Gå til innhold

Tråden for de hodetelefonofile


miCro

Anbefalte innlegg

Evil-Duck skrev (13 timer siden):

Sennheiser Orpheus ser i det minste ut som relativt normale hodetelefoner, estetisk ganske lik HD600-HD650 typen utforming. Men dyre er de ja.

De er massive og tyngre i forhold da.

Men jeg tenkte på Diana Abyss tror jeg.

Som Linus prøver her..

Stax og Akg har jo med element type å gjøre, det skal gi bedre mye bedre lyd, men vanlige "dynamiske" hodetelefoner har fordel med utseendet og muligens komfort.

Jeg har aldri prøvd de dyrere elektrostatiske, men jeg tror de når de sier det har fordeler mtp lydkvaliteten.

 

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hei, hiver meg utpå her og lurer på om noen som kan anbefale et knallgodt headsett som jeg kan bruke til å høre på musikk fra pcn? Har et arcticts 7 headset idag og jeg blir sprø av dårlig lydkvalitet og elendige drivere..

Tenker en kombo av et godt stereo headset med analog lyd via en DAC -> USB-C kunne vært noe.
Ser noen av de dyrere har mini-xlr også -> dac.

Åpen for forslag. Prisområde for dac + headset 2000-6000 kr 

Lenke til kommentar
dragmore88 skrev (28 minutter siden):

hei, hiver meg utpå her og lurer på om noen som kan anbefale et knallgodt headsett som jeg kan bruke til å høre på musikk fra pcn? Har et arcticts 7 headset idag og jeg blir sprø av dårlig lydkvalitet og elendige drivere..

Tenker en kombo av et godt stereo headset med analog lyd via en DAC -> USB-C kunne vært noe.
Ser noen av de dyrere har mini-xlr også -> dac.

Åpen for forslag. Prisområde for dac + headset 2000-6000 kr 

Sennheiser HD560s er jeg fornøyd med, den er åpen, men det lekker ikke mye støy inn synes jeg i et familiehjem når man hører musikk, dessuten har åpen løsning også fordeler.. 560s kan du enkelt drive med en vanlig laptop eller feks en standard forsterker med Jack utgang. Mobiltelefon blir ofte litt for lite miliwatt for å drive de skikkelig.

Ellers har jeg veldig lyst på nye Sennheiser HD 620s disse er bedre byggmaterialer men samme design og er lukket som kan være er en fordel feks ved støy.

Har ikke prøvd disse 620s enda selv, men det sies at de er meget bra for prisen. 620s trenger nok en helst en Dac/forsterker.

Du finner de her i Norge, jeg kjøpte riktignok mine 560s på Amazon.se men prisen på hifikklubben er nå lik eller bedre enn Amazon.

https://www.hifiklubben.no/hodetelefon/head-fi/

Om du tåler in ears så er jeg også veldig fornøyd med Sennheiser IE200. Er overaskende god lyd i disse pluggene, spesielt til prisen. Disse kjøpte jeg på Hifikklubben.se.

Jeg liker Ifi sine Dacs pga av prisen og lydkvalitet.

Jeg har Ifi Zen Dac v2 og Ifi Go link.

Jeg har Dragonfly black også fra Audioquest. Men jeg synes den er for upraktisk og vanskelig å justere volumet.

Ifi sine er bedre og enklere å bruke.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (6 timer siden):

Jeg har aldri prøvd de dyrere elektrostatiske, men jeg tror de når de sier det har fordeler mtp lydkvaliteten.

Jeg hadde for mange år siden Stax sin toppmodell. Kjøpte den ny. Jeg syntes den låt meget bra og klart, men manglet fullstendig dybde. Lurer på om det er generelt vanskelig for elektrostat å gjengi/produsere dybde/bass. Hørt noen fullelektrostatiske høytalere opp gjennom tidene og det var samme ulla der. Spinkle saker. Denne Stax modellen hadde forresten en tilhørende rørforsterker.

Det som ble en virkelig negativ overraskelse med telefonene var begrensningen i volum. Telefonene skrapte allerede kl. 11 på forsterkeren, og da syntes jeg også lyden var temmelig lav. Gikk til butikken og fortalte dette, og de spurte da om jeg hadde spilt de inn først. "WTF.. det sa ikke dere noe om til meg.." Jeg ble så forbannet at jeg fikk med et helt nytt sett hjem.

Denne gangen spilte jeg de forsiktig inn over laang tid, økte volumet gradvis over et par uker. Aha, slik hang det altså sammen. Innspillingstid hadde virkelig noe å si. Nå var det ingen skraping før volumet var nådd kl.13. Det er faktisk stor forskjell det. Der lærte man noe nytt i livet.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sovna skrev (4 timer siden):

Jeg hadde for mange år siden Stax sin toppmodell. Kjøpte den ny. Jeg syntes den låt meget bra og klart, men manglet fullstendig dybde. Lurer på om det er generelt vanskelig for elektrostat å gjengi/produsere dybde/bass. Hørt noen fullelektrostatiske høytalere opp gjennom tidene og det var samme ulla der. Spinkle saker. Denne Stax modellen hadde forresten en tilhørende rørforsterker.

Det som ble en virkelig negativ overraskelse med telefonene var begrensningen i volum. Telefonene skrapte allerede kl. 11 på forsterkeren, og da syntes jeg også lyden var temmelig lav. Gikk til butikken og fortalte dette, og de spurte da om jeg hadde spilt de inn først. "WTF.. det sa ikke dere noe om til meg.." Jeg ble så forbannet at jeg fikk med et helt nytt sett hjem.

Denne gangen spilte jeg de forsiktig inn over laang tid, økte volumet gradvis over et par uker. Aha, slik hang det altså sammen. Innspillingstid hadde virkelig noe å si. Nå var det ingen skraping før volumet var nådd kl.13. Det er faktisk stor forskjell det. Der lærte man noe nytt i livet.

Jeg hørte rykter om at åpne hodetelefoner har mindre bass, men det er absolutt ikke tilfelle med rimelige Sennheiser HD560s.

Mulig det hjelper at jeg har Ifi Zen Dacv2 med TrueBass men er også bra bass rett fra Laptop.

Mulig det er for jeg aldri har hatt ordentlig bra hodetelefoner før, dyreste jeg hadde tidligere var blåtann hodetelefoner og Sony og BW p5.

Sony Mdr 1Am2 var kjempe match med nye Sony mobilen da. Men ikke med gamle mobilen fra Sony eller de dingsene jeg har.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
7 hours ago, Sovna said:

Jeg hadde for mange år siden Stax sin toppmodell. Kjøpte den ny. Jeg syntes den låt meget bra og klart, men manglet fullstendig dybde. Lurer på om det er generelt vanskelig for elektrostat å gjengi/produsere dybde/bass. Hørt noen fullelektrostatiske høytalere opp gjennom tidene og det var samme ulla der. Spinkle saker. Denne Stax modellen hadde forresten en tilhørende rørforsterker.

Det som ble en virkelig negativ overraskelse med telefonene var begrensningen i volum. Telefonene skrapte allerede kl. 11 på forsterkeren, og da syntes jeg også lyden var temmelig lav. Gikk til butikken og fortalte dette, og de spurte da om jeg hadde spilt de inn først. "WTF.. det sa ikke dere noe om til meg.." Jeg ble så forbannet at jeg fikk med et helt nytt sett hjem.

Denne gangen spilte jeg de forsiktig inn over laang tid, økte volumet gradvis over et par uker. Aha, slik hang det altså sammen. Innspillingstid hadde virkelig noe å si. Nå var det ingen skraping før volumet var nådd kl.13. Det er faktisk stor forskjell det. Der lærte man noe nytt i livet.

Elektrostater har sine fordeler, men synes det blir for lite bass, og resten av kvalitene klarer ikke å veie opp for det helhetlig, men de er flotte til sitt bruk. Spesielt for detaljene ellers.

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (6 timer siden):

Jeg hørte rykter om at åpne hodetelefoner har mindre bass, men det er absolutt ikke tilfelle med rimelige Sennheiser HD560s.

Mulig det hjelper at jeg har Ifi Zen Dacv2 med TrueBass men er også bra bass rett fra Laptop.

Mulig det er for jeg aldri har hatt ordentlig bra hodetelefoner før, dyreste jeg hadde tidligere var blåtann hodetelefoner og Sony og BW p5.

Sony Mdr 1Am2 var kjempe match med nye Sony mobilen da. Men ikke med gamle mobilen fra Sony eller de dingsene jeg har.

Har Sony in ear med bøyle og nc. De var de beste når de kom på markedet. De har helt topp lyd med EQ muligheter i den tilhørende Sony appen.

IFI er faktisk et merke som har noen kraftpakker som er nok til å drifte mine vintage AKG 340K. Men jeg må altså klare å reparere hodetelefonene selv på et vis. Ellers går alt i dass..

Lenke til kommentar
20 hours ago, Gouldfan said:

Sennheiser HD560s er jeg fornøyd med, den er åpen, men det lekker ikke mye støy inn synes jeg i et familiehjem når man hører musikk, dessuten har åpen løsning også fordeler.. 560s kan du enkelt drive med en vanlig laptop eller feks en standard forsterker med Jack utgang. Mobiltelefon blir ofte litt for lite miliwatt for å drive de skikkelig.

Ellers har jeg veldig lyst på nye Sennheiser HD 620s disse er bedre byggmaterialer men samme design og er lukket som kan være er en fordel feks ved støy.

Har ikke prøvd disse 620s enda selv, men det sies at de er meget bra for prisen. 620s trenger nok en helst en Dac/forsterker.

Du finner de her i Norge, jeg kjøpte riktignok mine 560s på Amazon.se men prisen på hifikklubben er nå lik eller bedre enn Amazon.

https://www.hifiklubben.no/hodetelefon/head-fi/

Om du tåler in ears så er jeg også veldig fornøyd med Sennheiser IE200. Er overaskende god lyd i disse pluggene, spesielt til prisen. Disse kjøpte jeg på Hifikklubben.se.

Jeg liker Ifi sine Dacs pga av prisen og lydkvalitet.

Jeg har Ifi Zen Dac v2 og Ifi Go link.

Jeg har Dragonfly black også fra Audioquest. Men jeg synes den er for upraktisk og vanskelig å justere volumet.

Ifi sine er bedre og enklere å bruke.

Takk for gode tips og info.

Jeg stakk å handla et par BeyerDynamic 770 PRO (80ohm) + en Focusrite Scarlet Solo v4. Fungerer veldig bra foreløpig!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg vil tørre å påstå at 560s er bra nok for 99% av folk. Det er helt utrolig mye for pengene, og de er komfortable. 

Å få noe mye bedre enn dette blir fort fryktelig dyrt, og da skal du være ganske kresen. 

Det er en grunn til at mange proffe musikkprodusenter ikke nødvendigvis bruker ekstremt mye penger på høyttalere og headset. Mye musikk er mikset i Yamaha studiohøytallere til 5k. 

Skulle gjerne sett de lage en tråløs versjon av 560s.

Lenke til kommentar

Har ikke fått testet 560s selv, men 555 i sin tid og de hadde en helt merkelig midbass som var umulig å rette med EQ. 560s er såpass mye nyere at de neppe har gjort en sånn brøler.

Regner med du snakker om NS-10 studiomonitorer. Disse var mer eller mindre fast inventar i studioer før. De har en såpass harsk midtone at om man får ting til å høres bra ut i disse spiller det vanligvis helt ok på alt annet.

Edit: 5 dB boost på 2K er brutalt.

Endret av vidor
Lenke til kommentar
13 hours ago, PgUp said:

Jeg vil tørre å påstå at 560s er bra nok for 99% av folk. Det er helt utrolig mye for pengene, og de er komfortable. 

Å få noe mye bedre enn dette blir fort fryktelig dyrt, og da skal du være ganske kresen. 

Det er en grunn til at mange proffe musikkprodusenter ikke nødvendigvis bruker ekstremt mye penger på høyttalere og headset. Mye musikk er mikset i Yamaha studiohøytallere til 5k. 

Skulle gjerne sett de lage en tråløs versjon av 560s.

All den tid at utvikling i mastering har gått bakover mens utvikling i lytteutstyr har gått fremover så ja jeg kan si meg enig med noe av det du sier. Men det aller meste av min musikk er gjort skikkelig. En god del har jeg gjort selv, og nei jeg bruker ikke de studiomonitorene du nevner, og de fleste som er annerkjente som dyktige produsenter har langt mer påkostet og tilpasset utstyr (og opptakslokaler) enn det for å si det slik. Abbey road, kirkelig kulturverksted sine studio rundt omkring etc.

loudnesswars.thumb.jpg.5c046b5eb4c80507f21aa017a71c32bd.jpg

Det er så ekstremt mye som spiller inn mtp headset så det å si at ett headsett dekker alle er rimelig trangsynt. Og ja det passer for mange, men ALLE som vurderer headset av forskjellige typer MÅ høre de selv. Dine ørekanaler, hode og øreutforming påvirker lyden langt mer enn du tror og om du skal høre på andre sine "tester" så hør på den som i sin test nevner ting som du selv når du hører på det produktet han testet også hører. MAO finn den testeren som har mest likt hode og smak som du selv har om du skal høre på andre sine anbefalinger. Men når alt kommer til alt så er det alltid nødvendig å teste ett produkt før kjøp (eventuelt benytte angrerett). Tilsvarende så må en også vite hvordan målinger er gjort og hvordan testutstyret er satt opp (Maks/min db nivå på testtoner. Hvilken amp er benyttet osv). MAO oversikt over variabler.

Personlig har jeg hørt Orpheus 2 og kan med hånden på hjertet si at de er verd det for de som har pengene og prioriterer det fremfor annet dilldall som endel rike mennesker bruker penger på. Og skulle jeg hatt EN løsning så er det den jeg hadde kjøpt om jeg hadde midlene. Igjen MEG på MITT HODE.

Jeg har også hørt mange andre toppmodeller, men de har alle en akilleshel som på mitt hode Orpheus ikke hadde med noen av mine forskjellige testspor, hvorav slett ikke alt er "perfekte audiofile" innspillinger (akilleshelen til de fleste dyre headset på mine ører).

Lenke til kommentar

Kanskje ikke helt rette forum, men prøver like vel. Etter å ha brukt mine DT1990 pro en stund, innså jeg i ferien hvor ubehagelige mine AirPods Max er. Vurderer å selge de til fordel for noe annet.
 

Når jeg kjøpte de i 2021, prøvde jeg blant annet BANG & OLUFSEN BEOPLAY H95, som jeg egentlig likte på alle mulige andre måter, utenom litt svikere ANC og at jeg skulle bruke de med 3 Apple enheter. Og det var forferdelig knotete å bytte mellom flere enn 2 enheter. Nå har jeg derimot solgt iPaden, og trenger de kun til Macen og iPhonen. Men nå er vi i 2024, og føler at det er litt teit å svi av nesten 11k for et par med hodetelefoner som er 4 år gamle. 
 

Har dere noen anbefalinger av trådløse ANC hodetelefoner? Kona har Sony sine ANC hodetelefoner, de heter vel wh-1000xm4, og der var jeg hverken imponert over lyden eller byggekvaliteten. 

Endret av dTd
Lenke til kommentar

Første som slår meg er Focal Bathys, jeg hadde ett par noen måneder før jeg solgte de, meget vellydende og komfortable hodetelefoner, ANC er ikke på nivå med Airpods Max men fungerer greit nok. 

Grunnen til jeg endte med å selge de var transparency moden, altså at mikrofonene slipper lyd inn i hodetelefonene var ganske elendig, som er en mode jeg finner meg selv i å bruke overaskende mye med Airpods Max så ble ofte til at jeg tredde de nedover hodet istedenfor focalene, og kunne da ikke forsvare å ha så dyre hodtelefoner liggende å støve ned. 

Ellers så ryktes det at det kommer en Airpods Max oppfølger nå i september-oktober om det er noe du kunne vurdert å vente å se hvordan de blir.  

Lenke til kommentar
22 minutes ago, Evil-Duck said:

Første som slår meg er Focal Bathys, jeg hadde ett par noen måneder før jeg solgte de, meget vellydende og komfortable hodetelefoner, ANC er ikke på nivå med Airpods Max men fungerer greit nok. 

Grunnen til jeg endte med å selge de var transparency moden, altså at mikrofonene slipper lyd inn i hodetelefonene var ganske elendig, som er en mode jeg finner meg selv i å bruke overaskende mye med Airpods Max så ble ofte til at jeg tredde de nedover hodet istedenfor focalene, og kunne da ikke forsvare å ha så dyre hodtelefoner liggende å støve ned. 

Ellers så ryktes det at det kommer en Airpods Max oppfølger nå i september-oktober om det er noe du kunne vurdert å vente å se hvordan de blir.  

Takk for tips, kanskje ikke dumt å vente til høsten da. Airpodsa har gjort meg bortskjemte mtp ease of use og ANC/Transparency mode, og ikke minst byggekvaliteten. Syns også lyden er veldig bra til å være trådløse hodetelefoner, men lengre sessions er ubehagelig... Jeg har også AirPods pro jeg bruker når jeg ikke drasser med meg sekk/PC-veske, og ønsker egentlig et par med hodetelefoner med bra ANC. Så litt kjipt om Focal Bathys har dårligere ANC enn de bitte små AirPods pro 😛 

Lenke til kommentar

Da har jeg "flesket" til å kjøpt en Audioquest Nighthawk Carbon til en hyggelig pris. Denne ser en del mer nøytral ut som svart en originalen som er mer brunspraglet, så for min del er det bare en fordel. AudioQuest er jo et noe belastet merke m.h.t de ville høyttaler-kabel konseptet de pusher. Hadde nok neppe kjøpt dem med mindre jeg hadde testet de personlig.

