Gå til innhold

Tråden for de hodetelefonofile


miCro

Anbefalte innlegg

Hodetelefonene alene gir deg ikke high end lyd. Hodetelefonene er kun glasset mellom deg og det du ser på andre siden av vindu.

 

Jeg har endel hodetelefoner, deriblandt Beyer T1 (som er mer eller mindre samme hp som t5p men i høy impedanse versjon). T5p (og andre tesla "bærbare" BD HP`s) på mobil eller andre crap kilder lyder som utsikt gjennom krystallklart glass over en søppeldynge.

 

Da vil jeg heller ha frostet glass i den retningen (dt770, c1p ell). Slipp inn lys, men la meg slippe detaljene i crap utsikten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hodetelefonene alene gir deg ikke high end lyd. Hodetelefonene er kun glasset mellom deg og det du ser på andre siden av vindu.

 

Jeg har endel hodetelefoner, deriblandt Beyer T1 (som er mer eller mindre samme hp som t5p men i høy impedanse versjon). T5p (og andre tesla "bærbare" BD HP`s) på mobil eller andre crap kilder lyder som utsikt gjennom krystallklart glass over en søppeldynge.

 

Da vil jeg heller ha frostet glass i den retningen (dt770, c1p ell). Slipp inn lys, men la meg slippe detaljene i crap utsikten.

Interessant fremstilling xD

Skjønner at man får mest mulig ut av t5p med å ha en god dac og forsterker, men man skal vel få en ganske greit mye bedre lyd ut av hodetelefon utgangen med t5p enn med dt770? Hvis ikke vil det jo være ganske rart, for da skal vel dt770 også kunne låte like bra som den hvis begge får en high end dac?

Bare så jeg ikke misforstår, sier du at jeg ikke vil merke en positiv forskjell ut av hodetelefon utgangen fra t5p vs dt770 pro?

Lenke til kommentar

Jeg tror det lureste du gjør er å ta en prøvelytt av flere forskjellige hodetelefoner, og finne ut hva du liker.  Det er ganske stor forskjell på forskjellige typer hodetelefoner.  Og det er ikke sikkert det er de dyreste du foretrekker.

Dette stemmer; alle har forskjellige preferanser. Det er også viktig å matche resten av utstyret (hodetelefonforsterker og DAC) for å få den lyden man ønsker. Alt påvirker. Det er derfor mange blir lurt når de hører på hodetelefoner i butikk; de vil gi en annen lyd med hodetelefonforsterker til 50.000 vs rett fra PC'en f.eks. En del hodetelefoner krever veldig mye av forsterker for å høres bra ut; f.eks hekte opp Audeze LCD-4 direkte til iphone er ingen god plan (som et tilfeldig eksempel) ;)

Lenke til kommentar

Jeg har dessverre nærmeste hifi butikk 4 timer unna(og det er en vei), og jeg vet at den ikke forhandler beyerdynamic(spaceworld soundgarden og hifiklubben), så jeg får hvertfall ikke hørt på t5p der.

Jeg er ganske irritert over ikke å ha en hifibutikk i nærheten, for jeg hadde selvsagt dradd med en gang for å lytte ^^,

 

Jeg er som sagt klar over at egen dac/forsterker gjør all nytten ut av headsettet, men dersom t5p er et bedre headset enn dt770 pro, så skal jo det klare å gi hvertfall litt bedre lyd ut av feks en iphone? Hvis ikke kan det jo brukes andre veien, siden dt770 også vil bli bedre med dac/forsterket ^^,

 

Har sett på forsterkere som Chord Mojo, men jeg har ikke råd til headset og den samtidig ^^,

Lenke til kommentar

Jeg ville kjøpt amp/dac før hodetelefoner, da det sannsynligvis vil gi bedre lyd på det du har. Mens om du gjør det andre veien, så kan det hende at du får dårligere lyd fordi hodetelefonen er laget med tanke på forsterkere med mer kraft.

