Gå til innhold

Tråden for de hodetelefonofile


miCro

Anbefalte innlegg

I følge noen så er Schiit Jotunheim latterlig bra til prisen. Kanskje jeg må ha denne?

 

Han her er litt gøy å se på, selv om jeg vet om noen her i denne tråden som "hater" han :p

Z Review  :wee: 

 

 

Gawd jeg misliker han karen... :D 

Kunne korta ned vidoen til 5 minutt dersom han hadde kutta ut alt det pisspreiket. 

Misliker også at han filmer POV. 

Endret av BMWcoupeftw
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo litt ukonvensjonelt. Det gir jo noe fleksibilitet også. Fordelen med POV-filming er at det automatisk fokuseres på det han fokuserer på, og han slipper styret med fokus på tingene og kan bevege seg fritt. Prøv å filme selv, så ser du at et godt kamera fort blir litt styr og at en må tenke igjennom måten man gjør ting på. Denne filmingen er vel mest sannsynlig gjort med et actioncam med headmount . Dette gir grei lyd og bra bilde uten særlig effort. GPP og ranting er jo stilen hans. Det er prisen du betaler for å se på.

Lenke til kommentar

Bluejeans anbefaler til og med diverse coaxkabler som et alternativ når det gjelder vanlig analog lyd: 

 

Riktig det. En må skille på resistans og impedans. 75 ohm er på de høye frekvensene kabelen er designet for. Måler du likespenningsresistans som analog lyd er nærmest blir noe annet. Aldri brukt en sånn kabel på den måten du tenker, men så lenge det er greit signal og du ikke skal kjøre mye strøm burde det vel være mulig. Tenkte du som høyttaler-kabel eller signal-kabel ?

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Jepp. ASIO er bra når du trenger lav responstid og gjerne lyd både inn og ut enten via PCM eller MIDI. Til DAC trenger du ikke tenke så mye på dette så lenge du får ting med rett bitrate og frekvens. En del avspillere roter til dette på default innstillinger, men det hører du gjerne fort på lyden.

Lenke til kommentar

Nettopp fått X2 etter black friday. Veldig ok lyd, men komforten er jo heilt på trynet? Ekstremt harde pads og astronomisk kraftig "clamping" over hovudet. Kraftige smerter i kjevemusklar etter nokre timar. Blir det betre med tida, eller er det berre å returnere først som sist? Kan ikkje måle seg med mine 6 år gamle, bøyde og nedslitne DT 770. Er Custom one pro omtrent lik i komfort og tyngde?

Lenke til kommentar

Nettopp fått X2 etter black friday. Veldig ok lyd, men komforten er jo heilt på trynet? Ekstremt harde pads og astronomisk kraftig "clamping" over hovudet. Kraftige smerter i kjevemusklar etter nokre timar. Blir det betre med tida, eller er det berre å returnere først som sist? Kan ikkje måle seg med mine 6 år gamle, bøyde og nedslitne DT 770. Er Custom one pro omtrent lik i komfort og tyngde?

 

Jeg bare bøyde ut mine, så de ikkje klemmer så fryktelig :)

Lenke til kommentar

Nettopp fått de selv, elsker dem. Beste bygde headphones jeg noengang har hatt eller sett. Lyd også meget meget god.

De fleste tester av de sier at de er komfortable og kjent for det. Ikke prøvd dem i lengre tid selv, det gjenstår.

Går an å bøye litt på dem hvis de presser for mye, men det er en grunn til at de er laget som de er. Også mange måter å ha dem på ved å justere på toppen. Ville brukt dem en stund selv, kanskje en del timer per dag et par uker før jeg ville gjort meg opp en mening. Man vet egentlig ikke særlig mye etter å ha brukt dem et par timer.

Lenke til kommentar

...  men komforten er jo heilt på trynet? Ekstremt harde pads og astronomisk kraftig "clamping" over hovudet. Kraftige smerter i kjevemusklar etter nokre timar.

 

Jeg kjenner meg godt igjen i det du sier.

Bøy dem ut. Det er metall i dem, så de tåler det.  Min X ble betraktelig mer behagelig p.g.a det.

 

1:30 og utover viser at dem tåler det

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Problemet er diskanten, og jeg er nok i overkant følsom mot skarpe SSS-er. Funka greit nok på elektronisk musikk, men rock, akustisk og med mye vokal ble litt slitsomt.

 

Prøv en EQ og juster området rundt 2 - 10 KHz. 846 dropper i frekvensrespons gradvis mer og mer fra 3 KHz og oppover. Vil du mappe dette bra må du sammenligne det med responsen på X2 ellers må du bruke ørene og eksperimentere. Bruker en VST sak som heter EasyQ som har fin respons. Den er gratis. Funker bra sammen med VST komponent/wrapper i Foobar 2000.

 

 

EQ var ikke så dumt tips for å få mer ut av X2.

 

Ikke den beste lyttedagen for meg, da ungen på 1,5 år fikk tak i senderen til babycallen i morges og slo den i senga en halvtimes tid før jeg forsto hvorfor jeg fikk så vondt i øret. Må begynne å legge meg tidligere, og muligens ikke sove med hodet inntil mottakeren...

 

Uansett - jeg forsøkte et hav av innstillinger som ikke hørtes bra ut, før jeg leste denne:

 

Battle artificial treble with parametric EQ?

A tip for those inclined to use DSP to raise the bar of their listening experience: The solution for the X2 was to use a parametric equalizer and lower 9.5kHz by -4dB and use a Q of 1.8. After that they sounded as good and natural as X1 in the treble, but with the superior bass of the X2.

http://headphoneaddict.com/fidelio-x1-vs-x2-review/

 

Synes dette tok unna noe av den styggeste diskanten. Ikke like skarpe sss-er nå. Synes fortsatt det er litt spisse t-er, men nå er det såpass greit at jeg kan leve med lyden.

 

Noen flere som har forsøkt å kompensere for manglene til X2 med EQ?

Lenke til kommentar

Noen flere som har forsøkt å kompensere for manglene til X2 med EQ?

5 KHz demper jeg en god del på X1. Den blir for mye for min del og symptomet er likt på X2 i følge grafen. 9 KHz er også en skarp frekvens som du burde dempe. Demp litt mindre på 5 KHz med de samme innstillingene som på 9 KHz.

Lenke til kommentar

 

Noen flere som har forsøkt å kompensere for manglene til X2 med EQ?

5 KHz demper jeg en god del på X1. Den blir for mye for min del og symptomet er likt på X2 i følge grafen. 9 KHz er også en skarp frekvens som du burde dempe. Demp litt mindre på 5 KHz med de samme innstillingene som på 9 KHz.

 

Vanskelig det her, synes jeg. Med disse hodetelefonene er man jo ikke ute etter en flat kurve. Det er vel enkelte frekvenser de gjengir bedre enn andre, og en grunn til at de er laget så farget som de er.

 

Den gode nyheten er at det virker som om de skarpeste lydene er blitt litt rundere etter noen dagers innspilling.

Lenke til kommentar

Den gode nyheten er at det virker som om de skarpeste lydene er blitt litt rundere etter noen dagers innspilling.

Mest sannsynlig er hodetelefonene tilnærmet helt like som når du først fikk dem, det er nok du som har blitt vant til lydbildet, og det er ørene dine som må betale prisen for det over tid hvis du ikke tilpasser disse frekvensene med EQ. Hørselen din ryker rasket på høye frekvenser og dette kan du sinke med å redusere dem med for å forhindre unødvendig eksponering.

 

Det beste er egentlig å ta en pause fra hodetelefonen og så justere på nytt når du har "glemt" signaturen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...