Gå til innhold

Tråden for de hodetelefonofile


miCro

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den er uhørt god til lavimpedante hodetelefoner, om man husker på at det er en rimelig OTL-rørforsterker. Det er et kunststykke å få til noe som yter så godt til en såpass pen pris, uten å bruke utgangstrafoer. "Vanlige" OTL-rørforsterkere er helt ubrukelige til lavimpedante hodetelefoner, Valhalla 2 gjør et ærlig og ganske greit forsøk allikevel, og oppnår meget respektabel målbar ytelse.

 

For eksempel så er det jo bare å se på Zana Deux vs Valhalla 2 for å se at den gir utrolig mye ytelse til en meget hyggelig pris. 100mW elns @ 32ohm vs 500mW. 3.5 ohm vs 3 ohm utgangsimpedans. Så klart kommer den til kort om man trenger enormt mye krefter i lavimpedante hodetelefoner - men allikevel, det er nok av krefter til lavimpedante hodetelefoner med normal sensitivitet. Ser man på hodetelefoner der OTL gir mer mening, så har den mer krefter å ta av rundt 300ohm.  :blink: 

 

(ZD er en naturlig referanse, siden den viser hva som går an om man skal gjøre OTL og gir litt faen i kostnad og kjører på med dyre komponenter og store rør, - vil man så kan man jo fort hente 15-20W fra et enkelt 6C33C-rør, det er nesten komisk å bruke et sånt rør for å "bare" hente noen brøkdeler av et watt.)

Lenke til kommentar

Bruktmarkedet er jo helt håpløst.

Ingen bud på min Valhalla 2... Etter snart 4 uker

Haha, kjenner følelsen. Får ikke noe salg på min Valhalla 1 + Bifrost USB. Kjedelig, er gått så lavt i pris at det snart ikke er verdt å selge fremfor å putte på loftet :p
Lenke til kommentar

Hører akkurat nå på Sivert Høyem - Lioness, det jeg ikke kan skjønne er hvorfor det høres så utrolig mye dårligere ut på Tidal HiFi vs FLAC fra CD.

 

Virker som timing på Tidal ikke er helt hvor den burde være (selv med SPDIF over AES/EBU). JRiver Media Center 22 med FLAC over optisk minner litt om Tidal, men JRiver over AES/EBU blir en helt annen planet.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Noen som har hørt Beyerdynamic sin nye t5p gen 2?

Har dt770 pro 80 og 32 fra før som jeg er kjempefornøyd med, men ser jo alltid etter noe mind blowing ^^,

 

Lydogbilde mener disse skal konkurrere mot et tradisjonelt anlegg til over 100K, og det er jo virkelig noe som vekker min interesse da jeg aldri har hørt slik lyd før.

 

Om noen har prøvd dem tar jeg gjerne imot erfaringer :)

Lenke til kommentar

Noen som har hørt Beyerdynamic sin nye t5p gen 2?

Har dt770 pro 80 og 32 fra før som jeg er kjempefornøyd med, men ser jo alltid etter noe mind blowing ^^,

 

Lydogbilde mener disse skal konkurrere mot et tradisjonelt anlegg til over 100K, og det er jo virkelig noe som vekker min interesse da jeg aldri har hørt slik lyd før.

 

Om noen har prøvd dem tar jeg gjerne imot erfaringer :)

Spent på om de er like bra som Focal Elear. Er jo i samme prisklasse.

Lenke til kommentar

Er det noen hifi entusiaster som har lyst å forklare forskjellen fra feks dt770 og opp til headsett som HD800? Tenker da i form av ren lydkvalitet og ikke åpen/closed konstruksjon.

 

Får man merkbar og klart bedre lyd mellom de to med spotify premium, eller må man ha tidal hifi og den slags for å få utbytte av det(noe som ikke burde være tilfellet)?

 

Hvis lyden er lysår bedre, hva i selve lyden er det man legger merke til er på et nytt nivå?

 

Takker for svar!

Lenke til kommentar

Lyden er ikke lysår bedre men HD800 og DT770 har helt forskjellig grunnkonstuksjon og helt forskjellig lydsignatur.

Den ene er "nøytral" (på grensen til det kjedelige iflg. noen), den andre er tunet for en mer engasjerende lyd med mye mer bass og diskant (på bekostning av klarhet i mellomtone).

 

Det du vil merke med HD800 vs DT770 er:

-Bass kvalitet men mindre kvantitet. Mye lettere å skille basslinjer/trommer fra hverandre.

-Klarhet mellomtone. Kvinnevokal "drukner" litt (i bass og diskant) på DT770.

-Diskant. Mindre "grovkornet" fra øvre mellomtone og opp.

-Lydscene. Har "legendarisk" stor lydscene. DT770 lydscene er bra til å være lukket.

 

Jeg foretrekker HD650 foran HD800 pga. HD800 ekstreme evne til å avsløre dårlige innspillinger. På jobb brukte vi HD800 for å finne feil ved opptak og innspillinger men jeg følte det ble slitsomt når jeg er hjemme og vil slappe av med litt musikk... smak og behag :)

Endret av bar1
Lenke til kommentar

Lyden er ikke lysår bedre men HD800 og DT770 har helt forskjellig grunnkonstuksjon og helt forskjellig lydsignatur.

Den ene er "nøytral" (på grensen til det kjedelige iflg. noen), den andre er tunet for en mer engasjerende lyd med mye mer bass og diskant (på bekostning av klarhet i mellomtone).

 

Det du vil merke med HD800 vs DT770 er:

-Bass kvalitet men mindre kvantitet. Mye lettere å skille basslinjer/trommer fra hverandre.

-Klarhet mellomtone. Kvinnevokal "drukner" litt (i bass og diskant) på DT770.

-Diskant. Mindre "grovkornet" fra øvre mellomtone og opp.

-Lydscene. Har "legendarisk" stor lydscene. DT770 lydscene er bra til å være lukket.

 

Jeg foretrekker HD650 foran HD800 pga. HD800 ekstreme evne til å avsløre dårlige innspillinger. På jobb brukte vi HD800 for å finne feil ved opptak og innspillinger men jeg følte det ble slitsomt når jeg er hjemme og vil slappe av med litt musikk... smak og behag :)

Takk for svar!

Hørtes ikke ut som det helt store man betaler nesten 7 ganger mer for xP

 

Jeg tar og går til innkjøp av t5p gen2, så kan jeg jo poste erfaringen min rundt dem her hvis folk ønsker det :)

Aldri hørt "high end lyd", så nå er det på tide ^^,

Håper på at det ikke oppleves som et headsett bedre egnet for lydproduksjon enn lydopplevelse ^^,

Lenke til kommentar

Det er lett å sitte med inntrykk av at det er store forskjeller når man leser tester osv. Dette er jo grunnen til at sterkt anbefales at man tar en lytt selv. Ofte kan man være vant til en lyd. Så det kan ta litt tid før det går opp for en hvor bra/dårlig hodetelefonen er. 

Husker første gang jeg fikk LCD-2, i begynnelsen var jeg litt sånn... "var det alt?", men etterhvert likte jeg dem bedre enn Denon AH-D2000. 

Endret av BMWcoupeftw
Lenke til kommentar
Takk for svar!

Hørtes ikke ut som det helt store man betaler nesten 7 ganger mer for xP

 

Jeg tar og går til innkjøp av t5p gen2, så kan jeg jo poste erfaringen min rundt dem her hvis folk ønsker det :)

Aldri hørt "high end lyd", så nå er det på tide ^^,

Håper på at det ikke oppleves som et headsett bedre egnet for lydproduksjon enn lydopplevelse ^^,

 

 

Nå er vel du også relativt fornøyd med DT 770 tydeligvis og det er jo helt greit det. Jeg bruker de selv for tiden da de nye øreputene matcher godt til DT 770 og de er lette på hodet. Men de er langt i fra det beste på lyd av de jeg har. Men jeg legger merke til at detaljer i diskant, kvalitet og kvantitet på bass er til dels mye bedre på Fostexene jeg bruker ellers. Likefullt er DT 770 mer enn greit nok.

Lenke til kommentar

 

Takk for svar!

Hørtes ikke ut som det helt store man betaler nesten 7 ganger mer for xP

 

Jeg tar og går til innkjøp av t5p gen2, så kan jeg jo poste erfaringen min rundt dem her hvis folk ønsker det :)

Aldri hørt "high end lyd", så nå er det på tide ^^,

Håper på at det ikke oppleves som et headsett bedre egnet for lydproduksjon enn lydopplevelse ^^,

 

Nå er vel du også relativt fornøyd med DT 770 tydeligvis og det er jo helt greit det. Jeg bruker de selv for tiden da de nye øreputene matcher godt til DT 770 og de er lette på hodet. Men de er langt i fra det beste på lyd av de jeg har. Men jeg legger merke til at detaljer i diskant, kvalitet og kvantitet på bass er til dels mye bedre på Fostexene jeg bruker ellers. Likefullt er DT 770 mer enn greit nok.

Har aldri selv hatt noe bedre enn dt770. Men jeg må merke nevneverdig forskjell for å beholde t5p. Jeg vil jo bli ganske overasket hvis et headsett til 7 ganger prisen bare låter litt bedre, da er jo prisen også helt forkastelig.

Som du sier er jo dt770 såpass god at man egentlig klarer seg med det, men jeg har som sagt ikke hørt high end lyd, så føler jeg vil ha den opplevelsen og ^^,

 

Men som sagt virker det merkelig om man bare får litt bedre lyd i headset til mange ganger prisen av dt770 pro serien.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...