Gå til innhold

Tråden for de hodetelefonofile


miCro

Anbefalte innlegg

Jeg har også tenkt tanken på om jeg skal bytte glassplatene ut med aluminium plater. Koster ikke allverden, jeg har alu plater i forskjellige tykkelser som jeg kan kutte til form (rød sirkel).

erisglass.thumb.jpg.7cc0c1b41a239aa6767bba03a3c8c09f.jpg

Men jeg er ikke sikker på hvor mye jeg skal bry meg om det. Har så langt hatt de på hode kanskje en time med først og fremst Dream Theter og ja det lyder bra på mitt hode. Langt mer 3 dimensjonal lyd enn jeg hadde ventet meg (og Zeos skrøt jo veldig av dette i byggeprosess-video`ene). Og Bassen er grom. Hurtighet, slagkraft med dynamisk presisjon. Rett og slett imponerende mtp kostnaden. Og med mye annet i lydbildet har Zeos vært utrolig heldig med totalen her, for så mye er ikke tunet av ham men heller falt ned i hendene hans fra lykkegudene. Antallet bassporter og hull i membran (reflex) ol ja godt jobba, men det at det ikke var behov for noe tilpasset dempefyll internt i klokkene er ren og skjer flaks i kombinasjon med en god driver utviklet av harmonicdyne.

Personlig er jeg av den oppfatning at han bør utvikle en V2 med justerbare åpninger ala det en hadde på Beyerdynamic Custom One Pro. Forøvrig noe jeg skulle ønske alle lukkede klokker kom med da det er så sykt raskt gjort å endre på klokkene fra låtspor til låtspor.

Men nå blir det håndball på MAX. Og så får vi se når kampen er over om det ikke blir klart for litt musikk utover kvelden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tenker de fleste overlever å se en Z i det daglige, så jeg hadde ikke brydd meg. Har en stor opplyst Z på ladeboksen min (Zaptec) og på lovedøren på loven til foreldrene mine er det en stor Z (som en del av konstruksjonen til døre) uten at noen av oss støtter Russland og den krigføringen de driver med i ukraina. 

Uansett spennende hodetelefoner, jeg har falt litt av lasset med hodetelefoner siste tiden og gått mer over på IEMs, men gøy at Zeos har fått sin "egen" hodetelefon :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har de ikke selv, men det som alltid har gjort meg litt nervøs rundt å kjøpe noe hifiman er kvalitetskontrollen deres, ett google søk på "Hifiman QC" bør en finne tak i litt større diskusjoner rundt dette så en kan gjøre ett informert valg. Utenom dette har jeg ikke så mye å tilføye dessverre.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Gulrotsaft said:

Noen som har hifiman edition xs og har tanker om disse.

Er på tilbud for 4300 så vurderer de.

Har et par med Hifiman Sundara som jeg, utenom kabelen som følger med, er veldig fornøyd med. 

Kabelen fungerer fortsatt men er litt i korteste laget og føles 10 ganger billigere enn selve hodetelefonene 

Lenke til kommentar

Teknisk sett har høyttaler-kabler til hodetelefoner pent lite å si i praksis og er sånn sett et offer som står lagelig til for hugg om produsenten ønsker å barbere litt av kostnadene.

Det aller meste handler derfor mest om oppfattelsen av kvalitet hos kunde, mens det som i praksis teller er mest holdbarheten på kabelen gitt mekanisk slitasje

Lenke til kommentar

Jeg har et eksemplar av disse, AKG K340.(80-tallet.)Husker at de låt bra. Den gang puttet jeg de rett i en Tanderg 2075 og fikk alle dens krefter 2x75 rett i øra. Og slik er det med de vet jeg, de er noen av de mest tungdrevne hodetelefoner som har eksistert.

Elektrostat i diskant/mellomtone - dynamisk bass. Noen som vet noe inngående om disse?

Jeg har skjønt at jeg må skaffe meg et monster(power) av en hodetelefonforsterker. Ifi har noen og som er i normal prisklasse. Jeg kommer uansett til å fargelegge lydbildet til mine preferanser med en 32 kanals eq.

