Gå til innhold

Tråden for de hodetelefonofile


miCro

Anbefalte innlegg

Jeg var og av den oppfattning at dyre flotte kabler med spesielle oppbygninger hadde mye å si for lyden, eier faktisk sølvkabler til Audeze LCD3ene mine, men etter å kommet meg 1,5 år inn i elektro/automasjons ingeniør studienne å hatt noen samtaler med lærere og gjort en del research rundt dette selv har jeg og kommet til den konklusjon at å bruke tusenvis av kroner på kabler i eksotiske materialler med spesielle utførelser på hvordan kablenne er lagt opp er fullstendig bortkastet. Sålenge en har en kabel av god kvalitet uten dårlige loddepunkt eller generelt sett høy motstand så har det fint lite å si.

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva bør min neste hodetelefon være? Har hatt mitt dt770 en stund nå, og etter at jeg fikk det ble jeg helt besatt av hodetelefoner. Da jeg prøvde de, ble jeg sånn "wow", hvordan kunne jeg gått glipp av dette liksom.

 

I den forbindelse hører jeg at dt770 bare er et lite steg inn i en lydverden jeg tydeligvis ikke har hørt, noe som irriterer meg. Så, dersom jeg skal ha en oppgradering som faktisk merkes, i forhold til mitt dt770, hva bør det bli? Lydkvalitet i fokus selvsagt, liker den skarpe fine lyden dt770 har ;)

 

Ser Elkjøp har Beyerdynamic t70p, hvordan er den i forhold?

Hva bruker du som kilde? Og når begynner det å svi i lommeboka? ;-)

(Vil ikke anbefale T70p uten å høre på den først, har en litt annen lydsignatur)

Lenke til kommentar

Beste måten å velge ut hodetelefon er der hvor de har mange til prøving slik at du får noe å sammenligne med. Det hjelper jo også å lese f.eks Inner fidelity. Tyll som driver dette er en ringrev i det han holder på med og er uvanlig objektiv til å jobbe med hifi. Du kan vel grovt skille hodetelefoner på mote og lydkvalitet, hvor mainstream litt for ofte velger mote. Evt. at audiofile ikke velger mote :)

Lenke til kommentar

Husker ikke link, men en fra NTNU som forsket på dette påpekte forskjell på lyd etter konstruksjon. F.eks en stor feit leder vs mange små. Der ble det påpekt at høye frekvenser ble ledet i kanten av kabel og lave frekvenser i midten. Derfor diff mellom store feit leder vs mange små. Tvinning hang sammen med resistans mot støy ikke nødvendigvis kvalitet på lyd.

Skin effect er ikke av betydning. Andrull gjorde beregninger på det og kom frem at effekten var så liten ved hørbare frekevenser at det bare var å se bort i fra.

 

Det er mange rare og gøye ting som skjer med ved HF, men lyd er ikke der

Lenke til kommentar

Forklaringene hans er jo basert på de prinsippene jeg tok opp, og som er velkjente for de som jobber med elektronikk som jeg er utdannet i. Spoler og kondensatorer er det som brukes i enkle analoge filterdesign og det er også en del av egenskapene til en kabel enten man vil det eller ikke. Et tap på 0,25 dB som han tar opp er så lavt at jeg selv sliter med å detektere det til tider og jeg har jobbet med lyd i mange år, så høyttalerkabelen utgjør en forsvinnende liten del av helheten så lenge man ikke har ekstremt mange meter. 180.000 kr for en kabel er egosmurning, og ikke noe som er fundamentert i fysikken.

Lenke til kommentar

Skin effect er ikke av betydning. Andrull gjorde beregninger på det og kom frem at effekten var så liten ved hørbare frekevenser at det bare var å se bort i fra.

 

Det er mange rare og gøye ting som skjer med ved HF, men lyd er ikke der

At jeg dro inn HF var bare for å poengtere at om denne effekten hadde vært høy og skalert lineær burde det hatt konsekvenser for designet av HF-ledere. Morro tanke med frekvensbasert sentrifugalkraft. Ala gyroskop.

Lenke til kommentar

Liten forskjell er det helt klart, men man hører forskjell på enkelte signalkabler. Flertallet jeg har testet har hatt 0 effekt på mine ører. Enkelte hører man litt forskjell på.

 

Jeg vurderer faktisk å teste ut en Nordost Heimdall 2 kabel til Audeze LCD-3/LCD-XC bare for å ha gjort det. Må finne ut om det er noe hold i all hype; jeg er mildt sagt svært skeptisk. Får testet ut gratis.

