Gå til innhold

Tråden for de hodetelefonofile


miCro

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er Samsung S8 et greit kjøp mtp. lyd? Vurderer å ryke på et kjøp der.

 

Vurderer også å kjøpe MDR-1000x i samme slengen, men burde kanskje vente til det kommer en variant med BT 5 og ekte LDAC-båndbredde? Slik jeg har forstått LDAC er bitratene som er oppgitt basert på en hypotetisk bitrate fra en lossy codec, BT 4.0 har en maks på rundt 300 kb/s hvis jeg husker riktig.

Lenke til kommentar

Nye gigabyte gaming 9 x299 hovedkort integrert lydkort/dac:

 

  • 127dB SNR AMP-UP Audio with High-End ESS SABRE 9018K2M DAC, LME 49720 and OPA1622 OP-AMP, WIMA audio capacitor

Det er bedre enn i gamledager ;)

 

Ja... eller I hope so. Men ESS chippen du nevner her har hatt tvilsom utviklerstøtte mtp softwareintegrering. Flere utviklere har ikke fått tilstrekkelig informasjon fra ESS om integrering av filtreinnstillinger og volumkontrollen som er integrert i chippen. Mange produkter som blir solgt med denne chippen benytter ikke hardware-volumkontrollen via i2c og ender opp med å tilpasse software til software justert volum. MAO har du en del av produktet som ikke blir benyttet.

 

Jeg håper at hovedkort produsenter blir tatt alvorlig nok av ess til at de får tilgang på hardware-volumkontrollen og kan integrere det inn i driverene sine. Da vil volum i windows (eller linux eller whatever) justere volum på en veldig god måte. Mye bedre enn hva vi er vant med i OS-mixing.

Lenke til kommentar

Er Samsung S8 et greit kjøp mtp. lyd? Vurderer å ryke på et kjøp der.

 

Vurderer også å kjøpe MDR-1000x i samme slengen, men burde kanskje vente til det kommer en variant med BT 5 og ekte LDAC-båndbredde? Slik jeg har forstått LDAC er bitratene som er oppgitt basert på en hypotetisk bitrate fra en lossy codec, BT 4.0 har en maks på rundt 300 kb/s hvis jeg husker riktig.

 

Den har aptX som er greit for blåtannprodukter, men synd den ikke har aptX-HD, den har god Dac, sannsyneligvis med Harman Kardon produsert lyd..

 

Den har god støtte for Hi-Res Audio og også DSD..

Lenke til kommentar

Da var feriepengene omsider på konto å de har allerede startet å brenne et lite hull i lommen min. Har lenge tenkt på å skaffe meg nye hodetelefoner i prisklassen 10-15K. Utstyret jeg sitter med nå er Audeze LCD-3, AKG K7XX, Balanserte Sennheiser HD650, Phillips Fidelio X2 og X1, Grado SR325i og et par mer bærbare typer som Sennheiser momentum og momentum wireless. Det som skal drive dette er en Ray Samuels Apache forsterker og en Asus Essence One ombygd til MKII MUSES Edition som DAC (Mange som er skeptisk til denne da det er ett Asus produkt, men det er en sabla god forsterker og DAC til prisen)

 

Jeg var lenge religiøst overbevist om at min neste hodetelefon kom til å bli Focal Elear, men etter den mest brutale hypen har lagt seg er jeg ikke så skråsikker lenger. Det jeg frykter med de er at de blir for likt det jeg allerede eier. Av hodetelefoner jeg eier allerede har de fleste det fellestrekket at de er ganske varme hodetelefoner med en noe begrenset soundstage (med unntak av kanskje AKG K7XX). Utifra det jeg leser har og Focal Elear disse trekkene å jeg er sådan rett og slett ikke sikker på at jeg vil ha enda en slik hodetelefon i samlingen.

 

Av hodetelefoner jeg da slik sett kunne tenkt meg å demoe før et eventuelt kjøp er da AKG K812, Focal Elear, Beyerdynamic T1 G2, Hifiman Edition X V2, MrSpeaker Ether og Sennheiser HD800S. Men når en bor på sunnmøre og nærmeste noenlunde seriøse hifi butikker befinner seg 1,5 times kjøretur unna i Ålesund og disse egentlig ikke tar inn så mange spennende hodetelefoner (Hifi klubben og Soundgarden) blir det litt vanskelig å klare å få demoe noe særlig. Det som sådan kanskje frister mest ut fra mitt ønske om å få noen litt lysere, mer åpne med en større soundstage er nok sennheiser HD800S, men på den andre siden igjen har jeg tidligere eid HD800 så det blir ikke like spennende som å prøve noe helt nytt og igjen så var det jo en grunn til jeg solgte HD800ene jeg hadde (noe jeg riktignok tror de fikset i S versjonen).