Er ikke hodetelefoner som t5p laget for OGSÅ å gi bra lyd fra mobile enheter? :p

Hvis ikke så er jo markedsføringen helt på bærtur xD

Jeg skulle selvsagt kjøpe dac/forsterker etterhvert, men gikk ut ifra at jeg ville få bedre lyd enn det jeg har selv med headset kjøpet først(siden t5p er markedsført til å være det). Jeg har et Creative Soundblaster Xfi HD lydkort, og den skal hvertfall klare å vise noen av t5p sine sterke sider?

Lenke til kommentar

Det er mange aspekter med lyd. Å begynne med siste ledd før ørene er sjelden den beste løsningen, men av en eller annen grunn er det ofte det folk gjør. Markedsføring og tester etc er ofte misvisende. At lyd og bilde snakket om at T5P er tilsvarende ett system til 100K er ett typisk eksempel på det imo.

 

Videre er hodetelefoner det desidert mest subjektive valget en kan gjøre mtp lyd. Dine ørekanaler er høytalerkasser for elementene i hodetelefonene, og vil påvirke hvordan de presterer og oppleves (E=mc^2). Tesla elementene er veldig lette så tesla er ofte noe man enten hater eller elsker (da opplevelsen kan variere mye fra "høytalerkasse" til "høytalerkasse").

 

Min anbefaling for deg som har  DT770pro er å oppgradere kilden din. Deretter se på HD650 og muligens DT1770. For bærbar lyd vil du ikke få utnyttet high-end opplevelsen. Romfølelse, luft rundt instrumenter etc vil ikke være mulig å høre i en bærbar setting med støyen fra verden rundt. Jeg bruker BD C1P eller Bose QC35 på tur. C1P er ofte også i bruk med PC hjemme da de har en bassklaff som er kjekk når en vil ha mer bass til film etc. For musikk er det HD650 som blir mest brukt da de er "snille nok" til å bli altetende. For monitoring brukes T1 da de avslører absolutt alt (noe som fører til lyttetretthet i mitt tilfelle).

Lenke til kommentar

Det er mange aspekter med lyd. Å begynne med siste ledd før ørene er sjelden den beste løsningen, men av en eller annen grunn er det ofte det folk gjør. Markedsføring og tester etc er ofte misvisende. At lyd og bilde snakket om at T5P er tilsvarende ett system til 100K er ett typisk eksempel på det imo.

 

Videre er hodetelefoner det desidert mest subjektive valget en kan gjøre mtp lyd. Dine ørekanaler er høytalerkasser for elementene i hodetelefonene, og vil påvirke hvordan de presterer og oppleves (E=mc^2). Tesla elementene er veldig lette så tesla er ofte noe man enten hater eller elsker (da opplevelsen kan variere mye fra "høytalerkasse" til "høytalerkasse").

 

Min anbefaling for deg som har DT770pro er å oppgradere kilden din. Deretter se på HD650 og muligens DT1770. For bærbar lyd vil du ikke få utnyttet high-end opplevelsen. Romfølelse, luft rundt instrumenter etc vil ikke være mulig å høre i en bærbar setting med støyen fra verden rundt. Jeg bruker BD C1P eller Bose QC35 på tur. C1P er ofte også i bruk med PC hjemme da de har en bassklaff som er kjekk når en vil ha mer bass til film etc. For musikk er det HD650 som blir mest brukt da de er "snille nok" til å bli altetende. For monitoring brukes T1 da de avslører absolutt alt (noe som fører til lyttetretthet i mitt tilfelle).

Skal innrømme at jeg er litt forvirret nå ^^,

 

Jeg skjønner at lyd er individuelt og at det oppfattes ulikt hos hver person. Jeg var litt under den oppfatningen at t5p(hvertfall med tanke på pris) skulle levere bedre lyd enn det dt770 prp serien gjør. Hvis det er slik at man faktisk kan elsle dt770 og hate t5p, så er det jo helt vilt at t5p kostet 10000 kroner o.O

 

Vil forsterkere/dac som Chord Mojo duge som "skikkelig kilde"? Har selv Bose qc25 som jeg bruker ute, men når jeg er hjemme eller drar på besøk, vil jeg ha med meg ordentlig lyd(derav en bærbar dac/forsterker).

Jeg har som sagt en Creative Soundblaster X-fi HD dac/forsterker på datarommet som har null problem med mitt dt770 pro 80 og 32 headset, så den skal vel kunne vise litt av hva t5p kan?

