Gå til innhold

Tråden for de hodetelefonofile


miCro

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om du satser på såpass dyre må det nok være et beist av et oppsett du rugger på. Jeg vet jo at det er ganske gromme saker du sitter på men har ikke vært så flitting med å følge med på tråden siste tiden så hvilket oppsett kjører du nå TGB? Eier du eller har du fått lyttet til noen av de 2 nye highend modellene til focal (elear og utopia)? 

Lenke til kommentar

Når en er inne på temaet når det kommer til miksing og generell kvalitet er det fint lite som slår Damien Rice,  en litt annen sjanger enn Queens Of the Stone Age men det er fint lite som jeg kommer på som slår måten disse er mikset sammen på etter mine ører. Sanger som Volcano , 9 Crimes ,Dogs og den noe spesielt men utrolig dynamiske Volcano - Instrumental fra albumete b-sides synst jeg skiller seg spesielt ut, utrolig detaljrike og interessante lytte opplevelser for de med litt dyrere oppsett.  

Enig i at Damien Rice er bra teknisk, men synes spesielt på albumet "9" at stemmen er litt for redusert i forhold til instrumentene. Seperasjonen på stemme og instrumenter er veldig bra på dette albumet, så ikke noe problem å høre stemmen - men skulle fortsatt ønske den var litt mer på nivå med instrumentene. Stemmen har heller ikke den åpne klangen som alle instrumentene har. Regner med dette er et valg som er gjort under miksing, men noen små justeringer kunne det gått fra bra til eksepsjonelt. De har fortsatt et stykke igjen for å nå nivået til Kirkelig Kulturverksted (som egentlig er standarden de andre prøver å måle seg opp mot)  :)

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Om du satser på såpass dyre må det nok være et beist av et oppsett du rugger på. Jeg vet jo at det er ganske gromme saker du sitter på men har ikke vært så flitting med å følge med på tråden siste tiden så hvilket oppsett kjører du nå TGB? Eier du eller har du fått lyttet til noen av de 2 nye highend modellene til focal (elear og utopia)? 

Focal Elear er ekstremt bra til prisen, Utopia var en skuffelse i forhold til prisen (har hørt på begge ganske mye).

 

Sitter på ganske mye ustyr etterhvert; det som brukes mest for holdetelefonlytting er:

- Strømrens Isotek Sigmas EVO3 (funker, og gir lik lyd hele døgnet - ikke bare når alle naboer sover).

- Hodetelefonforsterker Moon 430 HAD (har med DAC-kort, men DAC brukes ekstremt lite - grei nødløsning)

- DAC: Schiit Yggdrasil (med Schiit Wyrd)

- Audeze LCD-4 rev2, LCD-3F og LCD-XC (har også flere, men brukes lite)

- Alle kabler Nordost Heimdall 2 (fikk dem til innbruddspris ;)) - hele oppsettet er fullbalansert.

 

Har også på vei USB->SPDIF/I2S konverter: Audiobyte Hydra Z med Hydra ZPM strømforsyning.

 

Noe annet enn multibit DAC er ikke oppe til vurdering engang. Yggdrasil sin største svakhet (ikke egentlig en svakhet, men om man sammenligner med DAC'er over 10.000 USD) er USB-interfacet... det er svakt. Derfor jeg går for Audiobyte Hydra Z. 

 

Edit:

Et annet tips relatert Yggdrasil; den bør kjøres via balansert utgang. Det er ganske dramatisk forskjell mellom ubalansert og balansert utgang.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

 

Når en er inne på temaet når det kommer til miksing og generell kvalitet er det fint lite som slår Damien Rice,  en litt annen sjanger enn Queens Of the Stone Age men det er fint lite som jeg kommer på som slår måten disse er mikset sammen på etter mine ører. Sanger som Volcano , 9 Crimes ,Dogs og den noe spesielt men utrolig dynamiske Volcano - Instrumental fra albumete b-sides synst jeg skiller seg spesielt ut, utrolig detaljrike og interessante lytte opplevelser for de med litt dyrere oppsett.  

Enig i at Damien Rice er bra teknisk, men synes spesielt på albumet "9" at stemmen er litt for redusert i forhold til instrumentene. Seperasjonen på stemme og instrumenter er veldig bra på dette albumet, så ikke noe problem å høre stemmen - men skulle fortsatt ønske den var litt mer på nivå med instrumentene. Stemmen har heller ikke den åpne klangen som alle instrumentene har. Regner med dette er et valg som er gjort under miksing, men noen små justeringer kunne det gått fra bra til eksepsjonelt. De har fortsatt et stykke igjen for å nå nivået til Kirkelig Kulturverksted (som egentlig er standarden de andre prøver å måle seg opp mot)  :)

 

Av en mystisk grunn så var det litt mer åpen og klang i stemmen på CD'en i motsetning til Tidal. Ikke spør meg hvorfor; har switchet mellom dem flere ganger nå - og de er ikke like.

