Gå til innhold

Tråden for de hodetelefonofile


miCro

Anbefalte innlegg

 

Men det er altså ikke like skarpt ved analog lyd? Får man mye bedre lyd via digital?

Dac og forsterker i e17 er veldig bra, og det er som regel bedre enn mye konsumentutstyr hvor lyden ikke er spesielt prioritert, selv om det har kommet seg betraktelig for prosumer-segmentet de senere årene. Når iPhone har bedre lyd en Sony sin dedikerte hifi-spiller sier det jo litt. Støygulvet på e17 er veldig lavt og sammen med at den er veldig artikulert får du fram detaljer du vanligvis ikke får ellers. Har du ikke lavt nok støygulv klarer du ikke formidle dynamikken i et 16-bits signal som er 96 dB, langt mindre 24 bit som er på 144 dB. Dette er logaritmisk skala så forskjellen er enorm. I praksis har det kun teoretisk betydning og praktisk betydning i opptakssammenheng. Parret med en god hifi-hodetelefon får du en svært god lydkvalitet med digital overføring. 44/48 Khz 16 bit holder normalt sett helt greit. Det eneste som i praksis er verdt det er å gå opp til 24 bit. Greit å ha i bakhodet om du laster ned høyoppløselig musikk for å se hva den duger til. Den takler helt opp i 192 KHz på spdif og 96 KHz på usb, men dette er du ikke i stand til å høre og ikke forbedrer det lyden i de lavere frekvensene heller som en del som ikke har satt seg ordentlig inn i dac'er hevder. Kjører du digitalt signal kommer du så nært kilden som mulig og det er derfor mindre som kan farge og forringe lyden fram til elementene.
Takk for utfyllende og bra svar. Jeg går ut ifra at denne vil jobbe bra med mine dt770s da. Hva mente du med konsumentutstyr? :) Endret av Enlightened
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for utfyllende og bra svar. Jeg går ut ifra at denne vil jobbe bra med mine dt770s da. Hva mente du med konsumentutstyr? :)

DT770 regnes som hifi. De er allerede litt forsterket i diskanten så vær forsiktig. Juster heller ned EQ'en og kjør den oppover etterhvert enn motsatt så slipper du ubehagelige overraskelser.

 

Konsumentutstyr som i alt som har lyd som ikke er spesielt prioritert kvalitetsmessig. Dvs lyd som folk flest synes er grei uten at de har referanser til hifi.

Lenke til kommentar

 

Takk for utfyllende og bra svar. Jeg går ut ifra at denne vil jobbe bra med mine dt770s da. Hva mente du med konsumentutstyr? :)

DT770 regnes som hifi. De er allerede litt forsterket i diskanten så vær forsiktig. Juster heller ned EQ'en og kjør den oppover etterhvert enn motsatt så slipper du ubehagelige overraskelser.

 

Konsumentutstyr som i alt som har lyd som ikke er spesielt prioritert kvalitetsmessig. Dvs lyd som folk flest synes er grei uten at de har referanser til hifi.

 

Skal huske det. Rart at det skal være nødvendig å stille ting ned, da jeg ikke har hatt det problemet før. Da vet jeg hva du mente :)

Lenke til kommentar

Skal huske det. Rart at det skal være nødvendig å stille ting ned, da jeg ikke har hatt det problemet før. Da vet jeg hva du mente :)

Det er nå sånn det er. Jeg la ikke spesielt merke til at diskanten var skjærene, den hørtes bare eksepsjonelt klar ut, men ørene mine sa stopp etter 5-6 minutter og var vonde i 2 timer etterpå og det var på helt nøytral EQ. Kan være greit å A/B-sjekke litt med det du er vant med for å justere dette riktig, så du ligger høvelig nært det du er familiær med.

Lenke til kommentar

 

lurte på om noen har en anbefaling... Jeg har et par hodetelefoner og et par ørepropper. Hodetelefonene er helt nøytrale og øreproppene er mess bass sentrert... Jeg lufter tanken om et par nye hodetelefoner, med mer bass, ikke at lyden er dårlige på de andre, men vil ha noe mer.... punchy om dere vil. Tenkte for rundt 1500 og har sett på dt770-serien fra beyerdynamic, any suggestions?