ABAD14E6-BEC0-4C0F-837D-EDE6B09D41C3.jpeg

Endret av Sovna
Lenke til kommentar
1 hour ago, Sovna said:

Jeg har et eksemplar av disse, AKG K340.(80-tallet.)Husker at de låt bra. Den gang puttet jeg de rett i en Tanderg 2075 og fikk alle dens krefter 2x75 rett i øra. Og slik er det med de vet jeg, de er noen av de mest tungdrevne hodetelefoner som har eksistert.

Elektrostat i diskant/mellomtone - dynamisk bass. Noen som vet noe inngående om disse?

Jeg har skjønt at jeg må skaffe meg et monster(power) av en hodetelefonforsterker. Ifi har noen og som er i normal prisklasse. Jeg kommer uansett til å fargelegge lydbildet til mine preferanser med en 32 kanals eq.

ABAD14E6-BEC0-4C0F-837D-EDE6B09D41C3.jpeg

https://emotiva.com/collections/amps/products/basx-a2m-stereo-flex-amplifier?aff=9

Den har mulighet for å levere htt effekt til hodetelefonene (ved hjelp av medfølgende jumper).

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
45 minutes ago, Sovna said:

Kjempetips.. Den får du ikke i Norge vel?

Og AKG K340 kjenner du ikke noe til formoder jeg?

Emotiva selges ikke i Norge såvidt jeg vet. Kun direkte fra Emotiva.com

K340 kjenner jeg ikke til nei. Men jeg har hatt AKG K1000 som jo også var en løsning som krevde sitt fra forsterkeri. Kjørte mine med en DIY AMD Beta 22 + Sigma 22 (balansert drivt med 2x positiv driver boards og 2x negativ driver boards, og to Sigma 22 psu`r). Gav en ca effekt på rundt 2x50w i 8 ohm (da den også kunne bygges til å drive både høytalere og hodetelefoner). Se mer her: https://www.amb.org/audio/beta22/

Ellers kjenner jeg også relativt godt til Tandberg 2075. Såvidt jeg vet er det ikke 2x75w i noe som ligner dagens standarder. Effekten i disse er kurante, men de var ikke først og fremst kjent for sine enorma krefter. Det var lydkvaliteten som var noe eget med de i sin tid. I disse dager er det kun ekstrem nostaligere som har slikt (min far er en av dem).

Også viktig å huske på at effekten i 80 Ohm er maks 1/10 av effekten i 8 Ohm. Så endel hodetelefonamper med moderne løsninger som tross alt har en god del effekt i alt over 32 Ohm. Så da spørs det om det ikke er vel så greit å se på en av de gitt at det er mulig å kjøpe i norge.

F.eks denne burde kunne dra liv i K340:

https://www.hifisentralen.com/butikk/topping-a70-pro-hodetelefonforsterker/

Og om ikke den er nok så har en alltids Topping sin 2x50W 8ohm diskrete monster som har "tåpelig" lav forvrengning som dermed gjør den fullt mulig å bruke til å drive hodetelefoner også (ved hjelp av en DIY kabel for å koble hodetelefonene til htt terminalene - men med denne så må en kjøre balansert tilkobling (4 ledere, to positive og to negative) ut til driverene i hodetelefonene ellers kortslutter en forsterkeren).

https://www.hifisentralen.com/butikk/topping-la90-discrete-forsterker/

I teorien er det fullt mulig å koble hodetelefoner til mange høytalerforsterkere, men det fordrer at en vet hvordan forsterker er bygget opp. Ett godt eksempel her er dette med balansert vs ubalansert eller rettere sagt diffrentiell vs ikke diffrentiell forsterker. En måte å sjekke det på er å sjekke om det er motstand mellom de to sorte terminalene. I en ubalansert forsterker er det kun positiv terminal som har aktiv krets og de to sorte terminalene vil være koblet til gnd (0V).

Om forsterker er balansert må hodetelefonene kunne drives balansert fra kontakt og helt ut til driver (individuelle ledere for begge positive poler og begge negavive poler da helt fra kontakt og helt ut til hver driver). Ellers kortslutter en forsterker på negativ pol.

I tillegg skal en aldri drive hodetelefoner fra en Klasse D høytaleramp. Finnes diverse forklaringer rundt det på bl.a. ASR.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
AveMORphine skrev (38 minutter siden):

Emotiva selges ikke i Norge såvidt jeg vet. Kun direkte fra Emotiva.com

K340 kjenner jeg ikke til nei. Men jeg har hatt AKG K1000 som jo også var en løsning som krevde sitt fra forsterkeri. Kjørte mine med en DIY AMD Beta 22 + Sigma 22 (balansert drivt med 2x positiv driver boards og 2x negativ driver boards, og to Sigma 22 psu`r). Gav en ca effekt på rundt 2x50w i 8 ohm (da den også kunne bygges til å drive både høytalere og hodetelefoner). Se mer her: https://www.amb.org/audio/beta22/

Ellers kjenner jeg også relativt godt til Tandberg 2075. Såvidt jeg vet er det ikke 2x75w i noe som ligner dagens standarder. Effekten i disse er kurante, men de var ikke først og fremst kjent for sine enorma krefter. Det var lydkvaliteten som var noe eget med de i sin tid. I disse dager er det kun ekstrem nostaligere som har slikt (min far er en av dem).

Også viktig å huske på at effekten i 80 Ohm er maks 1/10 av effekten i 8 Ohm. Så endel hodetelefonamper med moderne løsninger som tross alt har en god del effekt i alt over 32 Ohm. Så da spørs det om det ikke er vel så greit å se på en av de gitt at det er mulig å kjøpe i norge.

F.eks denne burde kunne dra liv i K340:

https://www.hifisentralen.com/butikk/topping-a70-pro-hodetelefonforsterker/

Og om ikke den er nok så har en alltids Topping sin 2x50W 8ohm diskrete monster som har "tåpelig" lav forvrengning som dermed gjør den fullt mulig å bruke til å drive hodetelefoner også (ved hjelp av en DIY kabel for å koble hodetelefonene til htt terminalene - men med denne så må en kjøre balansert tilkobling (4 ledere, to positive og to negative) ut til driverene i hodetelefonene ellers kortslutter en forsterkeren).

https://www.hifisentralen.com/butikk/topping-la90-discrete-forsterker/

I teorien er det fullt mulig å koble hodetelefoner til mange høytalerforsterkere, men det fordrer at en vet hvordan forsterker er bygget opp. Ett godt eksempel her er dette med balansert vs ubalansert eller rettere sagt diffrentiell vs ikke diffrentiell forsterker. En måte å sjekke det på er å sjekke om det er motstand mellom de to sorte terminalene. I en ubalansert forsterker er det kun positiv terminal som har aktiv krets og de to sorte terminalene vil være koblet til gnd (0V).

Om forsterker er balansert må hodetelefonene kunne drives balansert fra kontakt og helt ut til driver (individuelle ledere for begge positive poler og begge negavive poler da helt fra kontakt og helt ut til hver driver). Ellers kortslutter en forsterker på negativ pol.

I tillegg skal en aldri drive hodetelefoner fra en Klasse D høytaleramp. Finnes diverse forklaringer rundt det på bl.a. ASR.

Mange fine muligheter her. Jeg skulle jo gjerne få hørt de før jeg kjøper de, men det er ikke like lett kanskje.

AKG K1000( full-elektrostat?) mener jeg var toppmodell når jeg kjøpte mine K340, som igjen var neste på prislista.

Jeg kvittet meg med disse til fordel for et sett med toppmodellen fra Stax med en tilhørende rørforsterker. Jeg ble ikke overbevist så jeg fikk kjøpt tilbake mine 340.

Imidlertid har jeg en issue med telefonene nå som jeg må få fikset først, om jeg klarer det og får tak i deler. Hodebøyle og dens mulighet for regulering er kun i form av noen strikker av et tøymateriale. De har blitt såpass slakke slik at telefonene glir(sagger) fullstendig ned. Det passer ikke engang til en person med et enormt vannhode. Eneste jeg kan se for meg som alternativ til disse original strikkene er hårstrikker. Slike finnes i masse forskjellige størrelser og materialvalg. Gruer meg til denne leteprosessen.

