Gå til innhold

Tråden for de hodetelefonofile

miCro

Anbefalte innlegg

Den var interessant.

Dette gjør jo et klart skille på subjektiv opplevelse og objektive målinger.

Det er jo grovt sett to leirer. De som måler alt og tenker ekte HiFi, at noe skal gjenskape det som er riktig, presumtivt slik intensjonene var, siden man neppe bruker det samme som ble brukt til å monitorere miksen med i postproduksjon med den signaturen det hadde. Den andre leiren bryr seg mest om at noe skal høres bra ut for dem. Typisk rør-forsterkere og alskens lydforbedrings-greier som herjer med lyden på ulike måter. Lyd og preferanser er veldig subjektivt. Det blir som å regne ut skjønnhet ut i fra matematikk. Du kommer så så langt med det men resten er en X-faktor og den er forskjellig for folk. Derfor kommer aldri matematikerne og de artistiske folkene til å bli enige. Av samme grunn kommer heller ikke folk til å være enige om en enkelt hodetelefon som er best. Det handler om hva som er rett for den enkelte og ulike behov.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Audeze LCD-3 har veldig korrekt lyd basert på kilden... om man liker korrekt lyd eller ikke er det naturligvis delte meninger om.

De såkalte "lydforbedringsgreiene" som absorberende plater/difusorer i tak og på vegger; samt digital rom-korrigering går på å gjenskape denne korrekte lyden i et ikke akustisk perfekt rom. Har aldri hørt at slike systemer ødelegger lyden vs å ikke bruke det. Om man liker den fargede lyden av rommet i stedenfor er naturligvis en mulighet. Man kjører lyden slik man liker den, korrekt eller ikke.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Jeg bruker bestandig equalizer, da dette gjør at jeg koser meg mest med musikken. Er det ikke det som er det aller viktigste?

Det er helt klart det viktigste, men det skal ikke skyves under teppe at selv med bruk av equalizer så blir resultatet best om man starter med så korrekt utgangspunkt som mulig - for deretter å justere etter egne preferanser.

Personlig har jeg ikke sans for at produsent gjør disse valgene for meg. Jeg vil ha korrekt lyd ut - så kan jeg høre på den slik; eller justere den selv.

Lenke til kommentar

De såkalte "lydforbedringsgreiene" som absorberende plater/difusorer i tak og på vegger; samt digital rom-korrigering går på å gjenskape denne korrekte lyden i et ikke akustisk perfekt rom. Har aldri hørt at slike systemer ødelegger lyden vs å ikke bruke det. Om man liker den fargede lyden av rommet i stedenfor er naturligvis en mulighet. Man kjører lyden slik man liker den, korrekt eller ikke.

Ser jeg kunne forklart meg bedre. Det du beskriver er forbedringer som virker etter hensikten. Det jeg mente var behandling av lyden som farger den på ulike måter. Type digital signalbehandling.

Lenke til kommentar

Kjørte en utvidet sammenligning mellom Audeze LCD-XC og LCD-3F (som jeg egentlig burde gjort for lenge lenge siden, siden jeg har begge).

Når man går fra LCD-XC til LCD-3F så høres LCD-3F litt tam og flat ut. Går man andre veien høres LCD-XC fullstendig feil ut. Mystisk hvordan man tilvenner seg lyden. Ingen tvil om at LCD-3F har best lyd da.

Starter man med blanke ark på LCD-XC eller LCD-3F så er fortsatt LCD-3F best.

LCD-XC har på samme måte som den åpne LCD-X litt mer tyngde i bass og diskant; som nevnt tidligere - en svak loudness kurve er lagt på. Er ikke helt overbegeitret for dette valget, men når det kommer til lukkede hodetelefoner finnes ingenting som kan måle seg med LCD-XC.

Lenke til kommentar

Jeg fant ut av at det var på tide å bytte ut putene på mine Dt770 pro 80ohm fra 2006 :D Skal si det hjalp! Plutselig var det bedre demping og de satt mye bedre på hodet. Kan være at det er innbilning, men synes det ble bedre lyd også :wee: Nå har jeg endelig grå puter igjen. De gamle var nærmere brune :confused:

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Jeg fant ut av at det var på tide å bytte ut putene på mine Dt770 pro 80ohm fra 2006 :D Skal si det hjalp! Plutselig var det bedre demping og de satt mye bedre på hodet. Kan være at det er innbilning, men synes det ble bedre lyd også :wee: Nå har jeg endelig grå puter igjen. De gamle var nærmere brune :confused:

Håper du ikke hadde putene fra 2006 enda. Det headsettet er fortsatt det mest komfortable jeg har.

Lenke til kommentar

Får litt "åndenes makt" følelse akkurat nå. Kjørte DAC gjennom en USB 3.0 Hub, og synes noe i lyden ikke stemte helt på diskant nivå (jitter?). Koblet den rett i datamaskinen og det var stor forskjell. Klarer ikke få dette til å stemme helt siden DAC har egen klokke.

Eneste forklaring jeg kan finne er at USB hub roter til klokkesignalene som sendes tilbake til datamaskinen.

Edit:

Hele problemet oppstod tidligere i dag da jeg omorganiserte alle USB enhetene og koble alt tilbake igjen. DAC havnet med en tilfeldighet på en USB hub uten at jeg tenkte noe mer over det.... merket umiddelbart noe var galt.

Så tips til alle; kjør DAC rett i maskin!

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Hva bør jeg skaffe meg til HD 700?

http://www.jdslabs.com/products/48/o2-odac-combo/

Denne funker bra. 355 mW burde i alle fall holde volummessig.

Det viktigste er at de tekniske spesifikasjonene matcher eller er bedre enn dem på HD 700, og det gjør denne til gangs om målingene de oppgir stemmer.

Som en portabel løsning er Fiio E17K brukbar. Den er den helt nye etterfølgeren til E17. De har ofret optisk inn, men lyden rapporteres å være et hakk opp.

Lenke til kommentar

Får litt "åndenes makt" følelse akkurat nå. Kjørte DAC gjennom en USB 3.0 Hub, og synes noe i lyden ikke stemte helt på diskant nivå (jitter?). Koblet den rett i datamaskinen og det var stor forskjell. Klarer ikke få dette til å stemme helt siden DAC har egen klokke.

Eneste forklaring jeg kan finne er at USB hub roter til klokkesignalene som sendes tilbake til datamaskinen.

Edit:

Hele problemet oppstod tidligere i dag da jeg omorganiserte alle USB enhetene og koble alt tilbake igjen. DAC havnet med en tilfeldighet på en USB hub uten at jeg tenkte noe mer over det.... merket umiddelbart noe var galt.

Så tips til alle; kjør DAC rett i maskin!

Dårlige kabler og via USB-hub eller USB-forlengere gjør mye rart med signalet. E17 på dårlig kabel mistenker jeg mister kontakten til maskinen slik den skal være. Det påvirket ikke lyden direkte, men den var umulig å styre inntil kabelen ble byttet.

Lenke til kommentar

Jeg har lest gjennom USB Audio 2.0 spesifikasjonen; og i henhold til standarden

By following these rules, phase jitter is limited to ±1 audio sample. It is up to the host software to synchronize the different audio streams by scheduling the correct packets at the correct moment, taking into account the internal delays of all audio functions involved.

Da skjønner jeg at kabelkvalitet faktisk kan ha betydning; i teorien i det minste.

Edit:

Dette er pr overførings "frame"; som igjen består av flere "microframes". Kun mellom hovedframes dette oppstår; men det er ganske mange frames pr sekund. Så standarden er kort oppsummert ikke god nok.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...