Gå til innhold

Tråden for de hodetelefonofile


miCro

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har utsatt å erstatte ødelagt dac/amp til hodetelefonene mine i et år nå, og stusset plutselig over at jeg nesten ikke hører på musikk lenger. Så da tenkte jeg å fort og gæli handle noe i morgen i Oslo-området.

 

Skal bare brukes på stasjonær pc.

 

Prisklasse 1000-2000-ish.

 

Er det Dragonfly som er beste valg da? Virker litt rart å kjøpe en "minnepinne" til stasjonært bruk. Er det vesentlig forskjell på Black og Red, og vil noen av de kunne drive HD650?

Lenke til kommentar

Jeg ville faktisk prøvd Creative Sound Blaster E5.

Hei, lurer på å skaffe meg DAC/AMP selv, så hvordan er denne bedre enn f.eks. Dragonfly Red som er i samme prisklasse, til desktop-bruk? Mobil bruk er selvfølgelig også interessant, selv om jeg ser for meg at jeg sjelden kommer til å drasse med en ekstra kloss til mobilen.

 

Henger litt på gjerdet og vurderer ny maskin, og har et lite håp om at jeg skal bli fornøyd med lydkretsen i et av de nye z270 Asus-hovedkortene, men kommer til å kjøpe med en dac for å sjekke om jeg merker forskjell. Om ørene mine ikke hører forskjell, er det jo bare å returnere.

 

Bruker for tiden Philips x2 hjemme og Shure SE846 på veien og på jobb.

Endret av fudun
Lenke til kommentar

Endelig fått koblet opp Audiobyte Hydra Z og Hydra ZPM. Første timene var en smule forvirrende; ekstern strømforsyning så ikke ut til å virke - helt til jeg leste litt rundt på nett som ga en antydning om at man måtte la den stå påkoblet i 3-4 timer før den ville gi jevn strøm via ZPM; før det ble USB-strøm benyttet (hadde vært fint med et hint i pakken om dette). Lyden uten ZPM var overraskende bra (bedre enn alle andre modifikasjoner jeg har testet (fra å erstatte USB-strøm med linær 5V/500mA strømforsyning; Schiit Wyrd osv. Alle disse dingsene bør ikke stå koblet opp i forkant av Hydra Z. Lydbilde ble større (mindre intim på Yggdrasil via Hydra Z mot AES/EBU); mer transparant; langt bedre mikrodetaljer; spesielt på trommer, piano og gitar + stemmer selvsagt. Jeg heller mot at Yggdrasil flytter seg et par klasser opp når man ikke bruker USB (AES/EBU er uten tvil best på Yggdrasil).

 

Yggdrasil'en fikk også et illebefinnende da den nektet å godta noe signal på AES/EBU helt til jeg slo den helt av og på med bryteren bak på Yggdrasil. Deretter funket alt fint.

 

Edit:

Fant også ut at ryktene om å stacke Hydra Z og Hydra ZPM er en dårlig plan er helt korrekt. De bør settes ved siden av hverandre. Noe skjer med lydbilde om de står oppå hverandre; alt blir mye bedre når de står ved siden av hverandre.

 

Edit2:

Om man bruker Hydra Z uten ZPM; så vil produkter som Aqvox og Schiit Wyrd gi positiv effekt. Med ZPM påkoblet har Schiit Wyrd og lignende ingen effekt (om noe så er effekten negativ, vanskelig å si om dette er "placebo" - men jeg gikk i gang med tanke om at Wyrd ville gi en positiv effekt). Produsent av Audiobyte Hydra Z (Rockna) hadde ingen formening om Wyrd og Aqvox ville gjøre noe; og ba meg teste (hadde ikke testet selv).

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Har gjort en del A/B switching mellom USB mot AES/EBU fra Hydra Z til Yggdrasil (begge med samme type USB-kabel, og begge koblet rett i datamaskin).

 

Tanker så langt:

USB gir litt mer digital lyd og et mer intimt lydbilde (det høres ut som sangeren står 20 cm foran deg). Med Hydra Z via AES/EBU så blir lydbilde mer dypt og bredt; det er langt enklere å posisjonere instrumenter; sangeren høres ut som er 2-3 meter foran. Selv om det ved første lytting kan virke som USB-porten på Yggdrasil gir mer detaljer; siden lyden er mer fremoverlent (lys); så er det langt mer fine detaljer i alle instrumenter via Hydra på AES/EBU. Lyden blir også via Hydra Z langt mer naturlig. En enkel måte å verifisere dette på er at man ved å kjøre AES/EBU kan spille langt høyere uten at det blir ubehagelig, også over tid. Samt via AES/EBU fra Hydra får man også frem detaljer man ikke hører ved å kjøre signalet via Yggdrasil sin USB-port.

