Chris93 Skrevet 17. februar 2015 Del Skrevet 17. februar 2015 Finnes det noe litteratur på hvorfor et strømfilter skal kunne være til hjelp i dynamikks osv når man allerede likeretter. Jeg kan dessverre ikke helt se hvordan. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 17. februar 2015 Del Skrevet 17. februar 2015 Rent teknisk henger det ikke på greip. Skulle gjerne likt å sett dette målt. Måleapparater med god presisjon kan greit avsløre selv mikroskopiske dynamikkdetaljer og måler man flere dingser som skal forbedre dette vil det lett vises på kurvene. Det er kondensatorer i elektronikkdesignet til enhver forsterker som er klassisk designet, og dette designet skal være rimelig søppel før det vil gi seg utslag i dynamikken i forhold til hvordan dem fungerer i praksis. Et digitaloscilloskop med minne burde være nok til å verifisere dette. Det som stort sett gjør susen med slike løsninger er at dem har et galvansik skille. Hvis man vil betale skjorta for dette så hver sin lyst. 1 Lenke til kommentar
BMWCoupeFtw Skrevet 17. februar 2015 Del Skrevet 17. februar 2015 @TGB Har de kun Moon 430HA med DAC på Oslo Hifi? Lenke til kommentar
TGB Skrevet 17. februar 2015 Del Skrevet 17. februar 2015 @TGB Har de kun Moon 430HA med DAC på Oslo Hifi? De får tak i den du måtte ønske; tror de pleier bestille inn med DAC for lager. DAC'en er grei nok den - forenkler sannsynligvis fremtidig bruktsalg også. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 17. februar 2015 Del Skrevet 17. februar 2015 (endret) Ref strømfilter diskusjonen; et av de beste svarene i tilsvarende diskusjon på avsforum.com: Most audiophiles and videophiles have heard the term "power conditioner" but many are unclear on exactly what a power conditioner is supposed to do. There are many different power conditioners on the market, but most of them do not address the full range of power problems. A full featured power conditioner should do the following: provide protection against potentially damaging power surges coming through the electrical line.clean the incoming power of EMI and RFI noise while not inducing any resonances.offer outlets configured exclusively for the special needs of amplifiers.prevent the power line distortions caused by amplifiers drawing large amounts of current.isolate each piece of source equipment to ensure that internally generated noise can not influence other components in the system.provide the power configuration best suited to each individual system component.A real line conditioner is designed to achieve these goals and serve as a complete power management system. The end result is a reduction of the overall system noise floor. Details that the system was always capable of resolving are no longer buried below the noise floor.The sound becomes clear and more realistic. Line conditioners DO improve sound quality Edit: Har etter en dag med IsoTek EVO3 Aquarius på jobb blitt så begeistret for disse produktene at jeg velger å beholde (vi snakker massiv forbedring; ikke i form av om sølvkabelen høres forskjellig ut fra kobberkabelen; selv de uten interesse for lydkvalitet klarte høre forskjell). Kjører hodetelefonforsterker på utgang beregnet for forsterkere (ingen begrensning i strøm på disse). Fikk også et ekstremt bra tilbud på modellen over (IsoTek EVO3 Sigmas); som jeg kommer til å plugge opp på hodetelefonoppsettet hjemme. Endret 17. februar 2015 av TGB Lenke til kommentar
BMWCoupeFtw Skrevet 17. februar 2015 Del Skrevet 17. februar 2015 Tenker å prøve denne selv: http://www.musicdirect.com/p-7426-audioprism-quietline-filter-mk3.aspx http://www.hifisentralen.no/forumet/hi-fi-generelt/73285-stra-mfilter-2.html Lenke til kommentar
vidor Skrevet 17. februar 2015 Del Skrevet 17. februar 2015 I den prisklassen du shopper utstyr i burde du kunne forvente at PSU-designet er bra. Selv om innstrømmen er fin kommer det mye an på resten av komponentene inni utstyret du mater den med. Et godt digitaloscilloskop koster ikke mer enn ca 6000 kr og da kan du måle forskjeller objektivt til hjertes begjær og levere tilbake snakeoil. En billig investering vil jeg si. Ingeniørene som designer slikt tar høyde for dette med mindre de lager billige kinesiske kopier, og spesielt ordentlige selskaper med et rykte å ta vare på. 1 Lenke til kommentar
TGB Skrevet 17. februar 2015 Del Skrevet 17. februar 2015 (endret) I den prisklassen du shopper utstyr i burde du kunne forvente at PSU-designet er bra. Selv om innstrømmen er fin kommer det mye an på resten av komponentene inni utstyret du mater den med. Et godt digitaloscilloskop koster ikke mer enn ca 6000 kr og da kan du måle forskjeller objektivt til hjertes begjær og levere tilbake snakeoil. En billig investering vil jeg si. Ingeniørene som designer slikt tar høyde for dette med mindre de lager billige kinesiske kopier, og spesielt ordentlige selskaper med et rykte å ta vare på. Kanadiske Bryston som lager relativt heftige DAC'er og effektforsterkere anbefalte også disse snakeoil produktene (riktignok fra produsenten som leverer strømforsyningene deres) Ingen standard komponenter tar høyde for å rydde opp i støy i strømmen. Samme som en bil ikke rensker bort vannet i bensinen; uansett hvor fantastisk motoren er. De klarer kanskje få motoren til å overleve en viss prosentandel vann i drivstoffet, men motoren vil garantert ikke yte maksimalt (samme med forsterkere/dac'er og lignende). Har man perfekt strøm hjemme; og en kurs for hver komponent så er jo verden fin; men verden er ikke perfekt - det er masse groms på strømnettet som påvirker lyden (både utenfra og av alt som er koblet til). Jeg var selv ekstrem skeptisk (og har prøvd masse skrot frem til nå); men når jeg hører stor forskjell (og når en kollega bytter om strøm rett fra kontakt vs via IsoTek boksen i ABX-test - uten at jeg ser; og det blir helt klart penere, mer naturlig og mer detaljert lyd ved filtrert strøm). Da kan man mene til man blir blå og grønn i ansiktet; dette gir et merkbart løft for meg (som er problemfritt å høre). Jeg gidder ikke sitte med "tåkete" lyd når jeg ikke trenger. Så får den enkelte gjøre opp sin egen mening (helst basert på testing og egne erfaringer, i stedenfor synsing). Jeg tvinger ingen; bare deler erfaring Edit: Et sidenotat; Hafslund sier at opp til 8% støy på strømnettet er innenfor standarden deres. Det er helt klart at dette påvirker hva som kommer ut; selv om komponentene er laget for å tåle dette. Edit2: Jeg har heller ikke brukt en krone på dette under testing; ingen kjøpepress - eller ønske om at ting skal høres bra ut. Kritiske briller hele veien Endret 17. februar 2015 av TGB Lenke til kommentar
TGB Skrevet 17. februar 2015 Del Skrevet 17. februar 2015 Tenker å prøve denne selv: http://www.musicdirect.com/p-7426-audioprism-quietline-filter-mk3.aspx http://www.hifisentralen.no/forumet/hi-fi-generelt/73285-stra-mfilter-2.html Anbefaler å teste først; sørg for mulighet for retur (helst lån gratis; om ikke mulig - sørg for å kunne få penger igjen)... det er kjedelig å sitte med masse dingser som potensielt ikke leverer. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 17. februar 2015 Del Skrevet 17. februar 2015 Joda, jeg har scopa min andel 50 Hz, og vet den kan se skitten ut, men 8% støy er ekstremverdier og noe jeg aldri har sett i praksis over tid. Da tror jeg du må dele spredernett med en rimelig stor industripark. Det du kan gjøre med et oscilloskop er også å se hvordan innmaten fjerner støyen jo lengre du når utgangstrinnet. Sier ikke at alt er snakeoil, men det er greit å vite at man får valuta for pengene og ser at det har praktisk betydning. 17K er rimelig overpris for et slikt filter i forhold til hva det kan gjøre i praksis. Markedsføringen baserer seg i stor grad på problem, reaction, solution. De lager problemer som blir blåst opp for å få en reaksjon som skal føre til kjøp av utstyr. Du snakker om at det påvirker dynamikken. I praksis er dette rimelig uopisk å få til med en ekstern dings p.g.a hvordan designet er laget i elektronikken i DAC/forsterker. Det eneste jeg kan tenke meg som kunne påvirke transienter er overspenning p.g.a høyere spenning ut fra en line-conditioner, men selv det blir nok mest sannsynlig regulert riktig i en god PSU med riktige toleranser. Dette kan du sjekke om du måler loudness med og uten conditioner. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 17. februar 2015 Del Skrevet 17. februar 2015 (endret) Mitt mål for filter research var at lyden i kontorlandskap ble komprimert/uren og ubehagelig å høre på i lengden med utstyr jeg visste kunne gjøre langt bedre. Merket meg også at etter arbeidstid ble alt så mye bedre. Derfor fokus på strøm. Jeg har også fått testet ut masse utstyr uten å betale en krone (fra flere steder). Jeg velger det som løste problemet. At 17.000 er overpriset er vi ikke uenig om, men det koster 17.000 å få løst problemet (skal ikke påstå at det ikke finnes billigere alternativer; men jeg fant ingen). Jeg prøvde også blant mange andre ting en kabel med spenningskurve-regenerator til 14.000 (eller var det 15.000?). Den ødela lyden (som å slå på et filter; detaljer i diskant ble borte), og den ble derfor ikke et alternativ. Personlig har jeg ingen vinning økonomisk (heller tap) på å finne noe som løser problemet. Jeg prøver ut forskjellige produkter for å se om lyden blir bedre eller dårligere.... kan ikke helt skjønne hva som er galt med dette? Naturligvis skal jeg ikke hindre noen i å leve i den tro at strømstøy ikke er et problem; og at strømforsyning i hver enkelt komponent fikser alt. Om man er fornøyd med dette så er det jo kjempeflott. Endret 17. februar 2015 av TGB Lenke til kommentar
vidor Skrevet 18. februar 2015 Del Skrevet 18. februar 2015 Har selvfølgelig ingenting med hva du bruker pengene dine på, men jeg synes jo det er litt rart å bli skutt ned med salgspropaganda når jeg foreslår objektive metoder som sikrer investeringene dine. Det å stole på selvgjorte måleresultater er i alle fall som regel mer verdt enn markedsføring fra folk som ønsker å selge noe og som sjelden gir deg hele sannheten. Blindtester hjelper på da, så det har jo sin verdi. 1 Lenke til kommentar
TGB Skrevet 18. februar 2015 Del Skrevet 18. februar 2015 (endret) Har selvfølgelig ingenting med hva du bruker pengene dine på, men jeg synes jo det er litt rart å bli skutt ned med salgspropaganda når jeg foreslår objektive metoder som sikrer investeringene dine. Det å stole på selvgjorte måleresultater er i alle fall som regel mer verdt enn markedsføring fra folk som ønsker å selge noe og som sjelden gir deg hele sannheten. Blindtester hjelper på da, så det har jo sin verdi. Jeg setter pris på innspillet; digitaloscilloskop vurderes - jeg liker å kunne få målbare data på det jeg observerer. For de som har litt tid; denne er veldig bra: http://senorc.no/?p=226 Edit: Om du har noen bra digitaloscilloskop å anbefale vil jeg sette pris på det. Endret 18. februar 2015 av TGB Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 18. februar 2015 Del Skrevet 18. februar 2015 Den artikkelen forklarer jordings potensial godt, sammen med jordingslooper, men når han begynner å snakke om hvor mye bedre det ble med en trafo så vet jeg ikke hvor seriøst dette skal tas. Det skal også sies at forfatteren nevner at det skal være rimelig mye ("konstante") transienter og støy for at det skal være merkbart, samtidig må det være innenfor en viss amplitude. Det er nemlig ingen hemmelighet at hørselen er svært påvirkelig av forventinger, syn osv. Derfor er slike uttalelser uten ABX-tester eller målinger ganske verdiløse. Et labforsøk med signalgenerator, ocsilloskop, transientgenerator og støgenerator for å kontrollere hva som skal til for å skape forvrenginger i utgangssingalet til forsterkeren. Jeg har mine tvil på at det vil være noe problem under normale forhold, da utstyret tross alt er designet for å operere under slike forhold. Jeg kan kanskje høre hvordan det er med elektrolabben på BTF, om alle studenter har tilgang. Ellers får det vente til over sommeren når jeg begynner på HiB. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 18. februar 2015 Del Skrevet 18. februar 2015 Min forventning til alle produkter av denne type er at de ikke virker, eller at de gir negativ effekt. Så forventning er ikke noe problem for min del. Lenke til kommentar
Pop Skrevet 18. februar 2015 Del Skrevet 18. februar 2015 Jeg har også blitt forsøkt overbevist på OHC, hvor selgeren koblet på en boks som skulle vise støy på normalnettet og hvordan denne forsvant når en koblet på superboksen. Jeg fikk derimot aldri høre med og uten på spilt musikk. At selgeren virket uinteressert i musikk og anlegg for øvrig, men veldig opphengt i strømrens, filtre og kabler, gjort ikke handlegleden min nevneverdig stor. At det etter hvert låt flott med anlegget han presenterte noen korte minutter var greit nok, det hadde jeg forventet til rundt 100k. Og Burmester låter rått med det samme. Men jeg begynte å se dette i et lenger perspektiv, hvor det egentlig ville være hard og lite organisk lyd. Og merkelig nok fikk jeg høre en dobbelt så stor glede litt lenger øst i byen for mindre penger. Uten strømrens. Tror konklusjonen min blir uansett at psykologi kommer man ikke utenom ved hifi og noen hus kan ha det verre stilt enn andre. Både på strøm og materialfronten. 