Gå til innhold

Tråden for de hodetelefonofile


miCro

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

LCD-X sto lenge høyest på listen.

LCD-2 skal ligne mer på LCD-X når det gjelder bass, kanskje litt mer punch i LCD-X.

Grunnen til de ikke står høyest på listen er pga komfort. De "gnager/lugger" i hode på meg, mest sannsynelig pga vekten. Dog er det ikke akkurat mye padding i hodebåndet til LCD-2 :p

Skjønner ikke hvorfor de ikke lager ny hodebøyle til Audeze LCD serien. Hadde kjøpt det med en eneste gang.

Har du sendt dem beskjed om dette?

 

[email protected]

 

Audeze er ikke veldig stort. De pleier ta tilbakemeldinger og gjøre noe med dem etterhvert.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

I Highasakite - Lover, Where Do You Live? så er det noen blåseinstrumenter (sikkert trumpet) ca 2 min inn i sangen.

De har jeg aldri lagt merke til før nå :p

 

Seriøst? De har til og med jeg hørt på mobilen min med pluggene som følger med. Du får jo også enda bedre fram den noe imperfekte engelskdiksjonen til Ingrid H. Håvik også da, den river i ørene mine i hvert fall.

Lenke til kommentar

Overdrev kanskje litt, men det er ikke noe jeg brukte å legge veldig merke til. Audio GD'en er mer holografisk, så det er veldig lett å høre dem iforhold til med min Arcam irDAC.

Det skal tilføyes at det er lett å komme i en annen verden når man hører på slik musikk (syntes hvertfalt jeg)

 

Har ikke kontaktet Audeze, men det bør være kjent for dem da komforten til Audeze er ikke akkurat noe som får skryt.

Lenke til kommentar

 

Har ikke kontaktet Audeze, men det bør være kjent for dem da komforten til Audeze er ikke akkurat noe som får skryt.

Du er neppe første som klager, men til flere som klager til større sannsynlighet for at noe skjer. Jeg har ikke merket dette problemet; så blir litt vanskelig for meg å klage min nød.

 

Edit:

Jeg sender ofte e-poster (også ringer) til produsenter om det er noe jeg ikke liker. Får veldig bra oppfølging av samtlige; de som kun lever på navnet sitt blir man fullstendig ignorert av (heldigvis heller ikke produkt jeg har interesse av å eie).

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Men litt snakk om ubalansert vs balansert signalkabler & DAC.

Når jeg kjøpte irDAC brukte jeg HD20 med balanserte kabler. Var skeptisk til Arcam irDAC da den var ubalansert, men selgeren (som forøvriger lager noen hinsides gode høyttalere, nemmelig Doxa) mente Arcam irDAC var den beste DACen til under 10k. De hadde testa alle slags DACer fordi dem holder på å lage en ny Doxa DAC, og kom fram til den konklusjonen. Endte opp med irDAC da jeg var fullstendig enig i at den var bedre enn HD20.

Men sånn sett, hvor mye/lite forskjell er det på ubalansert vs balansert visst man feks har en DAC som har mulighet for begge deler?

Lenke til kommentar

Min erfaring er at man alltid bruker balansert om man har balansert i hele komponent-kjeden. Er det bare enkelte deler balansert gir det ingen mening. Balansert er meningsløst om man ikke får det hele veien fra kilde til øre.

 

Fordelen med skikkelig balanserte komponeter er økt dynamikk; redusert støy og bedre lyd.

 

Fake-balansert som f.eks surround prosessorer fra Marantz; her er det ubalansert ut fra DAC; så reverserer man signalet og lager et "fake" balansert utsignal... det er jo bare tull og bidrar ikke til noe positivt.

 

Edit:

Ikke alle som orker lage fake-balansert utsignal engang; enkelte bare hekter negativt signal med jord. Slik går det når marketing-avdelingen styrer.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Ikke helt bestemt meg; men vurderer å selge en relativt ny (byttet den første inn grunnet bakgrunnstøy var i overkant av hva det burde være). Så den er vel 2-3 måneder gammel.

 

Nypris nå om dagen er 16.990,-.

 

Leveres i original emballasje (fjernkontroll og blutooth antennen er urørt); som ny.

Hva er fornuftig pris på noe slik synes dere?

 

Oppo HA-1 :)

Endret av TGB
Lenke til kommentar

13.000,-?

 

Bruker du kun "alt i ett" forsterker/dac? :p

Akkurat nå gjør jeg det; veldig fornøyd :)

 

Jeg tenkte området 13.000 vil være relativt fornuftig utgangspunkt. Det blir enten salg; eller ny DAC/hodetelefonforsterker på kontoret. Om kronekursen fortsetter sitt brutale fall så taper jeg nok ikke på å avveie det noen uker/måneder til. Det ser ut som verdi kun går opp :D

 

Edit:

Jeg er relativt glad i å få samlet DAC og forsterker i 1. Men ved kjøp av Moon 430HA var faktisk tanken på å kjøpe utgaven uten DAC; så legge på en annen DAC i tillegg... men når den levertes med DAC innstikkskort som var bygget opp av de "rette" komponentene så startet jeg der. Når DAC-verden har kommet er par år videre i utviklingen så bytter man ut kortet i forsterkeren; eller legger på en ekstern DAC.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Hifi ser jo ut til å holde seg tålig i verdi?

Ser LCD-2er som er rundt 2 år gamle som selges for rundt 5k, altså ca 40% tap på 2 år!

 

Så 23% "tap" på 2-3 månder er jo ikke galt? :p

LCD-2 kommer til å stige brutalt i nypris snart; da følger bruktmarkedet etter.

 

Det samme gjelder Oppo HA-1 (den har allerede hoppet et par hakk).

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Er Oslo HiFi center skikkelig kjipe på pris eller? Oppo pm 1 til nesten 16k! Herre Jesus! Teoretisk sett burde de jo koste nogenlunde likt lcd 2. Ser forøvrig at lcd 2 har steget med 1k

Prisen gjennspeiles vel i hele markedet.

 

Oppo HA-1 koster 1200 USD

Audeze LCD-2 koster 916 USD

 

Så kommer avgifter, frakt og inntekter for butikker og mellomledd (slik det pleier være). Så langt jeg har skjønt så avventer butikker prisstigning om avansen er innenfor rammene (ikke tap). Så justeres den opp i større rykk for å hindre svingninger i pris kontinuerlig.

 

Edit:

Litt lesefeil.

Oppo PM-1 ligger 1100 USD. Det er ca 184 USD i diff vs LCD-2; så helt like har de aldri vært.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Noen som kan anbefale en bra headphones- og lydkortpakke? Tenker på et PCI lydkort. Budsjett på rundt 5k, men kan strekke meg hvis nødvendig. Klarer ikke å finne noen nettbutikker med godt utvalg på PCI lydkort...

Hvorfor ikke bare kjøpe USB DAC med hodetelefonforsterker? Langt bedre og mer fleksibelt.

 

Ellers gjør de fleste "lydkortene" på hovedkortene en ok jobb. PCI er en utgått standard, derfor ingenting finnes der lengre.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

 

Noen som kan anbefale en bra headphones- og lydkortpakke? Tenker på et PCI lydkort. Budsjett på rundt 5k, men kan strekke meg hvis nødvendig. Klarer ikke å finne noen nettbutikker med godt utvalg på PCI lydkort...

Hvorfor ikke bare kjøpe USB DAC med hodetelefonforsterker? Langt bedre og mer fleksibelt.

 

Ellers gjør de fleste "lydkortene" på hovedkortene en ok jobb. PCI er en utgått standard, derfor ingenting finnes der lengre.

 

 

Det blir jo en ekstra enhet, da. Jeg har en Marantz HD-DAC1 som er koblet til et stereoanlegg. Kan den brukes? USB ut fra PC-en og inn i DAC og AUX ut fra DAC?

Lenke til kommentar

 

 

Noen som kan anbefale en bra headphones- og lydkortpakke? Tenker på et PCI lydkort. Budsjett på rundt 5k, men kan strekke meg hvis nødvendig. Klarer ikke å finne noen nettbutikker med godt utvalg på PCI lydkort...

Hvorfor ikke bare kjøpe USB DAC med hodetelefonforsterker? Langt bedre og mer fleksibelt.

 

Ellers gjør de fleste "lydkortene" på hovedkortene en ok jobb. PCI er en utgått standard, derfor ingenting finnes der lengre.

 

 

Det blir jo en ekstra enhet, da. Jeg har en Marantz HD-DAC1 som er koblet til et stereoanlegg. Kan den brukes? USB ut fra PC-en og inn i DAC og AUX ut fra DAC?

 

ja, du kan bruke variabel ut (for å bruke DACens volumkontroll); eller fixed ut for å bruke stereoanleggets volumkontroll.

 

Edit:

Eventuelt kjøre digital ut fra PC (mini jack) digital - til spdif in på Marantz boksen er også en mulighet. Med mindre pc har RCA-plugg for digital allerede da?

 

Edit2:

USB på Marantz er egen inngang; så om du bruker den må dette velges på Marantz-boksen. Så kan du benytte eksisterende kabler over til stereoanlegget fra Marantz (regner med denne er i bruk i dag?).

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...