Netrum Skrevet 22. mars 2015 Del Skrevet 22. mars 2015 Schiit Modi 2 Uber ville eg gått for. Har selv den originale Modi. Og eg blir å oppgradere snart. Samt en venn av meg får sin Modi 2 uber i neste uke så da får eg hørt på begge. Lenke til kommentar
FrankBjarne Skrevet 22. mars 2015 Del Skrevet 22. mars 2015 Kom gjerne med en oppdatering. Sitter på Modi 1 selv, og det kan ikke skade med en lite oppgradering om Modi 2 blir litt bedre. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 22. mars 2015 Del Skrevet 22. mars 2015 Velger du deg en rørforsterker har du også fjernet deg fra HiFi og mest mulig riktig reproduksjon av lyden. Rørforsterkere farger lyden mye og forvrenger den i tillegg, men generelt på en måte de fleste liker. Derfor denne sounden finnes i mye musikk allerede lagt på før du får den. Spesielt diskanten får en ganske annen lyd. Det kan god gi en behagelig lydsignatur og roe ned skarpe hodetelefoner, så det blir jo litt preferanse også. Enkelte rør er ganske hissige også. Lurt å sjekke litt opp på hvordan ting passer sammen før du går for en spesiell kombo. Test gjerne dette i praksis før du kjøper, så vet du mer hva du får. Lenke til kommentar
Netrum Skrevet 22. mars 2015 Del Skrevet 22. mars 2015 Kom gjerne med en oppdatering. Sitter på Modi 1 selv, og det kan ikke skade med en lite oppgradering om Modi 2 blir litt bedre. Åja, skal nok få postet sammenligning. Eller eg skal prøve så godt eg kan da. Skal teste Denon D600, Fidelio X2 og Momentum 2 på Modi 2 uber og Asgard 2. Velger du deg en rørforsterker har du også fjernet deg fra HiFi og mest mulig riktig reproduksjon av lyden. Rørforsterkere farger lyden mye og forvrenger den i tillegg, men generelt på en måte de fleste liker. Derfor denne sounden finnes i mye musikk allerede lagt på før du får den. Spesielt diskanten får en ganske annen lyd. Det kan god gi en behagelig lydsignatur og roe ned skarpe hodetelefoner, så det blir jo litt preferanse også. Enkelte rør er ganske hissige også. Lurt å sjekke litt opp på hvordan ting passer sammen før du går for en spesiell kombo. Test gjerne dette i praksis før du kjøper, så vet du mer hva du får. Eg har veldig lyst på en Lyr en gang i framtiden. Har aldri hørt på en rør forsterker før så er veldig spent på hvor stor forskjell det er fra min Asgard 2. Lenke til kommentar
Ooooj Skrevet 22. mars 2015 Del Skrevet 22. mars 2015 Velger du deg en rørforsterker har du også fjernet deg fra HiFi og mest mulig riktig reproduksjon av lyden. Rørforsterkere farger lyden mye og forvrenger den i tillegg, men generelt på en måte de fleste liker. Derfor denne sounden finnes i mye musikk allerede lagt på før du får den. Spesielt diskanten får en ganske annen lyd. Det kan god gi en behagelig lydsignatur og roe ned skarpe hodetelefoner, så det blir jo litt preferanse også. Enkelte rør er ganske hissige også. Lurt å sjekke litt opp på hvordan ting passer sammen før du går for en spesiell kombo. Test gjerne dette i praksis før du kjøper, så vet du mer hva du får.Jeg er klar over det, har lyst til å prøve en rør forsterker, hvis jeg ikke liker den, sender jeg den bare tilbake. Jeg har ikke mulighet til å prøve en slik forsterker før jeg kjøper, eneste butikken som har slikt utstyr her i området er Hifi-klubben, og de har ikke stort utvalg. Lenke til kommentar
Ooooj Skrevet 22. mars 2015 Del Skrevet 22. mars 2015 (endret) Schiit Modi 2 Uber ville eg gått for. Har selv den originale Modi. Og eg blir å oppgradere snart. Samt en venn av meg får sin Modi 2 uber i neste uke så da får eg hørt på begge. Hva er forskjellen egentlig? Modi 2 og Modi 2 uber. Prisforskjellen er over 600kr, er det verdt det? Ekstrem forskjell i lydkvalitet? Endret 22. mars 2015 av [email protected] Lenke til kommentar
Netrum Skrevet 22. mars 2015 Del Skrevet 22. mars 2015 Forskjellen ser du rent fysisk. Modi 2 uber har optisk inn, coaksial inn, egen strømforsyning og knapp for å velge mellom alt på framsiden. Også såklart Usb 2. Lenke til kommentar
