BMWCoupeFtw Skrevet 7. februar 2015 Del Skrevet 7. februar 2015 (endret) Jeg har faktisk vurdert å kjøpe en mac til lytting Men er ikke sikker... Hvordan kan jeg unngå jordings feil ved kjøp av PC? Tenkte kanskje det å bytte ut min 6-7år gamle strømforsyning kunne fikse det, men jeg er ikke sikker... edit: Schiit har forøvrig en sak som kan fjerne slik støy, Schiit Wyrd. Mulig jeg må teste en sånn Endret 7. februar 2015 av BMWcoupeftw Lenke til kommentar
TGB Skrevet 7. februar 2015 Del Skrevet 7. februar 2015 Jeg har faktisk vurdert å kjøpe en mac til lytting Men er ikke sikker... Hvordan kan jeg unngå jordings feil ved kjøp av PC? Tenkte kanskje det å bytte ut min 6-7år gamle strømforsyning kunne fikse det, men jeg er ikke sikker... edit: Schiit har forøvrig en sak som kan fjerne slik støy, Schiit Wyrd. Mulig jeg må teste en sånn Alt som har med USB og lyd å gjøre er brutalt mye bedre på Mac, Er ikke Schiit Wyrd nøyaktig samme produkt jeg ga link til? Bare i annen pakke? Lenke til kommentar
BMWCoupeFtw Skrevet 7. februar 2015 Del Skrevet 7. februar 2015 Ikke vet jeg, man kan jo få hovedkort som har isolert lyd pcb feks, som skal gi mindre støy. Man bør kunne bygge en PC som er like bra som Mac til avspilling. Schiit Wyrd ser ut til å være gamme greia ja Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 7. februar 2015 Del Skrevet 7. februar 2015 Alt som har med USB og lyd å gjøre er brutalt mye bedre på Mac, Dette er vel en påstand uten hold, eller? Vil gjerne se noe test på dette Siden hardware kan være mye av det samme i Mac og PC, så ser jeg ikkje noen grunn for at dette skal være fasit. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 7. februar 2015 Del Skrevet 7. februar 2015 Alt som har med USB og lyd å gjøre er brutalt mye bedre på Mac, Dette er vel en påstand uten hold, eller? Vil gjerne se noe test på dette Siden hardware kan være mye av det samme i Mac og PC, så ser jeg ikkje noen grunn for at dette skal være fasit. Basert på egen erfaring over x antall år; samme DAC via USB fungerer alltid på mac men i windows er det ofte masse driver styr og registry fikling; bytting og omorganisering av alle usb-enheter for å få ting til å spille sammen uten å få hakking/glitch i lyd osv. Det eneste som irriterer meg i OS X er mangel på at lydinnstillinger følger kilden direkte uten bruk av tredjeparts applikasjoner. Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 7. februar 2015 Del Skrevet 7. februar 2015 Har hatt 6 forskjellige USB DAC DAC/AMP komboer som jeg nå kommer på, en Silverstone EB01 (min første eksterne DAC), 2 Keces DA-151 (MK1 og MK2) , Abrahamsen v6, Meier Audio Aria og en Asus Essence One. Jeg har en stasjonær gaming PC som stort sett blir brukt nå, men har og en eldre macbook som var hoved PCen for noen år siden og fungerer greit som en på farten PC. Jeg må da helt ærli si at jeg aldri har opplevd problemer med noen av disse DACenne hverken på macen eller på windows PCen og lyd er vertfall noe jeg ikke er i stand til å høre forskjell på, er og et fåtal som faktisk har trengt installere driver til, eneste er vel Asusen som trenger det for å kunne spille bit perfect. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 7. februar 2015 Del Skrevet 7. februar 2015 Uten driver blir det USB Audio 1.0; om man synes det høres bra ut vil man aldri noensinne legge merke til feilene man kan få på USB Audio 2.0 enheter. Noen lever glad og fornøyd med massiv mengde jitter; jeg orker ikke høre på jitter-infisert lyd. Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 8. februar 2015 Del Skrevet 8. februar 2015 (endret) Siden hardware kan være mye av det samme i Mac og PC, så ser jeg ikkje noen grunn for at dette skal være fasit. Jeg vil heller tro det går på nativestøtte av lyd over USB i OSX mot i Windows. HWmessig er det ikke noe forskjell. (Skyt meg hvis Eple har klart å lage noe propitære greier her også) Jeg har ikke mye erfaring med forskjellige DACs. Kun hatt Dacmagic+, og er fornøyd med den. Synes det var artig når jeg oppgraderte PC-en og kjøpte win8 i tillegg. Da må man nemlig ha en annen driver, og den fungerer ikke på alle firmwareversjoner. Cambridge har heller ikke firmware liggende slik at alle kan laste ned. Tingen er at man oppretter en supportticket, med serie nr på enheten din selvsagt, for å få en midlertidig link til firmwaren... why edit: Ingenting er som å ha en fjernkontroll til forsterkeren <4 Endret 8. februar 2015 av Chris93 Lenke til kommentar
TGB Skrevet 8. februar 2015 Del Skrevet 8. februar 2015 (endret) Siden hardware kan være mye av det samme i Mac og PC, så ser jeg ikkje noen grunn for at dette skal være fasit. Jeg vil heller tro det går på nativestøtte av lyd over USB i OSX mot i Windows. HWmessig er det ikke noe forskjell. (Skyt meg hvis Eple har klart å lage noe propitære greier her også) Jeg har ikke mye erfaring med forskjellige DACs. Kun hatt Dacmagic+, og er fornøyd med den. Synes det var artig når jeg oppgraderte PC-en og kjøpte win8 i tillegg. Da må man nemlig ha en annen driver, og den fungerer ikke på alle firmwareversjoner. Cambridge har heller ikke firmware liggende slik at alle kan laste ned. Tingen er at man oppretter en supportticket, med serie nr på enheten din selvsagt, for å få en midlertidig link til firmwaren... why edit: Ingenting er som å ha en fjernkontroll til forsterkeren <4 Kjøper man en høykvalitets pc med windows; så er det ingen diff hardware messig. Booter jeg i Windows på mac'en min så er det samme søl. Det er litt iffy drivere som lages; apple sine som ligger i os x er veldig gode (kanskje driverne fungerte en gang; men "målet" windows flytter stadig vekk på seg med diverse endringer; så dette er veldig vanskelig å få bra. Apple har kontroll på hardware i sine maskiner, noe som gjør dette svært mye enklere... man slipper også vanligvis dårlige koblinger og jordingsproblem/ujevn strøm på USB-plugger og lignende som er veldig vanlig på diverse windows-bokser). Endret 8. februar 2015 av TGB Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 8. februar 2015 Del Skrevet 8. februar 2015 Kjøper man en høykvalitets pc med windows; så er det ingen diff hardware messig. Booter jeg i Windows på mac'en min så er det samme søl. Det er litt iffy drivere som lages; apple sine som ligger i os x er veldig gode (kanskje driverne fungerte en gang; men "målet" windows flytter stadig vekk på seg med diverse endringer; så dette er veldig vanskelig å få bra. Apple har kontroll på hardware i sine maskiner, noe som gjør dette svært mye enklere... man slipper også vanligvis dårlige koblinger og jordingsproblem/ujevn strøm på USB-plugger og lignende som er veldig vanlig på diverse windows-bokser). Nå lager du konspirasjoner ut av det blå synes jeg 4 Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 8. februar 2015 Del Skrevet 8. februar 2015 Apple maskiner vinner så og si alltid på kundetilfredshet. Men når det kommer til den faktiske byggekvaliteten så ligger dem som regel så vidt over gjennomsnitt. Noe som ikke høres så ille ut, men når man tar i betraktning at Apple bare har "premium" maskiner. Da står det enda litt mer respekt av at konkurrentene faktisk kan slå dem, selv om de har 2000 kroners notebook'er og miniPC'er som chromebox'en i porteføljen til å trekke sitt gjennomsnitt ned. Å presentere Apple produkter som høykvalitets greier er i overkant optimistisk. Apple gir sine kunder den kvaliteten de finner seg i å bli avspist med. Eller så klarer de rett og slett ikke bedre. Det kan tenkes at som et amerikansk selskap klarer de rett og slett ikke å kommunisere godt nok med sine asiatiske produksjons partnere og på den måten få luket ut problemer i produksjonen så fort og effektivt som mulig. Skjønt etter så mange år på topp nå, burde man kanskje ha rett til å forvente seg bedre. Enkelte gjør jo tydeligvis det... Lenke til kommentar
BMWCoupeFtw Skrevet 8. februar 2015 Del Skrevet 8. februar 2015 Det er fantastisk hvor mye det gjør med lyden når det ikke er støy! Er jo som en annen verden Lenke til kommentar
BMWCoupeFtw Skrevet 8. februar 2015 Del Skrevet 8. februar 2015 (endret) Fikk 4/5 riktige på Wimp sin hifi test, fikk feil på Daft Punk... Kunne sikkert klart 5/5 hadde jeg brukt mer tid, men hvor legit den testen er kan man diskutere Edit: Bruker laptop som kilde, så det at det ikke er noe støy har nok hjulpet endel Endret 8. februar 2015 av BMWcoupeftw Lenke til kommentar
TGB Skrevet 8. februar 2015 Del Skrevet 8. februar 2015 (endret) Fikk 4/5 riktige på Wimp sin hifi test, fikk feil på Daft Punk... Kunne sikkert klart 5/5 hadde jeg brukt mer tid, men hvor legit den testen er kan man diskutere Edit: Bruker laptop som kilde, så det at det ikke er noe støy har nok hjulpet endel Det er stor forskjell på musikk-type relatert hvor enkelt det er å skille tapskomprimering i god kvalitet vs tapsfri kilde. Hadde selv ikke noe problem med å skille dem alle (har trent en del på å høre på tapskomprimering... som med alt annet er det en treningssak). Har forøvrig funnet frem en del SACD plater.... laget en 16bit/44.1kHz utgave fra et par SACD. Noen er det ekstremt stor forskjell mellom når man switcher; andre er mer problematiske. Hovedutfordringen som alltid er å få samme lydnivå. Hørte også gjennom halve samlingen av Queen ; 2011 remaster. Godt å høre at noen har klart å gjøre remaster uten å ødelegge lyden Ganske stort løft fra førsteutgivelse av samme CD'er. Gøy å kunne høre forskjellen når man har kopi av både 2011 remaster og original cd liggende på samme maskin. Queen 2011 remaster samlingen anbefales; spesielt de gamle fra 70-tallet er en opplevelse Edit: Ble et par skrivefeil Endret 9. februar 2015 av TGB Lenke til kommentar
TGB Skrevet 9. februar 2015 Del Skrevet 9. februar 2015 Hvilket program bruker folket til Windows eller OS X for å spille musikk? Utenom Spotify og Wimp selvsagt. Lenke til kommentar
BMWCoupeFtw Skrevet 9. februar 2015 Del Skrevet 9. februar 2015 Jeg sverger til JRiver. Har prøvd Winamp, Aimp3 & Foobar, men syntes faktisk JRiver hadde hørbar forskjell i positiv forstand. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 9. februar 2015 Del Skrevet 9. februar 2015 (endret) Havnet selv på Audirvana Plus for OS X (kan kjøres selvstendig; men bruker iTunes bibliotek og sender lyden gjennom Audirvana Plus. Det magiske med dette programmet er at man dropper alt OS styring av lyd og går direkte på DAC. Har prøvd en rekke program, men fant ut at lyden i Pure Music og Audirvana Plus var best (ingen farging; bitperfect avspilling), og siden Audirvana er mest stabilt og bare fungerer ble valget enkelt Edit: For Windows er jeg mer usikker; så derfor jeg er nysgjerrig Edit2: Med 100% bitperfect avspilling mot Moon 430HA så høres utrolig nok LCD-XC fremoverlent ut i lyden; og _veldig_ åpen. Endret 9. februar 2015 av TGB Lenke til kommentar
Saftis Skrevet 9. februar 2015 Del Skrevet 9. februar 2015 Finnes det noe sted rundt Oslo man kan høre på high-end headset som HD800, LCD3 osv.? Ser det har vært hifi-messe om høsten i Horten noen år... Teller på knappene om jeg skal slå til på Sennheiser Momentum M2 Wireless, men føles litt feil å bruke 4k på "medium-fi" headset... lurer på hva man går glipp av mot f.eks. HD800 til det dobbelte. Lenke til kommentar
oOF Skrevet 9. februar 2015 Del Skrevet 9. februar 2015 Det er litt stas å oppdage nye ting og detaljer i musikk som man ikke har lagt til merke til før. Etter hvert som ørene har tilvent seg lyden fra HD700 blir jeg mer og mer fornøyd med dem. Og de er fantastisk komfortable å bruke. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 9. februar 2015 Del Skrevet 9. februar 2015 Finnes det noe sted rundt Oslo man kan høre på high-end headset som HD800, LCD3 osv.? Ser det har vært hifi-messe om høsten i Horten noen år... Teller på knappene om jeg skal slå til på Sennheiser Momentum M2 Wireless, men føles litt feil å bruke 4k på "medium-fi" headset... lurer på hva man går glipp av mot f.eks. HD800 til det dobbelte. Flere steder, Oslo Hifi Center som et eksempel har det meste stående klar til demo. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå