Gå til innhold

Tråden for de hodetelefonofile

miCro

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen som vet hva som gir best lydkvalitet av Beyerdynamic dt770 pro 80 og Sennheiser game one?

Det kommer jo helt an på hva du subjektivt vurderer som bra lyd.

Sennheiser har valgt å levere rimelig nøytral lyd med god oppløsning og plassering og har slengt på en mic som gjør en god jobb. Når lydbildet er balansert er det lettere å bruke dem over tid uten å bli sliten, selv om hodetelefoner med mye bass og skarpere diskant for mange høres bedre ut med en gang har Sennheiser prioritert at de skal være behagelig over lengre tids bruk. Det kan være en tilvenningssak, men man setter som regel pris på det etterhvert.

Lenke til kommentar

Noen som vet hva som gir best lydkvalitet av Beyerdynamic dt770 pro 80 og Sennheiser game one?

Det kommer jo helt an på hva du subjektivt vurderer som bra lyd.

Sennheiser har valgt å levere rimelig nøytral lyd med god oppløsning og plassering og har slengt på en mic som gjør en god jobb. Når lydbildet er balansert er det lettere å bruke dem over tid uten å bli sliten, selv om hodetelefoner med mye bass og skarpere diskant for mange høres bedre ut med en gang har Sennheiser prioritert at de skal være behagelig over lengre tids bruk. Det kan være en tilvenningssak, men man setter som regel pris på det etterhvert.

Det er jo en grei sak det, men har altså dt770 bedre lydkvalitet? Grunnen til at jeg ser på game one er at den har mic. Jeg ser det er vanskelig å finne ekstern mic dersom man kjøper headsett uten mic.

Er den lille micen man får på biltema for 20kr noe bra?(altså den trenger bare å fungere på skype og slikt uten å irritere de som hører på).

Jeg er veldig opptatt av at headsettet jeg velger skal ha veldig god musikk kvalitet i tillegg til spilling. Derfor står det mellom de to :)

Lenke til kommentar

Sennheiser har laget profesjonelle hodetelefoner og mic-løsninger i mange år og det gjør dem ganske high-end i gamermarkedet. Hvis du setter pris på det er det et greit kjøp. Det er mye overpriset bling i gamersegmentet, men disse er verdt prisen. DT770 har mer bass og litt harsk diskant.

Jeg har ikke testet biltema-mic'er men det kan være kurant nok for alt jeg vet. Er ikke så vanskelig å lage en grei mic som ikke koster skjorta, men biltema-mic'en er neppe støykanselerende.

I forhold til hva du har tatt opp i trådene dine før burde du vel vite forskjellen selv siden MMX 300 mer eller mindre er DT770 med en mic

Lenke til kommentar

Sennheiser har laget profesjonelle hodetelefoner og mic-løsninger i mange år og det gjør dem ganske high-end i gamermarkedet. Hvis du setter pris på det er det et greit kjøp. Det er mye overpriset bling i gamersegmentet, men disse er verdt prisen. DT770 har mer bass og litt harsk diskant.

Jeg har ikke testet biltema-mic'er men det kan være kurant nok for alt jeg vet. Er ikke så vanskelig å lage en grei mic som ikke koster skjorta, men biltema-mic'en er neppe støykanselerende.

I forhold til hva du har tatt opp i trådene dine før burde du vel vite forskjellen selv siden MMX 300 mer eller mindre er DT770 med en mic

Ja, men jeg fikk feil med mitt mmx300 etter to dager, så jeg fikk ikke helt vurdert lyden, men den var bra ja.

Føler også at mye gaming headsett går i at man betaler mer for design enn lyd. Følte ikke dette var tilfellet med mmx 300.

Gamer headsett til 2000kr, er vel ofte 500-1000 av den prisen bare i mic. Er derfor jeg skal teste biltema micen å se om den duger.

Har bestilt game one og kommer til å prøve den. Jeg blir bare veldig kresen på lydkvalitet når jeg betaler oppi 2000kr for et headsett.

Gjør ikke noe at game one ikke har så mye bass, men jeg er ikke så god på lydbegrepene, så er litt usikker på hva du mener med sterk diskant x)

Game one er også open headsett, det for vel også litt ekstra.

Lenke til kommentar

Etter egne erfaringer er forskjellen på biltema-mic og en betydelig dyrere ikke bare at den dyrere har mindre sus og klarere stemme, men også at biltema-micen feiler raskere med antakelig dårligere skjøter osv som medfører spraking osv.

