Gå til innhold

Tråden for de hodetelefonofile

miCro

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

In-ear vs around ear, kan man si noe fornuftig om lydkvalitet i forhold til pris hvis man sammenlikner de to øretelefontypene? Hvilken type gir typisk mest lyd for pengene?

Kan f.eks. Philips Fidelio S2 til litt over 800kr sammenliknes fordelaktig med M50 til samme pris?

Har tittet litt på in-ear kategorien, men av erfaring ønsker jeg ikke å kjøpe utstyr hvor levetiden avhenger av kabelen, og da er det få in-ear som finnes med avtagbar kabel i prisklassen opp til 1500-2000kr, er vel kun Shure SE serien.

Dersom to headsett koster det samme, kan og MÅ de sammenlignes. Hvis du for eksempel skulle finne et Beyerdynamic dt770 til samme pris som et logitech g35, så må de sammenlignes, da du selvsagt vil ha det som leverer mest og best.

Personlig har jeg ikke likt in-ear ørepropper, da jeg synes de blir ubehagelige over tid.

Lenke til kommentar

Det må definitivt ikke sammenlingnes. Krav kan forekomme som ville ha gjort en slik sammenligning poengløs. Hvis headset er et absolutt krav og man kan velge mellom G35 og DT770, så velger man G35. Tilbud "teller" ikke utenom akkurat da det var gyldig. Ikke på et generelt grunnlag, sier vi.

Dersom du kunne kjøpt en IEM som var bedre enn DT770, til samme pris, hadde du da valgt den over DT770? De MÅ jo sammenlignes?

Lenke til kommentar

Stax SR-009 skal være nydelig; forsterkeren der er det mer delte meninger om.

Relatert forsterkere; hvilke hodetelefonforsterkere/DAC'er kjører folket her på hodetelefonene sine?

Jeg bruker for øyeblikket mest Oppo HA-1; svært fornøyd med denne (har hatt 2).

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Brukte Dacmagic plus som amp en stund før jeg fant ut at crossfeed hørtes jævlig kult ut. Så nå er det en Phonitor 2 som står for amping. Overkill for lommeboken, men regulerbar crossfeed med regulerbar tidsforsinkelse er så deilig.

Skulle egentlig ha lagt meg for en stund siden, men sånn går det når jeg ikke klarer å legge feilsøking ifra meg.

Endret av Chris93
Lenke til kommentar

Selv kjører jeg en Ray Samuels Apache Amp , Electrocompaniet ECD1 DAC og Audeze LCD3 , det hele balansert inkludert hodetelefonenne. Har og en liten samling med andre hodetelefoner som inkluderer Sennheider HD650, Phillips Fidelio X1 , Beyerdynamic MMX300 , Sennheiser momentum og snart en akg k7xx.

Lenke til kommentar

Selv kjører jeg en Ray Samuels Apache Amp , Electrocompaniet ECD1 DAC og Audeze LCD3 , det hele balansert inkludert hodetelefonenne. Har og en liten samling med andre hodetelefoner som inkluderer Sennheider HD650, Phillips Fidelio X1 , Beyerdynamic MMX300 , Sennheiser momentum og snart en akg k7xx.

Spennende oppsett :)

Fornøyd med LCD3 ? Ref AKG K7xx så funderer jeg litt på AKG K812. Jeg er glad i variasjon etter musikk-type.

Lenke til kommentar

Brukte Dacmagic plus som amp en stund før jeg fant ut at crossfeed hørtes jævlig kult ut. Så nå er det en Phonitor 2 som står for amping. Overkill for lommeboken, men regulerbar crossfeed med regulerbar tidsforsinkelse er så deilig.

Skulle egentlig ha lagt meg for en stund siden, men sånn går det når jeg ikke klarer å legge feilsøking ifra meg.

Crossfeed liker jeg også dårlig; liker å høre lyden slik den er lagret uten å begynne gå et par steg mot mono for å "simulere" hvordan det blir med vanlige høytalere.

Lenke til kommentar

Veier ikke LCD-3 et halvt kilo? Hvordan er det å ha de på seg i mange timer?

Har både LCD-3 (siste utgave med Fazor) og LCD-XC; det har litt vekt - men det er ikke noe problem å sitte ved skrivebordet og jobbe med det ene eller andre headsettet på (har det ofte på i 6-8 timer med kun små pauser).