Ooooj Skrevet 22. mars 2015 Del Skrevet 22. mars 2015 Forskjellen ser du rent fysisk. Modi 2 uber har optisk inn, coaksial inn, egen strømforsyning og knapp for å velge mellom alt på framsiden. Også såklart Usb 2. Ok, det valget får jeg ta i fremtiden, blir ikke å investere i dac før om en stund Lenke til kommentar
Netrum Skrevet 22. mars 2015 Del Skrevet 22. mars 2015 Vel om du skal koble forsterkern rett på pcn uten en dac så får du et annet problem. Nemlig dobbel forsterkning av lyden. Lydkortet vil første forsterke signalet og farge lyden før den sender den til forsterkeren som også farger lyden. Før den ender opp i hodetelefonene dine. Det sier seg selv at lyden blir ikke bra. Så du bør nok kjøpe dac tidligere enn planlagt. Eventuelt vente til du har nok penger og kjøpe alt samtidig. Lenke til kommentar
Ooooj Skrevet 22. mars 2015 Del Skrevet 22. mars 2015 Vel om du skal koble forsterkern rett på pcn uten en dac så får du et annet problem. Nemlig dobbel forsterkning av lyden. Lydkortet vil første forsterke signalet og farge lyden før den sender den til forsterkeren som også farger lyden. Før den ender opp i hodetelefonene dine. Det sier seg selv at lyden blir ikke bra. Så du bør nok kjøpe dac tidligere enn planlagt. Eventuelt vente til du har nok penger og kjøpe alt samtidig. Oh, det visste jeg ikke, er det ingen måte å få lyden til å gå forbi lydkortet? Lenke til kommentar
Netrum Skrevet 22. mars 2015 Del Skrevet 22. mars 2015 Ikke uten en Dac nei. Såklart en Dac vil jo farge lyden litt den også. Men forsterker ikke signalet. Lenke til kommentar
Ooooj Skrevet 22. mars 2015 Del Skrevet 22. mars 2015 (endret) Hmm, blir veldig dyrere enn jeg forventet da, blir faktisk mer enn jeg betalte for hodetelefonene Er det noen butikker i Norge som selger Vali? Da hadde jeg slippet toll, og kanskje de blir litt billigere da. Endret 22. mars 2015 av [email protected] Lenke til kommentar
Netrum Skrevet 22. mars 2015 Del Skrevet 22. mars 2015 (endret) Ta kontakt med Duet.no. De er norsk importør av Schiit produkter. Anbefaler å ringe de. Da du vil neppe finne alt de har av schiit på nettsiden deres. De holder til i oslo om du bor nært. Endret 22. mars 2015 av Netrum Lenke til kommentar
Ooooj Skrevet 22. mars 2015 Del Skrevet 22. mars 2015 Ta kontakt med Duet.no. De er norsk importør av Schiit produkter. Anbefaler å ringe de. Da du vil neppe finne alt de har av schiit på nettsiden deres. De holder til i oslo om du bør nært. Jeg har faktisk hatt kontakt med de tidligere, de selger Schiit Vali for 1500,- og når frakt kommer i tillegg, er det billigere å kjøpe fra amazon siden de har gratis frakt. Modi 2 er billigere der, men når frakt kommer i tillegg blir det samme om jeg kjøper der eller fra amazon. Jeg bor oppi nord, så ganske langt unna Oslo. Jeg må tenke litt på det, samlet for ca 2600 (inkludert toll), er veldig dyrt for meg Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 22. mars 2015 Del Skrevet 22. mars 2015 Folkens, hva med litt nyanser? Det integrerte lydkortet på hovedkortet til [email protected] har meget gode spesifikasjoner, og om det er i nærheten av oppgitt SnR så vil ikke en billig dac være en enorm forbedring, kun en marginal forbedring. 120dB SnR, isolert pcb, hodetelefonutgang med opamp som takler 600ohms last. Ja til og med uvanlig gode drivere har det (integrert med asio-drivere, wtf msi?) Det bør yte godt nok til at man trygt kan vente med en dac og kjøpe forsterker først. I tillegg så er det heller absolutt ingen grunn til å svartmale et vanlig godt lydkort som kilde forran en forsterker. En god nok dac gjør jobben bedre, men et vanlig lydkort klarer fint å gi et greit linjenivå-signal inn i en vanlig hodetelefonforsterker. Det blir ikke ødeleggende dobbeltforsterking av det. (Og om den kraftigere utgangen på hovedkortet har for mye gain eller høres, så er *den* utgangen tydelig merket.) Gainstruktur er et fint konsept, Netrum. Men ha litt perspektiv. Et lydkort inn i en hodetelefonforsterker blir ikke mye feil. Et lydkort inn i en forforsterker inn i en integrert hodetelefonforsterker, det ville blitt feil. Avhengig av valgt forsterker er det heller ikke utenkelig at en ren dac kan bomme på signalnivå. Det opplever man skjelden med et vanlig