Gå til innhold

Tråden for de hodetelefonofile

miCro

Anbefalte innlegg

On 10.9.2024 at 12:31 PM, AveMORphine said:

ROON Convulution Filtre (for harman kurve) for en ENORM mengde hodetelefoner.

https://phones.killdozer.uk/

WOW. Dette anbetales virkelig. Du verden så gode disse filterne er. Jeg har prøvd filtre for; HD6xx, HD800s, Audeze LCD2, Harmonicdyne Zeus, Beyerdynamic T1, Beyerdynamic Amiron Wireless, Sony XMP4, Meze 109pro.

Alle har blitt brukt med Topping G5 wireless. Mine Beyer T1 (g1) er modifisert med avtagbare kabler så jeg kunne bruke de også på 3,5. G5 hadde ikke nok krefter though, så jeg mistenker at disse vil løftes enda mer med en mer høy-impedanse-rettet amp (T1 (g1) er 600-Ohm). HD800s mistenker jeg også at har mer å gå på. Men gudene vet (har aldri fått de helt til på mitt hode av en eller annen grunn). HD6xx er virkelig en god kombo med G5 med sine 300 Ohm på high gain (heldighvis).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
18 minutes ago, mandela said:

Hva gjør man med disse wav filene som den siden tilbyr? Fant ingen informasjon om hva en gjør med de nedlastede filene fra den nettsiden. Installerte Equalizer pro og lastet inn en konfig fra https://autoeq.app/ i appen, siden autoeq var nevnt på killdozer nettsiden, vet ikke hva jeg driver med :mrgreen::shrug:

Filene på siden jeg linket til er spesifikke ROON convolution filtre som er generert fra tilsvarende autoeq filtre som sikkert finnes fra samme tilbyder som egen liste ett eller annet sted. Men siden jeg har ROON lifetime, har jeg ikke brukt noe annet på flere år. Beklager men jeg tror du har like lett for å søke opp disse filterene for autoeq selv (da algorymene dine trolig ikke er like aggresivt rettet til roon filtre slik mine algorytmer vil være).

Lenke til kommentar

fikk plutselig en høy summe lyd i den eksterne strømforsyningen til min Schiit Magnius som er ett par år nå, fyrte av en mail til Schiit å spurte om mulighet for å få kjøpe en ny strømforsyning uten å måtte betale 100 dollar i frakt som det blir om en bestiller den fra nettsiden. Fikk svar iløpet av minutter at de sendte meg en ny helt gratis, utrolig god service som jeg ikke forventet, spesielt siden jeg har en alt i alt ganske billig amp. 

• Liker 2
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar

Schiit er vel i bunn og grunn et disruptor-selskap innen High-End. De gjør alt de kan for å levere kvalitet så billig som overhodet mulig. Enkelte plukker alle enkeltkomponenter fra øverste hylle og priser i tillegg produktene med høye marginer i tillegg. Schiit bruker ikke en dollar unødvendig og kan derfor virke rimelig i tillegg til å ha svært høy kvalitet, noe som gjør at de kan ha toppers kundeservice.

For min del har jeg koblet en billig SP/DIF til headphones til TVen, og kvaliteten på den rakkeren slår alt annet jeg har testet, til tross for at den kostet nærmere $14 brukt mot Fidelio X1 som er en perfekt match med optimale kabler.

Kostnadsmessig koster de ikke så mye å levere premium lyd i dagens marked, det er bare snakk om grådighet og markedsdynamikk.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

B&O h100, hva tenker folket? testet h95 i sin tid, og var imponert, men de støttet kun 2 enheter av gangen, og den gang hadde jeg 3. Disse skal visstnok være bedre på de aller fleste punkter. Men veil pris på 16999 virker litt vel overkill… Nylig solgt mine AirPods Max, da jeg knapt brukte de lenger, da jeg syns de ble for ubehagelig etter en tid, spesielt sammenlignet med DT1990 pro. Men savnet de litt på reise, så vurderer å kjøpe noe nytt, trådløst med ANC. 
https://www.bang-olufsen.com/en/no/headphones/beoplay-h100?variant=beoplay-h100-infinite-black

Lenke til kommentar

17K for en bluetooth hodetelefon syns jeg er litt i meste laget personlig, ville vertfall personlig sikret meg om at reprasjoner er relativt enkle og deler tilgjengelig da det er kjipt å sitte igjen med en hodetelefon til 17K med så kraftig redusert batterilevetid at de knapt kan brukes om en 4-5 år. Det var litt av grunnen til jeg solgte Focal Bathys hodetelefonene mine så fort som jeg gjorde, da Focal har vært svært tilbakeholdne med hvordan denne prosessen skal gå for seg en gang i fremtiden når batteriene begynner å bli dårlige.  

