Gå til innhold

Tråden for de hodetelefonofile


miCro

Anbefalte innlegg

Jeg fant forøvrig akkurat ut at de smartingene hos Schiit har satt inn feil BNC kontakt på Yggdrasil. De har tydeligvis på store mengder satt inn 50 Ohms utgaven; ikke den vanlige 75 Ohms utgaven. Som selvsagt blir et problem; om motstand er forskjellig blir det massiv jitter..... Ikke veldig imponert....

 

Ser ut som en liten tabbe av Schiit det der... 

Impedans forandring på coax kontakt/ledning/kontakt gir ca. 5% signalsvekkelse for hver endring,

f.eks. 75 ohm kontakt -> 50 ohm coax kabel -> 75 ohm kontakt gir 10% signalsvekkelse.

Signalsvekkelse skjer pga. stående bølger oppstår ved impedans "mismatch". Dette gjelder også digialt signal over coax.

Resultatet kan være dårlig overføring av signal, og i tilfelle digitalt signal -> for mange bitfeil for dekoding.

 

Jitter er ikke et problem ved impedans "mismatch", og ihvertfall ikke "massiv jitter".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Jeg fant forøvrig akkurat ut at de smartingene hos Schiit har satt inn feil BNC kontakt på Yggdrasil. De har tydeligvis på store mengder satt inn 50 Ohms utgaven; ikke den vanlige 75 Ohms utgaven. Som selvsagt blir et problem; om motstand er forskjellig blir det massiv jitter..... Ikke veldig imponert....

 

Ser ut som en liten tabbe av Schiit det der... 

Impedans forandring på coax kontakt/ledning/kontakt gir ca. 5% signalsvekkelse for hver endring,

f.eks. 75 ohm kontakt -> 50 ohm coax kabel -> 75 ohm kontakt gir 10% signalsvekkelse.

Signalsvekkelse skjer pga. stående bølger oppstår ved impedans "mismatch". Dette gjelder også digialt signal over coax.

Resultatet kan være dårlig overføring av signal, og i tilfelle digitalt signal -> for mange bitfeil for dekoding.

 

Jitter er ikke et problem ved impedans "mismatch", og ihvertfall ikke "massiv jitter".

 

Har vært inne på elfa i sverige å søkt på BNC plugger der kan man se at noen 75ohm bnc plugger ser ut som 50ohms plugger

 

https://www.elfadistrelec.no/search?q=bnc&filter_Impedans~~Ohm=75&page=1&pageSize=20

Endret av Hfos
Lenke til kommentar

Moderatormelding

Starter ut splittelsen av gaming headsett diskusjonen i egen tråd da den ikke passer inn i denne tråden

 

Ser da helst at ingen fortsetter diskusjonen før jeg er ferdig og splitte ut, hvor jeg da vil oppdatere dette innlegget med link til ny tråd. 

 

Modereringen skal ikke diskuteres i tråden. Eventuelle tilbakemeldinger på moderering skal gjøres ved pm eller i tilbakemeldingskategorien.

 

 

Edit: 

Moderatormelding

Tråden er splittet ut til følgende lenke: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1756781

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar

 

 

Jeg fant forøvrig akkurat ut at de smartingene hos Schiit har satt inn feil BNC kontakt på Yggdrasil. De har tydeligvis på store mengder satt inn 50 Ohms utgaven; ikke den vanlige 75 Ohms utgaven. Som selvsagt blir et problem; om motstand er forskjellig blir det massiv jitter..... Ikke veldig imponert....

 

Ser ut som en liten tabbe av Schiit det der... 

Impedans forandring på coax kontakt/ledning/kontakt gir ca. 5% signalsvekkelse for hver endring,

f.eks. 75 ohm kontakt -> 50 ohm coax kabel -> 75 ohm kontakt gir 10% signalsvekkelse.

Signalsvekkelse skjer pga. stående bølger oppstår ved impedans "mismatch". Dette gjelder også digialt signal over coax.

Resultatet kan være dårlig overføring av signal, og i tilfelle digitalt signal -> for mange bitfeil for dekoding.

 

Jitter er ikke et problem ved impedans "mismatch", og ihvertfall ikke "massiv jitter".

 

Har vært inne på elfa i sverige å søkt på BNC plugger der kan man se at noen 75ohm bnc plugger ser ut som 50ohms plugger

 

https://www.elfadistrelec.no/search?q=bnc&filter_Impedans~~Ohm=75&page=1&pageSize=20

 

Schiit har brukt feil plugg; det finnes 75ohms plugger med isolasjon rundt lederen, men den er ikke så tykk som på 50ohms utgaven.

Lenke til kommentar

Fikk bestilt Audiobyte Hydra Z + Hydra ZPM direkte fra produsent (Rockna - som også har en av de beste DACene som finnes - Rockna WaveDream Signature). Så dette blir spennende; 1200 EUR (+MVA selvsagt) samlet; så gratis var det ikke.

 

Edit:

Fikk også beskjed derfra at AES/EBU var det beste for å overføre digitale lyd-signaler utenom I2S. Så kvalitetsmessig var rekkefølgen I2S, AES/EBU, BNC, Coax-SPDIF og så TOSLINK. Jeg stoler litt mer på anbefalinger fra de som faktisk lager highend USB->I2S/SPDIF-konvertere og DAC'er, enn bedrevitere og synsere på nett ;)

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Har de siste månedene igrunnen brukt ganske eksklusivt ett sett Phillips Fidelio X2 da de er lette og svært komfortable å ha på hodet over en lenger tid samt jeg liker godt allround lyd signaturen. Optimalt sett skulle jeg sittet med ett sett Focal Elear på hodet, men grunnet en ganske plutselig permittering fra jobben måtte den investeringen legges litt på hylla enn så lenge dessverre. 

 

Tok meg ett par glass av en bedre whisky i kveld å følte meg litt inspirert så jeg bestemte meg for å tørke litt støv av Audeze LCD3 rev 2ene mine og ha meg en liten lytte session. Kan jo si at det var som et lite slag i fleisen (i positiv forstand) hvor enormt mye klarer og detaljerte disse var i forhold til X2ene, kan ikke huske at forskjellen var så enormt stor når jeg gikk andre veien, men dette var virkelig en vekker. Utrolig gøy :D

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar

Håper da virkelig at det er forskjell på de to hodetelefonene ja :) Akkurat nu sitter jeg og lytter på Songs for the Deaf i FLAC-format og funderer på hvordan jeg skal løse det å få alle CDene jeg over til digitalt format.

Endret av oOF
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om jeg måtte hatt ett oppsett i 30 år hadde det ikke blitt ett billig oppsett, hadde nok da sett på det ypperste av forsterkere fra Ray Samuels, Emmeline II B-52 eller Emmeline A-10, Thunderbolt II om jeg bestemte meg for å gå elektrostat veien. Dette grunnet jeg har svært god erfaring med Ray Samuels og etter 8 år i mitt eie fortsatt elsker min Ray Samuels Emmeline Apache forsterker. Når det kommer til DAC hadde jeg nok da gått for Schiit Yggdrasil som er min nåværende drømme DAC. Når det da kommer til headphones hadde det vel ikke vært annet å satse på enn Focal Utopia som nå vel står som blant det absolutt ypperste en kan skaffe seg av normale dynamiske hodetelefoner, eventuelt Stax SR-009 om en går den veien.  Men ville nok helst hatt en av hver :p

Endret av Evil-Duck
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ett av mine absolutt favoritt album du sitter å hører på der! Rent teknisk lydmessig er det kanskje ikke det beste men det har en helt særegen sound, spesielt trommene som her er spilt av Dave Grohl om jeg ikke tar helt feil? Vertfall ett fantastisk stykke musikk hele albumet :)

 

Jeg må bare innrømme at jeg elsker lydbildet og miksen på dette albumet. Dave Grohl var en mye, mye bedre trommeslager enn Joey Castillo. Låter fortsatt like bra gjennom TH-X00.

Endret av oOF
Lenke til kommentar

Håper da virkelig at det er forskjell på de to hodetelefonene ja :) Akkurat nu sitter jeg og lytter på Songs for the Deaf i FLAC-format og funderer på hvordan jeg skal løse det å få alle CDene jeg over til digitalt format.

Merkelig, det albumet hørte jeg også på nettopp (riktig nok i Apple Lossless; ikke FLAC)  :)

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Ett av mine absolutt favoritt album du sitter å hører på der! Rent teknisk lydmessig er det kanskje ikke det beste men det har en helt særegen sound, spesielt trommene som her er spilt av Dave Grohl om jeg ikke tar helt feil? Vertfall ett fantastisk stykke musikk hele albumet :)

Synes albumet holder et relativt høyt teknisk nivå; men lydbilde rakner på dårlige DACer. Høres ekstremt bra ut på Yggdrasil+Moon 430HA+Audeze LCD-XC i det minste.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Jeg driver å river meg i håret over valg av hodetelefoner.

 

Kjøpte nylig DT770 pro 80ohm og creative sound blaster x-fi HD lydkort.

 

Men siden hodetelefonene har en knitrelyd må jeg returnere de. Og har i mellomtiden lest masse her om hodetelefoner.

 

Er det en kombinasjon som er bedre enn disse to for musikk og gaming? Til ca 2500-3000 kroner?

 

Leser at fidelio x2 skal være bedre. Og at det finnes noe som heter DAC som gjør lyden enda bedre. Og at disse er åpne,slik at jeg kan snakke med kjæresten uten å vippe av headsettet hele tiden.

 

Kan noen hjelpe meg å finne roen i denne lydverden jeg nettopp har oppdaget?

 

På forhånd takk

Lenke til kommentar

Når en er inne på temaet når det kommer til miksing og generell kvalitet er det fint lite som slår Damien Rice,  en litt annen sjanger enn Queens Of the Stone Age men det er fint lite som jeg kommer på som slår måten disse er mikset sammen på etter mine ører. Sanger som Volcano , 9 Crimes ,Dogs og den noe spesielt men utrolig dynamiske Volcano - Instrumental fra albumete b-sides synst jeg skiller seg spesielt ut, utrolig detaljrike og interessante lytte opplevelser for de med litt dyrere oppsett.  

 

Mitt eget oppsett her består av den nå noe aldrende Electrocompaniet ECD1 DACen , Ray Samuesl Emmeline Apache balansert hele veien og til slutt Audeze LCD-3 Rev-2 og balansert. DACen er nok snart klar for en lite oppgradering til en forhåpentligvis Yggdrasil når jeg får litt mer "screw it" penger på konto iløpet av året forhåpentligvis. 

 

Akkurat når det kommer til Songs For the Deaf er igrunnen det eneste som plager meg at overgangen fra trommer til symbal høres litt rar ut på de fleste sanger på det albumet, men samtidig liker jeg godt hvor frampå trommene faktisk er. Det er noe som plager meg litt ellers og, men klarer ikke helt å sette fingeren på det, mulig det kan virke noe over komprimert, men jeg vet ikke helt. 

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...