lydkort. [email protected]: Start med forsterker - og legg i nok til at du får skikkelige saker. Tenk over hvor rørene er, og husk at veien til (litt) farget godlyd av rør med dt880 600ohm er OTL med signalrør og effektrør. Kombinasjonen av rør-utgang med god og kjapp spenningssving og lav dempefaktor som en slik konstruksjon innebærer er det som virkelig høres i hodetelefoner som dine. En hybrid med signalrør som knapt rører signalet gir ikke all verden uttelling, og da kan du like gjerne se på rene transistorforsterkere. Et tips: Little Dot mk3. Dessverre litt for dyr, med dagens dollarkurs. Men den er et eksempel på hva slags rørforsterker du bør se etter for å virkelig få rør-godlyd. http://www.amazon.com/gp/product/B00CHIKIDM/ref=pd_lpo_sbs_dp_ss_1?pf_rd_p=1944687662&pf_rd_s=lpo-top-stripe-1&pf_rd_t=201&pf_rd_i=B00ELAUPVY&pf_rd_m=ATVPDKIKX0DER&pf_rd_r=1CH55PZQ4DF2XDA37ZHE Et annet tips: bruktmarkedet på hifisentralen. Med et begrenset budsjett så kan det være et ypperlig alternativ for å komme borti gode hodetelefonforsterkere. Skal du først ha hodetelefonforsterker, så bør du legge i nok til at det faktisk monner. Å kjøpe brukt kan være en måte å få til det uten at det koster for mye. 2 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 22. mars 2015 Del Skrevet 22. mars 2015 (endret) De fleste løsningene integrert i en PC sliter med med å ha en så god S/N-ratio som 120 dB i praksis. Chipen kan godt yte dette i et laboratorie i et ideelt miljø med en god PSU, men degraderer fort når det kommer inn i en PC. Dette stemmer nødvendigvis ikke alltid heller. Det er løsninger hvor dem har gjort det som er mulig for å støyisolere og hvor de oppnår en grei S/N-ratio, men å forvente 120 dB er heller lite realistisk, men den kan godt være god nok til at det ikke utgjør noe problem. Endret 22. mars 2015 av vidor Lenke til kommentar
Ooooj Skrevet 22. mars 2015 Del Skrevet 22. mars 2015 Så du mener jeg er helt fint uten en dac? Hvis jeg ikke trenger en dac, bruker jeg mer på forsterkeren. Hvis ja^^ skal jeg holde utkikk på bruktmarkedet på hifisentralen, jeg bryr meg ikke om det er brukt, så kjøper gjerne brukt vis jeg får det mye billigere. Men jeg må spørre, jeg hører bare på musikk gjennom spotify, og jeg har lest om at du må bruke Flac og høy kvalitets lydfiler for å kunne ha nytte av et dyrt hodetelefon setup, stemmer dette? Lenke til kommentar
Netrum Skrevet 22. mars 2015 Del Skrevet 22. mars 2015 Folkens, hva med litt nyanser? Det integrerte lydkortet på hovedkortet til [email protected] har meget gode spesifikasjoner, og om det er i nærheten av oppgitt SnR så vil ikke en billig dac være en enorm forbedring, kun en marginal forbedring. 120dB SnR, isolert pcb, hodetelefonutgang med opamp som takler 600ohms last. Ja til og med uvanlig gode drivere har det (integrert med asio-drivere, wtf msi?) Det bør yte godt nok til at man trygt kan vente med en dac og kjøpe forsterker først. I tillegg så er det heller absolutt ingen grunn til å svartmale et vanlig godt lydkort som kilde forran en forsterker. En god nok dac gjør jobben bedre, men et vanlig lydkort klarer fint å gi et greit linjenivå-signal inn i en vanlig hodetelefonforsterker. Det blir ikke ødeleggende dobbeltforsterking av det. (Og om den kraftigere utgangen på hovedkortet har for mye gain eller høres, så er *den* utgangen tydelig merket.) Gainstruktur er et fint konsept, Netrum. Men ha litt perspektiv. Et lydkort inn i en hodetelefonforsterker blir ikke mye feil. Et lydkort inn i en forforsterker inn i en integrert hodetelefonforsterker, det ville blitt feil. Avhengig av valgt forsterker er det heller ikke utenkelig at en ren dac kan bomme på signalnivå. Det opplever man skjelden med et vanlig lydkort. [email protected]: Start med forsterker - og legg i nok til at du får skikkelige saker. Tenk over hvor rørene er, og husk at veien til (litt) farget godlyd av rør med dt880 600ohm er OTL med signalrør og effektrør. Kombinasjonen av rør-utgang med god og kjapp spenningssving og lav dempefaktor som en slik konstruksjon innebærer er det som virkelig høres i hodetelefoner som dine. En