Men det er jo bare mine 2 cents med hva anngår dyre bluetooth hodetelefoner. Selv fikk jeg nylig byttet batteri på mine 4 år gamle Airpods Max hos eplehuset for 890 kroner, så Apple har i det minste ett program for sine når batteriene begynner å skrante :)

Lenke til kommentar

Meget enig i det, men nå sier B&O at disse er bygget for å kunne repareres, så deler som batteri, bøyle, puter og drivere skal enkelt kunne byttes. Men syns nå fortsatt det er stivt. Kablede hodetelefoner er noe litt annerledes da de ikke har teknologi som Bluetooth, div standarder osv å forholde seg til. Med disse vet man jo ikke helt…

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Endte med å slå til på en Hifiman HE6SE V2 som trolig var feilpriset da jeg fikk de for i underkant av 3000 kroner 😅 MSRP på disse i norge er vel rundtomkring 20K selv om det er sjeldent de selges for det da de ofte er på tilbud i det store utland. 

Uansett, så viste jeg det vil være en prøvelse for Schiit Magnius ampen min å drive de skikkelig da de krever minimum 2 watt på 50ohm som nærmer seg spenningstaket på Magnius, men er likevel imponert over hvor godt de den faktisk klarer å håndtere disse hodetelefonene på high gain fra den balanserte utgangen. 

Frister jo unektelig å gå for noe kraftigere for å se om en klarer å hente litt mer ut fra disse hodetelefonene, FiiO K19 frister med sine 8 watt @32 ohm. Men vi for se og kanskje sjekke ut litt mer hva som er tilgjengelig av kraftige amper. 

Trodde jeg hadde klart å kommet meg litt ut av headfi galskapen med Magnius-Modius Stacken min og Sennheiser HD800S, men begynner å rykke litt i kjøpefingrene igjen nå på grunn av ett impulskjøp 😅

just-when-i-thought-i-was-out-they-pull-

• Hjerte 1
Lenke til kommentar

Ser jo bra ut det (bildet ble borte nå i nettleseren min av en eller annen grunn).

Vil tro at det er som meg mange av de andre tungdrevne hodetelefonene fra bl.a. hifiman at det ofte er like greit å velge en god integrert høytaleramp for å drive de. Så sant ampen har lav egenstøy og er klasse AB så gir det ofte gode resultat for mer tungdrevne headset.

Topping har sin LA90 Discrete som kan dra det aller meste. Og den har ekstremt lav egenstøy slik at den kan brukes med headset som er i grenseland til å trenge den ekstra kraften. Ellers om en vil forsøke med en "normal" amp så er jo mange av topping sine head-amper over snittet kraftige. Schiit har jeg ikke brukt på ganske lenge da de etter min mening er for dyre nå med den dårlige kronekursen.

Personlig er jeg blitt litt Topping fan med tiden da de har lite egenlyd og minimalt med egenstøy og mer enn nok headroom for å kunne kjøre mye EQ med dertil nødvendig PRE-EQ (på i noen tilfeller på mine headset -12DB) slik at en unngår digital klipping.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Takker for tips, skal sjekke opp litt Topping forsterkere :)

Vet de originale HE6 når de ble lansert tilbake i 2010 var det nærmest ett krav at en måtte ha en høyttaler forsterker for å drive de tilstrekkelig, men nå har heldigvis hodetelefonforsterkere kommet seg en lang vei siden den gang da. At jeg i det heletatt kan drive de akseptabelt med en 200 dollars balansert schiit forsterker er ikke mange årene siden var helt uhørt :p 

• Liker 2
Lenke til kommentar
3 hours ago, Evil-Duck said:

