Gå til innhold

Tråden for de hodetelefonofile

miCro

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hey, ikke putt alle gamere under samme teppe. Jeg spiller mye, men ikke søren om jeg skal ødelegge lyden med dilldall. Prøvde mye forskjellige slike "enhancers" på den tiden jeg var lyd-pleb, men endte aldri opp med en. Enten så fucker de opp stemmene eller et frekvensområde som blir voldtatt.

Fakta er vel at skal man ha god lyd må man investere litt ekstra i korrekt utstyr. Har man lyst på farge i lyden, bedre bass eller bedre dynamikk så må man kjøpe produkter som dekker disse kravene. Ikke en gang magi vil gjøre 500 kroners hodetelefoner/høyttalere om til noe brukbart.

Lenke til kommentar

Da har jeg cavet inn og bestilt en Fidelio X1. Har en aldri så liten fornemmelse av at EQ'en kommer til å bli brukt for å dempe bassen. Blir spennende å sjekke ut om åpenheten i den blir å kompensere nok til at det ikke trengs. HD650 tåler jo greit å bli løftet en del dB i bassen selv om diskanten er avrundet.

Lenke til kommentar

Hey, ikke putt alle gamere under samme teppe. Jeg spiller mye, men ikke søren om jeg skal ødelegge lyden med dilldall. Prøvde mye forskjellige slike "enhancers" på den tiden jeg var lyd-pleb, men endte aldri opp med en. Enten så fucker de opp stemmene eller et frekvensområde som blir voldtatt.

Fakta er vel at skal man ha god lyd må man investere litt ekstra i korrekt utstyr. Har man lyst på farge i lyden, bedre bass eller bedre dynamikk så må man kjøpe produkter som dekker disse kravene. Ikke en gang magi vil gjøre 500 kroners hodetelefoner/høyttalere om til noe brukbart.

Man kan godt bruke forskjellige gode forbedringer så lenge man er litt forsiktig. Jeg får fort problemer med overdrevne effekter som ikke kan justeres i hvor stor effekt dem har. Crystalizer kan justeres trinnløst så det er jo en opsjon for dem som liker effekten, men jeg ville nok personlig heller brukt en loudnessfunksjon med EQ og heller skrudd opp volumet noe dB enn å bruke Crystalizer. Virker som det er mange fan av effekten. Vitenskapelig har de litt oppbacking også fordi det gir større aktivering av sensorhårene i øret som oppfattes som behagelig av ungdommer som som regel har et større stimuleringsbehov enn mange eldre. Vet ikke om så mange 60+ som liker dubstep for å si det sånn :) Endret av vidor
Lenke til kommentar

Ikke noe negativt om gamere, men jeg stoler mer på gamere i anmeldelser av hardware som CPU, GPU, kabinetter, mus, tastatur enn ved lydprodukter. Vil kalle meg en gamer selv så jeg skjærer ikke alle under én kam, men de videoene på youtube var fra gamere som kunne blitt skjært under den kammen :p

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke X2 i stedet? Det er vel på de fleste plasser jeg kan lese regnet som en forbedring av X1. Ikke les dette som kritikk av valget ditt nå da, jeg er nysgjerrig bare.

Jeg er blitt hjernevasket av den onde anden :)

Dessuten liker jeg å pelle støv ut av velour-putene på 650'en, og jeg har aldri noensinne trengt å bytte pads.

Det er vel i praksis såpass liten forskjell at det var tilgjengeligheten og tilbudsprisen som var avgjørende.

Har en ordentlig kabel til dem, så det roer nok ned litt på forskjellen på dem. Med 0,1 ohm på forsterkeren så blir det bra dempefaktor. Rundt 300 på 30 ohms hodetelefoner kan jeg leve med. Hadde det vært like kjøpsvilkår på X2 kunne det like greit vært dem. Lydmessig går dem for å være ganske like hvis man justerer for litt forskjeller. Det kan jeg leve med.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Da har jeg cavet inn og bestilt en Fidelio X1. Har en aldri så liten fornemmelse av at EQ'en kommer til å bli brukt for å dempe bassen. Blir spennende å sjekke ut om åpenheten i den blir å kompensere nok til at det ikke trengs. HD650 tåler jo greit å bli løftet en del dB i bassen selv om diskanten er avrundet.

