Gå til innhold

Tråden for de hodetelefonofile


miCro

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Etter 5 min testing av kald forsterker (produsent påpekte at den vil yte veldig forskjellig kald mot oppvarmet).

Det hele ble litt natt/dag vs Oppo HA-1 (som har samme DAC) - gjelder hele lydspekteret; klarere bass, mer detaljer over hele linja, og ikke minst mer åpen. Helt klart at Audeze LCD-3 trives veldig godt med mye mer kraft. Så nå skal jeg bare la den varme seg en halvtimes tid før jeg kaster meg over alle test-sangene mine :)

 

Den har også cross-feed som virket overraskende godt uten å ødelegge hele lydbilde (første cross-feed utgave jeg ikke har følt ødela lyden).

 

NB! den er svær; ca dobbel størrelse av Oppo HA-1.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Det som slår meg med en god Amp/DAC er nettopp at detaljer kommer mye klarere frem. Spesielt transienter i musikken mener jeg har mye å si for å føle at det er ekte og dette krever sin forsterker og god kildebehandling. Dempefaktoren blir også god med en bra designet forsterker, noe som kontrollerer elementene bedre og gir en stram og fin bassrespons. I musikkproduksjon bruker man gjerne kompenseringsteknikker for å få lyden bra på dårlig papp. Apex Aural exiter og BBE Sonic maximizer ble mye brukt for å pusse opp lyden etter at de kom på markedet og den måten å tenke på lever i beste velgående selv i dag. Det jeg tror er grunnen til at folk bruker rørforsterkere er litt for å dempe dette fordi det blir dobbel dose når man har så godt utstyr at det ikke lengre trengs i så stor dose. Man trenger rett og slett å roe ned ting fordi det blir for mye. Rimelig paradoksal problemstilling for hodetelefonaudiofile. For høyttalere er det stort sett et pluss. Min måte å løse dette på er å beholde HD 650 som jeg synes er et godt kompromiss. Det er helt klart den hodetelefonen som har overlevd lengst og fått mest brukstid. Prøv å hør på gamle originalinnspillinger og sjekk autentisiteten. Prøv å finn musikk som ikke er remastret for den er som regel rimelig oppstylet.

Lenke til kommentar

http://www.digido.com/media/honor-roll.html

 

Dette er en fin og variert liste over detaljert dynamisk musikk. Vel verdt å sjekke ut for å høre detaljene oppsettet er god for. Jo lengre du går ned i dB, jo bedre blir det ofte. Bob Katz er en mastringsingeniør som jobber for å beholde dynamikken i musikken. En ekte loudness war motstykke som faktisk bryr seg om hvordan ting låter.

Lenke til kommentar

 

Hei venner. Har et DT 770.

 

Er det noen i Norge som kan sette på "custom-cables" på disse? Vil egentlig bare ha noe estetisk finere.

Regner med det skal være problemfritt. Er det ikke bare å høre med de som står for service?

 

 

Ja, hvem er det? Kjøpte disse på Komplett en stund tilbake...

 

Duet i Norge kanskje? De som ligger i Oslo? Kan vel ringe ned. :)

Lenke til kommentar

 

 

Hei venner. Har et DT 770.

 

Er det noen i Norge som kan sette på "custom-cables" på disse? Vil egentlig bare ha noe estetisk finere.

Regner med det skal være problemfritt. Er det ikke bare å høre med de som står for service?

 

 

Ja, hvem er det? Kjøpte disse på Komplett en stund tilbake...

 

Duet i Norge kanskje? De som ligger i Oslo? Kan vel ringe ned. :)

 

Hør med Njål Hansson AS (importør av Beyerdynamic for Norge):

 

http://njal.no/KontaktOss

Lenke til kommentar

Virker som den bruker den andre høyt rangerte chippen som er i markedet for OEM. PCM1704UK er slett ikke dum. Den du har er en mye mer avansert chip som bl.a. har en krets for å eliminere jitter og mulighet for oppskalering og filter. Her må du vel høre med dem for å få vite hvilken chip det er og hvordan de bruker den.

 

Overrasket over at det ikke skal mer til på designet på M7'en enn de 4 adskilte modulene for å oppnå 120 dB SNR. Det er jo ledninger som går fra trafo-blokka igjennom metall-skillerene og inn til kretskortene i de tre andre modulene.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Har jo plass... Men da blir det ikke plass til mye annet...