 

Sådan er jeg litt usikker, en kan jo selvfølgelig benytte seg av angreretten å teste de hjemme men på såpass dyrt utstyr som faktisk er hodetelefoner har jeg ikke helt samvittighet til å holde på slik.

 

Men for at dette innlegget skal ha noen mening for utenom å drøfte hva jeg skal gjøre med meg selv tar jeg gjerne imot tips om eventuelte hodetelefoner i denne prisklassen jeg ikke har nevnt som kanskje kan passe kriteriene mine om at jeg i all hovedsak ønsker hodetelefoner med en stor og åpen Soundstage noe alla det HD800 og div elektrostater leverer.

Lenke til kommentar

Jeg har hvert på OHC å hørt på Elear, HEX V2 etc. 

HEX V2 var sånn typisk "gjør ingen ting feil, men heller ingen ting veldig bra" hodetelefon. 

Elear har jeg snakket om før, ikke akkurat imponert. Definitivt overhyped. 

HEK V2? Litt bedre enn HEX V2, men igjen, gjør ingen ting veldig bra. 

HD800S? Jeg likte dem faktisk, men skulle gjerne hatt litt mer bass da...

Ether Flow skuffet VELDIG, skjønner ikke hvordan folk kan like disse :p

 

Han på OHC anbefalte å prøve Stax SR-007 eller Sony MDR Z1, men dem hadde ikke dem på demo da jeg var der.. 

 

EDIT: Hifiman er litt som en Audeze som puster, men litt mindre bass og mer distansert lydbilde. 

Jeg foretrekker Hifiman egentlig. HEK låter mye raskere enn LCD-3, noe som er ganske obvious når man hører dem. 

Endret av BMWcoupeftw
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takker for nyttige inputs, Sony MDR Z1 virker som spennende hodetelefoner som faktisk prøver å gjøre noe nytt, å om jeg fikk demoe disse og de virkelig imponerte meg kunne jeg nok strukket meg opp til den prisklassen, men jeg er litt forhåndsdømmende når det kommer til lukkede hodetelefoner da jeg automatisk tenker at soundstagen kommer til å være innelukket og klaustrofobisk som ved alle andre lukkede hodetelefoner jeg har hatt på hodet. Stax SR-007 er drømmen, men jeg har nok verken råd til hodetelefonene eller utstyret en trenger for å drive de, HE1000 V2 blir nok og for dyr uansett. Men ble egentlig bare mer sikker på å gå for HD800S nå, da jeg tror de kommer til å lever akkurat det jeg er ute etter, men det er jo bare det at jeg har eid nesten samme hodetelefon før som gjør det hele litt "kjedlig".

Lenke til kommentar

Hva med Denon AH-D7200? :D

 

Det jeg savner etter å ha eid LCD-3, HE-6  og nå HD650 er raskheten til HEK, bassen til Audeze og åpenheten til Sennheiser. Kan man få dette? Tja... man kan vel det, men det vil koste skjorta! Må bli LCD-4, Hifiman Susvara eller noe da... 

 

Noe som er litt interessant er at HD800S har jo mer distortion for å få mer bass. Noen påstår at man kan høre det (Tyll feks, om jeg ikke husker feil). Derfor sier dem på superbestaudiofriends at HD800 med den velkjente SuperDupont Resonator er å foretrekke.

Spesielt visst man vil EQ litt. Sist men ikke minst, skal basse på HD800modda & HD800S være ganske grei dersom man har forsterkeriet til det. Kan være noe å tenke på, da man kan kjøpe HD800 brukt. 

Endret av BMWcoupeftw
Lenke til kommentar

Jeg er nok og noe forhåndsdømmende når det kommer til Denon, lenge siden de har produsert noe som har imponert meg noe betydelig, men akkurat de har jeg faktisk mulighet å kanskje få teste på hifi klubben så en for se.