Lenke til kommentar

Jeg anbefaler Beyer DT990 PRO 250 ohm i kombinasjon med Xonar Essence STX. Veldig behagelig å ha på seg i lengden, korrekt gjengivelse og mer enn nok kraftig bass hvis man ønsker. Bruker de både til å lage musikk, høre på musikk, til å se film og i spill. Stor fornøyd! Liker også at de er åpne,da lyden føles mye større og åpent, som å høre at lyden kommer i fra selve rommet du sitter i. Vil ikke anbefale de hvis du drar på lan derimot, men for hjemme bruk, genialt! :)

Her e et review av de http://www.head-fi.org/products/beyerdynamic-dt-990-pro-headphones

Endret av Selvbyggern
Lenke til kommentar

Jeg endte opp med å bestille Beyerdynamic dt770 pro 80ohm. Vil bassresponsen bli mye dårligere? Hva er fordelen med høyere og lavere ohm?

Skulle gjerne hatt Xonar essence stx, men denne blir nok for dyr for meg. Jeg har et creative sound blaster x-fi hd som jeg er meget fornøyd med.

Endret av NinjaChrister
Lenke til kommentar

Jeg synes bassresponsen på DT770 er rimelig høy i utgangspunktet så 80 ohm utgaven burde være grei og ha bass nok i massevis relativt sett. Bassen blir som regel noe mer kontrollert med høyere ohm.

Så hvor høy ohm et headsett har, har bare med bassen å gjøre?

Lenke til kommentar

Så hvor høy ohm et headsett har, har bare med bassen å gjøre?

Det er sånn på DT770 modellene, men kan vel til en viss grad overføres til andre hodetelefoner også hvis dem designes etter samme konseptet, men det lønner seg alltid å sjekke det selv istedet for å kjøpe feil.

Lenke til kommentar

Ohm og ohm igjen:

Ohm trenger ikke å ha sammenheng med lydkvaliteten i det hele tatt. Det eneste som er mer eller mindre korrekt er at jo høyere ohm jo kraftigere forsterker trenges det for å drive hodetelefonene pga høyere motstand i elementene. Igjen så må dette sees i sammenheng med sensetiviteten, da motstanden alene ikke beskriver hvor lettdrevne hodetelefonene er.

Hodetelefoner som ellers er like får som regel "bedre lyd" når motstanden øker. I tilfellet med DT770 så er det tykkelsen på spoletrådene i elementet som avgjør motstanden. Når disse blir tynnere så øker motstanden, men hele elementet blir da lettere og dermed mer reponsivt, noe som skal resultere i bedre lydkvalitet.

Det hele må som sagt sees i sammenheng med designet av hodetelefonene: både Grado GS1000i og Sennheiser HD800 er toppmodeller med hver sin tilnærming. Gradoene mener jeg å huske hadde motstand på 32 ohm, mens Sennheiser hadde 300 ohm. Altså på hver sin side av skalaen.

Lenke til kommentar

Er det slik at Beyerdynamic mmx 300 er helt identisk med dt770, utenom micen? Er lydkvaliteten den samme?

mmx300/qpad 1339 er det samme som beyerdynamic dt770 32 ohm.

Jeg har både qpad 1339 og dt770 pro 80ohm. Det er mere bass i 80 ohm. 1339 er helt topp gamingheadsett. Konge mic og konge lyd etter min mening :) Støydempinga er viktig for meg, så slipper jeg å høre kjerringa mase :p

Lenke til kommentar

Sjekk ut modmic hvis du skal ha mic som kan festes på headsettet, ikke erfart selv men lest endel reviews og lest masse brukererfaring tilsier at de er verdt pengene. Hvis ikke er jo Blue Microphone snowball en vanvittig god bord mic med god rekkevidde og klar lyd.

Lenke til kommentar

Er det slik at Beyerdynamic mmx 300 er helt identisk med dt770, utenom micen? Er lydkvaliteten den samme?

mmx300/qpad 1339 er det samme som beyerdynamic dt770 32 ohm.

Jeg har både qpad 1339 og dt770 pro 80ohm. Det er mere bass i 80 ohm. 1339 er helt topp gamingheadsett. Konge mic og konge lyd etter min mening :) Støydempinga er viktig for meg, så slipper jeg å høre kjerringa mase :p

Fungerer ikke Beyer pro 80ohm like bra til gaming som 32ohm versjonen gjør da(se bort fra micen)? Har jeg gjort en bom med å kjøpe 80ohm versjonen da? :O

Så det du faktisk sier da, er at kun micen til mmx300/qpad1339 koster 1000 kroner? Ut ifra at dt770 alene koster 1500.

Den delen med å ikke høre kjerringa mase, er jo alltid en fordel xD

Endret av NinjaChrister
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...