Gå til innhold

Tråden for de hodetelefonofile


miCro

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Driver å eksperimenterer litt med strøm; trakk dedikert tykk strømkabel fra hodetelefonforsterker/dac direkte i veggen. Fikk umiddelbart økt dynamikk, mindre støy og merkbart bedre lyd.

 

Edit:

Dette er ikke noe dyr kabel, bare tykk og isolert.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Driver å eksperimenterer litt med strøm; trakk dedikert tykk strømkabel fra hodetelefonforsterker/dac direkte i veggen. Fikk umiddelbart økt dynamikk, mindre støy og merkbart bedre lyd.

 

Edit:

Dette er ikke noe dyr kabel, bare tykk og isolert.

 

Og har du da denne stikk kontakten på en egen dedikert kurs? Med ekstra tykk kabling fra sikringsskap og til denne? Om ikke er nok dine observasjoner fullstendi og 100% placebo, spenningsfallet som oppstår i den siste meteren med vanlig strømmkabel fra vegg kontakten til forsterkeren til sammenligning med det eventuelle spenningsfallet som oppstår i ellers hus installasjonen er så ubetydelig at det umulig kan merkest på noen måte med mindre strømmkabelen er utrolig underdimensjonert, som skal noe til for en headphone amp.... En strømmkabel fra en stikk kontakt kan ikke "forbedre" strømmen som allrede har gått gjennom 20 koblingsbokser ofte gjennom skruhylser eller andre tvilsomme koblingspunkt å spriker ut til 10 andre stikk kontakter å gjerne en lampe eller 2, alt ettersom hvor ny/gammel installasjonen er. Eneste som kanskje kan ha noe for seg er skjermingen til kabelen om du har en særdeles dårli designet amp der dette ikke er tatt hensyn til.

 

Etter min mening og de fleste andre som har en fot i virkeligheten innen hifi så er "audiofile" strømkabler det perfekte eksempele av snakeoil innen hifi da denne strømmen går gjennom flere hundre meter med "dårlig" kabel før det eventult kommer frem til denne ene bra kabelen som da liksom skal fikse alt.

 

Når det kommer til elektronikken selv skal jeg ikke påstå at jeg har noe betydelig kompetanse, der hadde vi eksempelvis Vidor som briljerte med sine kunskaper, men det er lenge siden jeg har sett han poste i denne tråden nå dessverre. Men akkurat dette med strømkabler og ellers installasjon er noe jeg tidligere arbeidet med nærmest hver dag og har prosjektert og beregnet en del rundt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg hører støyforskjell når jeg vrir forsterker på full styrke uten noen kilde; veldig stor forskjell også (eneste diff er kabelen og stikk-kontakten går rett i veggen vs en strømpadde (begge er på samme kurs).

 

Med å gå rett i vegg merker jeg at jeg må skru opp lyden med 5dB på volumkontrollen for å få lik volum på lyden (grunnet fravær av dynamisk komprisjon). Jeg har også målt denne differansen med SPL-meter.

 

Hvorfor har jeg ingen god forklaring på. Jeg bare konstaterer resultatet.

Lenke til kommentar

Dette er ikke noe dyr kabel, bare tykk og isolert.

Lengde og tverrsnitt? Går ut i fra noe sannsynlig, du får heller rette.

 

chart?cht=tx&chl=R= \rho \frac{l}{A}

chart?cht=tx&chl=R= 1.68\times 10^{-8} \Omega m \times \frac{1.5m}{1.5\times 10^{-3}m^{2}}

chart?cht=tx&chl=R=1.68\times 10^{-5}\Omega

 

chart?cht=tx&chl=R= 1.68\times 10^{-8} \Omega m \times \frac{1.5m}{4.5\times 10^{-3}m^{2}}

chart?cht=tx&chl=R=5.6\times 10^{-6}\Omega

 

Som du kan se under her er resistansen i kabelen ubetydelig liten. Spenningsfallet vil da også være i samme ubetydelige størrelse. Ikke noe en hvilken som helst strømforsyning med spenningsregulering vil legge merke til.

 

Da må jo isolasjonen ha noe å si? Jeg tviler sterkt du har såpass forhold i hjemmet ditt at de par-tre meterne med ekstra isolasjon vil ha betydning. Da hadde jo det affektert kablene i veggen også.

 

Oscilloskop hadde vært kjekt nå.

Lenke til kommentar

Når det kommer til elektronikken selv skal jeg ikke påstå at jeg har noe betydelig kompetanse, der hadde vi eksempelvis Vidor som briljerte med sine kunskaper, men det er lenge siden jeg har sett han poste i denne tråden nå dessverre. Men akkurat dette med strømkabler og ellers installasjon er noe jeg tidligere arbeidet med nærmest hver dag og har prosjektert og beregnet en del rundt.

 

 

Ole stakk like greit av med internett-linja. Oppe igjen på et midlertidig 128 kbps nett. Hurra for Opera Turbo :)

Lenke til kommentar

Da testet jeg ut Isotek Aquarius EVO3 på jobb; natt og dag i positiv forstand. Så dette med strømprodukter er ikke voodoo og black-magic (dynamikken ble mye bedre; definisjon av instrumenter/stemmer ble også mye bedre - men nå skal det legges til at strømnettet her er stappfullt av pc'er med ivrige vifter). Nå venter jeg bare i spenning hvordan det høres ut midt på dagen med masse aktivitet på strømnettet i kontorlokalene.

 

Dette ble såpass forbedring at jeg vurderer å teste ut det samme hjemme også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kjøper ikke helt at en meter med kvalitet i enden av vekselstrømnettet skal "renske" dritten som kommer fra sikringsskap, koblingsbokser, høyspent osv osv... Ser ingen logikk i at dette skal gjøre noe forskjell.

Blir litt som å bruke en gullkran og mene at dette gjør vannet fra kobberrørene renere...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Prøvde også en IsoTek EVO3 Syncro Special Edition kabel; som regenererer spenningskurven (eller balanserer). Denne ødela lyden litt; ble som et filter la seg over. Så alt som er dyrt er ikke nødvendigvis bra - men produktet er tiltenkt spesielle problem i strømnettet jeg tydeligvis ikke har.

 

post-182759-0-38244200-1424122615_thumb.jpg

 

Edit:

Fikk bæreposer med stæsj for å teste :)

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Når man er kommet over i slikt utstyr er det ikke noe for meg. Da er utstyret målet og ikke musikken. Tror jeg stopper på et brukbart headset og muligens en hodetelefonforsterker, jeg. Nå skal dere få holde på så mye dere vil, altså. Det er helt greit for meg, om innlegget kan virke en smule bittert er det ikke ment sånn.

Endret av oOF
Lenke til kommentar

Når man er kommet over i slikt utstyr er det ikke noe for meg. Da er utstyret målet og ikke musikken. Tror jeg stopper på et brukbart headset og muligens en hodetelefonforsterker, jeg. Nå skal dere få holde på så mye dere vil, altså. Det er helt greit for meg, om innlegget kan virke en smule bittert er det ikke ment sånn.

Utstyr er aldri målet; best mulig musikk-gjengivelse er derimot alltid målet. At dette henger sammen med en smule galskapsprodukter prismessig er ikke å skyve under en stol.

 

Det er forøvrig ikke alle produkter man nevner eller prøver man har planer om å kjøpe :)

 

F.eks dette produktet har jeg stor tro på vil løfte kvaliteten for alle dac'er som får strøm fra USB.

 

post-182759-0-96906800-1424127599_thumb.jpg

 

http://www.myhifishop.de/Devices/AQVOX-Low-Noise-Power-Supply-USB2-Type-B-Type-A-USB3-Type-A::49.html

 

Koster ikke veldig mye; men spennende og logisk konsept jeg bare må prøve.

 

 

 

 

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Tingen med strømprodukter er at det faktisk koster mye før man når et punkt der man klarer å gå fra uren ac -> ren dc -> ren ac uten begrenset dynamikk / hørbare begrensninger på transienter. Er man det, så er det "enkelt" å få til resultater som kan høres og er marginalt bedre men fremdeles av en sånn art at man må legge i mye for å oppnå de på andre måter.