Edit:

Siste utgave av LCD-3 veier 600g faktisk :)

LCD-XC veier 650g

Begge deler uten kabler.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Der må jeg si meg uenig. Det er langt å gå til mono, og effekten er lite merkbar i msnge låter f.eks siden instrumenter osv finnes i begge kanaler. Det er definitivt merkbart dersom man flipper bryteren mens det pågår, men ikke så mye ellers. Men, det er ikke der man har mest å hente, det er i tilfellet man opplever "super stereo", der lyder er kun tilstede på en kanal. Jeg vet ikke hvordan dere andre opplever det, men jeg synes det er svært plagsomt og i enkelte tilfeller ubehagelig.

Edit: Det går en hel dag, ja. Nice. Så dyre som de er må jo de brukes flittig. :D

Endret av Chris93
Lenke til kommentar

Mono er det ikke, men man blander inn "trinnvis" hvor mye fra venstre som blandes inn i høyre og omvendt. Foretrekker å ikke bruke crossfeed. Men helt problemfritt å ha muligheten selvsagt :)

Edit:

Ref Audeze; liker best lyden i LCD-3, men LCD-XC som er lukket virker utrolig åpent - så forskjellen er ikke veldig stor. Greit med lukket når det er litt støy rundt; eventuelt når de rundt meg ikke ønsker å høre på min musikk. Så gikk derfor for 2 headset som var overpriset... Jeg skal ikke lide pga omgivelsene!

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Hmmja. Kommer stadig tilbake til det at jeg bør ha dugelig forsterker. Savner nesten LD Mk3-en... den var støyende og litt blodfattig i de lavere oktaver, men den gjorde mye helt rett.

Satt her rundt midnatt og opplevde hvordan stereoannlegget presterer virkelig nydelig lyd etter at nyforsterkeren kom i hus. Når man setter på litt rolig musikk kun for å distrahere katten, mens man egentlig vil slappe av på sofaen med en god bok (langt unna sweet-spot), og ikke klarer å konsentrere seg om boken... da må nyinvesteringen være en fulltreffer?

Det savner jeg når jeg sitter her i sene kveldstimer med T1-ene. Det lille ekstra som gjør at man hører etter, og bare vil lene seg tilbake og lytte. LD Mk3 leverte det. Det samme gjorde en gammel 1626 "darling" SET rørforsterker, når jeg kjørte den med litt for høy last og rett i k701-ene. Spørs om jeg snart må få ut fingern og skaffe klasse A-hodetelefonforsterker... gjerne med rør.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om du fikk det med meg, men akkurat ved Phonitor 2 så har man muligheten til å stille inn tidsforsinkelen mellom kanalene også, så det er ikke en "ren" crossfeed. I tillegg så kan man, eller ikke, dempe "senter" noe. Akkurat det så jeg aldri poenget med, og når jeg tester nå så gir det meg et inntrykk at det bare demper alt.Jeg liker også at siden dne har VU-metre så kan jeg se om lydspor er offer for loudness war eller ikke. De går berserk dersom dynamikken er komprimert.

Jeg liker forsterkeren. Masse artige brytere og og slikt.

Lenke til kommentar

En hodetelefon som får ganske lite oppmerksomhet er jo Hifiman HE-6.

Mange syntes at HE-6 er på høyde med SR-009 og foretrekker dem fordi dem er mer musikalske og morro.

Men de krever jo masse kraft!

Men nå kommer jo HE-1000 snart regner jeg med!
Og mulig ny high end hodetelefon fra Sennheiser

Lenke til kommentar

Stax SR-009 skal være nydelig; forsterkeren der er det mer delte meninger om.

Relatert forsterkere; hvilke hodetelefonforsterkere/DAC'er kjører folket her på hodetelefonene sine?

Jeg bruker for øyeblikket mest Oppo HA-1; svært fornøyd med denne (har hatt 2).

Burson HA160 med dac.

Kraftfull og detaljert, men langt ikke så veldig avslørende og kresen på opptakene. Fortsatt litt sløret om man ser på rene studiooppsett, men dermed også varmere og mindre slitsom. Er begynt å kikke på oppgraderinger...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...