 

Ja jeg vet om superdupont modden og gjorde selv "Anaxilus" modden på HD800 som jeg eide før, men jeg er litt skeptisk på å skru opp og løsne div lim og tetninger inn til driveren på en hodetelefon til over 10 000 kroner for å gjøre en mod som sennheiser på sett og vis allerede har gjort på S versionen. En betaler selvfølgelig en heftig premium for dette, men til gjengjeld følger det med en balansert kabel i boksen til S versionen noe som det ikke gjør med den vanlige HD800 så det går jo nesten litt opp i opp.

 

Men igjen har jeg ikke hørt HD800S før så for alt jeg vet kan det hende jeg hater endringene sennheiser har gjort her selv om jeg tviler da HD800 virkelig kunne trenge å bli litt mørkere .

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar

Da ble det vist etter en liten samtale med en kundebehandler hos Oslo Hifi Center bestilt et par Sennheiser HD800S . Svært god kundeopplevelse fra disse gutta må jeg si, den typen lydsignatur jeg er ute etter virker som bare er tilgjengelig enten fra HD800/800S eller fra elektrostater, sistnevnte kan jeg ikke ta meg råd til, så da ble det vist enda en Sennheiser. Så da er det bare å gle seg til en hentemelding tikker inn på mobilen iløpet av neste uken  :xmas:

Lenke til kommentar

Jeg er nok og noe forhåndsdømmende når det kommer til Denon, lenge siden de har produsert noe som har imponert meg noe betydelig, men akkurat de har jeg faktisk mulighet å kanskje få teste på hifi klubben så en for se.

 

Ja jeg vet om superdupont modden og gjorde selv "Anaxilus" modden på HD800 som jeg eide før, men jeg er litt skeptisk på å skru opp og løsne div lim og tetninger inn til driveren på en hodetelefon til over 10 000 kroner for å gjøre en mod som sennheiser på sett og vis allerede har gjort på S versionen. En betaler selvfølgelig en heftig premium for dette, men til gjengjeld følger det med en balansert kabel i boksen til S versionen noe som det ikke gjør med den vanlige HD800 så det går jo nesten litt opp i opp.

 

Men igjen har jeg ikke hørt HD800S før så for alt jeg vet kan det hende jeg hater endringene sennheiser har gjort her selv om jeg tviler da HD800 virkelig kunne trenge å bli litt mørkere .

Smak og behag, men eg må si meg super fornøyd med AH-MM400. Brukte de i 2 år nå og blir mer og mer glad i de. Fungerer utmerket uten forsterker, men helt råe med ein god ein.

Eg la de ut på finn for ei stund siden, ble kontaktet og fikk prisen eg ønsket. Men ombestemte meg. Skjønte at eg kommer til å angre om eg selger, så pass gode er det.

Lenke til kommentar

Ja, det er jo akkurat det det er, smak og behag. Hvilken type lyd en liker er et svært subjektivt tema :) . Jeg personlig har ikke vært glad i de Denon hodetelefonene jeg har fått  hørt eller generelt sett lukkede hodetelefoner sammenlignet med åpne, men samtidig kan jeg forstå at andre liker de. 

Lenke til kommentar

Litt blandet kritikk ser jeg, litt love/hate - men jeg syns MDR-Z1R ser helt nydelige ut  :ohmy: 
Kunne vært spennende å høre om de faktisk har fått til å få en lukket hodetelefon til å låte "åpne/semiåpne" 

In other news:
 

Mayflower har kommet med en ny AMP/Dac med mic-passthrough. Dette kan jo være interessant for folk som gamer bla. a, den konkurrer jo mot Creative sine løsninger, og jeg går utifra at amp/dac-delen er noenlunde like O2, så det kan da være ganske ok dette: 


home-section-1-arc.png

Mer info her: http://mayflowerelectronics.com/arc/
 

Og en video fra TEK Syndicate (kan egentlig ikke fordra fyren men):




Hva sier folket? :) Endret av bshagen
Lenke til kommentar

Bare det faktum at Logan er involvert i prosjektet og at han mest trolig vil tjene penger ved salg gir meg en avsmak på hele produktet. Men ellers er jo idéen god, selv bruker jeg sennheiser GSX1000 til gaming hvor jeg har behov for mic ut, her har en og mulighet å justere com audio og generel audio separat direkte fra DACen, noe er utrolig greit som mayfloweren ser ut til å mangle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...