Gå til innhold

Tråden for de hodetelefonofile

miCro

Anbefalte innlegg

Jeg har hørt forskjellen på I2S (sync) og SPDIF, og er personlig overbevist om at I2S er den beste av de 2. Sånn jeg skjønte det så er ikke BWD det samme som sync I2S. Men jeg kan jo spørre og finne ut om det er det samme med "nytt navn" eller noe forskjellig han mener.

(det var slik min dialog med han begynte; at jeg klaget over manglende I2S støtte på Yggdrasil DAC'en ;))

Forrige respons på dette med I2S kom med følgende utsagn fra Mike:

The irreducible minimum of digital audio signals are Bit Clock, Word Clock, and Data; BWD. These signals are multiplexed and demultiplexed in all other connection protocols, even in I2S. Three clocks, 6 wires with grounds: 16, 24, or 32 bits of data, which are clocked into D/A converters with each bit clock until one channel of the sample is complete and the word clock starts it over with the other channel. With data overhead, 3MHz at 48K sampling, doubling to 6 and 12 Mhz at 96 and 192KHz sr. This is the most complicated but by far the best sounding way to hook a digital source to a digital converter. Period.

Endret av TGB
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

https://en.wikipedia.org/wiki/I%C2%B2S

Det kan godt hende jeg tar feil. Og isåfall er det alltid kjekt å lære noe nytt. Og jeg hører da til i skammekroken en stund ;)

Men om det er noe annet enn det det står her: sitat ang Bit Clock, Word Clock og Data

The I²S protocol outlines one specific type of PCM digital audio communication with defined parameters outlined in the Philips specification.

The bus consists of at least three lines:

1. Bit clock line
    • Officially "continuous serial clock (SCK)".[1] Typically written "bit clock (BCLK)".[2]
  2. Word clock line
    • Officially "word select (WS)".[1] Typically called "left-right clock (LRCLK)".[2]
    • 0 = Left channel, 1 = Right channel[1]
  3. At least one multiplexed data line
    • Officially "serial data (SD)",[1] but can be called SDATA, SDIN, SDOUT, DACDAT, ADCDAT, etc.[2]

It may also include the following lines:

1. Master clock (typically 256 x LRCLK)
    • This is not part of the I2S standard,[3] but is commonly included for synchronizing the internal operation of the analog/digital converters.[4][5]
  2. A multiplexed data line for upload

Utdrag fra wiki linket til over.

For meg ville det være svært merkelig at de samme ordene var benyttet innen samme bransje om to vidt forskjellige konsept.

Men jeg har blitt overrasket over micro-level-info-so-that-no-one-can-understand-anything innen audiobransjen før.

Lenke til kommentar

Jeg får avvente respons; uansett vil det overraske meg at mannen som laget den første eksterne DAC'en og har vært i bransjen siden starten skal blande disse begrepene. Han pleier vite hva han snakker om (begynner riktignok å bli gammel da men ;))

Lenke til kommentar

Jaja, jeg får fylle lageret med vann og brød i skammekroken mens vi venter på svar ;)

Men over til USB bablingen.

Er USB kortet som sitter i Yggdrasil virkelig en USB til Sp-Dif løsning? 

Eller er det Bit Clock, Word Clock, Data basert output fra det (og da ned til DSP kortet som står mellom input og DA kortene)?

Om den input har det beste formatet for selve DAC en til å ta seg av, så burde det jo være mulig å hente ut det beste signalet via den tilkoblingen.

F.Eks:

Cat5 kabel til router/switch

Odroid C2 med Volumio 2 OS (Eller ROONbridge på dietpi OS om du har ROON).

USB kabel

Yggdrassil USB inn

Da ville du omgå mye av støyen som PC bruken din fører inn i "lyd OS".

Jeg har som sagt koblet til PC med optisk kabel for hverdags pc bruk, og har en Odroid C2 med minimalistisk linux distro (dietpi med roonbridge + shairport (airplay for besøk) + spotify connect (for fest etc).

Endret av AveMORphine
Lenke til kommentar

Jaja, jeg får fylle lageret med vann og brød i skammekroken mens vi venter på svar ;)

Men over til USB bablingen.

Er USB kortet som sitter i Yggdrasil virkelig en USB til Sp-Dif løsning? 

Schiit Gen 5 USB finnes i forskjellige utgaver avhengig av hvilken intern kommunikasjon som brukes i den enkelte DAC. I følge Mike fra Schiit så er Gen 5 USB for Yggdrasil av typen som ikke konverterer til SPDIF, men direkte til BWD. På andre DAC'er fra Schiit som kan oppgradere USB kortet til Gen 5 så er det I2S.

Det er også derfor jeg tror din opprinnelige påstand at sync I2S og BWD er det samme ikke stemmer.

Edit:

Så langt jeg skjønte går ingen av dem via SPDIF.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Skjønner ikke at noen gidder å bruke tid på det tullet. 

Skal du høre på musikken eller utstyret? 

Som om du klarer å høre forskjell i en ordentlig utført blindtest... 

