Gå til innhold

Tråden for de hodetelefonofile


miCro

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har det noe for seg å gå for 600 ohms hodetelefoner hvis en alikevel har utstyr som er mer enn kapabelt nok til å drive dem? Sikler litt på DT-990 600ohm. Evt. om det er andre rundt 2-3k som utmerker seg?

 

Er klar over de teoretiske fordelene men er usikker på om det er så stor forskjell i praksis.

Lenke til kommentar

 


There can be some significant advantages to higher impedance headphones. A higher impedance allows for more turns of wire to be used in the voice coil of the driver. This can result in a better “motor system” with fewer compromises resulting in better overall sound. Higher impedance headphones also require less current to drive and that typically reduces distortion in multiple ways. It makes them more immune to output impedance differences between sources and also less sensitive to long cables and sharing a common wire in 3 wire cables and 3 wire connectors (i.e. headphone plugs and jacks). The amplifiers driving headphone nearly always produce lower distortion into higher impedances.

 

http://nwavguy.blogspot.no/2011/02/headphone-impedance-explained.html

 

Personlig mener jeg 300 ohm er et greit kompromiss. Da kan du bruke dem på vanlige kilder og du blir ikke så avhengig av å ha en amp eller mikser som er designet for det i nærheten.

Lenke til kommentar

 

 

http://nwavguy.blogspot.no/2011/02/headphone-impedance-explained.html

 

Personlig mener jeg 300 ohm er et greit kompromiss. Da kan du bruke dem på vanlige kilder og du blir ikke så avhengig av å ha en amp eller mikser som er designet for det i nærheten.

 

Men hvis man ikke har behov for kompromiss? Har allerede DT770 og et par Shure som er rundt 32 ohm til andre enheter.

Lenke til kommentar

Spennende lesing for de som føler for å svi av en formue på dyr USB-kabel til DAC'en sin :D

http://archimago.blogspot.no/2013/04/measurements-usb-cables-for-dacs.html

 

Edit:

Leste akkurat en review av en svindyr USB kabel der tester påstod det ble mye dypere bass, mindre hard diskant og på toppen av alt bredere lydbilde og mer oppløsning sammenlignet med den billigere :)

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Enhver som har noe forståele når det kommer til digital transmisjonsteknikk vet at dyrere digitale kabler er totalt bullshit. De er ikke immune mot støy, og det er heller ikke slik at man har fullt eller ikke noe signal, men så lenge mottakeren klarer å identifisere hva som er høyt og lavt betyr støyen ingenting. Transienter o.l. kan forårsake midlerertige feil, som ved alt annet. Så lenge støynivået ikke er såpass at at det er nesten umulig å skille høyt fra lavt, men det er ganske søkt i dette tilfellet.

Lenke til kommentar

Enhver som har noe forståele når det kommer til digital transmisjonsteknikk vet at dyrere digitale kabler er totalt bullshit. De er ikke immune mot støy, og det er heller ikke slik at man har fullt eller ikke noe signal, men så lenge mottakeren klarer å identifisere hva som er høyt og lavt betyr støyen ingenting. Transienter o.l. kan forårsake midlerertige feil, som ved alt annet. Så lenge støynivået ikke er såpass at at det er nesten umulig å skille høyt fra lavt, men det er ganske søkt i dette tilfellet.

Ganske søkt var en mild beskrivelse... får man så mye støy at man ikke klarer skille mellom høyt og lavt signal så fungerer ikke overføringen.

 

Jitter er vel det de troende klamrer seg til skal bli redusert med dyr kabel, men ref målinger i link jeg oppga tidligere så er det ikke noe diff mellom dyr og billig kabel. Derfor man har asynkron USB overføring og egen klokke i DAC.

 

Edit

Hørte også noen rykter om at enkelte betaler en formue for "pimpa" CAT5 nettverkskabler som skal sørge for redusert jitter og "tap" av data. Det er like tilbakestående. Disse gutta burde lese litt om OSI-modellen og TCP/IP protokollen :D

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Det passer egentlig bra :p

Hadde tenkt å kjøpe en 5m USB kabel, men jeg avsto da jeg var litt redd for at det kunne påvirke lyden å ha så lang kabel :p

Så lenge du får signal går det bra... Alltid greit med en kabel som henger sammen, men finnes på elkjøp eller lignende til mer fornuftig pris. Trenger ikke kjøpe Nordost USB til 5000,- (den får du vel kun i superkort lengde, så da utgår jo den også ;))

Lenke til kommentar

Nordost skal ha en ting, de lager fantastiske kabler som er konstruert bra. Det er bare synd at bransjen er slik at det lages produkter som prises på et helt hinsides nivå og folk tror de får noe igjen for pengene.

 

Nordost USB kunne grunnet konstruksjon og holdbarhet vært priset til dobbelt av vanlig kabel, så kunne man betalt for konstruksjonen, men å selge dette som noe gjør utslag på lydkvaliteten er ren svindel.

 

Folk vil bli lurt - det har historien vist.

Bare synd jeg ikke har kontoen full pga en slik idé, litt bittert ;)

 

Edit:

Det minner meg om en annen historie som ikke gjør kabelbransjen unik. Diverse litt ekstreme menigheter skviser jo også ut 30% av lønna til medlemmene sine - slik at lederen kan kjøpe stort hus og ny bil (har jobbet med et par slike tidligere som frivillig valgte å gi bort 30% av lønna si - merk 30% av bruttolønn). Alltid gøy når meninghetens leder ringer for å purre på pengene sine når det en gang ble kjørt lønn 1 dag forsinket!

Endret av TGB
Lenke til kommentar

optisk på dac er bedre enn usb på dac, right? har muligheten til å velge mellom begge deler, men anntar at optisk ikke har elektronisk støy og vil være bedre egnet?

Ikke klart å høre forskjell, men ryktet går i at man er mer utsatt for jitter med optisk. Samt USB støtter vanligvis høyere bitrater og frekvens.

Lenke til kommentar

 

optisk på dac er bedre enn usb på dac, right? har muligheten til å velge mellom begge deler, men anntar at optisk ikke har elektronisk støy og vil være bedre egnet?

Ikke klart å høre forskjell, men ryktet går i at man er mer utsatt for jitter med optisk. Samt USB støtter vanligvis høyere bitrater og frekvens.

 

Ingen generell regel der. Flere DACer har kun opp til 16b/44khz på usb, mens gjerne høyere på opt og koaks. Varierer mellom produktene.

 

For øvrig mener jeg å ha merket forskjell på ene DACen min, en Abrahamsen a-dac. Forskjell på optisk og koaks, der jeg syntes koakstilkoblingen ga en bedre lyd for meg. Men jeg har liten tro på at forskjellen var spesielt reell, det kan ha vært dagsform og mye annet tenker jeg.

Lenke til kommentar

Det enkleste er jo bare å teste og høre selv. Merker man ingen forskjell er det jo bare å bruke det en foretrekker eller som er mest praktisk. Optisk er jo veldig praktisk om det er lange strekk med kabel og man fjerner jo helt muligheten for jordloop-støy og indusert støy. Har en USB-kabel som er så tynn og dårlig at DAC'en oppfører seg merkelig når jeg bruker den, så kablene må være av en viss kvalitet for å overføre selv digitale signaler. På HDMI sa projektoren i fra med å blinke hvitt når det ble feil på overføringen. Overdådige kabler er vel mest placebo og estetikk, men de har den viktige faktoren at de er konstruert bra nok, og det er det som betyr noe for lyd/bilde.

Lenke til kommentar

At det er en positiv forskjell betviler jeg ikke, men Norost sine produktbeskrivelser og deres forankring i reell vitenskap er på bærtur i alle fall for noen med bakgrunn i elektronikk og signaloverføring.

Noe må de jo gjøre for å forsvare hinsidige priser. Hvis du drar dit, sjekk gjerne om de bruker ordentlig måleutstyr, og ikke bare psykobabbel. Hadde satt pris på et video-opptak av det om du gjør det. Tror nok de ikke har helt rent mel i posen på slike demoer.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...