 

Kan selvsagt som du sier tenkes at jeg ikke vil like lyden i t5p uansett, men det er en sjanse man ikke kommer unna i lydmarkedet.

 

Vil jeg merke en stor forskjell med Chord mojo enn feks mitt x-fi hd?

Lenke til kommentar

Leverer oppo ha-2 "high end" lyd? Mener jeg leste Chord Mojo skulle levere den slags ^^,

 

Leste bare at Chord Mojo fikk så bra reviews, så regnet med den skulle prestere bra. Kan ingenting om forsterkere og dac, så tar imot tips. Oppo ha-2 må tas en titt på ^^,

 

Edit: Ser at oppo ha-2 er vanskelig å få tak i for øyeblikket ^^,

Endret av Enlightened
Lenke til kommentar

Du ser ut til å være såpass usikker at du bør prøve før du kjøper.

Hvem(som ikke har hatt såpass bra utstyr før) er ikke usikker når det kommer til å svi av slike summer på lydutstyr?

Og igjen, jeg bor ikke i nærheten av noe(og hvertfall ikke noen som forhandler beyerdynamic).

Endret av Enlightened
Lenke til kommentar

Det ligger en hifi-startpakke med LCD 2.2 og Mjolnir 2 ute på Finn nå, hvis du er ute etter å svi av 10k på et hodetelefonoppsett. Trenger fortsatt en DAC, dog.

 

Jeg hadde nok kjøpt det hvis jeg ikke allerede var oversvømmet med ymse impulskjøp.

Ønsker meg heller å ha en god bærbar forsterker/dac, slik at jeg kan ha godlyd med meg over alt.

 

Jeg bestilte nylig Dacamp L1, er det noen som vet hvordan den er i forhold til Mojo? Ser lydogbilde sa dacamp er ivrig i diskantområdet, slik at headset med litt aggressiv top kan bikke litt over. Den har diskant kontroll da, men liker ikke så godt å "equalize" ned ting ^^,

Samtidig skal den være en av markedets beste.

 

Noen med erfaring med dac/forsterker som kan gi meg litt info rundt de?

Takker på forhånd for svar!

Lenke til kommentar

 

Det ligger en hifi-startpakke med LCD 2.2 og Mjolnir 2 ute på Finn nå, hvis du er ute etter å svi av 10k på et hodetelefonoppsett. Trenger fortsatt en DAC, dog.

 

Jeg hadde nok kjøpt det hvis jeg ikke allerede var oversvømmet med ymse impulskjøp.

Ønsker meg heller å ha en god bærbar forsterker/dac, slik at jeg kan ha godlyd med meg over alt.

 

Jeg bestilte nylig Dacamp L1, er det noen som vet hvordan den er i forhold til Mojo? Ser lydogbilde sa dacamp er ivrig i diskantområdet, slik at headset med litt aggressiv top kan bikke litt over. Den har diskant kontroll da, men liker ikke så godt å "equalize" ned ting ^^,

Samtidig skal den være en av markedets beste.

 

Noen med erfaring med dac/forsterker som kan gi meg litt info rundt de?

Takker på forhånd for svar!

Ring nobleman.no om de har oppo ha-2/ha-2 se på lager. Man ser ikkje lagerbeholdninga der. Kjøpte min ha-2 derifra. Som bærbar og stasjonær dac/amp vet ikkje jeg om noen bedre til prisen. Om det finnes noen bedre som kan kjøpes...

Lenke til kommentar

 

Du ser ut til å være såpass usikker at du bør prøve før du kjøper.

Hvem(som ikke har hatt såpass bra utstyr før) er ikke usikker når det kommer til å svi av slike summer på lydutstyr?

Og igjen, jeg bor ikke i nærheten av noe(og hvertfall ikke noen som forhandler beyerdynamic).

 

 

Slik jeg gjør det (for jeg er ikke så flink til å dra å lytte jeg heller, selv om jeg vet det er lurest):

Kjøper på brukten, og om jeg ikke liker det, så selger jeg videre til ca samme pris jeg kjøpte det for

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...