse hjemme? Litt mye kjas kanskje..

De har en i Stavanger området også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...