Gå til innhold

Tråden for de hodetelefonofile


miCro

Anbefalte innlegg

Kjenner jeg blir litt gira nå, nå som jeg får Elear i posten. Så kikker på amper også.

Jotunheim ser bra ut, men den som har innebygget DAC er utsolgt hos duet.no

 

Kikker på mye fint egentlig, noe egnet i 5k-prisklassen? Vil gjerne ha med XLR i tillegg til vanlig 6.3mm, som en god allrounder. Evnt. kan jeg bruke Magni 2 som DAC på en Jotunheim uten innebygd DAC selvsagt. Mange tanker her nå :love:

Ring dem og spør om de har. Det gjorde jeg nå jeg kjøpte jotunheim. Så ut som det ikkje var på lager på nett, men de hadde alikavel da jeg ringte.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan prøve med de som følger med først, kanskje de ikke er så ille som jeg tror.

 

Jeg fikk de for 9200,- hos studiolyd.no (sommerkampanje) inkl. et hodetelefonstativ fra Focal. Syns ikke prisen var så gæærn da akkurat

 

EDIT: Her, for de som har lyst til å hoppe på tilbudet, rabatten (1800,-) kommer ikke før du er i kassa: http://studiolyd.no/studioprodukter/hodetelefoner/focal-elear.html

Får ikke denne rabatten når jeg kommer til kassen, er kampanjen over? eller er det noe jeg misser?

Lenke til kommentar

 

Kan prøve med de som følger med først, kanskje de ikke er så ille som jeg tror.

 

Jeg fikk de for 9200,- hos studiolyd.no (sommerkampanje) inkl. et hodetelefonstativ fra Focal. Syns ikke prisen var så gæærn da akkurat

 

EDIT: Her, for de som har lyst til å hoppe på tilbudet, rabatten (1800,-) kommer ikke før du er i kassa: http://studiolyd.no/studioprodukter/hodetelefoner/focal-elear.html

Får ikke denne rabatten når jeg kommer til kassen, er kampanjen over? eller er det noe jeg misser?

 

De var utsolgt i går, kanskje de angret seg?

Lenke til kommentar

Må nesten ha åpne, hvis ikke så hadde jeg nok kikket på de ja.

Bestiller disse jeg, jeg tenker altfor mye :p Om jeg ikke liker de så får jeg heller levere de tilbake igjen 

Fostex TH-X00 med Mr Speakers Alpha Pads gir mye av det beste fra begge verdener. Fabelaktige hodetelefoner, men de er ikke i nærheten av å være nøytrale. Jeg liker dem veldig godt.

Lenke til kommentar

For en sammenligning :)

 

Til og med i en HiAce med noe nært tidenes dårligste høytalere kan man høre at DAB ikke har all verdens lydkvalitet.

 

Dette er ikke ment som en kritikk av deg, altså om det kan leses slik. Jeg er ikke så imponert av DAB på noe som helst måte. 

Derimot kunne jeg kunne godt tenkt meg å prøvd det utstyret du har for å si det sånn..

Lenke til kommentar

Kjenner jeg blir litt gira nå, nå som jeg får Elear i posten. Så kikker på amper også.

Jotunheim ser bra ut, men den som har innebygget DAC er utsolgt hos duet.no

 

Kikker på mye fint egentlig, noe egnet i 5k-prisklassen? Vil gjerne ha med XLR i tillegg til vanlig 6.3mm, som en god allrounder. Evnt. kan jeg bruke Magni 2 som DAC på en Jotunheim uten innebygd DAC selvsagt. Mange tanker her nå :love:

Jeg teller på knappene om jeg skal selge min par måneder gamle Jotunheim med DAC til fordel for noe mørkere, hvis jeg får en ok pris. Oslo.
Lenke til kommentar

Kjerringa til TGB kjører vel Bentley Continental med Naim anlegg? :D

Nei, er ikke helt der - en litt sliten Nissan Primera med relativt sprek motor. Det er en bruksbil man ikke skal være redd for :)

 

ref drømmehodetelefonoppsettet:

MSB Reference DAC

MSB Select Headphone Amp

 

"Kun" 100.000 USD + MVA for den korrekte konfigurasjonen. Men skjer ikke før eventuelt en stor sum penger kommer ramlende inn på kontoen min :)

Endret av TGB
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har forøvrig gjort en del tester på stueanlegget mitt (som også er for øyeblikket satt opp med 7.2) med å kjøre musikk med sub'ene. Nå er ikke Marantz AV8802A den sprekeste surround prosessoren i byen, men det blir overraskende bra om jeg kutter bass management på Marantz og og lar fronthøytalerne håndtere hele lydbilde; signal sendes over til Classe effektforsterker. Det er overraskende nært hodetelefonanlegget i fysisk og digitalt behandlet rom. Med en gang jeg kobler inn bass management så rakner det fine stereoperspektive en par hakk. Så denne angsten fra hifi-nerder med å kjøre musikk på 2.1 eller 2.2 system kan jeg til en viss grad skjønne. Digital delefilter har ikke høy nok kvalitet. Uten sub'ene koblet til blir høytalerne borte og man får god dybde og bredde i lydbilde med ekstremt presis plassering av både sangere og instrumenter.