 

CD'en er konvertert til FLAC (så alt går fra pc via USB til DAC). Så forholdene skal være identiske utenom avspiller-program.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Det som skiller Damien Rice fra en del andre er at veldig mye av innspillingene hans er gjort hjemme i sin egen stue eller når han var på reisefot med noe mer oldschool utstyr enn hva de fleste andre ville brukt på tiden, dette gjelder for det meste for albumet O hvor budsjettet hans ikke var all verden, opptak og miksing var da gjort av han selv og bandet. Hva han har fått til med dette syns jeg er helt rått og syns det fører inn en viss råskap og ærlighet i musikken som jeg har problemer å finne i andre artister, jeg liker vertfall svært godt stilen han har spilt inn det meste av musikken sin på, mener og at den skalerer svært bra med dyrere lytteutstyr. Har en viss lidenskap for bandet så mulig jeg har en bias men er likefult den musikken jeg selv bruker som en benchmark ved lytting på nytt utstyr. 

 

 

Focal Elear er ekstremt bra til prisen, Utopia var en skuffelse i forhold til prisen (har hørt på begge ganske mye).

 

Hvordan vil du si at Focal Elear stiller seg oppimot eksempelvis LCD 3F? Kan være greit å ha litt sammenligningsgrunnlag jeg selv er noe kjent med, jeg har riktignok ikke Fazor utgaven av LCD-3 men har hørt en del på de. 

 

 

Edit:

Et annet tips relatert Yggdrasil; den bør kjøres via balansert utgang. Det er ganske dramatisk forskjell mellom ubalansert og balansert utgang.

 

Takker for tips, kjører balansert ut på nåværende DAC til forsterker så det er nok den balanserte utgangen som kommer til å bli brukt ja. 

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar

Focal Elear er ekstremt bra til prisen, Utopia var en skuffelse i forhold til prisen (har hørt på begge ganske mye).

 

Hvordan vil du si at Focal Elear stiller seg oppimot eksempelvis LCD 3F? Kan være greit å ha litt sammenligningsgrunnlag jeg selv er noe kjent med, jeg har riktignok ikke Fazor utgaven av LCD-3 men har hørt en del på de. 

Dette er to forskjellige måter å gjøre det på. Så vanskelig å sammenligne, man må nesten høre på dem på samme anlegg (helst det du skal bruke) og gå for den man liker best. Jeg synes LCD-3F er bedre på alle måter, men LCD-3F krever brutal forsterker for å levere - og det er nettopp her en del testere ikke har gjort jobben sin.

 

Av en mystisk grunn så høres nesten alltid Audeze bedre ut med multibit dac også.

 

Edit:

Dette er basert på mine preferanser; du kan ende opp med en helt annen favoritt.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Nå som Focal hypen har begynt å avta virker det som fler og fler ikke er fult så positive til Elear da? 
Feks - man får inntrykk av at de har en helt vanvittig dynamikk og slagkraft, men noen mener det kun er fordi midrangen er veldig tilbakelent. Derved har man lett får å øke volumet betraktelig for å kompensere.

 

Nissen? Har du noe å si til dette? 

Lenke til kommentar

 

 

Når en er inne på temaet når det kommer til miksing og generell kvalitet er det fint lite som slår Damien Rice,  en litt annen sjanger enn Queens Of the Stone Age men det er fint lite som jeg kommer på som slår måten disse er mikset sammen på etter mine ører. Sanger som Volcano , 9 Crimes ,Dogs og den noe spesielt men utrolig dynamiske Volcano - Instrumental fra albumete b-sides synst jeg skiller seg spesielt ut, utrolig detaljrike og interessante lytte opplevelser for de med litt dyrere oppsett.  

Enig i at Damien Rice er bra teknisk, men synes spesielt på albumet "9" at stemmen er litt for redusert i forhold til instrumentene. Seperasjonen på stemme og instrumenter er veldig bra på dette albumet, så ikke noe problem å høre stemmen - men skulle fortsatt ønske den var litt mer på nivå med instrumentene. Stemmen har heller ikke den åpne klangen som alle instrumentene har. Regner med dette er et valg som er gjort under miksing, men noen små justeringer kunne det gått fra bra til eksepsjonelt. De har fortsatt et stykke igjen for å nå nivået til Kirkelig Kulturverksted (som egentlig er standarden de andre prøver å måle seg opp mot)  :)

 

Av en mystisk grunn så var det litt mer åpen og klang i stemmen på CD'en i motsetning til Tidal. Ikke spør meg hvorfor; har switchet mellom dem flere ganger nå - og de er ikke like.

 

CD'en er konvertert til FLAC (så alt går fra pc via USB til DAC). Så forholdene skal være identiske utenom avspiller-program.

 

Det kan være forskjellige innspillinger

 

Legg merke til Albumet O på denne siden

Lavere tall lav Dynamikk Høye tall god dynamikk.

http://dr.loudness-war.info/album/list/album?artist=Damien+Rice

 

Dyrere utstyr spiller ofte dårlig med lav DB rate

 

Lav DB rate spiller best med utstyr som farger lyden litt.