 

Dessverre fins det også mye bullshit som ikke har noe for seg.

 

---

 

I morgen blir det hovedkortbytte. Får thunderbolt-header, og er et steg nærmere drømmedacen.

 

Men tror det blir lenge til jeg kan prioritere en lynx hilo. :hm:

Lenke til kommentar

Tingen med strømprodukter er at det faktisk koster mye før man når et punkt der man klarer å gå fra uren ac -> ren dc -> ren ac uten begrenset dynamikk / hørbare begrensninger på transienter. Er man det, så er det "enkelt" å få til resultater som kan høres og er marginalt bedre men fremdeles av en sånn art at man må legge i mye for å oppnå de på andre måter.

 

Dessverre fins det også mye bullshit som ikke har noe for seg.

Helt enig; har vært gjennom ganske mye. Første positive produktet så langt har vært Isotek Aquarius EVO3. Naturligvis koster det 17.000,-. Så gratis er det ikke.

 

Når det gjelder bytte strøm på USB før det går inn på dac; så er livet enklere... 5V/1A fra egen strømforsyning; USB-strøm fra pc svinger ganske mye i spenning normalt sett. Fungerer fint fra iMac'en min; men Dell-maskinen jeg har på jobb er et lite mareritt. Aktivitet på andre USB-enheter (mus/tastatur) så kan den plutselig finne på å gi spenningsfall/støy på USB og jeg får hakk i lyden.... Det er forøvrig ikke noen sinke maskinmessig heller; det er Xeon prosessor av siste generasjon.

Lenke til kommentar

Jeg er fornöyd med BWP5 som jeg kjöpte av hifklubben, bruker den nåfortiden bare til Laptop, siden hodetelefonutgangen til min iPhone er ödelagt,dårlig kontakt.

 

Ledningen er tynn men utrolig holdbar, har spent og snublet i den ledningen utallige ganger på Laptopen, og den holder.

 

Lyden er veldig god til sitt bruk.

Lenke til kommentar

Jeg er fornöyd med BWP5 som jeg kjöpte av hifklubben, bruker den nåfortiden bare til Laptop, siden hodetelefonutgangen til min iPhone er ödelagt,dårlig kontakt.

 

Ledningen er tynn men utrolig holdbar, har spent og snublet i den ledningen utallige ganger på Laptopen, og den holder.

 

Lyden er veldig god til sitt bruk.

B&W P5 fungerer veldig bra.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

attachicon.gif49_0.jpg

 

http://www.myhifishop.de/Devices/AQVOX-Low-Noise-Power-Supply-USB2-Type-B-Type-A-USB3-Type-A::49.html

 

Koster ikke veldig mye; men spennende og logisk konsept jeg bare må prøve.

 

 

 

 

 

 

Den saken der vil vel nødig hjelpe hos meg hvor strømnettet er dårlig, korrekt?

 

Aldri om jeg betaler typ 5k+ for ett strømfilter, da kjøper jeg heller bærbar PC eller balansert DAC :p

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

attachicon.gif49_0.jpg

 

http://www.myhifishop.de/Devices/AQVOX-Low-Noise-Power-Supply-USB2-Type-B-Type-A-USB3-Type-A::49.html

 

Koster ikke veldig mye; men spennende og logisk konsept jeg bare må prøve.

 

 

 

 

 

 

Den saken der vil vel nødig hjelpe hos meg hvor strømnettet er dårlig, korrekt?

 

Aldri om jeg betaler typ 5k+ for ett strømfilter, da kjøper jeg heller bærbar PC eller balansert DAC :p

 

Den hjelper mot ujevn strøm via USB (den er alltid ujevn grunnet andre komponenter i pc'en; i større/mindre grad). Den hjelper ikke mot støy på strømnettet. Til det må man ha filter; filter igjen ødelegger dynamikken om man ikke legger seg på et relativt høyt prisnivå.

 

Bærbar PC og balansert dac hjelper ikke mot støy på strømnettet eller støy via USB... om du får ok lyd via bærbar uten å endre dac; så er problemet nettopp USB-overføringen fra stasjonærmaskinen din. Da vil den det ble linket til hjelpe (nøyaktig derfor den er laget).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...