Jeg gamer CSGO, så jeg bruker feks en svær musematte :D

 

Skulle gjerne gitt skikkelig første inntrykk, men jeg føler jeg blir nødt å sammenligne vs Arcam irDACen får å friske opp minnet hele tiden. Dessuten er jeg elendig på å beskrive lyd.

 

Men første inntrykk:

Den høres mer holografisk ut. Bassen virker kraftigere, mer detaljer, det gjør resten av lydbilde og.

Litt som ved Hegel HD20 vs Arcam irDAC, så høres det ut som den har mer "luft" mellom instrumentene, så man hører de mer tydelig, aka instrument seperasjon? :D

Også er jeg endelig kvitt støy fra USB!

 

EDIT:

Den har bedre rytme & dynamikk er vel bedre ord.

Arcam irDAC er jo faktisk kjent får å være ganske god på dette, mens Hegel HD20 er jo ræva.

Endret av BMWcoupeftw
Lenke til kommentar

Men første inntrykk:

Den høres mer holografisk ut. Bassen virker kraftigere, mer detaljer, det gjør resten av lydbilde og.

Litt som ved Hegel HD20 vs Arcam irDAC, så høres det ut som den har mer "luft" mellom instrumentene, så man hører de mer tydelig, aka instrument seperasjon? :D

Også er jeg endelig kvitt støy fra USB!

 

EDIT:

Den har bedre rytme & dynamikk er vel bedre ord.

Arcam irDAC er jo faktisk kjent får å være ganske god på dette, mens Hegel HD20 er jo ræva.

God beskrivelse det da, og det indikerer at lyden har løftet seg ytterligere i kvalitet. Alltid disse tingene jeg hører etter selv når jeg vurderer oppgradering. Det finnes alltid noe bedre der ute uansett hva man har; men et sted må galskapen stoppe (også for meg ;)).

 

Støy fra USB? På hvilken måte hørte du denne støyen?

Lenke til kommentar

Jeg snakket om dette tidligere i denne tråden.

Hørte støy i bakgrunnen hele tiden, og vist jeg bevegde musen eller skrev på tastaturet ble det annerledes statisk lyd. Men dette var en Arcam irDAC.

Mulig de balanserte kablene som har fikset det, ikke vet jeg.

 

Kjøpte forresten XLR kabler fra Hifiklubben til 1400kr... :p

Van Den Hul

 

Lyden har løftet seg, men det som blir spennende er å sammenligne, så det sitter friskere i minnet. Selvfølgelig, visst det er veldig forskjell så husker man jo det, men om forskjellene her er verdt prisen, det er det jeg skal prøve å finne ut etter beste evne nå mot helgen.

 

EDIT:

I Highasakite - Lover, Where Do You Live? så er det noen blåseinstrumenter (sikkert trumpet) ca 2 min inn i sangen.

De har jeg aldri lagt merke til før nå :p

Endret av BMWcoupeftw
Lenke til kommentar

Hør på ordentlig akustisk musikk med vokal spesielt hvor utgivelsen er designet for audiofile. Dette er materiale hvor slikt utstyr kommer til sin rett. Musikken du normalt kjøper er designet for helt andre lyttemiljø og mål. Norah Jones er en av de bedre vanlige utgivelsene.

Lenke til kommentar

Jeg gidder ikke å lytte til musikk jeg vanligvis ikke hører på når jeg skal sammenligne eller teste ett produkt.

Fungerer det ikke bra til min musikk smak så gidder jeg ikke å ha produktet heller.

Så det syntes jeg blir feil.

 

Hovedsakelig hører jeg mye på elektronisk, indie rock osv, typ Radiohead, Thom Yorke, Aphex Twin osv.

Kanskje ikke ideelt for testing, men bra nok for meg.

Lenke til kommentar

Ja, preferansene er jo der. Det som er med elektronisk musikk er at det er umulig å ha referanser til en live opplevelse fordi det er en øvelse i PA-anlegg. Man har ikke noe referansepunkt som man har i en live akustisk intimkonsert til å bedømme hvor HiFi noe er. Da må man gå på slikt som du har sagt ang. instrumentseparasjon og dynamikk. For all del, jeg prøver ikke å forandre musikksmaken din :) Forsøker bare å vise deg hvordan du kan teste utstyret ditt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...