Gå til innhold

Tråden for de hodetelefonofile


miCro

Anbefalte innlegg

 

Testet Oppo HA-1 i butikk uten å få problem. De skulle la den stå på til i morgen for å se om varme påvirket. Uansett var det tydeligvis uviktig, om jeg ikke var happy kunne jeg få igjen pengene for den om jeg ønsket.

Etter litt i tenkeboksen fant jeg ut at jeg dropper Oppo HA-1 (min andre med samme problem i 2 forskjellige miljø).

 

Klinte like greit til med en ny Moon 430HA D for kontoret.

 

NB! finnes ikke medisiner for det jeg lider av :green:

 

2 LCD-XC og 2 Moon 430HA D? Hvorfor gikk du ikke heller på Duet/Audio Norge å kjøpe en Violectric V281 eller noe annet? Herregud... :D

Du skal ikke kjøpe enda ett par LCD-3F da? Så kan jeg kjøpe det gamle :D

Har hørt at det kan være litt forskjell på grafene til de aller siste produserte LCD-3Fene :whistle:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Testet Oppo HA-1 i butikk uten å få problem. De skulle la den stå på til i morgen for å se om varme påvirket. Uansett var det tydeligvis uviktig, om jeg ikke var happy kunne jeg få igjen pengene for den om jeg ønsket.

Etter litt i tenkeboksen fant jeg ut at jeg dropper Oppo HA-1 (min andre med samme problem i 2 forskjellige miljø).

 

Klinte like greit til med en ny Moon 430HA D for kontoret.

 

NB! finnes ikke medisiner for det jeg lider av :green:

 

2 LCD-XC og 2 Moon 430HA D? Hvorfor gikk du ikke heller på Duet/Audio Norge å kjøpe en Violectric V281 eller noe annet? Herregud... :D

Du skal ikke kjøpe enda ett par LCD-3F da? Så kan jeg kjøpe det gamle :D

Har hørt at det kan være litt forskjell på grafene til de aller siste produserte LCD-3Fene :whistle:

 

Har studert grafen på min; ser finfin ut den :)

 

Edit:

Du burde seriøst sjekke opp kombinasjonen LCD-X og Moon 430HA D; det tror jeg er midt i blinken for din lydsmak.

 

Edit2:

Du glemte det siste; jeg har også en Moon 380D DSD på vei :ph34r:

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Ser ikke hvorfor jeg skal bruke 30k på en Moon når Schiit Ragnarok straks kommer til Norge...

Schiit er helt rått med Audeze, også koster den halvparten :D

Mistenker Schiit Ragnarok blir bra; men jeg tviler på at den er så bra at jeg kommer til å kaste Moon og bytte.... Skal som alltid teste den for å sjekke ut hva det er for noe. Enklere å uttale seg da.

Lenke til kommentar

Tja, forskjellen mellom 16bit og 24bit er hvor støygulvet legger seg, der det allerede ved 16bit er på -70dBA(mellomg -60 og -80dBA mener jeg å huske), noe som i seg selv Er uhørbart. Bruker man noiseshaping, så legges ikke støyen jevnt over spekteret, men på frekvenser som man er mindre følsom på.

 

96kHz er også noe som ikke er noe særlig poeng i. Nyquist teorien forklarer hvorfor 44.1 er alt som trengs.

 

Jeg er heller mer interesser i metoden du brukte for å skille dem, treffprosentent og antall forsøk.

Lenke til kommentar

 

 

Du kan jo høre med oOF om han vil selge deg sin Fidelio X2.Har ikke fått testet P7 selv, men tviler på den blir å skuffe.Generelt sett synes jeg kvaliteten har løftet seg betydelig over tid til og satsningen på god lyd har båret frukter.Til og med Beats får skryt for Solo 2.

Takker vidor. Enig i at lyden har utviklet seg i riktig retning, føler det er kort stund siden Philips var synonymt med "billig" lyd. Jeg tror det det blir en testtur på hifi-klubben i første omgang uansett, men når jeg ser high-end opplegget til mange begynner jeg også å lure på hvordan jeg kan få best mulig lyd med Wimp HIFI. Sikkert mange alternativer, men om noen har noen gode artikler setter jeg pris på litt lesestoff.

 

Wimp HiFi er utrolig enkelt; kjør DAC direkte til PC via USB - til mer penger du putter inn til bedre kvalitet får du (naturligvis blir forbedringen mindre og mindre til høyere prisen er). Deretter hodetelefonforsterker og hodetelefoner... Min erfaring er at skikkelig hodetelefonforsterker og dac (eller kombinasjon) medfører økt kvalitet på alle hodetelefoner.

 

Du kan også få veldig bra lyd på wimp hifi via airplay med iphone/ipad (det er tapsfritt) mot kompatibel prosessor/receiver (naturligvis avhengig av prosessor/forsterker/høytalere benyttet).

 

Anbefaler heller ikke upsampling i verken windows eller os x. Kjør signalet som det er til DAC. Bitperfect output fra pc er også bra om mulig; så slipper man at mixer og annet ødelegger lyden.

 

 

Takk for gode svar!

Lenke til kommentar

Tja, forskjellen mellom 16bit og 24bit er hvor støygulvet legger seg, der det allerede ved 16bit er på -70dBA(mellomg -60 og -80dBA mener jeg å huske), noe som i seg selv Er uhørbart. Bruker man noiseshaping, så legges ikke støyen jevnt over spekteret, men på frekvenser som man er mindre følsom på.

 

96kHz er også noe som ikke er noe særlig poeng i. Nyquist teorien forklarer hvorfor 44.1 er alt som trengs.

 

Jeg er heller mer interesser i metoden du brukte for å skille dem, treffprosentent og antall forsøk.

Har ikke gjort noen blindtest; men ved å switche mellom dem fortløpende så virker 24bit 96kHz mer virkelig. Vanskelig å påpeke nøyaktig hva men litt som et bittelite filter som gjør at man hører lyd kommer fra hodetelefoner til at man glemmer hodetelefonene og bare høyrer lyden uten å tenke over hvor den kommer fra.

 

Det blir som forskjell mellom taps-komprimering av lyd i god kvalitet mot tapsfri komprimering av lyd.

Lenke til kommentar

Dette er vanligvis velkjente psykologiske mekanismer i sving, og grunnen til at ABX-testing er gullstandarden. Man hører gjerne det man vil høre når man vet hva som er hva etter hva man er psykologisk kondisjonert til. Tro meg, jeg har gjort det samme selv, opptil flere ganger, så jeg er ikke noe unntak. Når det er sagt så har gjerne god Hifi den egenskapen at høyttaleren forsvinner. Det er i alle fall nok av utstyr som farger opplevelsen så mye at man ikke får den følelsen. Man kan måle mye rart, men musikkgleden finnes det ingen bra skala og måleenhet for.

Lenke til kommentar

Dette er vanligvis velkjente psykologiske mekanismer i sving, og grunnen til at ABX-testing er gullstandarden. Man hører gjerne det man vil høre når man vet hva som er hva etter hva man er psykologisk kondisjonert til. Tro meg, jeg har gjort det samme selv, opptil flere ganger, så jeg er ikke noe unntak. Når det er sagt så har gjerne god Hifi den egenskapen at høyttaleren forsvinner. Det er i alle fall nok av utstyr som farger opplevelsen så mye at man ikke får den følelsen. Man kan måle mye rart, men musikkgleden finnes det ingen bra skala og måleenhet for.

Helt klart et poeng, men man hører bittesmå detaljer man ikke gjør på vanlig tapsfritt 16/44.1. Skal prøve å gjennomføre en ABX-testing ved en anledning.

Lenke til kommentar

Opplevde den mest merkelige tingen i dag; med Microsoft Lync og lyd ut på dac i Moon 430HA ble det null lyd fra mikronfon (uansett om den var koblet rett i hovedkort eller via USB). Det kom input verdi på mikrofon, men ingen i andre enden av samtale kunne høre. Brukte samme oppsett med Oppo HA-1 uten problem, så mistenker det er et eller annet med Moon sin driver for Windows (fungerer utmerket på Mac). Det enda mer spennende var at det fungerte feilfritt med Skype (samme oppsett).

 

Noen andre som har vært borti lignende?

Lenke til kommentar

100% sikker på at mikrofonen var valgt som input i lync? Kan hende det endret seg på et vis.

Selvsagt sjekket jeg det... når jeg dro opp innstillinger ga den utslag på indikator også; med en gang jeg trakk ut dac (eller valgte annen enhet for lyd ut) så virket mikrofon som ønskelig.

Lenke til kommentar

Selvsagt kan den gi utslag i innstillinger, men det er ikke særlig relevant med tanke på hva jeg spurte om. Den har jo fungert, men av en eller gang så har den ikke fungert som et input. Den umiddelbare tanken er da at feil input har blitt valgt. Noe som også samsvarer med at det fungerte igjen etter du koblet ut en lydenhet.

 

Du sier du sjekket det, men dette er mer eller mindre en situasjon hvor jeg ville ha dobbeltsjekket det uansett hva du hadde sagt. (Vant til slik i jobb). Men så er det det at DAC-en din ikke er en mikrofonenheht(?), og burde dermed ikke ha noen innvirking. Det er sikkert noe køk med driveren, som du selv sier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...