Gå til innhold

Tråden for de hodetelefonofile


miCro

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei, det er ikke spesielt mye i de signal XLR'ene jeg har sett som forsvarer prisen til 2K. En tynn kjerne i senter og mye polstring rundt. Det er jo balanseringen i den som er magien. Min erfaring er at det skal være en god del EMF-støy rundt deg før de har effekt, men samtidig har jeg klart å ta imot greit hørbare radiosinaler igjennom en kveilet ubalansert kabel koblet til line-in på en opptaker. Det er jo en billig sikkerhet sånn sett.

Lenke til kommentar

Er vel litt bortkastet helt egentlig, om du selv ikke tror at kabelen kan gjøre noe forskjell, så gjør den nok ikke det heller. Om du har en musikk sjappe i nerheten av deg (typ som seller instrumenter, mikrofoner og slikt) så kan jeg love deg at de har XLR kabler der da de blir brukt mye til mikrofoner og slikt ymse.

 

edit: da gjerne med Neutrik plugger som er av svært god kvalitet rent mekanisk vertfall.

Endret av Evil-Duck
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde ikke lagt så veldig mye tiltro i Deltaco. Selv har jeg dårlig erfaring med de fleste kabeltyper de har. Kan hende du er heldig, men ville heller lagt inn litt mer penger i et annet merke.

En del av dem er relativt permanente kabler som ikke får spesielt mye juling, så de blir pent behandlet.

 

Kan jo kjøpe Canare. Det er et steg opp i alle fall.

http://www.prolyd.no/Avdelinger/Produkter/Tilbeh%C3%B8r/Kabel-/-Adapter/Audio-XLR/Canare-XLR-F-XLRM-10m-EC010-B-p0000002908

 

Synd de har bare 10 meter. 3 meter er vel mer passende lengde ?

Lenke til kommentar

Cordail går jo for å være bra.

2,5 meter.

http://www.prolyd.no/Avdelinger/Produkter/Tilbehør/Kabel-/-Adapter/Audio-XLR/Cordial-XLR-XLR-2-5m-PEAK-Høystandard-med-Proff-Neutrikplugg51671-p0000006069

Edit:
Det står faktisk at denne har 2 ledere og balanserte kabler må ha 3.
En antaktelse fra min side da jeg er vant til 6,3mm Jack med Tip-ring-ring i andre enden.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

edit: da gjerne med Neutrik plugger som er av svært god kvalitet rent mekanisk vertfall.

Ja, det er jo sant. XLR på generell basis er jo mer robust enn RCA. Men å bruke litt ekstra dosh på kabler fordi man vil ha en mer mekanisk robust en er jo ikke noe å si på. Evt med skjerming også, men der vet jeg ikke hvor følsomme de er.

 

http://www.soundshop.no/accucable-pro-xlr-03-meter-90-grader-p-9812-c-304.aspx

 

3m, vinklet til 50 kr. Gogogo?

Lenke til kommentar

Sånn, da var ting lagt på hifisentralen. Gidder ikke prøve finn før jeg vet om det er noe interesse. Stoler mer på folk på hifisentralen enn finn også forsåvidt.

Så får jeg se om jeg blir sittende igjen med HD598 som mine eneste headphones for pc bruk. Blir såfall første gangen på lenge jeg er nede på entall i antall.

 

Var noen som hadde lagt ut HD800 for 6500,-, vært greit å fått en plutselig julebonus nå merker jeg.

Lenke til kommentar

Hva bør min neste hodetelefon være? Har hatt mitt dt770 en stund nå, og etter at jeg fikk det ble jeg helt besatt av hodetelefoner. Da jeg prøvde de, ble jeg sånn "wow", hvordan kunne jeg gått glipp av dette liksom.

 

I den forbindelse hører jeg at dt770 bare er et lite steg inn i en lydverden jeg tydeligvis ikke har hørt, noe som irriterer meg. Så, dersom jeg skal ha en oppgradering som faktisk merkes, i forhold til mitt dt770, hva bør det bli? Lydkvalitet i fokus selvsagt, liker den skarpe fine lyden dt770 har ;)

 

Ser Elkjøp har Beyerdynamic t70p, hvordan er den i forhold?

Endret av Enlightened
Lenke til kommentar

Nei, det er ikke spesielt mye i de signal XLR'ene jeg har sett som forsvarer prisen til 2K. En tynn kjerne i senter og mye polstring rundt. Det er jo balanseringen i den som er magien. Min erfaring er at det skal være en god del EMF-støy rundt deg før de har effekt, men samtidig har jeg klart å ta imot greit hørbare radiosinaler igjennom en kveilet ubalansert kabel koblet til line-in på en opptaker. Det er jo en billig sikkerhet sånn sett.

Kabler har betydning for lyden. Men da betyr måten de er konstruert på mer enn prisen. F.eks mange små isolerte ledere tvunnet gir klarere diskant grunnet at diskant ledes i ytterkant av hver signal-kabel (eller kablene om det er mange som ledere). Store feite kabler gir mer fyldig bass. Så trikset er å velge en kabel som gir lyden man ønsker. Materiale har også betydning; f.eks sølv gir en annen oppløsning på høye frekvenser.

 

Så signalkabler er ikke bare voodoo; og naturligvis til dyrere til bedre konstruert og isolert. Men vi snakker om små forskjeller. Kjører selv originalkablene til Audeze-hodetelefonene mine. Jeg prøver enkelte ganger andre ting.

 

Edit:

Det som derimot er fullstendig voodoo er svindyre HDMI kabler, USB-kabler eller strømkabler :)

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Husker ikke link, men en fra NTNU som forsket på dette påpekte forskjell på lyd etter konstruksjon. F.eks en stor feit leder vs mange små. Der ble det påpekt at høye frekvenser ble ledet i kanten av kabel og lave frekvenser i midten. Derfor diff mellom store feit leder vs mange små. Tvinning hang sammen med resistans mot støy ikke nødvendigvis kvalitet på lyd.

 

Reistans, induktans og kapsistans er det samme jeg har hørt. Dette henger nok sammen med konstruksjon og materiale uten at jeg har satt meg inn i detaljene.

 

Edit:

Jeg er pr def superkritisk til kabler (spesielt dyre). Men det er forskjell på signalkabler, det kan man lett høre. Om en dyr gir mer rett lyd enn en billigere har jeg ingen formening om.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...