Kanskje Sennheiser Urbanite / Urbanite XL hvis du vil ha noe punchy? Førstnevnte er rundt den prisen akkurat nå, nye klokker dog.

 

De har vel ikke beats-lyd? er interessert i god kvalitet på bassen, ikke bare mye kvantitet ;)

Lenke til kommentar

 

Skal huske det. Rart at det skal være nødvendig å stille ting ned, da jeg ikke har hatt det problemet før. Da vet jeg hva du mente :)

Det er nå sånn det er. Jeg la ikke spesielt merke til at diskanten var skjærene, den hørtes bare eksepsjonelt klar ut, men ørene mine sa stopp etter 5-6 minutter og var vonde i 2 timer etterpå og det var på helt nøytral EQ. Kan være greit å A/B-sjekke litt med det du er vant med for å justere dette riktig, så du ligger høvelig nært det du er familiær med.
Har du forslag til hva sånn ca jeg bør ha innstillingene på da? :)
Lenke til kommentar

 

De har vel ikke beats-lyd? er interessert i god kvalitet på bassen, ikke bare mye kvantitet ;)

Hvis du har en Soundgarden i nærheten av deg, kan du jo ta deg en tur og høre på dem.

De on-ear gikk rett inn i wall of fame hos innerfidelity, et prestisjetungt sted å være, hvor D770 glimrer med sitt fravær ;) (hvis jeg ikke snublet i ordtaket): http://www.innerfidelity.com/content/great-headphone-kids-sennheiser-urbanite

Endret av mandela
Lenke til kommentar

Har du forslag til hva sånn ca jeg bør ha innstillingene på da? :)

Nå er det jo du som skal bruke dette, og det er din hørsel og lytteglede. Jeg er trent over mange år til å foretrekke rimelig nøytral lyd som sikkert for andre kan virke kjedelig. Mange som foretrekker mer "in-your-face" lyd. Jeg vil heller ha noe som er autentisk enn noe som er glortete og skrudd opp på 11 både for lyd og bilde, men det er mine preferanser. -4 dB på diskanten er kanskje en grei start ?

Lenke til kommentar

Hvis du har en Soundgarden i nærheten av deg, kan du jo ta deg en tur og høre på dem.

De on-ear gikk rett inn i wall of fame hos innerfidelity, et prestisjetungt sted å være, hvor D770 glimrer med sitt fravær ;) (hvis jeg ikke snublet i ordtaket): http://www.innerfidelity.com/content/great-headphone-kids-sennheiser-urbanite

 

Morsom markedsføring av disse hodetelefonmen og :D

 

https://www.youtube.com/watch?v=NEkyPkmoPhE&feature=youtu.be

 

http://youtu.be/JeMpmKVHmR4

Lenke til kommentar

 

De har vel ikke beats-lyd? er interessert i god kvalitet på bassen, ikke bare mye kvantitet ;)

Hvis du har en Soundgarden i nærheten av deg, kan du jo ta deg en tur og høre på dem.

De on-ear gikk rett inn i wall of fame hos innerfidelity, et prestisjetungt sted å være, hvor D770 glimrer med sitt fravær ;) (hvis jeg ikke snublet i ordtaket): http://www.innerfidelity.com/content/great-headphone-kids-sennheiser-urbanite

 

Jeg er ganske picky på sånt, og de passerte i alle fall mitt filter til generell lytting. Sennheiser er flinke til å ikke gå over the top når de fremhever noe. Det går sjelden ut over den balanserte helheten og de gjør det på en delikat måte. Det funker som regel best i lengden.

Lenke til kommentar

 

Har du forslag til hva sånn ca jeg bør ha innstillingene på da? :)

Nå er det jo du som skal bruke dette, og det er din hørsel og lytteglede. Jeg er trent over mange år til å foretrekke rimelig nøytral lyd som sikkert for andre kan virke kjedelig. Mange som foretrekker mer "in-your-face" lyd. Jeg vil heller ha noe som er autentisk enn noe som er glortete og skrudd opp på 11 både for lyd og bilde, men det er mine preferanser. -4 dB på diskanten er kanskje en grei start ?
Er det bare den jeg må stille litt ned på? Ingen av de andre tingene som kan bli skjærende?
Lenke til kommentar

vidor: usikker på om du sikter til D770 eller Urbanite. Grunnen til at jeg avblåste nærmere bekjentskap med D770 (80 ohm) var den skjærende diskanten som mine ømfintlige ører ikke tålte så godt (de tålte HD558 sin versjon, mer der manglet derimot bassen).

