Gå til innhold

Tråden for de hodetelefonofile


miCro

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sitter nå og hører på Beyerdynamic t5p, etter å ha fått både den og rah dacamp L1 i posten.

Og jeg har gjort en merkverdig oppdagelse.

 

Jeg klarer faktisk ikke høre en døyt forskjell med og uten dacamp(altså koblet direkte til tlf). Jeg bruker lightning kontakten på telefonen, slik at dacamp henter signalet digitalt fra telefonen. Men uansett volum, er det ikke en merkbar forskjell, med tilsvarende volum på telefonen.

Dette gjelder alle mine tre hodetelefoner(t5p, dt770 pro 32 og 80).

 

Så er det feil med dacampen jeg har fått? Det tviler jeg jo egentlig mye på, siden den da mest sannsynlig hadde vist det på en helt annen måte.

 

Jeg fikk også min samboer til å lytte om hun hørte noe forskjell, noe hun fortalte at hun på ingen måte gjorde. Så hverken jeg eller min samboer føler at denne dacampen(til 5500kr) gjør noen spesiell merkbar forskjell i lydbildet. Det er jo stikk motsatt av det jeg har hørt at en så bra amp skal gjøre. Enten så har iphone fått en såpass god dac at forskjellen ikke lenger er spesielt merkbar, eller så vet jeg jammen ikke.

Fikk følelsen av at bærbar dac/amp er skikkelig oppskrytt jeg nå.

 

Noen som har noen ideer hva som kan være årsaken? Spotify Premium ble brukt som musikk.

Endret av Enlightened
Lenke til kommentar

Gi det hele noen timer. La de stå på mer eller mindre kontinuerlig i ett par tre dager. Lytt igjen (AB test mellom med og uten L1). Om det fremdeles ikke er merkbar forskjell, returner på angrerett og pris deg lykkelig over at du og dine har "billige ører" å tilfredstille.

 

Sjekk gain etc og de forskjellige innstillingene på L1. Les litt, lær deg hvilke instillinger som er best for din kombinasjon. Normalt sett er det ideelle så lav gain som mulig (hvor du da må lytte med volumkontrollen på 60-70% eller mer).

 

Spotify..... vel det er ikke akkurat premium lydkvalitet og mastering som ligger bak der i gården. Men alternativene er ikke mye bedre på alt. Tidal og andre strømmetjenester kan fremdeles ikke gjøre noe med kildematerialet de får inn, så om de kun får samme crap master som spotify, så blir det ikke bedre selv om "transportformatet" er bedre. Målet er rippet musikk med god lyd i utgangspunktet (stadig vanskeligere å finne da det meste på cd etc fremdeles er crap digital master laget for spotify pakket inn i bedre "transportformat").

 

Personlig har jeg gått over til LP ripping. Selv en billig LP spiller med USB vil gi bedre lyd når det er rippet til digitalt enn det en finner på de fleste cd-utgivelser. Nedmiks (master) til LP må fremdeles gjøres skikkelig (med dyre teknikere). Så det formatet har som oftest bedre lyd på tross av at digitale formater har bedre potensiale (om det hadde vært gjort skikkelig uten billige snarveier).

 

Så.... hva betyr det for deg mon tro? Vel som nevnt så er det nok potensiale i det du har som ikke er hentet ut. Selv med spotify som kilde. Men det er mange ting som kan påvirke lyden negativt og dermed vil ikke glassruten du nå har anskaffet deg gjøre noe med utsikten. Utsikten kan bli noe bedre med innspilling som nevnt. Og det er mer enn nok av innstillinger på L1 som kan rote det hele til for en "normal ikke hifi-tulling" bruker. 

Så som sagt, la det hele spille seg litt inn og les deg opp på hvilke innstillinger som er best med din kombinasjon. Når du har justert alt til det optimale og det hele har "varmet seg opp i ett par dager" så gjør en ny vurdering. Om det fremdeles er slik at du ikke føler det er nevneverdig forskjell med og uten L1, så kan vel den returneres på angrerett. Men jeg ville sjekket om en eller annen har en skikkelig lydfil for test. Om du blir like gal som meg og anskaffer analog til digital ripperigg for tilgang til utsikten som musikkbransjen burde levert i digitalt format og ikke bare der de må (på LP), så er du hjertelig velkommen til den "hifi gales verden". 

 

Edit: bare for å ta ett eksempel på hvordan musikkbransjen imo skyter seg selv i foten mtp mastering.

 

Roger waters kom med nytt album nå. På denne utgivelsen har de digititale formatene (spotify, tidal, cd og andre digitale format) har en dynamic range på ca 7. På vinyl er dynamic range på 12 (med en over the top galskap vinyl rigg).

 

Ironisk nok er det CD formatet som har best potensiale til dynamic range. Amused to Death albumet til RW har DR på 15 i gold utgivelsen (199x tallet en gang). Men plateselskapene har av en eller annen grunn ikke brukt den skikkelige mastering jobben som ble gjort for LP utgivelsen i digitale format utgivelsen av hans siste album. Ikke på CD, og ikke til Tidal. MAO har du bedre glass mot dårligere utsikt. Go figure....

Endret av AveMORphine
Lenke til kommentar

Det kan jo også være at du har såpass "snille" hodetelefoner at de drives helt greit av den innebygde DAC-en ++ (Det sitter jo en liten og helt grei hodetelefon i selve telefonen også, om den har analog utgang.) Ingen av de du lister opp er spesielt tungdrevne, og en av fordelene med t5p er jo at den skal være enkel å drive med nær sagt "hva som helst".

 

Et annet moment er jo at det er snakk om en relativt nøytral forsterker som ikke nødvendigvis skal kunne gi en aha-opplevelse, bare nøytral og god gjengivelse av lyden slik den "skal" være. Hadde du koblet til mer effektkrevende hodetelefoner på den balanserte utgangen så ville du nok fått den aha-opplevelsen du leter etter.

 

Støtter forslaget til AveMORphine om å bruke litt tid på det. Jeg er ikke helt enig i at man nødvendigvis har billige ører om en slik hodetelefonforsterker ikke gir noe ekstra.

 

Om tiden viser at du ikke får spesielt mye igjen for denne dingsen så ville jeg returnert den, og heller vurdert å prøve en rimelig forsterker som ikke er beregnet på portabel bruk, gjerne en kombinasjonsenhet med innebygd dac. For så å bare bruke iphonen direkte når behovet er der. (Eksempel på type enhet jeg snakker om: Schiit Jotunheim, eventuelt magni+modi.)

Lenke til kommentar

Er folket her fornøyd med det de har innen head-fi, eller drømmer enkelte fortsatt om den neste oppgraderingen? Personlig er jeg ekstremt fornøyd og har vært det lenge - fortsatt like stor glede å sette på seg hodetelefonene og fyre opp noe musikk.

 

Oppgraderings-spøkelse har ikke innhentet meg ennå :)

Lenke til kommentar

Jeg er sånn halvveis fornøyd.

 

Wadia 121 gjør en strålende jobb som DAC, og har en helt kurant hodetelefonforsterker til ikke-kritisk lytting. Tror kanskje det hadde vært greit med DAC som ikke er Sabre-basert, med tanke på resten av oppsettet. Mens jeg venter på heftigere saker er den iallefall helt innafor. (Lynx Aurora N ser lovende ut... men headfi/hifi-budsjettet er sprengt for en god stund fremover, så jeg må nok vente litt.)

 

Zana Deux-en er noe helt for seg selv.  :love: Skjønner ikke hva jeg tenkte på når jeg la den ut for salg, og angret meg ganske fort og fikk trukket salget. Så fornøyd er jeg at jeg har lagt inn en bestilling på en Eddie Current 4-45. Er veldig spent på om den er verdt pengene, men kan ikke la vær når kjangsen byr seg og det er mulig å få tak i den ny.

 

Så var det selve hodetelefonene da... jeg tror jeg er fornøyd, men jeg er åpen for å bli overrasket av spøkelset. En kjapp lytt på Stax SR09 gav mersmak, og det fins sikkert andre hodetelefoner som kan passe for meg. Håper jeg får en skikkelig anledning til å prøve litt av hvert, om ikke så alt for lenge.

 

(Forøvrig er Changstar-tråden om 4-45 verdt en titt. Herlig innmat og lovende beskrivelser av hvordan det låter. http://www.changstar.com/www.changstar.com/index.php/topic%2C1455.0.html)

Endret av Jann - Ove
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvor mange som benytter hovedkort med "better headphone output", men jeg har ett slikt hovedkort; ASrock Z87 OC formula. 

 

Jeg har aldri benyttet den "audiofile" delen av dette hovedkortet. Selv om det egentlig skulle være en god løsning basert på at vi her snakker en produsent som er god på pcb design og har 8 lag PCB å leke med. De har separert ut alle lagene for ett lite hjørne av hovedkortet og benytter audiofile komponenter i den regionen. Så bedre enn mye av det skrapet en normalt sett får fra data løsninger skulle jo være mulig.

 

Jeg har ikke benyttet dette kortet på en god stund. Og jeg benyttet aldri hodetelefoner direkte til det. Jeg er jo tross alt en hifi-tulling, så jeg avskriver jo denne formen for audio løsninger som gimmick nesten før jeg leser at det står i beskrivelsen.

 

MEN, her er det en ting jeg vil gjøre andre oppmerksom på mtp dette. Jeg ser ut ifra posisjonen av denne oppgraderte headphone løsningen at det lang distanse mellom chip og utgangen ved IO braketten. Og ja, om jeg hadde benyttet dette hadde jeg nok koblet hodetelefonene på baksiden av PC, ikke via front panel headeren... OG her er tingen jeg nå har sjekket: er de to utgangene koblet sammen? Nei, det er de ikke. Det er kun front panel headeren som drar nytte av denne oppgraderte lyddelen.