 

http://www.nordost.com/products/headphone-cables/heimdall-2-headphoneCable.php

Lenke til kommentar

Det Norost og andre driver med er psykologisk kondisjonering. De endrer måte du oppfatter ting på basert på forventinger og dette er noe som ligger i den subjektive oppfattelsen igjennom den logikken det er å betale så mye. Man forsvarer det med å forvrenge sanseopplevelsen som en forsvarsmekanisme.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

 

 

Hva bør min neste hodetelefon være? Har hatt mitt dt770 en stund nå, og etter at jeg fikk det ble jeg helt besatt av hodetelefoner. Da jeg prøvde de, ble jeg sånn "wow", hvordan kunne jeg gått glipp av dette liksom.

 

I den forbindelse hører jeg at dt770 bare er et lite steg inn i en lydverden jeg tydeligvis ikke har hørt, noe som irriterer meg. Så, dersom jeg skal ha en oppgradering som faktisk merkes, i forhold til mitt dt770, hva bør det bli? Lydkvalitet i fokus selvsagt, liker den skarpe fine lyden dt770 har ;)

 

Ser Elkjøp har Beyerdynamic t70p, hvordan er den i forhold?

Hva bruker du som kilde? Og når begynner det å svi i lommeboka? ;-)

(Vil ikke anbefale T70p uten å høre på den først, har en litt annen lydsignatur)

Det svir vel over 4K x)

Bruker E17 og creative soundblaster x-fi hd.

Lenke til kommentar

Original kablene til Audeze er jo skikkelig dritt, sånn komfor & utseende messig.

Det er i hovedsak derfor jeg kjøpte Q Audio, også fordi jeg trenger balansert.

Originalkablene til Audeze er også balansert (jeg fikk med både balansert og ubalansert kabel til både LCD-3 og LCD-XC). Gjør man ikke det med LCD-2 ?

Lenke til kommentar

 

 

Hva bør min neste hodetelefon være? Har hatt mitt dt770 en stund nå, og etter at jeg fikk det ble jeg helt besatt av hodetelefoner. Da jeg prøvde de, ble jeg sånn "wow", hvordan kunne jeg gått glipp av dette liksom.

 

I den forbindelse hører jeg at dt770 bare er et lite steg inn i en lydverden jeg tydeligvis ikke har hørt, noe som irriterer meg. Så, dersom jeg skal ha en oppgradering som faktisk merkes, i forhold til mitt dt770, hva bør det bli? Lydkvalitet i fokus selvsagt, liker den skarpe fine lyden dt770 har ;)

 

Ser Elkjøp har Beyerdynamic t70p, hvordan er den i forhold?

Hva bruker du som kilde? Og når begynner det å svi i lommeboka? ;-)

(Vil ikke anbefale T70p uten å høre på den først, har en litt annen lydsignatur)

Det svir vel over 4K x)

Bruker E17 og creative soundblaster x-fi hd.

Lenke til kommentar

Beste måten å velge ut hodetelefon er der hvor de har mange til prøving slik at du får noe å sammenligne med. Det hjelper jo også å lese f.eks Inner fidelity. Tyll som driver dette er en ringrev i det han holder på med og er uvanlig objektiv til å jobbe med hifi. Du kan vel grovt skille hodetelefoner på mote og lydkvalitet, hvor mainstream litt for ofte velger mote. Evt. at audiofile ikke velger mote :)

Hvor driver de med slik prøving? Er vel kun Elkjøp jeg kan kjøpe å prøve?
Lenke til kommentar

 

Original kablene til Audeze er jo skikkelig dritt, sånn komfor & utseende messig.

Det er i hovedsak derfor jeg kjøpte Q Audio, også fordi jeg trenger balansert.

Originalkablene til Audeze er også balansert (jeg fikk med både balansert og ubalansert kabel til både LCD-3 og LCD-XC). Gjør man ikke det med LCD-2 ?

 

 

Med LCD-2 får man ikke med balansert nei...

 

Stax SR-009 tilsalgs...

25k

Endret av BMWcoupeftw
Lenke til kommentar

 

Beste måten å velge ut hodetelefon er der hvor de har mange til prøving slik at du får noe å sammenligne med. Det hjelper jo også å lese f.eks Inner fidelity. Tyll som driver dette er en ringrev i det han holder på med og er uvanlig objektiv til å jobbe med hifi. Du kan vel grovt skille hodetelefoner på mote og lydkvalitet, hvor mainstream litt for ofte velger mote. Evt. at audiofile ikke velger mote :)

Hvor driver de med slik prøving? Er vel kun Elkjøp jeg kan kjøpe å prøve?

 

Er man i Oslo så har Oslo HiFi Center 50-60 forskjellige hodetelefoner klar til demo med forskjellige kilder. God stol også :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...