Gå til innhold

Tråden for de hodetelefonofile

miCro

Anbefalte innlegg

Noen her som har vært borti noen billige DIY-kit enten amp eller lomme amp ? Kunne vært gøy og prøve seg på tenker jeg...

Bygde meg en Cmoy amp for en god stund siden, artigt og lærerikt, ampen funket og ellers ganske greit for sitt bruk ikke noe særlig å utsette på det i forhold til kost.

http://www.jdslabs.com/pdf/Assembly_cMoyBB.pdf

Så er det bare å søke etter Cmoy kit på ebay eller finne delene selv :)

edit: "guiden" jeg postet var vist til bass bost versionen som du finner her : http://www.jdslabs.com/products/76/cmoybb-diy-kit-rechargeable/selv var det orginalen jeg bygde som er noe billigere, men her kommer det vel kanskje ann på preferanser.

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

La ut en ØK på Hifisentralen, og ble kontakt 5 min senere med en som vil selge LCD-3, men han vet ikke om det er LCD-3F eller ikke... :p

Noen som har peiling hvordan han kan finne ut?

Serienummer skal begynne med 271xxxx; da er det versjon 3 (eller F) av LCD-3.

Dette har jeg fått bekeftet av Audeze også.

En ting som kunne vært gøy å prøve er MSB Diamond Dac IV. Startpris for helt strippet utgave er 30.000 USD; legger man på det som er fornuftig havner man på ca 43.000 USD :D

Det hadde vært utrolig gøy å prøve en slik i noen dager (skrik ut om du vet om noen som skal selge ;)). Mistenker det er den mest ultimate dac'en som noensinne er produsert. Galskapspris!

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Ref audeze lcd-3f så kan man trekke fingeren over "elementet". Da skal man kjenne Fazor-komponentene ligge over (de er trekantene stag som stikker opp - ligger på langs)

Edit:

Serienummer står på insiden av den svarte klossen rundt justeringsstaget (høyde) over venstre klokke. Om den er slitt bort (er bare et klistermerke) så ligger serienummer i konvolutt som forhåpentligvis ligger i boksen hodetelefonene ble levert i.

Finnes sikkert på innsiden av klokkene også; men anbefaler ikke å begynne å demontere for å finne ut om du bare lurer på å kjøpe ;)

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Takk!

Da hadde ikke han LCD-3F...

Tviler på at noe har 3F som skal selges :p

Alle LCD-3 som er produsert etter 1.desember 2013 er F utgaven faktisk. Så finnes nok, men greit å vite hva man kjøper... versjon 1 er jo helt tragisk; versjon 2 er ok; 3 er best.

Lenke til kommentar

Han ville ha 12500kr. Noe jeg mener er for mye.

Hadde det vært F-versjonen med tanke på nypris nå så virket dette fornuftig priset (prisene har steget brutalt i det siste). Men ville ikke kjøpt versjon 2 eller 1 for dette.

Lenke til kommentar

Schiit Yggdrasil review:

Litt interessant det med hvilken DAC chip de bruker & bitperfect.

http://www.head-fi.org/t/752914/yggdrasil-a-p-review-two-days-of-paradise#post_11271646

Man skal ikke ta alt man leser for korrekt. F.eks er Oppo HA-1 skrytt opp i skyene for sin dac, men faktum er at den er relativt langt bak den billigste til Moon (og andre i det segmentet). Så alt er relativt. Det viktigste man kan gjøre er å høre selv (ikke stol på noen). Det er faktisk problematisk nok å stole på sine egne ører (dagsform osv). ;)

Jeg er helt sikker på at Schiit Yggdrasil er bra, men hvor bra den er vet jeg først etter å ha hørt selv på kjent materiale og hodetelefoner.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Selvfølgelig!

Schiit lager veldig bra greier, hvertfalt etter min erfaring.

De gjør simpelt det som skal til.

Hifi er jo som kjent fylt med overpriset greier...

Kunne aldri drømt om å kjøpe en DAC til 400.000,-. Det gjelder å finne nivået man er fornøyd med selv og kose seg med det. Det er helt klart at de siste 300.000 gir veldig lite utenom å bevise at man har for mye penger ;) Men det er stor forskjell.... veldig mye bra finnes mellom 15.000 og 50.000. Naturligvis, det finnes dårlige produkter i dette segmentet også.

Men en "billig" MSB dac til rundt 100.000 gir faktisk veldig bra bass og mye mer behagelig diskant på HD800 f.eks. Naturligvis med forsterker som holder samme nivå.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Hva gjør en DAC til 100k bedre enn en DAC til 10k?

Hvilke spesifikasjoner bør man se etter?

Sett bort ifra "karosseriet" på DACen, så koster det vel ikke typ 50k å produsere en DAC i toppsjiktet?

Jeg kjenner folk som har fått noe helt hinsides med rabatt på dyr hifi, så jeg syntes det er litt trist bransje...

Men som du sier, det er hva du hører som gjelder.

Lenke til kommentar

Hva gjør en DAC til 100k bedre enn en DAC til 10k?

Hvilke spesifikasjoner bør man se etter?

Sett bort ifra "karosseriet" på DACen, så koster det vel ikke typ 50k å produsere en DAC i toppsjiktet?

Jeg kjenner folk som har fått noe helt hinsides med rabatt på dyr hifi, så jeg syntes det er litt trist bransje...

Men som du sier, det er hva du hører som gjelder.

Jitter < 1 picosec.

Slew rate = høyt er bra (f.eks 1000V/µs er bedre enn 50V/µs)

Ellers har DAC-brikken veldig lite betydning; det er bruken av dem (noen bruker veldig mange pr kanal) og alt rundt som betyr noe. Det er strømforsyning; signalbaner; klokker osv som spiller inn. Det er helt umulig å tolke spesifikasjoner for å vite hvordan noe høres ut. F.eks DAC kortet i Moon 430HA hodetelefonforsterkeren og Oppo HA-1 bruker nøyaktig samme DAC-brikke (ESS ES 9018); lyden er helt forskjellig selv om man bruker samme forsterker ut fra DAC.

Det som skiller bilig og dyrt er at man ved litt prisnivå får mye mer presis oppløsning på instrumenter og posisjon i rom; det er enklere å skille instrumenter fra hverandre. Ikke minst man får romfølelsen både i bredde, dybde og høyde.

Jeg bryr meg veldig lite om spesifikasjoner; og hva andre måtte mene... Kjenner ikke en eneste som har Moon-utstyr (ingen selgere prøvde å pakke det på meg heller). Ble nysgjerrig og prøvde ut på eget initiativ.

Edit:

Ref rabatten; jeg pleier alltid spørre om dette... har fått opp mot 35%; som naturligvis utgjør veldig mye når prisen i utgangspunktet er høy. Alle butikker har en avanse; som vanligvis ligger mellom 20% og 50% - avhengig av hva det er. 20% av 100.000 er som kjent mer enn 20% av 10.000.

Edit2:

Avanse i % er vanligvis lavere på svært dyre varer; og høyere på billige varer.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

En annen forskjell på billig og dyrt er at det billigste masseproduseres i stor skala med relativt stort rom for avvik, men dyrere har lavere rom for avvik mellom hver enhet... de aller dyreste er skreddersydd og tilpasset del for del for at den skal yte optimalt (dette tar veldig lang tid).

Naturligvis bruker dyrere produkter også dyrere komponenter.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Begynner å bli litt drittlei av å bytte CD'er nå; ref min konvertering av hele CD-samling til tapsfritt. Kjørt gjennom ca 300 CD'er.

Det vakre er at cd'er jeg ikke klarte lese på min forrige konvertingsjobb (dessverre MP3 320 kBit/s) går fint nå. Nyere bluray spillere har blitt bedre på å lese litt kranglete CD'er :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...