2 Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 18. februar 2015 Del Skrevet 18. februar 2015 Min forventning til alle produkter av denne type er at de ikke virker, eller at de gir negativ effekt. Så forventning er ikke noe problem for min del. Hørselen vår er bedre om morgenen enn om kvelden, forskjellig fra avslappet til stresset og til og med forskjellig avhengig av hva/hvem vi lytter til. Så kommer det psykiske oppå toppen av det igjen. At du innbiller deg selv at du er upåvirkelig basert på at du ikke har penger investert, eller at du er negativ i utgangspunktet gir selgere av snakeoil et særdeles godt utgangspunkt i deg. Faktum er at du godt kan ha gjort deg opp en mening om et produkts beskaffenheter så snart du ser innpakningen, fargen, eller opplevd byggekvalitet. Så kommer spørsmålet om hva som er "bedre", avhengig av alder mister vi jo følsomhet for enkelte frekvenser, og dermed vil vi gjerne foretrekke utstyr som booster frekvensene vi holder på å miste. Men er dette utstyret "bedre"? Man skulle jo gjerne tro at utstyr som gjengir lyd så nærme inntil orginalen er det optimale? Når det gjelder strømrensende produkter så er der mye tull på markedet. Og selv om jeg ikke er elektroingeniør så vet jeg godt hvordan en likeretter-bro med en kondensator-bank fungerer. Faktum er at om du lader et AA batteri med strøm fra stikkontakten som er full av støy, så vil ikke det påvirke batteriets funksjon i det hele tatt etter at det er fulladet og tas i bruk. At det skal være forskjellig for en kondensator-bank i en forsterker finner jeg svært lite sannsynlig. Da er den i så fall svært dårlig bygd f.eks. underdimensjonert og gjerne med dårlige komponenter. Det aller viktigste man kan foreta seg er rett og slett å bruke skjermede kabler. Den siste halvmeteren før utstyret får 230V er det grunn til å anta at det ganske kraftige magnetfeltet rundt kabelen kan forstyrre signalene inni utstyret. Og det kan man gjerne gjøre noe med... 5 Lenke til kommentar
TGB Skrevet 18. februar 2015 Del Skrevet 18. februar 2015 (endret) Jeg har også blitt forsøkt overbevist på OHC, hvor selgeren koblet på en boks som skulle vise støy på normalnettet og hvordan denne forsvant når en koblet på superboksen. Jeg fikk derimot aldri høre med og uten på spilt musikk. At selgeren virket uinteressert i musikk og anlegg for øvrig, men veldig opphengt i strømrens, filtre og kabler, gjort ikke handlegleden min nevneverdig stor. At det etter hvert låt flott med anlegget han presenterte noen korte minutter var greit nok, det hadde jeg forventet til rundt 100k. Og Burmester låter rått med det samme. Men jeg begynte å se dette i et lenger perspektiv, hvor det egentlig ville være hard og lite organisk lyd. Og merkelig nok fikk jeg høre en dobbelt så stor glede litt lenger øst i byen for mindre penger. Uten strømrens. Tror konklusjonen min blir uansett at psykologi kommer man ikke utenom ved hifi og noen hus kan ha det verre stilt enn andre. Både på strøm og materialfronten. Pyskologi betyr noe selvsagt - hvorfor tror du Apple selger så mye? Kvalitetsfølelsen og innpakning er viktig for helhetsinntrykket - selv om innmaten er relativt den samme. Ingen er imun mot at ting føles og kjennes bra. Også derfor BMW og Mercedes bruker millioner på å få rett lyd i dørene når de lukkes. Endret 18. februar 2015 av TGB Lenke til kommentar
TGB Skrevet 18. februar 2015 Del Skrevet 18. februar 2015 (endret) Spennende; støy (EMI/RFI) på strømnettet har gått jevnt nedover utover kvelden ned til 0.60%. Kl 23:00 ble det plutselig 1% (leggetid for folk?) Edit: Fortsatt på 1%; merkelig at det øker på natta. Trodde det var motsatt jeg. Endret 18. februar 2015 av TGB Lenke til kommentar
TGB Skrevet 20. februar 2015 Del Skrevet 20. februar 2015 Tror jeg har klart å trekke opp av hatten årsaken til mikroskopiske periodevise hakkinger i lyden fra pc når man kjører lyden via USB til dac... Fikk et spennende tips fra Dell om at Intel sin speedstep teknologi kan gjøre gøyale ting med usb-lyd-stream grunnet svingninger i spenning ut på USB når prosessor hopper opp/ned i hastighet hyppig. Så tipset var å slå av Intel speedstep i bios. Andre som har vært borti dette? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå