Gå til innhold

Tråden for de hodetelefonofile


miCro

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Var just en tur innom Soundgarden, hvor vi tok en liten prat om kabler osv.

Jeg skulle bli invitert neste gang Nordost kom til butikken får å demonstrere at det faktisk er forskjell :p

Se om du ikke får kjørt en blindtest på Nordost menneskene (sett gjerne bind over øynene) :)

Jeg garanterer at det ikke eksisterer identisk utstyr i butikken for å sette deres USB kabel mot en standard USB kabel i. Det er en grunn til det :D Ingen butikker er satt opp med denne muligheten av en grunn.

 

Edit:

Det finnes fysiske grunner til at analoge kabler kan har forskjellig lyd (naturligvis minimal), men digitale kabler er helt klin identisk i sin overføring - ellers ville man fått problem med f.eks overføring av bilder fra internett; nedlasting av lyd; streaming av lyd osv.

 

Faktisk enenste fornuftige utsagn jeg har hørt så langt fra en produsent om kvalitet er SimAudio (som lager Moon produktene). Der påpekte de at musikk lagret på harddisk potensielt kunne ha bedre kvalitet enn samme musikk lest fra CD grunnet CD kunne få feil med lesingen og prøvde igjen ved feil... om den ikke klarte lese gjorde den en "tolkning" av signalet basert på forrige neste verdi. Mens lyd fra harddisk alltid ble lest korrekt.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

At det er overprisa er nå greit, men prinsippet er velkjent. Får du forplantninger i materialer annet enn luft så får du en degradering av lyden fordi lyden forplanter seg i et medie som er raskere enn luften, så om det skjer er det ikke så dumt med spikes under høyttalere hvis dem er litt urolige mens du spiller. En grei test er å ta krone-testen. Sett et kronestykke på høykant på toppen av høyttaleren og se om det faller ned når du spiller. Gjør det det kan man ha nytte av spikes.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

At det er overprisa er nå greit, men prinsippet er velkjent. Får du forplantninger i materialer annet enn luft så får du en degradering av lyden fordi lyden forplanter seg i et medie som er raskere enn luften, så om det er ikke så dumt med spikes under høyttalere hvis dem er litt urolige mens du spiller. En grei test er å ta krone-testen. Sett et kronestykke på høykant på toppen av høyttaleren og se om det faller ned når du spiller. Gjør det det kan man ha nytte av spikes.

Spikes under DAC eller PC derimot gir ingen mening!

Lenke til kommentar

Skumgummi funker det også. Spikes gjør overflaten så liten at den fysiske energien som kan overføres blir så liten at det ikke lengre utgjør et problem. Kjøpte spikes som er så begrensende at de var laget i 2 deler. En kone som var spisset så du kunne stikke deg på den og en bunn med en liten "skål" i som den skulle ha som kontaktpunkt.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Vurderer å anskaffe meg et skikkelig oppsett for headset, men er usikker på hva som kan passe meg.

 

Hører for det meste musikk på vinyl, så tenker å optimalisere oppsettet med tanke på dette. Har i dag en Pro-Ject Debut Carbon Espirit platespiller, som er koblet opp mot et ellers relativt kjipt oppsett med høyttalere (42 år gammel Fisher-forsterker jeg fikk av min far).

 

Jeg vil altså få behov for et brukbart RIAA-trinn, samt headsetforsterker og headset. Det er imidlertid fort gjort å gå seg vil, som de fleste sikkert kjenner til, så jeg er egentlig på jakt etter forslag til oppsett. Har ca 5-6k til disposisjon.

 

Er veldig glad i rørlyd, så kan Darkvoice/La Figaro-amp være noe å begynne med? :)

Lenke til kommentar

Nå måtte jeg teste det der med frontene mine. På med Slam av Pendulum. Jeg har aldri tenkt over det, men det er jo ingen vibrasjoner i det hele tatt. Nais. De står på skumgummiknotter.

 

Spikes er vel også nyttig for å ikke sende bassen direkte gjennom gulvet til de under?

Det viser bare at de er godt designet. Det er ikke resonans i kassa så lenge du fikk testet hele frekvensspektret med den låta. Du avslører alt hvis du bruker et testsignal med frekvenssveip. Har programvare for å lage det så legger ved 10-600 Hz sveip som burde være plenty for å avdekke dette.

 

Ja, naboene setter nok pris på at du bruker spikes eller skummgummi etc. på høyttalerene.

 

10-600Hz_sveip.mp3

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Vel, akkurat den låten jeg spilte av har mye bass, som jeg vil anta skaper størst resonans. Kanskje jeg bør spille enda høyere? :D Dynavoice M-65, så basselementene er ikke så voldsomt store, men til 3k kan jeg ikke finne noen grunn til å klage på noe som helst.

 

Takker for filen. :)

Lenke til kommentar

Nå måtte jeg teste det der med frontene mine. På med Slam av Pendulum. Jeg har aldri tenkt over det, men det er jo ingen vibrasjoner i det hele tatt. Nais. De står på skumgummiknotter.

 

Spikes er vel også nyttig for å ikke sende bassen direkte gjennom gulvet til de under?

Har spikes under alle høytalere og subene. Det gir faktisk et løft i lyden. Har et par B&W DB1 sub'er; det mystiske med dem er at til tross for at de kjøres veldig hardt så er det null vibrasjoner på kabinettet. Det er en konstruksjon med 2 12" mot hverandre. Holder jeg fingeren på ved høyt volum kjenner jeg absolutt ingenting. Litt brudd på fysiske lover.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...