Har ingen problemer med bassen i X1 selv. Eneste problemet du kan støte på er om du har store ører. Da kan deler av øret treffe innsiden på klokken, og du vil kjenne bassen kile på høyere volum. Annet enn det så er bassen i X1 veldig passende, og åpenheten hjelper veldig på hvordan lyden føles. Jeg tror heller du kommer til å bruke EQ i motsatt endre av spekteret, da Xx har en tendens til å produsere sibiliance.

Hvorfor ikke X2 i stedet? Det er vel på de fleste plasser jeg kan lese regnet som en forbedring av X1. Ikke les dette som kritikk av valget ditt nå da, jeg er nysgjerrig bare.

Eneste grunnen jeg ser for å kjøpe X2 over X1 er enten pris eller stort hode. X1 er mer bass heavy, men jeg vil ikke anbefale X2 over X1 på noen måte. Selv har jeg brukt X1 over X2 den siste måneden, og jeg ser egentlig ikke noe grunn til å bruke X2 om hovedpar. Eneste man må tenke på med X1 er ny kabel, som sikkert er veldig kjent. Målte opp X1 kabelen til 2.4Ohm, noe som er 1.8ohm høyere enn X2 sin. Uansett får man tak i 0.4Ohm kabler billig.

*snip*

Man kan godt bruke forskjellige gode forbedringer så lenge man er litt forsiktig. Jeg får fort problemer med overdrevne effekter som ikke kan justeres i hvor stor effekt dem har. Crystalizer kan justeres trinnløst så det er jo en opsjon for dem som liker effekten, men jeg ville nok personlig heller brukt en loudnessfunksjon med EQ og heller skrudd opp volumet noe dB enn å bruke Crystalizer. Virker som det mange fan av effekten. Vitenskapelig har de litt oppbacking også fordi det gir større aktivering av sensorhårene i øret som oppfattes som behagelig av ungdommer som som regel har et større stimuleringsbehov enn mange eldre. Vet ikke om så mange 60+ som liker dubstep for å si det sånn :)

EQ bruker jeg noen ganger selv, og jeg vil ikke putte det i samme kategori som Crystalizer. Hovedpoenget mitt var at software effekter og andre hardware-optimaliseringer ikke vil øke "verdien" på en 500 kroners hodetelefon veldig mye.

Lenke til kommentar

Jeg har en Arcam irDAC og har nå investert i en Creative Soundblaster E5. Alle mine TV-dingser (Apple TV, PlayStation osv) går digitalt inn i irDAC-en som leverer videre til forsterkeren (Music Angel). Jeg ønsker å ha muligheten til å koble til headset også nå som jeg får meg E5-en. Noen som har tips til hvordan jeg gjør det best mulig? 

Tilkoblingene på de to ser sånn ut:

9993181_rel-9993181_arcam_irdac_2.jpg

feature_10.jpg

Lenke til kommentar

Ørene mine får akkurat plass i CAL! så det tror jeg skal gå bra.

Riktig nok kan jeg være tjukk i hue enkelte ganger, men det påvirker heldigvis ikke utsiden, så det går nok også bra.

Mest spent på hvordan de blir i forhold til CAL! og HD650. Oppfatter X-serien som veldig ekstroverte hodetelefoner så jeg tror de for min del blir å passe best til litt roligere/enklere materiale som ikke er så høyglanspolert fra før kjenner jeg meg selv rett.

Enig i at antall hodetelefoner til rundt 500 kr du får ekte hifi ut av er vel ganske så få, og det som har mest betydning er nok utvilsomt hodetelefonen. Foretrekker faktisk fremdeles CAL! lydmessig over HD650. Skikkelig hifi kommer godt og naturlig ut på CAL! og de er klare, balanserte og tilgivende uten at det går ut over detaljer. Spent på hvordan X1 blir i forhold.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Jeg har en Arcam irDAC og har nå investert i en Creative Soundblaster E5. Alle mine TV-dingser (Apple TV, PlayStation osv) går digitalt inn i irDAC-en som leverer videre til forsterkeren (Music Angel). Jeg ønsker å ha muligheten til å koble til headset også nå som jeg får meg E5-en. Noen som har tips til hvordan jeg gjør det best mulig? 

Tilkoblingene på de to ser sånn ut:

Det går bare analogt direkte med RCA->minijack siden E5 har optisk digitalinngang mens irDAC sender ut elektrisk digital. Skal du ha digital overføring må du konvertere fra elektrisk til optisk via en annen boks.

Lenke til kommentar

Det går bare analogt direkte med RCA->minijack siden E5 har optisk digitalinngang mens irDAC sender ut elektrisk digital. Skal du ha digital overføring må du konvertere fra elektrisk til optisk via en annen boks.

Jeg er forsåvidt interessert i å overføre digitalt, men den konverteringen fra elektrisk til optisk, vil den medføre noe forringet signal? Magefølelsen med ekstra bokser er jo ikke god, men signalet forblir jo digitalt da. Hva ville du gjort?
Lenke til kommentar

Akkurat den konverteringen behøver du ikke bry deg mye om, såfremt du finner en dings som "kun" gjør om fra coax spdif til optisk spdif. Det er enkelt, tapsfritt, og man må nesten gjøre det med vilje for å få til noe feil.

På innsiden av slike bokser så finner du akkurat samme greier som du finner i kjeden internt i "alle" dingser med optisk spdif, om du har dette i en egen boks, eller i samme boksen som resten av tingene er lite viktig. Vær obs på at det kan være forskjeller i maks samplingfrekvens, enkelte av greiene som gjør elektrisk spdif <-> optisk spdif stopper på 96khz.

Det kan være en ide å dobbeltsjekke hva E5-en faktisk støtter, det har hendt før at Creative har lagd dingser med "alt" i en minijack, analogt, optisk spdif og coax spdif.

Lenke til kommentar

Jeg er forsåvidt interessert i å overføre digitalt, men den konverteringen fra elektrisk til optisk, vil den medføre noe forringet signal? Magefølelsen med ekstra bokser er jo ikke god, men signalet forblir jo digitalt da. Hva ville du gjort?

Hadde nok testa det analogt og vurdert det kvalitetsmessig. Hadde neppe kjøpt en ekstra boks bare for digitaloverføring. Da ville jeg heller solgt E5'en og kjøpt noe som funka direkte, som f.eks Fiio E17. E17 er superfleksibel og den er et av de bedre kjøpene, med mindre du er avhengig av bluetooth til iPhonen din. Ser ikke ut til at E17 er noe videre bra valg til iPhone 6 for digitaloverføring, så da må du bruke analogt der. Egentlig trenger du ikke en dac lydmessig til iPhone 6 siden den er bra på normale hodetelefoner. Du får ikke noe nevneverdig bedre lyd. Apple legger generelt mye i lydkvaliteten på iPhone.

Lenke til kommentar

Hadde nok testa det analogt og vurdert det kvalitetsmessig. Hadde neppe kjøpt en ekstra boks bare for digitaloverføring. Da ville jeg heller solgt E5'en og kjøpt noe som funka direkte, som f.eks Fiio E17. E17 er superfleksibel og den er et av de bedre kjøpene, med mindre du er avhengig av bluetooth til iPhonen din. Ser ikke ut til at E17 er noe videre bra valg til iPhone 6 for digitaloverføring, så da må du bruke analogt der. Egentlig trenger du ikke en dac lydmessig til iPhone 6 siden den er bra på normale hodetelefoner. Du får ikke noe nevneverdig bedre lyd. Apple legger generelt mye i lydkvaliteten på iPhone.

Jeg prøver analogt og ser. E5-en er på vei i posten nå og grunnen er at den passer til mine helt spesielle behov. Digitalt fra iPhone, 2 utganger(et must for meg), DAC og forsterker i ett, bluetooth-lyd, USB til PS/Mac osv.
Lenke til kommentar

Jeg prøver analogt og ser. E5-en er på vei i posten nå og grunnen er at den passer til mine helt spesielle behov. Digitalt fra iPhone, 2 utganger(et must for meg), DAC og forsterker i ett, bluetooth-lyd, USB til PS/Mac osv.

Det funker nok helt fint. Forholdene ligger til rette for det siden begge boksene er designet for lyd med høy kvalitet. Husk at 192 Khz / 24 bit i stor grad er hypet opp og generelt ikke leverer bedre enn CD i praksis. Grunnen til at HD-audio høres bedre ut er fordi den er mikset og mastret forskjellig i det hørbare området som allerede ligger på CD'en. Hvis du vil spille for en hund som faktisk kan høre sånne frekvenser blir det noe annet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

• Opprett ny...