Gå til innhold

Tråden for de hodetelefonofile


miCro

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det noen her som har god peiling på DAC?

Tenkte å bytte det svakeste leddet i setupen min mens jeg venter på Ragnarok, nemmelig DACen.

Er det vits å bruke 10k+ på DAC?

Om resten av kjeden står i stil så. Var selv sikker på jeg ikke ville merke forskjell over 10000, så hørte jeg Primare dac30 (19900,-). Over 20000 det blir det meningsløst med lytting for min del, vil aldri bruke i nærheten av det uansett. Kjente visakortet brant i lomma da dac30 gikk for 12900 på soundgarden.

Ellers er det stor sjanse for at du blir tilstrekkelig fornøyd med f.eks. Arcam irDAC nå, til ca 5000. Og mange kinesiske greier til 1000-lappen begynner å bli farlig bra.

Lenke til kommentar

Tja, alle leverandører har sine gode og mindre gode modeller. Jeg ble ikke kjempeimponert av Hegel H200, men falt pladask for H160, som nå står i stua.

 

Det er ikke sikker på at vil få en åpenbaring ved å bytte DAC, men dersom du absolutt har lyst på noe nytt så kan jo Gungnir være et alternativ? Schiit2 både ser og høres bra ut. ;)

Lenke til kommentar

 

Ingen her som har tested Aune S16?

Spennende DAC

20k er minimum på dac hvis man er interessert i kvalitet.

 

Man får mange bra DACer til under 20.000. Så synes det var i overkant bastant tilbakemelding. Ofte henger kvalitet sammen med pris (av naturlige årsaker), men faktum er at de siste prosentene forbedring ofte dobler prisen (og ende mer).

Lenke til kommentar

Etter utvidet lytting med Shure SE846 konkluderer jeg med at det er beste lyden jeg har hørt. Svært fornøyd. Som forventet er de absolutt best med dedikert hodetelefonforsterker, men fungerer overraskende bra selv på iPhone6 (med tapsfri lyd; Wimp Hifi). Selger nok neppe Audeze LCD-3 og LCD-XC av den grunn da. Til forskjellig bruk.

 

Edit:

Ingen feil funnet i lyden på SE846; veldig åpne og transparante; mystisk vidt lydbilde; veldig detaljert på hele frekvensspekteret og med balansert filter er den veldig jevn fra bunn til topp. Lydisolering fra omgivelsene er også veldig bra; kona måte dunke meg i skulderen for å få kontakt :)

 

De sitter veldig bra, men man kjenner at man har dem i ørene over tid. Disse kablene som skal henge bak øret er også en tilvenningssak. Få dem på plass i øret er også en prøvelse de første gangene; går seg til etter litt bruk heldigvis.

Endret av TGB
Lenke til kommentar
Dette er meget aktuelt! Derfor liker jeg å teste ting selv. Synn at det ikkje er angrefrist så bra som i Norge i hele verden.

 

 

Studies show you can play the identical track, on identical equipment, two different times, and the odds are good people will hear significant differences if theyre expecting a difference. This is called expectation bias and its the brain helpfully filtering your hearing to match your expectationsjust like wine tasting. "

Endret av Nizzen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bra artikkel fra en insider. Til syvende og sist handler det jo om hva man liker. Det som topper overprisede powerkabler igjen er kabelstativ som skal løfte kabelen fra det forferdelige antiaudiofile gulvet (ok, varmekabler er en legitim mulig grunn). Man kan jo heldigvis lage dem selv hvis man ikke har brukt opp alle dorullkjernene til å lage nisser.

 

http://www.stereophile.com/images/styles/960-wide/public/photo_post/4724/econ%20riser.JPG?itok=EOrKoGpg

 

Og lytt for all del kun på natten hvor det er minst støy i strømnettet. Skal du høre på stuealegg på dagen må du bruke UPS via batteriet i den, ellers drukner lyden i støyen fra lysstoffrørene og kjøleskapene til naboene.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

En har jo eksempelvis red wine audio som bygger inn batteri i sine forsterkere, som jeg har mer troen på egentlig rundt disse problemenne. http://redwineaudio.com/

 

De som tror en strømmkabel vil gjøre noe forskjell overhode forstår uansett ikke hvor store variasjoner en har i strømmnettet uansett å at ACen uansett må likerettes for å få DC. Denne prosessen kan ikke noen kabel gjøre noe som helst med uansett.

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar

En god amp har gode kondensatorer, og de er teknisk sett et lite batteri, så det å inkludere et batteri har mye av samme funksjonen, men er ikke noe revolusjonerende, heller en avart av et velkjent prinsipp.

Bortfiltrering av støy fra 220 volt er en kjernefunksjon til en god amp, og om ikke dette er på plass så er den rett og slett dårlig designet. De fleste som sier ampen ikke klarer å filtre bort støy har jordingsproblemer som kan løses på andre måter.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...