Du har en dårlig innflytelse på meg @AveMORphine 🫠

image.png.e15bde00575dcab07b08d53a978bb994.png

2x 10 Watt for en satse på holder for en stund 🙈

Se der ja. Blir bra dette. Lommeboken har vel nå gått og gjemt seg. Men får tro det blir en end game DAC amp løsning. Og om det ikke lever opp til forventningene er det jo alltids 14 dagers angrerett. Innspilling vil sjelden være natt og dag kontra hva du får rett ut av esken. Så bruk en time eller to med intens musikk for å kjøre inn kombo`en og deretter ett par timer på å tune EQ ol med musikk du kjenner godt (og ukjent musikk for å bekrefte at innstillinger ikke blir for spesialisert). Om du da kommer i mål så er det flott. Ellers er det bare å returnere og prøve noe annet.

Personlig har jeg altfor mye DIY stuff. Som når alt er kommet til alt egentlig har kostet meg langt mer enn om jeg hadde kjøpt ferdig high-end løsning (og heller brukt timene jeg har fiklet på jobb). Men min hoddy er også på det tekniske og altså nærsagt "Lego for Voksne". Så Topping vil fortsette å være "reserven" for meg. Altså det jeg bruker mens jeg har DIY prosjekt på loddebenken og ønsker musikk på øret.

Spent på hva du syns om DX9. Vurderer denne selv, men må vente litt med nye kjøp nå.

• Liker 2
Lenke til kommentar
AveMORphine skrev (På 23.10.2024 den 8:36 PM):

Se der ja. Blir bra dette. Lommeboken har vel nå gått og gjemt seg. Men får tro det blir en end game DAC amp løsning. Og om det ikke lever opp til forventningene er det jo alltids 14 dagers angrerett. Innspilling vil sjelden være natt og dag kontra hva du får rett ut av esken. Så bruk en time eller to med intens musikk for å kjøre inn kombo`en og deretter ett par timer på å tune EQ ol med musikk du kjenner godt (og ukjent musikk for å bekrefte at innstillinger ikke blir for spesialisert). Om du da kommer i mål så er det flott. Ellers er det bare å returnere og prøve noe annet.

Personlig har jeg altfor mye DIY stuff. Som når alt er kommet til alt egentlig har kostet meg langt mer enn om jeg hadde kjøpt ferdig high-end løsning (og heller brukt timene jeg har fiklet på jobb). Men min hoddy er også på det tekniske og altså nærsagt "Lego for Voksne". Så Topping vil fortsette å være "reserven" for meg. Altså det jeg bruker mens jeg har DIY prosjekt på loddebenken og ønsker musikk på øret.

Spent på hva du syns om DX9. Vurderer denne selv, men må vente litt med nye kjøp nå.

Har selv sett en del på DIY prosjekter, men er ikke flink nok/har forståelsen nok til å designe noe selv så har prøvd å finne noen "ferdige" sett som jeg kan lodde/bygge sammen selv. Sist DIY prosjektet jeg hadde innenfor headfi var en CMoy amp i en hjemmesnekret og ikke så pen treboks tilbake sikkert 13-14 år siden.  Men for se når jeg får ferdig garasjen med eget hobbyrom for slikt utover våren/sommeren 2025 om jeg kan hive meg ut på litt større DIY hifi prosjekter selv :) 

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar
58 minutes ago, Evil-Duck said:

Har selv sett en del på DIY prosjekter, men er ikke flink nok/har forståelsen nok til å designe noe selv så har prøvd å finne noen "ferdige" sett som jeg kan lodde/bygge sammen selv. Sist DIY prosjektet jeg hadde innenfor headfi var en CMoy amp i en hjemmesnekret og ikke så pen treboks tilbake sikkert 13-14 år siden.  Men for se når jeg får ferdig garasjen med eget hobbyrom for slikt utover våren/sommeren 2025 om jeg kan hive meg ut på litt større DIY hifi prosjekter selv :) 

Ja, men som sagt personlig erfaring tilsier at det er lite å hente kostnadsmessig. Det må være andre grunner enn økonomiske bak å gjøre det. Være det seg at løsning er for sær (f.eks utførelse av kabinett). Jeg har selv laget hodetelefonrigg som ligger flatt på veggen (utnytter høyden i rommet) kontra å bygge i dybden som er normen. Har ofte lurt på hvorfor hifi komponenter fremdeles den dag i dag blit konstruert som om vi hadde 60cm dype TV`er å sette oppå racket. Men men. Tar tid før endring skjer. De fleste er ikke glad i forandring.