Ingenting gir større glede enn å få skviset ut den siste lille delen av en DAC for musikkgleden; så ja - dette betyr noe :)

Det vil forøvrig overraske enkelte hvor stor forskjell det kan være i lyden fra samme DAC med forskjellig kilde.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Skjønner ikke at noen gidder å bruke tid på det tullet. 

Skal du høre på musikken eller utstyret? 

Som om du klarer å høre forskjell i en ordentlig utført blindtest... 

Ingenting gir større glede enn å få skviset ut den siste lille delen av en DAC for musikkgleden; så ja - dette betyr noe :)

Det vil forøvrig overraske enkelte hvor stor forskjell det kan være i lyden fra samme DAC med forskjellig kilde.

Jeg tror enkelte ville bli like overrasket om de satte seg ned i en skikkelig blindtest. En DAC til en tusenlapp kan ha specs som er langt over det vi kan høre forskjell på.

AtW

Lenke til kommentar

Jeg tror enkelte ville bli like overrasket om de satte seg ned i en skikkelig blindtest. En DAC til en tusenlapp kan ha specs som er langt over det vi kan høre forskjell på.

AtW

Om man tar på seg skylappene og lever etter denne strategien så vil man aldri få bedre lyd og utvikling stopper. Til bedre systemet reproduserer lyden til nærmere virkeligheten kommer man - og man kommer til et skjæringspunkt hvor avspilling av opptak og virkelighet blir det samme (vi er ikke der ennå, uansett prisklasse). Det har skjedd en vanvittig utvikling på digital avspilling (men også en reduksjon i kvalitet med billig-implementasjoner av sigmadelta-brikker). Jeg personlig er ikke så naiv at jeg tror folk som investerer 500.000 i en DAC ikke hører forskjell. Personlig har jeg prøvd veldig mye på DAC fronten (og avspillere) opp gjennom årene. Jeg har slått meg til ro med Schiit Yggdrasil; joda - det finnes bedre, men de koster ofte 100.000+. Jeg er ikke interessert i å betale 100.000+ for en DAC (med det henger sammen med min økonomi). At jeg bruker noen 1000-lapper på å få det aller beste ut av min Schiit Yggdrasil kan jeg ikke helt skjønner hvorfor noen ønsker å kritisere. Det er STOR forskjell på avspillere, og tro at alt er identisk finner jeg naivt.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

God dag, godtfolk. Etter å ha fundert i noen måneder på å skaffe noen skikkelige hodetelefoner og kanskje en DAC, er det noen av dere som kan gi noen anbefalinger angående dette?

Er ikke etter hodetelefoner til mangfoldige tusen, dette gjelder også DAC. En grei "beginner" combo for èn med briller som ikke vil ha særlig press på skallen og som ikke er audiofil. :) 

Lenke til kommentar

God dag, godtfolk. Etter å ha fundert i noen måneder på å skaffe noen skikkelige hodetelefoner og kanskje en DAC, er det noen av dere som kan gi noen anbefalinger angående dette?

Er ikke etter hodetelefoner til mangfoldige tusen, dette gjelder også DAC. En grei "beginner" combo for èn med briller som ikke vil ha særlig press på skallen og som ikke er audiofil. :)

Selvsagt, men hvilket budsjett tenker du deg (ikke mangfoldige 1000 er litt vagt)?

Edit:

Samt ønsker du lukket eller åpen løsning (skal du bruke dem i kontorlandskap; i stua mens kona ser på TV eller sitter du helt avlukket når du bruker dem? Dette er viktig for å kunne gi gode anbefalinger).

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Selvsagt, men hvilket budsjett tenker du deg (ikke mangfoldige 1000 er litt vagt)?

Tja, nå er ikke jeg helt sikker på hva prisen er på ting. Men tenkte rundt 4-5 tusen, for begge eller rundt 3 tusen for hodetelefoner?

Lenke til kommentar

Tja, nå er ikke jeg helt sikker på hva prisen er på ting. Men tenkte rundt 4-5 tusen, for begge eller rundt 3 tusen for hodetelefoner?

Det er en god start; samt litt info om hvor de skal brukes (ref om du kan ha åpne eller bør ha lukkede hodetelefoner). Eventuelt om du ønsker støykanselering er også greit å ha en formening om.

Lenke til kommentar

Det er en god start; samt litt info om hvor de skal brukes (ref om du kan ha åpne eller bør ha lukkede hodetelefoner). Eventuelt om du ønsker støykanselering er også greit å ha en formening om.

Vil helst ha støyisolering, ja, helst lukkede over øret. Hører mye på Rock / Metal så vil ha noe med solid bass, det skal også kunne brukes til spill men er ikke et krav.

Ellers er det ikke noe nevneverdig å komme med, ser etter noe All-round hodetelefoner. :)

Lenke til kommentar

http://www.hifisentralen.no/forumet/torget.php?do=viewitem&itemid=166751&predata=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&displaytype=gallery&PagePosition=

Knakende gode og meget behagelige hodetelefoner: Prisen er også god mtp alt du får med i tillegg. Det eneste aberet med disse er at diskanten er en tanke tilbaketrukket. Det er forøvrig ikke jeg som selger, bare så det er klart.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...