 

Må si etter å ha testet diverse USB-implementasjoner på mange DACer så er Yggdrasil i toppsjikte - det er bare at Hydra Z er blant det aller beste som finnes på USB implementasjon (kun slått av MSB sin Quad USB - så langt jeg har hørt). 

 

Testet også RCA (SPDIF), BNC SPDIF og Optisk på Yggdrasil mot Hydra Z. Aller best lyd får man via AES/EBU; etterfulgt at RCA SPDIF, optisk og til slutt BNC SPDIF. Eneste grunn til at BNC SPDIF ikke fungerer bra er at Schiit har satt inn feil BNC plugg (50 ohms i stedenfor 75 ohms); så det blir masse jitter (eller andre bieffekter som ødelegger lyden. Teknisk begrep skal ikke jeg henge meg opp i her; rapporterer bare det jeg hører.

 

Jeg vil sette portene på Yggdrasil i følgende rekkefølge etter kvalitet (først er best)

- AES/EBU

- RCA SPDIF

- USB

- Optisk SPDIF

- BNC SPDIF (denne ville vært nummer 2 på listen med rett plugg i Yggdrasil).

 

Naturligvis for å få optimal lyd via SPDIF vs USB krever at man har en kilde som leverer "jitterfri" SPDIF og at man bruker korrekt kabel (ikke bruk en 50ohms RCA lydkabel på digitale signaler; det blir refleksjoner i signalene som resulterer i jitter). Husk at også SPDIF mottakere på samme måte som USB 2.0 Audio og HDMI er laget for å håndtere ganske massive mengder med datatap uten at man umiddelbart trenger å merke at noe er feil; tapte data blir estimert - istedenfor å bli sendt på nytt. Når industrien en vakker dag skjønner at man må ha dataintegritet og klokkeintegritet så vil dette problemet bli borte).

Alt testet fra iMac; og lyd fra Yggdrasil sendt balansert til Moon 430HA hodetelefonforsterker; og til slutt balansert ut til Audeze LCD 4 rev 2.

 

Kilde: JRiver Media Center 22.0.54 (tapsfritt fra CD i FLAC/M4A) og Tidal 2.1.2.177 (tapfri) på macOS. Lyd ut alltid i eksklusiv modus.

 

Edit:

Et sted man virkelig merker forskjellen med USB direkte og Hydra Z via AES/EBU er i virkelig "kaotisk" lydbilde; enten i form av klassisk eller mer tyngre sjangerene. Er hvor utrolig ryddig og strukturert "kaoset" blir i form av plassering av instrumenter i lydbilde (både i bredde og dybde). 

 

Og til slutt: Yggdrasil er en råbra DAC!

 

Edit2:

Glemte en viktig ting; bakgrunnen på Yggdrasil USB høres litt "støyete" ut (vi snakker om mikroskopisk - høres ut som romstøy fra mikrofon). Høres kun i rolige partier av musikk; pauser man musikken er det helt stille. Bakgrunnen via AES/EBU fra Hydra Z er "pitch black", muligens også derfor man får frem mer detaljer i lyden på stemmer og instrumenter.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Ble ikke fornøyd med Soundblaster e5, synes den låter "tilsløret" uten eq, og jeg finner ikke noen god eq-setting som gjør at jeg ikke blir sliten i ørene.

 

Vurderte å ta steget opp til noe dyrere, og har kikket litt på Schiit Jotunheim (6k m/dac), NFB-11 (4.5k med oppgraderinger), Dacmagic Plus (4k).

 

Når jeg leser om Jotunheim, ser jeg at "multibit" er den nye vinen, og at folk egentlig anbefaler Modi 2 Multibit (3.2k) eller helst Bitfrost Multibit (7.6k) DAC I stedet for den innebygde (1K).

 

Hvis man skal satse på en schiit kombo, er det da bedre å vurdere Lyr 2(5.7k)/Valhalla 2(4.5k)?

 

I utgangspunktet tenker jeg at Jotunheim m/ innebygd DAC er et greit utgangspunkt, men det blir litt teit å kjøpe hvis andre forsterkere er bedre valuta for pengene hvis/når man går for en dedikert DAC senere.

Lenke til kommentar

Ble ikke fornøyd med Soundblaster e5, synes den låter "tilsløret" uten eq, og jeg finner ikke noen god eq-setting som gjør at jeg ikke blir sliten i ørene.

 

Vurderte å ta steget opp til noe dyrere, og har kikket litt på Schiit Jotunheim (6k m/dac), NFB-11 (4.5k med oppgraderinger), Dacmagic Plus (4k).

 

Når jeg leser om Jotunheim, ser jeg at "multibit" er den nye vinen, og at folk egentlig anbefaler Modi 2 Multibit (3.2k) eller helst Bitfrost Multibit (7.6k) DAC I stedet for den innebygde (1K).