Jeg mente Sennheiser. Diskanten på DT770 er en showstopper for min del også, men det er mange som liker den. For min del farger dem lydbildet for mye, men de har også gode kvaliteter andre verdsetter.

Lenke til kommentar

Er det bare den jeg må stille litt ned på? Ingen av de andre tingene som kan bli skjærende?

Nei, ellers var det ikke noe å utsette på den. Fleksibel sak som er verdt prisen. Jeg synes den er transparent og ærlig. De har ikke falt for fristelsen å sukre pillen, men laget en forsterker som gir deg det du mater den.

Lenke til kommentar

 

Er det bare den jeg må stille litt ned på? Ingen av de andre tingene som kan bli skjærende?

Nei, ellers var det ikke noe å utsette på den. Fleksibel sak som er verdt prisen. Jeg synes den er transparent og ærlig. De har ikke falt for fristelsen å sukre pillen, men laget en forsterker som gir deg det du mater den.

 

Høres veldig bra ut :)

Jeg har hatt et par ganske greie lydkort tidligere som Creative soundblaster x-fi HD og Asus u7. I disse har jeg aldri endret diskanten da jeg synes den var bra. Er det noe spesielt med fiio boksen som gjør diskanten enda tydeligere på "0" i fiio E17, enn det disse to lydkortene gjorde? Tenker bare siden jeg ikke har reagert på diskanten tidligere, at jeg kanskje ikke gjør det på "0" på fiio boksen heller, med mindre den er enda mer forsterket i den.

Endret av Enlightened
Lenke til kommentar

Høres veldig bra ut :)

Jeg har hatt et par ganske greie lydkort tidligere som Creative soundblaster x-fi HD og Asus u7. I disse har jeg aldri endret diskanten da jeg synes den var bra. Er det noe spesielt med fiio boksen som gjør diskanten enda tydeligere på "0" i fiio E17, enn det disse to lydkortene gjorde? Tenker bare siden jeg ikke har reagert på diskanten tidligere, at jeg kanskje ikke gjør det på "0" på fiio boksen heller, med mindre den er enda mer forsterket i den.

Det finner du ut av når du tester det. Kan godt være at den er litt topptung relativt til andre dac'er.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

 

Høres veldig bra ut :)

Jeg har hatt et par ganske greie lydkort tidligere som Creative soundblaster x-fi HD og Asus u7. I disse har jeg aldri endret diskanten da jeg synes den var bra. Er det noe spesielt med fiio boksen som gjør diskanten enda tydeligere på "0" i fiio E17, enn det disse to lydkortene gjorde? Tenker bare siden jeg ikke har reagert på diskanten tidligere, at jeg kanskje ikke gjør det på "0" på fiio boksen heller, med mindre den er enda mer forsterket i den.

Det finner du ut av når du tester det. Kan godt være at den er litt topptung relativt til andre dac'er.

 

Den er god, takk for all hjelp :)

Lenke til kommentar

 

 

De har vel ikke beats-lyd? er interessert i god kvalitet på bassen, ikke bare mye kvantitet ;)

Hvis du har en Soundgarden i nærheten av deg, kan du jo ta deg en tur og høre på dem.

De on-ear gikk rett inn i wall of fame hos innerfidelity, et prestisjetungt sted å være, hvor D770 glimrer med sitt fravær ;) (hvis jeg ikke snublet i ordtaket): http://www.innerfidelity.com/content/great-headphone-kids-sennheiser-urbanite

 

Har en soundgarden nær skolen så får vel ta meg en tur. Eneste jeg er skeptisk til er at det er on ear.. Alltid syntes at alle on ears var kjempe ubehagelig. MEn får haåpe jeg har bedre lykke denne gangen.. Vet du om det er noen særlig forskjell på on ears og full size? på lyd altså

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...