 

Mine Headsett og Høytalere spiller dårlig med musikk med lav Dynamikk range

Endret av Hfos
Lenke til kommentar

Leser at fidelio x2 skal være bedre. Og at det finnes noe som heter DAC som gjør lyden enda bedre. Og at disse er åpne,slik at jeg kan snakke med kjæresten uten å vippe av headsettet hele tiden.

 

Kan noen hjelpe meg å finne roen i denne lydverden jeg nettopp har oppdaget?

 

På forhånd takk

 

Kanskje litt vanskelig for meg å svare rent objektivt på spørsmålet men jeg eier både X2 og Beyerdynamic MMX300 (DT770 med en mic) . Jeg mener at X2 er bedre på det aller meste, langt mer åpent og engasjerende lydbilde samtidig som X2 har en ganske høy morofaktor. Så rent subjektivt sett mener jeg helt klart at X2 er en langt bedre hodetelefon enn DT770. X2 er og en helt åpen hodetelefon så støydemping er ganske ikke eksisterende, det bør derfor gå helt fint å ha en samtale med noen uten å ta av seg hodetelefonene. 

 

Når det kommer til DAC så står dette ganske enkelt og greit for Digital to Analog Converter, og er enheten som gjør de digitale signalet som PCen din generer om til analoge signal som er det du hører ut fra hodetelefonene, alle lydkort har sådan en DAC, men kvalitetene på DACene varierer noe. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar! Setter veldig pris på å høre deres meninger.

 

Tenker jeg kjøper en x2 og prøver begge og returnerer det jeg liker minst.

 

Angående lydkortet, er da det jeg kjøpte fra creative bra for prisen, eller finnes det alternativer som vil være bedre i samme prisklasse?

Lenke til kommentar

Bare så dere vet det, MMX300 er IKKE akkurat samme som DT770.

Det er ørsmå forskjeller i registeret på de der MMX er mer tunet for spill og har lavere bass.

Finner ikke noe kilde nå i farta men fant noe på dette før jeg kjøpte mine MMX.

Kan bekrefte det siden jeg har qpad 1339 32ohm (som mmx300) og dt770pro 80ohm. Mere bass på dt770 80 ohm.

Lenke til kommentar

 

Bare så dere vet det, MMX300 er IKKE akkurat samme som DT770.

Det er ørsmå forskjeller i registeret på de der MMX er mer tunet for spill og har lavere bass.

Finner ikke noe kilde nå i farta men fant noe på dette før jeg kjøpte mine MMX.

Kan bekrefte det siden jeg har qpad 1339 32ohm (som mmx300) og dt770pro 80ohm. Mere bass på dt770 80 ohm.

 

 

Alle DT770 modellene har litt forskjellig "tuning" noe som bekreftes av bilder av innsiden av klokken (er en lang tråd på headfi).

80 ohm modellen er tunet for medhør av bassgitar iflg. Beyerdynamic. 16, 32 (inkl. 32 LE 88) og 250 ohm modeller er noe mer "nøytrale" når det kommer til bass...

600 ohm modellen som nå er utgått ble regnet som noe "bassfattig".

Endret av bar1
Lenke til kommentar

Hva anbefales om man skal høre på rolig musikk, akustisk, vokalt. Ikke behov for noe bassmonstre. Og verdsetter god komfort og at de ikke lekker så mye lyd ut, skal kunne beyttes i ei stue hvor andre også kan befinne seg.

 

Dt770 lekker iallefall ikkje lyd :)

 

Du sa ingen ting om pris da....

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Har testet litt med Nightwish sine sanger fra spotify med "high quality streaming" på. Og jeg klarer ikke å høre noen forskjell på lyden fra Creative Sound Blaster X-Fi HD og hovedkortet mitt ASUS P9X79, bortsett fra mulighet til å ha mye høyere volum.

 

Burde man ikke få bedre lyd fra et eksternt lydkort enn det som er i hovedkortet?

 

Eller har jeg dårlig hørsel? Jeg hører jo veldig godt. Må sove med ørepropper fordi jeg hører klokka i 1etg tikke fra soverommet i 2etg, når ingen andre i huset hører den. Men kanskje jeg ikke hører "avansert".

Lenke til kommentar

Eller har jeg dårlig hørsel? Jeg hører jo veldig godt. Må sove med ørepropper fordi jeg hører klokka i 1etg tikke fra soverommet i 2etg, når ingen andre i huset hører den. Men kanskje jeg ikke hører "avansert".

Du har mest sannsynlig ikke dårlig hørsel, men det krever trening for å vite hva man skal høre etter. Jeg er rimelig sikker på at lydkortet ditt har bedre lyd enn hovedkortet (spesielt om du kjører analog lyd ut). 

 

Lyd inneholder mye informasjon; på samme måte som man har problem med å se små detaljer i et stort bilde. Med trening får man øye på disse tingene relatert umiddelbart, mens for de fleste andre er de "usynlige" inntil noen viser hvor de er. På samme måte fungerer det med lyd; man må vite hva man skal høre etter. Anbefaler deg på det sterkeste å ikke trene på å høre disse små detaljene; kontoen din vil lide til evig tid ;)

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...