Gå til innhold

Tråden for de hodetelefonofile


miCro

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg lurer litt på å kjøpe Sennheiser HD600. Men disse krever vel litt strøm og kan vel ikke bare kobles rett i en PC uten mye tap av lyd potensiale..?

 

Noen som har tips til en bra DAC/forsterker som passer til HD600?

Prisklasse? :)

 

Du burde kjøpt KORG DS-DAC-100M på Black Friday :)

 

Den driver iallefall phillips x2 utrolig bra.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Anbefaler ikke disse uten egen Hodetelefon forsterker 

du får ikke ut hele potensialet, det er ikke bare lydstyrke som blir lavere

du vil miste mye av dynamikken i lyden.

 

HD600    300ohm 

 

PC utgangen er beregnet på hodetelefoner på maks 32 ohm

 

 

 

Fant denne Andmeldesen på 4Sound

http://www.4sound.no/dj/tilbehoer/hodetelefoner/sennheiser-hd-600#ProductsRatingReviews

 

Den er på Dansk

 

 

Det var svært at give et antal stjerner til HD 600. Hvad gør man det ud fra? Oplevelsen når du lytter til din yndlingsgenre? Samligning med ultra high end udstyr? 

Jeg valgte fleksibilitet og værdi for pengene.
Det er ikke en hovedtelefon, hvor bassen trykker dig bagud. Det er en meget balanceret hovedtelefon. Neutral. Den forsøger ikke at "forbedre" musikken, men derimod lade
 dig lytte til hvad der virkelig er indspillet.
Paint It Black, for eksempel, er et nummer der lyder glimrende på mange anlæg og hovedtelefoner. Det er svært at få det til at lyde direkte dårligt. Tung lyd og kraftig bas? Inget problem. Her går Sennheiser dog i den anden grøft. Ikke ved at øge diskanten, men derimod lader den alle de mange andre instrumenter træder frem, i stedet for at blive druknet i rocken.
Det er dét, som er HD 600s speciale.

Hvad HD 600 ikke er: Den bedste hovedtelefon overhovedet. Ja, beklager. Man kan diskutere om man foretrækker HD 600 over f.eks. HD 650 eller HD 700, men få personer vil påstå at en HD 800S ikke er bedre end HD 600. Det er dog en helt anden prisklasse.

Det skal også nævnes at du skal bruge en god forstærker eller et audiofil lydkort. En smartphone eller iPad er bare ikke nok. :)

Samlet set: 5/5 stjerner til pengene. 4/5 stjerner, hvis prisen overhovedet intet betyder for dig.

Kort sagt: Ja, jeg kan personlig anbefale Sennheiser HD 600
Endret av Hfos
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gav en slik Philips Fidelio X2 fra svartefredag til madammen til jul. Noen som har tips til en passende liten og enkel USB-drevet DAC/forsterker? Hun opplever nemlig uønsket støy («knitring» o.l.) når hodetelefonene er tilkoblet hodetelefonutgangen på sin bærbare PC (gjelder andre hodetelefoner også, så ikke noe spesielt problem med X2-ene).

Lenke til kommentar

Greit nok at den hifime-saken gir en vellydende sabre-basert-dac for en sinnsykt rimelig pris - men har den dugelig innebygd hodetelefonforsterker tilsvarende det man finner i andre dongler i samme prisleie?

 

Ser for meg at man finner mye annet rart i det prisleiet som både ser penere ut, og er mer egnet til å drive hodetelefoner. Utseende må jo være viktig, selv på rimelige dingser? (Eller er det jeg som er rar på det? Hifime-dingsen er jo direkte stygg.)

 

Et tips i så måte: Creative Sound Blaster X-Fi HD Lydkort - billig løsning om man har bruk for et helt lydkort. 
 
Vet at broderen er knallfornøyd med sin, sammen med DT990. Det inntrykket jeg har av den (bare et grovt førsteinntrykk) - er at det åpenbart er snakk om et helt greit lydkort til en pen pris.
 
 
Ellers så er jo Fiio et godt alternativ. De har jo holdt på lenge med billige dingser med bra lyd, og nå har de jaggu fått til det med design også! Ser ut som om det er blitt mindre av de billige Fiioene her, men de har nå iallefall alternativ til så lite som 549,-
 
 
 
Schiit Fulla 2 er jo også et trygt alternativ om man ønsker å legge litt mer i det og få en pen og vellydende løsning.
 
 
Audioquest Dragonfly bør også nevnes: 
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette er ampen som brukes sammen med 9018 i HiFime

http://www.esstech.com/index.php/en/products/audio-amplifiers/sabre9601k/

 

Ikke helt greit å dekode hva markedsavdelingen har gjort her, men antar den leverer 32 mW i 32 ohm (som da tilsvarer en output på 4,38 V RMS). Det holder greit det.

 

Med litt kalkulering tilsvarer det at 9601 driver 600 ohm med 6,67 mW hvis man tar utganspunkt i 2 V RMS. Mange enkle hodetelefonforsterkere ligger på 2,5 mW. Spec for HD 650 er 102 dB SPL/V.

Disse er på 300 Ohm på 1 KHz.

 

Da burde DAC+driver fungere greit.

Lenke til kommentar

 

Fått meg Oppo ha-2 mobil dac. Må si at denne dingsen imponerer meg. Nå ble det deilig å høre på musikk fra mobilen også. Denne koblet til galaxy 6 og Nighthawk gir en varm og deilig bass. Gleder meg tilnå teste ha-2 sammen med Elear også.

DAC'en legger på litt på høyfrekvensene, også kjent som Sabre-sheen, dette passer nok best på Nighthawken, da Elear allerede har dette integrert i lydsignaturen, så det blir dobbel dose. Effekten av sheen er at lyden høres mer klar og tydelig ut, men det gir også vanligvis hørelsutmattelse over tid. Tipset da er enten å kjøre volumet lavere for å kompensere eller justere det med EQ på Elear.

 

Har hørt en del med Elear og Oppo HA-2 nå, men kan ikkje høre det du skriver her. Oppo HA-2 har iallefall nok power for å drive de fleste hodetelefoner virker det som. Må si jeg er fornøyd med HA-2. 

 

Har du hørt dette selv, eller har du lest om dette. Kan jo også være at de har "fikset" dette med firmware på nyere batcher? Ikkje vet jeg.

Lenke til kommentar

Kan jo også være at de har "fikset" dette med firmware på nyere batcher? .

Hvis det ikke er noe problem for deg så er det jo greit. Tror nok effekten var tiltenkt for å få en edge i markedet. Når noe høres litt bedre ut enn resten i kontekst av referanse så er det mest sannsynlig lettere å få solgt noe, og det var nok den effekten de var ute etter, eller så tilpasset de den til utstyr som hadde akkurat denne svakheten slik at det ble bedre balansert totalt sett. Når man først har lagt inn dette er det vel vanskelig å få seg til å fjerne det brått, men det kan godt være som du sier at det er justert noe over tid. Dette må i såfall måles av noen med tilgang til godt utstyr og ulike dato-batcher av chippene for å vite sikkert. Det blir jo en referanse og et etterslep man må ta hensyn til. Nå skal det sies at det er subtile justeringer dem har gjort, men alikevel nok til at det et kjent fenomen relativt til 100% nøytralt som burde være siktemålet for en objektiv referanse frikoblet markedsinteresser (vanligvis ingeniørenes våte drøm). Resten blir preferanser man burde justere andre steder. Det blir jo som å kjøpe vaniljeis og så få bittelitt lakrisstrø på den. Det blir jo ikke helt vanilje med mindre du tar bort lakrisen.

Lenke til kommentar

 

Kan jo også være at de har "fikset" dette med firmware på nyere batcher? .

Hvis det ikke er noe problem for deg så er det jo greit. Tror nok effekten var tiltenkt for å få en edge i markedet. Når noe høres litt bedre ut enn resten i kontekst av referanse så er det mest sannsynlig lettere å få solgt noe, og det var nok den effekten de var ute etter, eller så tilpasset de den til utstyr som hadde akkurat denne svakheten slik at det ble bedre balansert totalt sett. Når man først har lagt inn dette er det vel vanskelig å få seg til å fjerne det brått, men det kan godt være som du sier at det er justert noe over tid. Dette må i såfall måles av noen med tilgang til godt utstyr og ulike dato-batcher av chippene for å vite sikkert. Det blir jo en referanse og et etterslep man må ta hensyn til. Nå skal det sies at det er subtile justeringer dem har gjort, men alikevel nok til at det et kjent fenomen relativt til 100% nøytralt som burde være siktemålet for en objektiv referanse frikoblet markedsinteresser (vanligvis ingeniørenes våte drøm). Resten blir preferanser man burde justere andre steder. Det blir jo som å kjøpe vaniljeis og så få bittelitt lakrisstrø på den. Det blir jo ikke helt vanilje med mindre du tar bort lakrisen.

 

 

Så du har ikkje testet selv altså?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...