 

Edit:

Løsningen er selvsagt å justerere cross-over på sub'ene direkte; eventuelt droppe å bruke sub'ene på ren musikk. Det er veldig lite musikk som går under 30Hz med mindre man hører my på orgel-musikk; noe jeg ikke gjør ;) Kan eventuelt koble inn sub'ene om det skulle bli noe jeg gjør ofte.

 

Men innser at det hadde vært praktisk å ha fronthøytalere som gikk godt under 20Hz. Må innrømme B&W 800 D3 frister litt. Får se hvor gal man blir etterhvert :)

 

Edit2:

Ja, stua har masse lydabsorberende plater og bass-traps :) Jeg har snill kone som skjønner at jeg bare må :)

Endret av TGB
Lenke til kommentar

 

Kjenner jeg blir litt gira nå, nå som jeg får Elear i posten. Så kikker på amper også.

Jotunheim ser bra ut, men den som har innebygget DAC er utsolgt hos duet.no

 

Kikker på mye fint egentlig, noe egnet i 5k-prisklassen? Vil gjerne ha med XLR i tillegg til vanlig 6.3mm, som en god allrounder. Evnt. kan jeg bruke Magni 2 som DAC på en Jotunheim uten innebygd DAC selvsagt. Mange tanker her nå :love:

Jeg teller på knappene om jeg skal selge min par måneder gamle Jotunheim med DAC til fordel for noe mørkere, hvis jeg får en ok pris. Oslo.

 

Mørkere? Er Jotunheim nøytral og flat?

Jeg er ikke hjemme om før drøye tre uker, men du får sende en PM om du skulle finne det for godt, så kan vi nok lage en deal. Jeg bor i Hokksund, så er bare et steinkast unna deg :)

 

 

 

Må nesten ha åpne, hvis ikke så hadde jeg nok kikket på de ja.

Bestiller disse jeg, jeg tenker altfor mye :p Om jeg ikke liker de så får jeg heller levere de tilbake igjen 

Fostex TH-X00 med Mr Speakers Alpha Pads gir mye av det beste fra begge verdener. Fabelaktige hodetelefoner, men de er ikke i nærheten av å være nøytrale. Jeg liker dem veldig godt.

 

 

Det er mulig jeg går til innkjøp av noe sånt etterhvert ja, men det blir for å ha mer enn ett sett. Tviler ikke på at det er trøkk i de, har hørt mye om Fostex sin dynamikk :)

Lenke til kommentar

Det er nok litt mindfuck inn i bildet også.

Det er jo helt vilt hvor mye det kan dempe av støy fra utsiden. Brukt min 1000x en god del timer nå og er definitivt fornøyd.

Er ikke noe man kjøper for å sette seg ned å lytte med men utmerket på reiser og i tildels støyende omgivelser.

Lenke til kommentar

Skåner man hørselen ved å bruke hodetelefoner med støykansellering i stedet for vanlige hodetelefoner? Jeg merker at jeg må skru opp volumet når støykanselleringen ikke er skrudd på. 

Det er mulig å skåne hørselen med støykansellering, siden god nok støykansellering gjør nettopp det - kansellerer støy. Men med normale lyttevolum så er det heller tvilsomt at effekten har mye å si. (Om man da ikke befinner seg i så støyende omgivelser at man ofte drar på alt for mye, uten støykansellering.)

 

------

 

Så hvor gode er egentlig Shure 846? Kan de være aktuelle når jeg leter etter noe med god passiv lyddemping og ellers ganske grei lyd, mest til hjemmebruk?

 

Hvor kresne er de på kilde og forsterker?

 

Ønsker et alternativ til "vanlige" over-ear hodetelefoner, og selv om T1 er veldig komfortable også ved lengre tids bruk så blir jeg lei av tyngden og trykket etter hvert. Hadde det ikke vært for at dette er viktig så ville jeg sett på mer vanlige lukkede hodetelefoner.

 

 

Så hvor gode er egentlig Shure 846? Kan de være aktuelle når jeg leter etter noe med god passiv lyddemping og ellers ganske grei lyd, mest til hjemmebruk?

Lenke til kommentar

Jeg vil si at Shure 846 er veldig gode, og VELDIG lettdrevne. Jeg tror man skal lete lenge etter noe bedre som kan drives av hvilken som helst telefon. Testet diverse propper og hodetelefoner som kan drives mobilt før jeg endte på disse. Bruker støpte silikonpropper på disse, som gir veldig god lyddemping - men skal man sitte med de i ørene i lengre tid, er egentlig skumproppene mer behagelig. Synd skumproppene slites så fort.

 

Med Dragonfly Red og MQA ble plutselig Tidal veldig gøy også. Den ekstra forsterkerkraften trengs ikke egentlig. Synd MQA kun fungerer på desktop.

 

Har ikke testet andre dac-er da, og ser TGB mener denne var skuffende. Hvilken annen DAC med MQA-støtte ville du anbefalt?

Lenke til kommentar

Definitivt :)

Sitter å kikker på å lage mine egne kabler jeg nå, eventuelt finne en plass i utlandet der jeg kan finne kabler til Elear. Greiste prisen jeg har funnet er i fra customcans.co.uk, noen flere steder jeg kan kikke - uten at det koster $300 for en hodetelefonkabel?

EDIT: Kjøpte de fra customcans. Spent på å se hvordan de ser ut 

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...