Hyggelig at du tar frem en del (elektrisk)tekniske begreper, men der ramler jeg av lasset ganske fort merker jeg. Så vidt jeg forstår hva watt er.. Derfor er det så flott at du viser til konkrete eksempler av noen forsterkere..

Lenke til kommentar
Sovna skrev (2 timer siden):

AKG K1000( full-elektrostat?) mener jeg var toppmodell når jeg kjøpte mine K340, som igjen var neste på prislista.

K1000 er vel dynamiske "ear speakers". De har ekstremt lav sensitivitet så de krever virkelig sin forsterker for å drive de, gjerne en faktisk høyttaler forsterker. 

Men det er ikke mange hodetelefoner som ser dummere ut enn K1000 slik de var ment å bruke, de er vist og eksepsjonelt ukomfortable etter hva jeg har hørt uten å ha prøvd de selv :p Men husker mye av diskusjonen rundt disse på mine tidlige Headfi dager, men er lenge siden jeg har hørt noe om de nå de siste 10 årene så litt artig at de dukket opp her igjen nå. 

Ingen bildebeskrivelse er tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (31 minutter siden):

K1000 er vel dynamiske "ear speakers". De har ekstremt lav sensitivitet så de krever virkelig sin forsterker for å drive de, gjerne en faktisk høyttaler forsterker. 

Men det er ikke mange hodetelefoner som ser dummere ut enn K1000 slik de var ment å bruke, de er vist og eksepsjonelt ukomfortable etter hva jeg har hørt uten å ha prøvd de selv :p Men husker mye av diskusjonen rundt disse på mine tidlige Headfi dager, men er lenge siden jeg har hørt noe om de nå de siste 10 årene så litt artig at de dukket opp her igjen nå. 

Ingen bildebeskrivelse er tilgjengelig.

Ja de ser passe døllete ut. Man kunne lett tro at en eier av slike bare har rappet et par småhøyttare fra et shoppingsenter..😂Snakk om åpen løsning

Nå sa imidlertid AVmorphine at han en gang "hadde" et par slike. At han ikke lenger har de kan kanskje nettopp utseende være en grunn til ? Vinner ikke noe misse-konkurranse blant hodetlf. den der.

Lenke til kommentar

Merkelig design. Ser mest ut som noen absolutt vil ha noe som ser ut som høyttalere de kan tre over knollen.

Komforten ser jo ikke akkurat helt max ut. Skal litt til å slå f.eks AudioQuest Nighthawk hvis en liker "hodehøyttalere". Carbon-modellen deres ser jo faktisk ganske greit ut.

Lenke til kommentar
vidor skrev (2 timer siden):

Merkelig design. Ser mest ut som noen absolutt vil ha noe som ser ut som høyttalere de kan tre over knollen.

Komforten ser jo ikke akkurat helt max ut. Skal litt til å slå f.eks AudioQuest Nighthawk hvis en liker "hodehøyttalere". Carbon-modellen deres ser jo faktisk ganske greit ut.

Ligner litt på Stax sine gjør de ikke?

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (3 timer siden):

Ligner litt på Stax sine gjør de ikke?

Stax sine var brune, i alle fall de jeg hadde og som kunne ha en lignende shape som AKG K1000. Nå satt imidlertid Stax rett på øret og var fullt ut elektrostatiske.

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (9 minutter siden):

Med hva anngår hodetelefoner som ser temmelig teite ut så er det vel få som slår de myteomspente Jecklin Float elektrostatene

 Ingen bildebeskrivelse er tilgjengelig.

DankPods hadde en video om de for en tid siden 

 

Hva med Sennheiser sine dyreste som finnes på youtube med den syke dyre Sennheiser ampen som starter opp og skyver seg opp? Koster millioner men du som jeg skulle ønske jeg kunne teste den en gang. Kanskje får prøve på en messe en gang?

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (1 minutt siden):

Hva med Sennheiser sine dyreste som finnes på youtube med den syke dyre Sennheiser ampen som starter opp og skyver seg opp? Koster millioner men du som jeg skulle ønske jeg kunne teste den en gang. Kanskje får prøve på en messe en gang?

Sennheiser Orpheus ser i det minste ut som relativt normale hodetelefoner, estetisk ganske lik HD600-HD650 typen utforming. Men dyre er de ja.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...