Gå til innhold

Tråden for de hodetelefonofile

miCro

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er misunnelig. Håper du blir skikkelig misfornøyd om en måned og vil selge dem til meg  :D

Mulig du får det som du vil....

Vel...jeg opplever endel støy i klokkene når jeg ikke har noe musikk på. Starter jeg en oppgave som frks åpne Chrome, Min datamaskin, klikker på en artikkel på nett "hører" jeg liksom maskinen jobbe. Sånne ørsmå digitale lyder lixom. Forbaska irriterende. Prøvde å koble klokkene rett på lydkortet i maskinen, da var det borte. Men kjører jeg via DACèn (USB) kommer dette suset. HJar også prøvd å skifte USB utgang fra USB 3.0 til 2.0 i fronten..ingen ting skjedde...MÆÆÆÆH!

I am ready.

Lenke til kommentar

Jeg hadde fortsatt hatt mitt sett X2 om hodet mitt hadde tolerert hodetelefoner med bånd under bøyla. For meg er Beyerdynamic- og Sennheiser-metoden mye mer komfortabel.

Vel du har jo vært veldig fornøyd med de ser jeg i div tråder. Uansett til 1795,- er dette et veldig godt kjøp.

Lenke til kommentar

Hør med Duet/Audio Norge om dem har den

Men er det ikke vel så enkelt å bare gå for en Optisk DAC, da elimenerer man vel USB problematikken. 

Om USB ikke leverer grunnet støy og andre ting; så er uten tvil optisk overføring til DAC langt enklere. Fortsatt mer jitter enn USB på sitt beste, men funker ikke USB; gå for optisk.

Edit:

All apple maskiner utenom macbook air har optisk på minijack pluggen; bare få optisk plugg som passer i minijack så ordnes resten. Også en hel del andre maskiner som også har denne støtten (sjekk brukerveiledningen). Flertallet av dac'er har vel også optisk som alternativ.

Edit:

Ref strøm-støy fra pc på USB; denne gjør det samme som Schiit saken.

http://www.myhifishop.de/Devices/AQVOX-Low-Noise-Power-Supply-USB2-Type-B-Type-A-USB3-Type-A::49.html

Har et par slike selv; fungerer utmerket (hadde ikke støyproblem som jeg kunne høre, men med denne så blir lyden mer åpen på dac'er som bruker strøm via USB - NB! viktig at DAC og USB-strøm er i fase, ellers rakner lyden fullstendig... merkelig nok, men dette har veldig stor betydning om man bruker separat ekstern USB-strøm).

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Wyrd, og andre enkle løsninger som kun kobler fra 5V fra usb-hosten og erstatter den med annen 5V er ikke en perfekt løsning, og det hender at det ikke er nok. Wyrd gjør mye bra men den gir ikke galvanisk isolasjon, og om det må til for din støy så er du like langt.

En god nok dac skal kvitte seg med sånt rot av seg selv. Nest-best er å putte en eller annen dings imellom som sender signalet videre fra pc til dac, uten støyen - for eksempel en god usb-spdif konverter eventuelt bruke optisk inngang på dacen. (Fungerer perfekt av helt åpenbare grunner.) Eksempel på sånn konverter som spesifikt nevner at den isolerer: http://www.peachtreeaudio.com/x1-usb-spdif-converter.html

Kvaliteten på pc-ens psu har fint lite å si. Har man uflaks med kombinasjonen av komponentvalg og støy på strømnettet ellers, så får man problemer, garantert. Har man nok uflaks så er det heller ikke mulig å finne kurser med mindre støy, ei heller å fjerne støyproblemet. Husk at det er helt normalt med støy på strømnettet, og utstyr skal takle det - og strømnettet fungerer sånn at naboens støy fort kan bli din støy.

Forøvrig har jo dette blitt diskutert før: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=916301&p=22313277

Jeg mener det mest fornuftige å gjøre er å bruke optisk, og heller satse mot en dac uten slike unoter på sikt. Kommer jo sikkert halvveis til brukbare alternativer for det en wyrd fra utlandet koster, med frakt og moms.

Endret av Jann - Ove
Lenke til kommentar

Bestilt meg en DIY dac med AK4399 chip. Spent på hva den får til. Utifra bildene av kretskortet ser det ut som byggekvaliteten er på linje med dac'er med samme chip til 10000 kr.

Selvfølgelig er utseende litt annerledes :) men men.

Endret av Lunalotic
Lenke til kommentar

Det er da ingen nyhet; de har hatt den en stund så langt jeg har fått med meg. Klønete å gi ut ubalansert hodetelefonforsterker når alt de lager ellers er balansert. Jeg ville aldri kjøpt den. Er nok ok ytelse for pengene, men jeg er ikke målgruppen for denne :)

Edit:

Ser ut som dette er nytt produkt; ikke den vanlige hodetelefonforsterker/dac de har på hjemmesiden sin. Uansett ser den veldig ubalansert ut med tanke på bilde. Så samme "problem".

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Min erfaring er at forskjellen man merker på balansert vs ubalansert er stort sett forsterkerdesignet i normale lyttemiljø. En godt skjermet og revolvert kabel gjør stort sett samme nytten, så ingeniørene bak denne forsterkeren har det nok desingmessig rimelig på det tørre. Som designer hadde jeg nok også ofret balansert utgang hvis måleresultatene ikke viste noe bedring av verdi. Det er så marginalt at det har vanligvis mer teoretisk betydning i den store sammenheng, men det er jo god business.

Endret av vidor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Etter å ha lest om hvor lite jitter det er på iMac sin optiske ut; så har jeg testet litt utvidet med å switche mellom USB og optisk.... på min tidligere Moon 380D DSD som jeg returnerte var det best lyd via USB (mest åpen og korrekt). Med den innebygde DAC i Moon 430HA hodetelefonforsterker er dette stikk motsatt; der blir lyden mer tåkete via USB i motsetning til via optisk (forskjellen er ikke så stor at man legger merke til det om man bruker det ene eller det andre, men man merker en klar forskjell når man switcher mellom dem i løpet av et par sekund på samme materiale).

Så lærdom; usb-implementasjon i DAC har stor betydning for lydkvaliteten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...