Gå til innhold

Tråden for de hodetelefonofile


miCro

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg pleier av ren nysgjerrighet sammenligne med hodetelefoner jeg kjenner godt når jeg kjøper inn noe nytt. Det er helt klart at det skjer ting de første timene og døgnene (avhengig av modell). Så dette med innspilling er ikke så vilt som det høres ut.

 

Samme som multibit DAC'er alltid er best når de får litt varme (et par dager). Vanlige forsterkere er heller ikke helt i form kalde, men de pleier å komme i form på 15-30 minutter.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Prøv å ta opp hvitstøy split over hodetelefonen med en god mikrofon over tid og sammenlign frekvensresponsen i et spektrogram. You'll be surprised.

Kunne vært spennende å se! Har desverre verken god mikrofon eller ikke-innspilte hodetelefoner... Mener du det er lite forskjell å måle etter innspilling?

 

Jeg mener hardnakket å ha hørt forskjell, særlig på propper.

 

Har lekt meg litt med EQ i dag, og kan konkludere med at øvre mellomtone/diskant fortsatt er noe skarp i X2, men på ingen måte høy og klar. Det er vel noe mer enn bare frekvensresponsen som teller inn på hvor klar lyden er - og jeg tror, uten å være noe annet enn amatør på lyd, at de skarpe sss-ene har en sammenheng med en slags vreng i lyden.

 

EDIT: Nå lytter jeg med onboard lydkort da, det kan sikkert bidra til uklar lyd... Har planer om en oppgradering her. Skulle ønske Android-støtten til DAC-er var litt bedre, så hadde jeg slått til på en Audioquest Dragonfly eller noe sånt for lenge siden.

Endret av fudun
Lenke til kommentar

Her er forøvrig EQ-instillingen jeg har gjort på X2-ene så langt. Synes det fungerer greit med de typene musikk jeg har testet på. Det er uansett en stor forbedring fra flat kurve.

 

Mulig jeg hadde klart meg med mindre boost i subområdet om jeg hadde en skikkelig amp - ev ikke var såpass glad i dyp bass. :-) Synes ikke det låter ubalansert - med mitt oppsett er det veldig lite respons under 50 Hz uansett.

 

post-117-0-03867000-1480896528_thumb.png

post-117-0-98439600-1480896060_thumb.png

 

 

Endret av fudun
Lenke til kommentar

Hovedjusteringene dine er høvelig de samme jeg kom fram til.

Dem har godt med bass på riktig amp. De takler nesten helt ned i 10 Hz, men de kan justeres litt der også.

 

50-10sweep.wav

 

Artikuleringsgraden i disse er ganske høy så det er fort å tolke dem som mer skarp enn dem egentlig er selv når de er nøytralt justert.

 

DAC-støtten i Android har kommet seg bra, så det kan være verdt å sjekke støtte for det du bruker. Min USB Class compliant DAC funker på Samsung, Nexus og Sony. Laveste Android versjon er 4.1.2. Litt kobbel er det jo med en Mini USB til USB til Micro USB, men det funker. 

 

Denne OTG-kabelen er bra.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Prøvde å omorganisere på kontoret litt; overraskende nok så gir Yggdrasil relativt mye dårligere lyd når den står uten en varmekilde under (hodetelefonforsterkeren). Ser ut som den har godt av den ekstra temperaturen. Det er ikke alt som skal være like logisk i denne verden. Må snart ofre noe til snakeoil-gudene ;)

Lenke til kommentar

Fikk terminert coaxen og satt på f-plugg til rca adaptere.

Synes nesten bassen slår inn på feil tidspunkt, og at det bare er de litt høyere frekvensene som kommer igjennom. Får gjøre et par tester med tone sweep for å se når den slår inn.

Mest sannsyligvis trenger du å blende inn bassen riktig. Denne effekten får du fort om suben er justert for høyt. En basstromme er et frekvenssveip nedover i frekvens, og om suben ikke er justert rett høres det ut som et etterslep som er ute av synk. Prøv å juster suben til å slå inn på laveste mulig frekvens og la høyttalerene ta mest mulig. Dette høres vanligvis best ut.

Lenke til kommentar

 

Fikk terminert coaxen og satt på f-plugg til rca adaptere.

Synes nesten bassen slår inn på feil tidspunkt, og at det bare er de litt høyere frekvensene som kommer igjennom. Får gjøre et par tester med tone sweep for å se når den slår inn.

Mest sannsyligvis trenger du å blende inn bassen riktig. Denne effekten får du fort om suben er justert for høyt. En basstromme er et frekvenssveip nedover i frekvens, og om suben ikke er justert rett høres det ut som et etterslep som er ute av synk. Prøv å juster suben til å slå inn på laveste mulig frekvens og la høyttalerene ta mest mulig. Dette høres vanligvis best ut.

 

Problemet er at forsterkeren min (NAD C326) har en veldig kald klang i seg som gir den uheldige effekten at høyttalerne ikke spiller av bass i det heletatt, ikke engang midbass. Har vurdert å bytte forsterker, men har ikke økonomi til det for tiden. 

Lenke til kommentar

finn.no/87454482

 

Fikk benyttet meg av dette tilbudet i dag, sendte en kompis som bor i Oslo for å kjøpe. Virkelig godt kjøp for dere som er i området! var en god del igjen i butikken og :) Bare å vise finn anonsen i kassen så får du de til prisen som er listet på finn. 

 

edit: 

Linken fungerte ikkke

 

Edit 2: 

Forumet gjør et eller annen med linken når en direkte klikker den, kopier og lim den inn i nettleseren...

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar

Er det noen her inne som har erfaringer med B&W P7 Wireless på farten? Har brukt mine QC25 noen år nå til og fra jobb, ca. 30 min tur-retur med buss. Setter veldig pris på den aktive støykanselleringen men det går jo på bekostning av lydkvaliteten..

 

Heller i grunn mest mot førstnevnte headsett da jeg i denne omgang ønsker meg trådløst til bruk med iPhone 7 :) Har inntrykk av at den passive støydempingen er OK på disse, og forventer selvsagt ikke Bose-nivå her.

 

Forlvrig må jeg si at de X2 headsettet over her var litt av ett røverkjøp til den prisen rundt Black Friday, måtte selvsagt ha ett par stk. selv.

Endret av Mala
Lenke til kommentar

Problemet er at forsterkeren min (NAD C326) har en veldig kald klang i seg som gir den uheldige effekten at høyttalerne ikke spiller av bass i det heletatt.

Forsterkeren burde ikke høres kald ut slik den er designet. Har du justert EQ rett ?

I hvilken posisjon står bass og treble ?

Hvilke høyttalere er det hvor står dem i rommet ?

Sjekket at ikke en av kanalene er fasevendt av at kablingen er reversert ? Selv HIFI-butikker gjør dette, og lyden blir fort dårlig av det.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Tja, personlig mister jeg litt fokus dersom jeg gjør research samtidig som jeg lytter. Det blir bakgrunnsmusikk rett og slett. 

I det siste har jeg virkelig følt på den oppgraderings "craven", men heldigvis bor jeg ikke i Oslo hvor slikt er lett tilgjengelig :D 

LCD-2 og HD650 er faktisk de hodetelefonene jeg har hatt lengst uten crave for noe nytt. 

LCD-3 og HE-6 hadde jeg jo faktisk i en ganske kort periode

Lenke til kommentar

For min del er det nok andre ting enn oppgraderingsspøkelset som kommer i veien for å nyte det jeg faktisk har. Det er dessverre slik at roen til å virkelig lene seg tilbake og nyte headfi (og hifi for den saks skyld) først kommer når julefreden senker seg / midt på sene sommernetter. Gleder meg virkelig til jeg er ferdig med tunge studier med karakterjag...

 

Men alt i alt, så tror jeg at jeg tross alt klarer å være relativt fornuftig. Det er litt ufornuft i å sitte på en dyr totl rørforsterker som knapt nok blir brukt, men det er noe eget med de sene kveldene der den får skinne. Siden tiden da HD800 og T1 presset grensene og alternativene var få, så har jeg vært trofast til T1-ene mine og "bare" vært innom en rimelig rørforsterker, en midt-på-treet transistorforsterker og en billig kina-dac før jeg endte opp med det oppsettet jeg har nå. (Wadia 131 - en fantastisk allrounder, dac med helt kurant hodetelefonforsterker, og en Eddie Current Zana Deux.)

 

Tror det hadde vært skummelt å blitt bedre kjent med SR009! Men ellers, så tror jeg igrunn jeg er nære det som er "rett" vei med den lyden jeg er ute etter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...