 

Hvis man skal satse på en schiit kombo, er det da bedre å vurdere Lyr 2(5.7k)/Valhalla 2(4.5k)?

 

I utgangspunktet tenker jeg at Jotunheim m/ innebygd DAC er et greit utgangspunkt, men det blir litt teit å kjøpe hvis andre forsterkere er bedre valuta for pengene hvis/når man går for en dedikert DAC senere.

Hva med å ta turen innom en Dragonfly Red og så fortelle meg om denne er mer å anbefale? :-)

Lenke til kommentar

Ja jeg tok en stresset hastetest av den og den var vel bra, men jeg har uansett lyst på en desktop-rigg som på sikt kan drive HD650, gjerne balansert, og som kan dekke mine behov i overskuelig fremtid. Og ikke minst en som ser bra ut :)

 

Tenker vel egentlig at jeg kjøper Jotunheim med integrert DAC nå, og så skaffer en modi 2 multibit/bitfrost multibit etter at Schiit har avslørt hvilke planer de har for 2017 (de hintet om at de skulle gjøre noe med at så mange valgte m2mb over bmb på head-fi, kanskje en ny upgrade til Bitfrost e.l.)

Lenke til kommentar

Ja jeg tok en stresset hastetest av den og den var vel bra, men jeg har uansett lyst på en desktop-rigg som på sikt kan drive HD650, gjerne balansert, og som kan dekke mine behov i overskuelig fremtid. Og ikke minst en som ser bra ut :)

 

Tenker vel egentlig at jeg kjøper Jotunheim med integrert DAC nå, og så skaffer en modi 2 multibit/bitfrost multibit etter at Schiit har avslørt hvilke planer de har for 2017 (de hintet om at de skulle gjøre noe med at så mange valgte m2mb over bmb på head-fi, kanskje en ny upgrade til Bitfrost e.l.)

Til HD650 har jeg aldri hørt noe bedre enn Audiolab M-DAC. Utfyller sennheisern perfekt. Lå på rundt 8-9000 tidligere, men du kan finne brukte utgaver på ebay til rett over 3000kr. Ny fra 7000kr etter at M-DAC 2 kom i fjor.

http://www.whathifi.com/audiolab/m-dac/review?oq=m-dac&src=textfield&aq=m-dac&type=review&pos=top

Endret av Pop
Lenke til kommentar

Jeg har blitt så hype-fi-påvirket at jeg bare må ha multibit dac, har jeg erkjent til meg selv.

Har du først tråkket over til den siden, så er det absolutt ingen vei tilbake. Alt av sigmadelta høres så ekstremt digitalt ut i forhold - kort oppsummert: litt tannløst.

 

Etter siste galskapsoppgraderingsrunden min så er eneste neste steg MSB DAC V eller Rockna Wavedream Signature eneste vei å gå. Men har ingen hastverk; etter å ha skviset siste bit ut av Yggdrasil med Hydra-Z USB audiobridge - så er det faktisk ikke snakk om den store forskjellen. Det er så bra lyd nå at jeg klarer nesten ikke slutte å høre på musikk (ikke rart man blir døgnvill). Det har blitt urealistisk bra. 

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Driver og vurderer BTNC hodetelefoner. Lurer litt på hva som er naturlig å by for et sett som er forholdvis nye. Kjøpt hos norsk forhandler med kvittering.

 

Nå avhenger prisen selvsagt av etterspørsel. Generelt synes jeg 20% avslag er litt lite. En plass mellom 30-40% avslag synes jeg ikke er urimelig. Eller bommer jeg helt og vil oppfattes som at jeg kommet med skambud?

Lenke til kommentar

Driver og vurderer BTNC hodetelefoner. Lurer litt på hva som er naturlig å by for et sett som er forholdvis nye. Kjøpt hos norsk forhandler med kvittering.

 

Nå avhenger prisen selvsagt av etterspørsel. Generelt synes jeg 20% avslag er litt lite. En plass mellom 30-40% avslag synes jeg ikke er urimelig. Eller bommer jeg helt og vil oppfattes som at jeg kommet med skambud?

 

30-40% på relativt nye hodetelefoner er skambud spør du meg. Dog har sett mange hodetelefoner som er brukt halvt år som koster 5000kr gå for ca 3500kr. Hva det bli i prosent får man regne ut selv :p

Lenke til kommentar

...

Naturligvis for å få optimal lyd via SPDIF vs USB krever at man har en kilde som leverer "jitterfri" SPDIF og at man bruker korrekt kabel (ikke bruk en 50ohms RCA lydkabel på digitale signaler; det blir refleksjoner i signalene som resulterer i jitter).

...

 

Refleksjoner eller såkalte stående bølger pga. impedans ubalanse medfører ikke jitter.

Stående bølger medfører signaltap. Signaltap kan ende i bitfeil som vil påvirke lydkvalitet.

Endret av bar1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...