Hørte den i sin tid på HiFi-Klubben, men tok den ikke med meg da. La bare merke til at lyden var temmelig akkurat det jeg ville ha og at de var noe av det mest behagelige jeg har vært borti av hodetelefoner. Det var som å skli ned i en ekstremt myk og behagelig skinnsofa bare for ørene. Teknisk sett er disse noe spesiell konstruksjonsmessig da de har oppheng som høyttalere. Skylar som har designet disse har gjort hjemmeleksen sin og har servert et relativt tidsriktig produkt som henter ut det beste av moderne musikk. Disse er rett og slett fyldige uten å overdosere, noe som jeg synes henter ut det som er best mulig lydmessig.

https://www.head-fi.org/showcase/audioquest-nighthawk-carbon.21979/

Endret av vidor
Lenke til kommentar
AveMORphine skrev (På 31.7.2024 den 10:01 AM):

All den tid at utvikling i mastering har gått bakover mens utvikling i lytteutstyr har gått fremover så ja jeg kan si meg enig med noe av det du sier. Men det aller meste av min musikk er gjort skikkelig. En god del har jeg gjort selv, og nei jeg bruker ikke de studiomonitorene du nevner, og de fleste som er annerkjente som dyktige produsenter har langt mer påkostet og tilpasset utstyr (og opptakslokaler) enn det for å si det slik. Abbey road, kirkelig kulturverksted sine studio rundt omkring etc.

loudnesswars.thumb.jpg.5c046b5eb4c80507f21aa017a71c32bd.jpg

Det er så ekstremt mye som spiller inn mtp headset så det å si at ett headsett dekker alle er rimelig trangsynt. Og ja det passer for mange, men ALLE som vurderer headset av forskjellige typer MÅ høre de selv. Dine ørekanaler, hode og øreutforming påvirker lyden langt mer enn du tror og om du skal høre på andre sine "tester" så hør på den som i sin test nevner ting som du selv når du hører på det produktet han testet også hører. MAO finn den testeren som har mest likt hode og smak som du selv har om du skal høre på andre sine anbefalinger. Men når alt kommer til alt så er det alltid nødvendig å teste ett produkt før kjøp (eventuelt benytte angrerett). Tilsvarende så må en også vite hvordan målinger er gjort og hvordan testutstyret er satt opp (Maks/min db nivå på testtoner. Hvilken amp er benyttet osv). MAO oversikt over variabler.

Personlig har jeg hørt Orpheus 2 og kan med hånden på hjertet si at de er verd det for de som har pengene og prioriterer det fremfor annet dilldall som endel rike mennesker bruker penger på. Og skulle jeg hatt EN løsning så er det den jeg hadde kjøpt om jeg hadde midlene. Igjen MEG på MITT HODE.

Jeg har også hørt mange andre toppmodeller, men de har alle en akilleshel som på mitt hode Orpheus ikke hadde med noen av mine forskjellige testspor, hvorav slett ikke alt er "perfekte audiofile" innspillinger (akilleshelen til de fleste dyre headset på mine ører).

Såklart men jeg snakket om 99%. Ikke de som er proffe.

Lenke til kommentar
PgUp skrev (På 30.7.2024 den 8:20 PM):

Jeg vil tørre å påstå at 560s er bra nok for 99% av folk. Det er helt utrolig mye for pengene, og de er komfortable. 

Å få noe mye bedre enn dette blir fort fryktelig dyrt, og da skal du være ganske kresen. 

Det er en grunn til at mange proffe musikkprodusenter ikke nødvendigvis bruker ekstremt mye penger på høyttalere og headset. Mye musikk er mikset i Yamaha studiohøytallere til 5k. 

Skulle gjerne sett de lage en tråløs versjon av 560s.

Head-Fi tråden eksploderer av ros for Sennheiser HD 620s

Det tar helt av, aldri sett en så eksplosiv tråd jeg kan huske på noe forum.

Håper det er ok for Diskusjon.no at jeg deler denne linken. Jeg tror det er sunt for denne tråden og forumet...

page-62#post-18258859

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...