Cmoy var bra den. Jeg har en balansert AMB Beta 22 + Sigma 22 som er det meste "ekstreme" prosjektet jeg har gitt meg ut på så langt. Når det gjelder sett that is. Har laget endel kretser selv, men det er ikke lenger DIY men gjort i regi jobb. Igjen tilbake til at lønnsomhet ofte henger sammen med å masseprodusere fremfor å lage noe for kun seg selv om der er ett marked for løsningen.

Vil dog si en ting om du føler for å ta dypdykket så kan jeg absolutt anbefale deg en balansert Beta 22 + Sigma 22 for å drive Hifiman og andre tungdrevne hodetelefoner. Men, vær obs på kompleksiteten og at du om du ønsker fleksibilitet så må du endre på kretsen. Gain f.eks er fast og vil kreve bytte av diverse kondensatorer, resistorer mm. Så er ikke bare å ha en vippebryter som trigger allerede integrerte løsninger for slike bytter. Men i det samme ligger også noe av årsaken til at den fungerer så bra; ingen ekstra kretser som foringer signalet. Men det hele blir en pro vs con vurdering en må ta.

https://www.amb.org/audio/beta22/

Noen eldre bilder av min løsning (som er en kombinert Balansert B22 med 4 kort og en Twisted Pear Audio Ventuz EZ signle ended amp i samme "kabinett" satt opp som "Effektforsterker" for å drives rett fra en DAC med digital volumkontroll i DAC).

3 pins XLR kontaktene er ikke montert på siste bilde (men du ser hullene for de).

Siden den gang har behovet forandret seg så nå ligger PCB`ene løst i DIY hyllen og venter på nytt vegg-basert chassis med volum pot (har en elna stepped attenuator klart til formålet). Usikker på når det blir fullført though da jeg pr. nå ikke har hodetelefoner som trenger kraften denne ampen leverer (2x50W kl AB i 8 Ohm og rimelig ekstreme verdier til alt av hodetelefon-impedanser). Samt at kortene er konfigurert for høy impedanse hodetelefoner. Så de må også loddes om etterhvert da det aller meste som i dag kan ha nytte av denne er lav impedanse hodetelefoner.

Edit: du finner Sketchup modeller som jeg har tegnet av disse kortene i 3dwarehouse ved å søke på AMB Audio. I tilfelle du vil fikle med ideer i 3d verden.

https://3dwarehouse.sketchup.com/search/models?q=AMB+audio

DSC_0320.JPG.jpg

DSC_0522.JPG

DSC_0534.JPG

Endret av AveMORphine
La til sketchup modeller av PCB`ene.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fått testet Topping DX9 ett par dager nå, Hifiman HE6SE våknet virkelig til live med litt mer effekt å gå på ja, en del mer trøkk i de lave registerne sammenlignet med Schiit Magnius ampen. Men jeg er litt overasket over hvor lite headroom jeg har å gå på, på stillere sanger er jeg helt opp på -15dB i high gain før jeg er oppe på ett volum som gir meg det jeg er ute etter på HE6SE, altså 85% av max  volum som egentig ikke er så langt fra hva Magnius klarer på high gain med halve effekten. Ikke skuffet bare litt overasket da jeg trodde jeg skulle ha enormt mye å gå på med 10 watt@32ohm, men HE6 serien er vel kjent for å være vanskelige beist å temme, noe DX9 gjør, bare med litt mindre å gå på enn jeg trodde. 

Endret av Evil-Duck
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
24 minutes ago, Evil-Duck said:

Fått testet Topping DX9 ett par dager nå, Hifiman HE6SE våknet virkelig til live med litt mer effekt å gå på ja, en del mer trøkk i de lave registerne sammenlignet med Schiit Magnius ampen. Men jeg er litt overasket over hvor lite headroom jeg har å gå på, på stillere sanger er jeg helt opp på -15dB i high gain før jeg er oppe på ett volum som gir meg det jeg er ute etter på HE6SE, altså 85% av max  volum som egentig ikke er så langt fra hva Magnius klarer på high gain med halve effekten. Ikke skuffet bare litt overasket da jeg trodde jeg skulle ha enormt mye å gå på med 10 watt@32ohm, men HE6 serien er vel kjent for å være vanskelige beist å temme, noe DX9 gjør, bare med litt mindre å gå på enn jeg trodde. 

