Gå til innhold

Tråden for de hodetelefonofile


miCro

Anbefalte innlegg

 

Driver og vurderer BTNC hodetelefoner. Lurer litt på hva som er naturlig å by for et sett som er forholdvis nye. Kjøpt hos norsk forhandler med kvittering.

 

Nå avhenger prisen selvsagt av etterspørsel. Generelt synes jeg 20% avslag er litt lite. En plass mellom 30-40% avslag synes jeg ikke er urimelig. Eller bommer jeg helt og vil oppfattes som at jeg kommet med skambud?

 

30-40% på relativt nye hodetelefoner er skambud spør du meg. Dog har sett mange hodetelefoner som er brukt halvt år som koster 5000kr gå for ca 3500kr. Hva det bli i prosent får man regne ut selv :p

 

 

10% avslag er lett å få på nye varer i butikk (når varen koster litt).

20% på demo eller åpnet forpakning.

20-35% hvis pent brukt/nesten nytt/restlager på utgått vare.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

...

Naturligvis for å få optimal lyd via SPDIF vs USB krever at man har en kilde som leverer "jitterfri" SPDIF og at man bruker korrekt kabel (ikke bruk en 50ohms RCA lydkabel på digitale signaler; det blir refleksjoner i signalene som resulterer i jitter).

...

 

Refleksjoner eller såkalte stående bølger pga. impedans ubalanse medfører ikke jitter.

Stående bølger medfører signaltap. Signaltap kan ende i bitfeil som feilkorreksjon ikke kan rette opp.

 

Stående bølge påvirker signalet (hyppighet avhenger av kabel-lengde). Dette kan påvirke signalet som du nevner, men ikke nødvendigvis bare signalet; klokkesignalet kan også bli påvirket; som igjen krever at mottaker må resynce klokken. Det finnes også mange SPDIF mottakere som håndterer datatap og bare "estimerer" verdien. Ellers dukker den opp som pop/klikk.

 

Dette med SPDIF er ikke plankekjøring; en ting er alle enig om. Forskjellig impetanse skaper refleksjon/bølge i signalet, og det er uansett ikke en god ting. Matchende impetanse medfører at dette problemet forsvinner (naturligvis er ingenting i denne verden 75 Ohm nøyaktig; så noe avvik vil forekomme. Det er her dyrere SPDIF kabler er bedre (de er nærmere de spesifiserte målene). Dette er ikke veldig vanskelig å høre faktisk. Jeg har enda ikke vært borti å miste signal på noen av enhetene mine; selv om jeg bruker helt feil kabel og det er helt feil plugger (50 vs 75 Ohm). Men lyden som kommer ut høres virkelig ikke bra ut i disse tilfellene.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Denne er ganske feilpostet men gidder ikke lage en helt ny tråd bare pga dette.

 

Noen her som har opplevd knittring/spraking i høyttalere etter en lengre periode med spilling?

Kjøpt meg "ny" bruktbil og opplever dette fenomenet hvis jeg har hørt på musikk i 2+timer...

Lenke til kommentar

Denne er ganske feilpostet men gidder ikke lage en helt ny tråd bare pga dette.

 

Noen her som har opplevd knittring/spraking i høyttalere etter en lengre periode med spilling?

Kjøpt meg "ny" bruktbil og opplever dette fenomenet hvis jeg har hørt på musikk i 2+timer...

Tja, ville nok ha giddet å lage en ny tråd, eller funnet en tråd som omhandlet det du lurer på.  Jeg følger ikke denne tråden for å høre om bil-anlegg.

Lenke til kommentar

Denne er ganske feilpostet men gidder ikke lage en helt ny tråd bare pga dette.

 

Noen her som har opplevd knittring/spraking i høyttalere etter en lengre periode med spilling?

Kjøpt meg "ny" bruktbil og opplever dette fenomenet hvis jeg har hørt på musikk i 2+timer...

Sannsynligvis henger dette sammen med dårlig kontakt et sted. Du kan prøve å ta ut og rengjøre (bruk spray laget for formålet) kontaktene som går inn/ut fra selve spilleren (du må naturligvis ta den ut for å komme til).

 

Edit:

er det "ny" bruktbil som er kjøpt i butikk kan du selvsagt kontakte butikken for å få dette utbedret; eventuelt merkeversted om det er bil med garanti. Er det et gammelt "vrak" - finn noen som har interesse for dette (finnes alltid noen 17-19åringer i nabolaget vanligvis).

Endret av TGB
Lenke til kommentar

 

 

...

Naturligvis for å få optimal lyd via SPDIF vs USB krever at man har en kilde som leverer "jitterfri" SPDIF og at man bruker korrekt kabel (ikke bruk en 50ohms RCA lydkabel på digitale signaler; det blir refleksjoner i signalene som resulterer i jitter).

...

 

Refleksjoner eller såkalte stående bølger pga. impedans ubalanse medfører ikke jitter.

Stående bølger medfører signaltap. Signaltap kan ende i bitfeil som feilkorreksjon ikke kan rette opp.

 

Stående bølge påvirker signalet (hyppighet avhenger av kabel-lengde). Dette kan påvirke signalet som du nevner, men ikke nødvendigvis bare signalet; klokkesignalet kan også bli påvirket; som igjen krever at mottaker må resynce klokken. Det finnes også mange SPDIF mottakere som håndterer datatap og bare "estimerer" verdien. Ellers dukker den opp som pop/klikk.

 

Dette med SPDIF er ikke plankekjøring; en ting er alle enig om. Forskjellig impetanse skaper refleksjon/bølge i signalet, og det er uansett ikke en god ting. Matchende impetanse medfører at dette problemet forsvinner (naturligvis er ingenting i denne verden 75 Ohm nøyaktig; så noe avvik vil forekomme. Det er her dyrere SPDIF kabler er bedre (de er nærmere de spesifiserte målene). Dette er ikke veldig vanskelig å høre faktisk. Jeg har enda ikke vært borti å miste signal på noen av enhetene mine; selv om jeg bruker helt feil kabel og det er helt feil plugger (50 vs 75 Ohm). Men lyden som kommer ut høres virkelig ikke bra ut i disse tilfellene.

 

 

Poenget er at stående bølger ikke endrer "timingen" til signalet i noen betydelig grad, og dermed ikke bringer jitter.

SPDIF har ikke feilkorrigering (har rettet min tidligere posting) men har "integrert" timing. https://en.wikipedia.org/wiki/S/PDIF

Du må gjerne poste referanser til teori eller målinger som beviser det du påstår.

 

At stående bølger kan endre signalet er i hovedsak pga. signaltap. Dette kan gi hørbart dårligere lyd (når vi snakker om SPDIF over coax), men har ingenting med jitter å gjøre.

 

http://nwavguy.blogspot.no/2011/02/jitter-does-it-matter.html

Endret av bar1
Lenke til kommentar

Denne er ganske feilpostet men gidder ikke lage en helt ny tråd bare pga dette.

 

Noen her som har opplevd knittring/spraking i høyttalere etter en lengre periode med spilling?

Kjøpt meg "ny" bruktbil og opplever dette fenomenet hvis jeg har hørt på musikk i 2+timer...

 

Har det skjedd flere ganger?

 

Skjer i blandt i bilen min, men da er fordi noe har lagt seg inntil bakdøra.

Lenke til kommentar

Opplever reproduserbar vrenging av lyd på "peaks" i sanger med Soundblaster E5 (low gain) + X2, når jeg eksperimenterer litt nå ser jeg at det går vekk hvis jeg skrur ned volumet i Tidal, og opp volumet på E5 (for å ende på samme effektive nivå).

Typisk vrenger det på 4% E5 og 100% Tidal, men f.eks. ikke på 8% E5 og 50% Tidal.

Denne "løsningen" er jo litt upraktisk mtp. at alle andre ting blir drithøyt.

 

Noen som vet hva det kommer av, og hva man ev. kan gjøre for å forhinde det?

Lenke til kommentar

Har du prøvd å bytte USB-port?

Ja, prøvd 3 forskjellige, usb2 og 3, rett på HK og via en extension-greie i kabinettet.

 

4% vs 8% på E5, som i på windows-volumkontrollen?

Ja, dvs. når jeg endrer volumet via knotten på E5 endrer den det digitalt i windows for "Sound Blaster E5" og alle applikasjoner.

 

Mest fremtredende akustiske rolige sanger, f.eks. Aurora - Life On Mars - rundt 1:40 . Skurrer med maks Tidal-volum, og ikke når jeg skrur det ned under ca. 80% virker det som. Er det noe dynamisk prosessering på gang fra Tidal sin side her?

Lenke til kommentar

Først: se etter om default format windows for shared mode er "riktig" - 44khz (evt 88 eller 176) som utgangspunkt, siden det er vanligst med 44khz. Det er ikke nødvendigvis mye vits med mer en 44khz, men 48/96/192 er ikke ideelt. Men viktigst her - 24bits! Så langt nede som 4% på en 16bits digital volumkontroll så har den dårlige arbeidsbetingelser, og det kan gi hørbare problem i seg selv.

 

Jeg er ikke særlig kjent med Tidal, så akkurat hvorfor det her skal gi vrenging på høyt volum kan jeg ikke si. Men det er et kjent problem at ting kan skjære seg når man gir 100% digitalt volum, for så å sende det videre. Typisk kan det lønne seg å ha litt headroom, i tilfelle det skjer "noe" av prosessering underveis i den digitale kjeden. Helst en 3-6dB for å være sikker. Man vet jo ikke hva som skjer når lyden går gjennom en komplisert og uforutsigbar kjede.

 

Klarer du å fremprovosere problemet med avspillere som tar direkte og eksklusiv kontroll over lydkortet? Tidal støtter vel WASAPI?

Endret av Jann - Ove
Lenke til kommentar

Først: se etter om default format windows for shared mode er "riktig" - 44khz (evt 88 eller 176) som utgangspunkt, siden det er vanligst med 44khz. Det er ikke nødvendigvis mye vits med mer en 44khz, men 48/96/192 er ikke ideelt. Men viktigst her - 24bits! Så langt nede som 4% på en 16bits digital volumkontroll så har den dårlige arbeidsbetingelser, og det kan gi hørbare problem i seg selv

 

(...)

 

Klarer du å fremprovosere problemet med avspillere som tar direkte og eksklusiv kontroll over lydkortet? Tidal støtter vel WASAPI?

Ja den stod i 24 bit 44KHz.

Jeg kan gjenskape problemet i Tidal uavhengig av E5-volum, over ca. 80% i Tidal gir skurring.

Jeg har ikke klart å gjenskape det i andre avspillere, men har har bare noen få musikkfiler, og de er stort sett rock hvor det er så mye forskjellig lyd på gang at det er vanskelig å høre etter fenomenet.

Lenke til kommentar

Send forespørsel til Tidal support, de pleier være veldig hissig på å finne utav slike issues.

 

Hadde diskusjon med dem relatert at Tidal ikke klarte sette DAC i 16bit eller 24bit om den støttet 32bit. Som jeg synes var litt merkelig - men de kunne bekrefte at man alltid ved 24bit output på DAC alltid satte siste 8bits til 0; og ved 32bit satte man alltid siste 16bit til 0 ved avspilling av 16bit materiale. Ved avspilling av 24bit materiale så var utgang uendret om DAC stod til 24bit, og siste 8bit satt til 0 om DAC stod til 32bit. 

 

Så ingen dithering eller upsampling ble gjennomført - som er en bra ting.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Min er fin så lenge jeg ikke har micen til headsettet mitt koblet til samtidig.

 

 

Edit. 

 

Forøvrig så sitter jeg og tester ut Tidal HiFi, med Audio-Technica ATH-ADG1X og Korg DS-DAC100m. Hører forskjell på det og spotify når jeg sitter og switcher frem og tilbake, somregel litt med detaljer/fylde/bass i Tidal. Men tror ikke jeg hadde klart og diffransiere i blindtest :p

 

Men nå sitter jeg jo på ganske low end utstyr i forhold til mange i denne tråden, så skjønner jo at noen av dere sverger til lossless.

Endret av SKAÐI
Lenke til kommentar

Ahhhh, da var Dragonfly Red i hus. Tester med Spotify og Philips Fidelio X2 nå. Veldig mye mer strømreserver enn jeg hadde med hovedkortet, så bassen ble noe helt annet. Blir spennende å teste med Shure SE846-ene også.

 

Må vel nesten gjenoppta abonnementet på Tidal da. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...