hybrid med signalrør som knapt rører signalet gir ikke all verden uttelling, og da kan du like gjerne se på rene transistorforsterkere. Et tips: Little Dot mk3. Dessverre litt for dyr, med dagens dollarkurs. Men den er et eksempel på hva slags rørforsterker du bør se etter for å virkelig få rør-godlyd. http://www.amazon.com/gp/product/B00CHIKIDM/ref=pd_lpo_sbs_dp_ss_1?pf_rd_p=1944687662&pf_rd_s=lpo-top-stripe-1&pf_rd_t=201&pf_rd_i=B00ELAUPVY&pf_rd_m=ATVPDKIKX0DER&pf_rd_r=1CH55PZQ4DF2XDA37ZHE Et annet tips: bruktmarkedet på hifisentralen. Med et begrenset budsjett så kan det være et ypperlig alternativ for å komme borti gode hodetelefonforsterkere. Skal du først ha hodetelefonforsterker, så bør du legge i nok til at det faktisk monner. Å kjøpe brukt kan være en måte å få til det uten at det koster for mye. Fine ord men dessverre så har det ingenting å si. Ingen av oss vet va de har målt. Og Schiit Modi 2 er sålangt fra en billig dac som du beskriver. Den utkonkurerer ting som er langt dyrere. Integrert lydkort vil aldri være bedre enn en esktern dac og forsterker. Det er bare ikke mulig med tanke på hvor begrenset plass det er til skikkelige komponenter på et hovedkort. Og da har eg ikke nevnt all støyen du får fra strømforsyningen og alle andre komponenter i maskinen. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 22. mars 2015 Del Skrevet 22. mars 2015 (endret) Det er som regel forskjell på hva folk tror om kvalitet og hva som faktisk er det. Jo dyrere noe er jo bedre mener som regel folk lyden er. Gjør man en blindtest blir resultatet fort noe annet. Det er jo en trend dette med FLAC og høyoppløselig lyd og at alle skal ha dedikert DAC+AMP og gode hodetelefoner. Ja, det kan ha noe å si lydmessig, men folk overdriver ofte den praktiske forskjellen. Dette er ren persepsjonspsykologi hvor man rett og slett tror at noe skal være bedre, så man justerer sanseopplevelsen til å reflektere det. Folk er ofte vant til en viss lydsignatur og foretrekker ofte denne framfor noe som skal være bedre, av ren vane og familiaritet. Nå skal jeg ikke overdrive heller, for det er forskjell på HiFi. Det er bare det at når du kommer opp til et visst nivå så blir det utrolig lite valuta for pengene for en veldig liten forbedring lydmessig. Hvor du legger den grensa blir helt opp til deg. Hva kvaliteten på et opptak og studiojobben er mener jeg er mye viktigere enn om lyden er en godt encodet lossy eller DXD. Det er samme burgeren om du har den i papir eller om du får den på en porselenstallerken, selv om opplevelsen er litt forskjellig, grovt sett. Det jeg setter pris på med lyd er at den er god nok med egenskaper som at den er balansert frekvensmessig med distinkte detaljer, lite støy og forvregning og at den ikke blir begrenset av en forsterker med tydelig åndenød fordi den drives for hardt. Generelt betyr opptaket aller mest når man har ok utstyr ellers. Har vært borti mye dårlige hodetelefoner og ørepropper, og de ødelegger aller mest. Bruker nå en kombo av Creative Aurvana Live! og Fiio E17 og synes dette er upåklagelig til en pris på litt over 2000 riksdaler. God lyd trenger ikke koste skjorta. Vet det finnes bedre løsninger, men løftet i kvalitet i forhold til pris er for meg ikke verdt det i forhold til hva annet jeg kan bruke pengene på. Gode studioproduksjoner fra f.eks Chesky records høres helt greit ut på denne kombinasjonen, og den takler greit alle stilarter ellers også. Jeg kan godt koble hodetelefonen direkte inn i laptopen, mobilen eller nettbrettet. Kvaliteten er merkbart forskjellig, men det er ikke all verden, og tilvenningstiden er rimelig kort om man faktisk engasjeres av lyden. Endret 22. mars 2015 av vidor Lenke til kommentar
Ooooj Skrevet 22. mars 2015 Del Skrevet 22. mars 2015 Ok, takk for detaljert svar^^ Jeg har faktisk prøvd en blindtest selv, mellom mp3 og flac, jeg kunne ikke høre noe forskjell. Slik som jeg ser det nå venter jeg med kjøpet av forsterker, og muligens dac. Enten til at kursen på dollar går mye ned, eller jeg finner noe bra og billig på bruktmarkedet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå