Gå til innhold

Tråden for de hodetelefonofile

miCro

Anbefalte innlegg

HD650 trives best med en forsterker med en ganske uttalt V-kurve hvis du vil prøve å løse problemet der. At noen produsenter spriter opp forsterkeren en del kan jo være, men tror ikke det er lett å finne en med så mye V-effekt så presist som HD650 trenger. Your milage may vary. Beste er nok å ha en med nok power og finesse og la en EQ ta resten. HD650 er ikke sånn super-midrange-fokusert, men nok til at en del material ikke henter ut det fulle potensialet i den, spesielt med den musikken du har snakket om før, selv om den translaterer ganske bra p.g.a studioarbeidet som ligger bak.

Endret av vidor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så... jeg har da altså besøk av en Audio GD NFB 28 som har vært syk.

post-22149-0-16918400-1458838673_thumb.jpg

post-22149-0-33914500-1458838649_thumb.jpg

Klarte å få loddet tilbake den løse lederen på tross av trange kår.

post-22149-0-03698800-1458838854_thumb.jpg

Så til slutt fikk jeg lyd på både analog input og digital input (etter endel gloser og "målepinner"). Og den får tid til å bli ett hyggelig bekjentskap over de neste dagene før jeg eventuelt sender den tilbake til eier.

post-22149-0-64656900-1458838639_thumb.jpg

Så da har jeg kommet til hva jeg hadde planlagt å gjøre i påsken; hodetelefondriver (hodetelefon - effektforsterker).
Jeg bruker 4 Beta22 og 2 Sigma11 for balansert drift, og jeg har fått smaken på Twisted Pear Audio Ventus, så jeg monterer 2 av disse (L/R) med en Placid HDBP (med Mundorf kondiser) som PSU.
Kabinettet er svært enkelt men jeg tror det kommer til å bli bra også. Jeg tar 2 alu plater som er 2mm tykke og gjør dette;

post-22149-0-17300200-1458838702_thumb.jpg

post-22149-0-66675900-1458838719_thumb.jpg

Det er PSU`s med trafoer (i egne hammond 1590U bokser som blir kledd innvendig med mumetal). Hele innsiden av PSU seksjonen vil også bli kledd med mu-metall og lederene fra PSUene til beta22/ventus går rett gjennom de to platene (på den måten er distansene korte og kontaktene få).

Jeg bruker i utgangspunktet ikke volumjustering i ampen, da det blir gjort i DAC chassis. Jeg har fått litt smaken på analog lyd, så det er sannsynlig at det blir en kombinert løsning med DAC volumjustering på digital-siden, og  Twisted Pear Audio Joshua tree for analog volumjustering (pass through i DAC chassis slik at volum også kan styres av samme controller som DAC).

Jeg ser at jeg har glemt en vesentlig ting som vil gjøre dette litt mer komplisert; softstart. Men men, vi finner vel ut av noe.

Det som hører med til historien her er at jeg har tenkt å gjøre det samme med Holton ampene. Da med kjøleribbe på den frie delen av baksiden (kontaktene tar bare maks 7-8 cm i bredden, som gir meg nok av plass til kjøleribber ved siden av). Det blir da 25(b) x 16(h) x 7(d) kjøleribber til hver 500R2 monoblokk (men med plass til bredere dersom det blir varmere enn jeg er komfortabel med).

Men men, tilbake til HPA. montering smiley.gif

Edit: ang softstart, kanskje like greit å ikke bruke det men heller ha seperat power switch for balansert og ubalansert HPA seksjon... wink.gif

Lenke til kommentar

Så... jeg har da altså besøk av en Audio GD NFB 28 som har vært syk.

attachicon.giftodays project.jpg

attachicon.gifbilde 1.jpg

Klarte å få loddet tilbake den løse lederen på tross av trange kår.

attachicon.gifDSC_0460.jpg

Så til slutt fikk jeg lyd på både analog input og digital input (etter endel gloser og "målepinner"). Og den får tid til å bli ett hyggelig bekjentskap over de neste dagene før jeg eventuelt sender den tilbake til eier.

attachicon.gifAGD VS TPA.jpg

Så da har jeg kommet til hva jeg hadde planlagt å gjøre i påsken; hodetelefondriver (hodetelefon - effektforsterker).

Jeg bruker 4 Beta22 og 2 Sigma11 for balansert drift, og jeg har fått smaken på Twisted Pear Audio Ventus, så jeg monterer 2 av disse (L/R) med en Placid HDBP (med Mundorf kondiser) som PSU.

Kabinettet er svært enkelt men jeg tror det kommer til å bli bra også. Jeg tar 2 alu plater som er 2mm tykke og gjør dette;

attachicon.gifDSC_0320.JPG.jpg

attachicon.gifDSC_0472.jpg

Det er PSU`s med trafoer (i egne hammond 1590U bokser som blir kledd innvendig med mumetal). Hele innsiden av PSU seksjonen vil også bli kledd med mu-metall og lederene fra PSUene til beta22/ventus går rett gjennom de to platene (på den måten er distansene korte og kontaktene få).

Jeg bruker i utgangspunktet ikke volumjustering i ampen, da det blir gjort i DAC chassis. Jeg har fått litt smaken på analog lyd, så det er sannsynlig at det blir en kombinert løsning med DAC volumjustering på digital-siden, og  Twisted Pear Audio Joshua tree for analog volumjustering (pass through i DAC chassis slik at volum også kan styres av samme controller som DAC).

Jeg ser at jeg har glemt en vesentlig ting som vil gjøre dette litt mer komplisert; softstart. Men men, vi finner vel ut av noe.

Det som hører med til historien her er at jeg har tenkt å gjøre det samme med Holton ampene. Da med kjøleribbe på den frie delen av baksiden (kontaktene tar bare maks 7-8 cm i bredden, som gir meg nok av plass til kjøleribber ved siden av). Det blir da 25(b) x 16(h) x 7(d) kjøleribber til hver 500R2 monoblokk (men med plass til bredere dersom det blir varmere enn jeg er komfortabel med).

Men men, tilbake til HPA. montering smiley.gif

Edit: ang softstart, kanskje like greit å ikke bruke det men heller ha seperat power switch for balansert og ubalansert HPA seksjon... wink.gif

Synes jeg kjenner igjen den Dac'en der :p

Godt det er noen som kan fikse dritten :D

Lenke til kommentar

Jau, dette er DAC`en han naturlig nok ikke fikk til å funke ;)

Men men, kan jo komme med noen lytteinntrykk også da ;)

Ekstrem presisjon i lydbildet og kontrollen er veldig god. Det er mange innspillinger jeg opplever på nytt (er lenge siden jeg hadde en god HPA koblet opp). Jeg mistenker at dette først og fremst skyldes en ekstremt god hodeamp, og når jeg kobler til min B3 så får jeg dette bekreftet. Med musikk som er relativt enkel blir forskjellen mellom de to DAC`ene relativt liten, men så snart det er komlisert musikk med mye instrumenter og stemmer etc, så skiller min DAC bedre og lar meg lene meg mer tilbake å bare nyte det. Det blir mer "slitsomt" (men utgangspuntet er svært bra!). Det er mye som er riktig her, og det er ikke slitsomt å høre på over tid på relativt høyt nivå. Selv med T1... som jeg knapt har brukt den senere tid. Men det som imponenrer mest er kontrollen denne ampen har på Custom One pro med bassfellene helt åpne, det oppleves nesten som om jeg hadde koblet til en high end sub (alt annet enn bassen faller i grus med BD Custom1 though, så det er ingen mirakelheadphone ;)). Så jeg vil tro at dersom du har noen phones med litt løs men dyp bass, så er dette en god contender. Den bringer også frem bassen i T1 endel, så det er ett eller annet Krell-aktig her (fra Krells glansdager, ikke nå).

Jeg jobber nå som sagt med å få koblet opp min mer skikkelige HPA. Vil nok prioritere å få på plass Ventus seksjonen først da jeg ikke har balanserte HP`s tilgjengelig. Kanskje jeg får tid til å ta en liten sammenligning mellom TPA B3 med ventus og NFB28 før jeg må levere den tilbake. Regner med jeg må ta den tilbake på Lørdag. Ventusene mine er ikke fullt innspillt, men det er ikke denne heller (fikk jo aldri noe signal under AudioGD`s 100 timer burn-in :rolleyes: ).

Edit: er også verd å nevne at jeg har kun hørt på 16bit44,1khz wav.

Endret av AveMORphine
Lenke til kommentar

HD650 trives best med en forsterker med en ganske uttalt V-kurve hvis du vil prøve å løse problemet der. At noen produsenter spriter opp forsterkeren en del kan jo være, men tror ikke det er lett å finne en med så mye V-effekt så presist som HD650 trenger. Your milage may vary. Beste er nok å ha en med nok power og finesse og la en EQ ta resten. HD650 er ikke sånn super-midrange-fokusert, men nok til at en del material ikke henter ut det fulle potensialet i den, spesielt med den musikken du har snakket om før, selv om den translaterer ganske bra p.g.a studioarbeidet som ligger bak.

Du må få prøvd med Audiolabs M-Dac til HD650. Den gir dem en ny verden, hvor ting strammes en del mer opp og den kjente varmen som gjerne føles noe ullen får litt mindre pels. Som igjen gjør at detaljer kommer noe bedre frem. Fordelen og ulempen blir jo at lydbildet kommer lenger frem mot lytteren, som er bra på en del musikk og mer anstrengende på annen. Men nå skal det uansett svært mye til for å få HD650 anstrengende. :)

Lenke til kommentar

De er definitivt griselekkre! Lurer på om jeg skal handle et par selv. 

Er allerede blitt gjort målinger med dem og det skal være ør-små forandringer. 

"I would hesitate to say improvement, but different is more apt. There was smoother treble from the 4kHz to 10kHz range and that is huge to me."

http://www.superbestaudiofriends.org/index.php?threads/fostex-th-x00-purpleheart-measurements-and-quick-impressions.1681/page-3

Lenke til kommentar

Du må få prøvd med Audiolabs M-Dac til HD650. Den gir dem en ny verden, hvor ting strammes en del mer opp og den kjente varmen som gjerne føles noe ullen får litt mindre pels. Som igjen gjør at detaljer kommer noe bedre frem. Fordelen og ulempen blir jo at lydbildet kommer lenger frem mot lytteren, som er bra på en del musikk og mer anstrengende på annen. Men nå skal det uansett svært mye til for å få HD650 anstrengende. :)

Tviler ikke på at denne er bra. Det står en Sabre 9018 i den, og den tror jeg utgjør det meste, bortsett fra amp-bufferet. Til rundt 4-4.5k kunne det vært interresant, men det er få av denne i markedet.

Kunne vært gøy å blindteste den opp mot denne for å avdekke om det er 9018 som gjør hele forskjellen.

http://hifimediy.com/Sabre-9018-DAC

Kan forresten tipse om disse smartingene, da det er mye crap på markedet for OTG-kabler. Har en fra U-green som er bra, resten er søppel.

http://www.dx.com/p/multifunctional-micro-usb-male-to-usb-2-0-female-otg-adapter-black-silver-2pcs-412547

Disse settes bare rett i USB-A pluggen, så har du en Micro-B kobling. Plassbesparende og genialt.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Dette tok (som vanlig med meg tongue.gif ) mer tid enn anntatt.

Men fikk til slutt brettet alu platen til den "ferdige" PSU delen (....det var tyngre enn jeg trodde....).

En annen strek i regningen var at det gikk opp for meg at de ventus`ene jeg har er Ventus EZ som ikke er det jeg vil ha i denne ampen. Her skal det kjøres uten IC`er (TPA Ventus, ikke VentusEZ) wink.gif Men de får gjøre jobben inntil videre. I dag og i langhelgen blir det montering av amp seksjonen (og bretting.... huff og huff).

Front og bakplate skal bestilles i maskinert rå alu fra front panel express, og sendes sammen med alt alu til en venn av meg for pulverlakkering. Da er jeg sikker på at finish blir lik på alt. Jeg er lettere allergisk mot skrikende utseende og vil heller at man kan se detaljer når man ser etter de, enn at det er det første en legger merke til i rommet når en går inn. Så jeg har på min DAC og andre DIY løsninger valgt å ikke bruke "ink filling into engravings" da graveringen i seg selv er etter min mening way more cool når en legger merke til det. Så det blir nok RAL9005 på alt cool.png

Men men, back to work wink.gif

post-22149-0-62372000-1459007853_thumb.jpg

post-22149-0-60699000-1459007884_thumb.jpg

post-22149-0-27793400-1459007911_thumb.jpg

post-22149-0-05779500-1459007932_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Noen av dere som har testet Audioquest Nighthawk? Hvordan er de i forhold til andre hodetelefoner dere har eventuelt testet?

Har skrevet litt om den her:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1716363

Virker som den er litt som Dr. Peppers. Enten liker man den eller ikke.

Mye smarte løsninger de har brukt i den. AudioQuest har tenkt en minihøyttaler når de har designet den.

Så er Audioquest Nighthawk et bra kjøp til 3500kr i dag?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...