Ok. En ting å huske på er jo at Topping dx9 har ekstremt lav egrnstøy og volumkontroll er vel gjort via relebasert resistor ladder som jo betyr at hele spekteret av volumrange er mulig å bruke. Helt opp til 100%. Så du har fremdeles mye å gå på gitt at lyden ikke blir påvirket av en unøyaktig pot f.eks. Og som sagt null niks egenstøy. Men du kan jo alltids se på la90 descrete om du vil ha muligheten til å blåse elementene ut av he6...

Husk dog at 3db er dobling av volum. Så -15 db skulle gi deg mer enn nok headroom med mindre du skal kjøre ekstreme eq kurver med tilhørende pre-eq negativ gain.

• Liker 1
Lenke til kommentar
AveMORphine skrev (4 timer siden):

Ok. En ting å huske på er jo at Topping dx9 har ekstremt lav egrnstøy og volumkontroll er vel gjort via relebasert resistor ladder som jo betyr at hele spekteret av volumrange er mulig å bruke. Helt opp til 100%. Så du har fremdeles mye å gå på gitt at lyden ikke blir påvirket av en unøyaktig pot f.eks. Og som sagt null niks egenstøy. Men du kan jo alltids se på la90 descrete om du vil ha muligheten til å blåse elementene ut av he6...

Husk dog at 3db er dobling av volum. Så -15 db skulle gi deg mer enn nok headroom med mindre du skal kjøre ekstreme eq kurver med tilhørende pre-eq negativ gain.

Har ikke noe mer behov for mer gain med HE-6SE, så til de er DX9 mer enn god nok :) . Men så sniffer litt på mod house tungsten som visstnok skal være enda verre å drive enn HE-6, men den tid den sorg, nå har jeg ett bad som skal pusses opp og en garasje som skal opp, så må dra litt i bremsen på unødvendige kjøp nå😂

Lenke til kommentar
14 hours ago, Evil-Duck said:

Har ikke noe mer behov for mer gain med HE-6SE, så til de er DX9 mer enn god nok :) . Men så sniffer litt på mod house tungsten som visstnok skal være enda verre å drive enn HE-6, men den tid den sorg, nå har jeg ett bad som skal pusses opp og en garasje som skal opp, så må dra litt i bremsen på unødvendige kjøp nå😂

Høres jo bra ut det da. Skulle Tungston kreve mer så kan du jo alltids spe på med en LA90 discrete.

Jeg må ærlig innrømme at Tungston er grunnen til at jeg har beholdt ampen som ble nevnt ovenfor. De er notirisk vanskelige å drive akkurat som enkelte hifiman modeller (og ikke minst AKG K1000 som ampen ble i sin tid designet for å drive). Men igjen så blir det ett spørsmål om pro vs con. Ikke minst som følge av at den DIY ampen jeg har må konfigureres anderledes mtp ett stort antall resistorer og kondensatorer om en skal endre gain vesentlig (noe som eventuelt måtte blitt gjort) for å utnytte den skikkelig med lav impedanse hodetelefoner. Så da blir det for meg også ett spørsmål om jeg ikke bare skal kjøpe meg en LA90 discrete som tross alt kan drive ALT. Og ikke krever timevis med lodding. Å lage en 4 pins htt til hodetelefonkabel tar ikke mange minuttene. Og gitt at synet mitt ikke lenger er godt nok til mer avansert arbeid så er det igjen pro vs con. Jeg kommer nok til å på ett eller annet tidspunkt lodde om DIY ampen til lav impedanse gain da det aller meste av hodetelefoner i dag er lav impedanse. Men har ikke hastverk. Og må ta det en gang synet tillater og ikke er nødvendig for andre mer prekære ting. Noe som så langt har ført til at ampen har blitt nedprioritert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...