 

Så normen med å ikke benytte front panel headphone output med kort som dette er nok noe en bør revurdere. MAO sammenlign mellom FPH og utgangen bak dersom du har ett kort med oppgradert HP audiodel.

Endret av AveMORphine
Lenke til kommentar

Tja, det eneste jeg egentlig tar med meg fra den artikkelen er at de individuelle forskjellene mellom 2 eksemplarer av samme modell kan være veldig store selv i $4000-klassen.

 

Tyll kom frem til et stikk motsatt resultat i sine tester, og de målte i ettertid avvik mellom modellene som ble benyttet i de to testene som forklarte de vidt forskjellige resultatene.

 

https://www.innerfidelity.com/content/final-impressions-and-wall-fame-adjustments-focal-utopia-and-audeze-lcd-4

Lenke til kommentar

Jeg holder på med en evig jakt etter Bluetooth headsett med bra støykansellering som også fungerer godt til lengre telefonkonferanser på jobb via Lync/Skype for Business og tror jeg har vært igjennom nesten alt som finnes på markedet.

 

Modeller jeg har testet eller fortsatt har i samlingen:

Audio Technica ATH-ANC40BT

AKG N60NC Wireless

Beoplay H8

Bose QuietControl 30

Bose QuietComfort 35

Definitive Technology Symphony 1

Denon AH-GC20

Parrot Zik 2.0 og 3.0 

Philips SHB9850

Plantronics Backbeat Pro

Samsung Level Over 

Samsung Level On Wireless

Sennheiser Momentum Wireless AE

Sennheiser PXC 550

Sony MDR-ZX770BN

Sony MDR-1000X

Turtle Beach I30 

 

Jeg hører mye på podcasts og lydbøker og per i dag så er det Bose QC35 som gir meg den beste allround pakken men de er ganske dårlig til telefonkonferanser på jobb da mikrofonen er altfor følsom. Jeg drar noen ganger rundtom på to headsett på grunn dette men har veldig lyst å holde meg til ett som gjør begge deler bra.

 

Så om noen har tips til et bra Bluetooth headsett med aktiv støykansellering så er det bare å skrike ut. De jeg har som plan å teste nå er Beoplay H9 og muligens Plantronics Backbeat Pro 2.

 

Jeg laget en tråd om en del av headsettene jeg eide eller testet i 2015 men bruken min har endret seg litt nå ved mye større behov for et headsett som fungerer bra med telefonkonferanser på jobb:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1697391

Endret av Hedonism
Lenke til kommentar

Enig med deg i at NC fungerer relativt bra, men det er etter min mening rom for forbedring på dedikerte enheter. I miljø med mange stemmer vil de fleste jeg har vært borti ikke klart å skille ut brukeren som har headsettet på seg fra andre som snakker høyt rundt. Men med mindre noen lager en løsning med egen "skalle-mik" ala jawbone og filtrerer bort alt som ikke plukkes opp av "skalle-mik" og "normal-mik" så vil andre stemmer også slippe gjennom støyfilteret. "Skalle-mik`en" vil ikke gjengi like frekvenser, men software ville kunne bruke de nedre frekvensene fra de to mikkene til å anslå hvilken stemme som kommer fra han som bruker hodesettet og andre stemmer rundt.

Lenke til kommentar

MDR-1000X fungerer bra med mobil for samtaler synes jeg.

 

 

Jeg hadde MDR-1000X i 1,5 uke og opplevde blandede tilbakemeldinger på mikrofonen i det jeg var utendørs i litt vindfulle omgivelser eller når det var støy rundt meg som flere andre headsett takler bedre. Men absolutt et flott headsett med fin lydkvalitet og veldig bra støykansellering. 

 

Siden jeg opplevde en utrolig irriterende knirkelyd ved hvert steg jeg tok med headsettet på hodet, ikke veldig god komfort over lengre tid, ingen skikkelig multipoint og middelmådig mikrofon for samtaler utendørs i støyende omgivelser så gikk det i retur på angrerett.

 

 

Enig med deg i at NC fungerer relativt bra, men det er etter min mening rom for forbedring på dedikerte enheter. I miljø med mange stemmer vil de fleste jeg har vært borti ikke klart å skille ut brukeren som har headsettet på seg fra andre som snakker høyt rundt. Men med mindre noen lager en løsning med egen "skalle-mik" ala jawbone og filtrerer bort alt som ikke plukkes opp av "skalle-mik" og "normal-mik" så vil andre stemmer også slippe gjennom støyfilteret. "Skalle-mik`en" vil ikke gjengi like frekvenser, men software ville kunne bruke de nedre frekvensene fra de to mikkene til å anslå hvilken stemme som kommer fra han som bruker hodesettet og andre stemmer rundt.

 

 

Parrot Zik 2.0 og 3.0 har jawbone-teknologi og er det beste jeg har opplevd av mikrofon på et bluetooth stereo-headsett. Dessverre har de en batteritid som er som en vits å regne, 6-7 timer maks på en lading med ANC + BT aktivert og ingen multipoint-støtte med en komfort som er noe diskutabel.

Endret av Hedonism
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...