mrdalesen Skrevet 13. november 2014 Del Skrevet 13. november 2014 Tror jeg bestiller meg philips fidelio s2 i morgen, virker som et bra kjøp..anbefaler sony xb90ex på det sterkeste... Er mye bedre ørepropper, men ventetiden og utseendet kan kanskje skremme deg, haha. Litt skummelt mtp bass heavy.. har dem selv og kan sverge på at bassen ikke er muddy og ikke glir inn i de høyere frekvensene... Er ikke beats det her helt utrolig gode, bassen er punchy, men ikke overdådig om du ikke vil ha den til å være det men liker du helt nøytrale ting så er ikke det noe for deg Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 14. november 2014 Del Skrevet 14. november 2014 (endret) Nei det er utelukkende på maskinene man justerer volum. Om det er bra eller ikke skal jeg ikke si noe på, de får nå si hva de vil ang det. Digitalt er jo digitalt, kan jo ikke være mer eller mindre dynamikk i 0'er og 1'er imo. Jeg er fornøyd, Superen driver mine DT990 250Ohm uten problem, og det var på tide jeg fikk noe annet enn hovedkortet å plugge dem inn i. Var som om noen løftet en tåkesky og alt ble klokkeklart. Det kan, og må bli mindre dynamikk i en gruppe med 0-er og 1-er med fast bredde når man benytter seg av en eller flere bits til volumkontroll. Også etter selve DAC-en må resultatet bli dårligere etter en digital volumkontroll, da signalet er lavere, mens støyen kan regnes som konstant. Det som er viktig er at man i utgangspunktet har nok marginer å ta av - både digitalt og analogt, og at man gjør det på rett måte. Med en 24bits dac og drivere som ikke er helt på bærtur skal det være uproblematisk med digital volumkontroll *men* det fins såpass mange fallgruber at man fort kan få redusert lydkvalitet av digital volumkontroll. Et lite tips i så måte er forøvrig å bruke avspillere med ekslusiv tilgang til lydkortet som setter "rett" bitrate og frekvens. Liker man kompromisser og/eller er avhengig av flere lydkilder samtidig, så er det lurt å tvinge fram en frekvens som går jevnt opp i frekvensen til den foretrukne kilden, og så høy bitrate som man kan. Det er ikke bestandig standardinnstillingene er korrekte. (Se under avanserte innstillinger for lydkortet. ) http://en.wikipedia.org/wiki/Audio_bit_depth#Dynamic_range Et eksempel på noe som man fort kan oppleve ved dårlige digitale volumkontroller er at skarpe s-er blir enda skarpere. Endret 14. november 2014 av Jann - Ove Lenke til kommentar
vidor Skrevet 14. november 2014 Del Skrevet 14. november 2014 (endret) Hvis de hadde vært litt framsynt på digital volumkontroll i USB-standarden kunne de gitt et styresignal til volum som varierer og heller beholdt full dynamikk på signalet til enhver tid, så har man tilsvarende en volumkontroll i form av attenuering i DAC'en som hensyntar volumsignalet. DT990 er en såpass tungdreven og riktig balansert hodetelefon at den derfor passer godt med en Hegel super, siden volumet stort sett er ganske høyt, og dermed er mesteparten av dynamikken bevart. Praktisk bruk er derfor greit nok, men nerdene blir litt skuffa. Kan jo være at Hegel har funnet på noe lurt, men de standarene de må forholde seg til begrenser nok hvor kreative løsninger en kan lage. Enkleste testen er å sette volumet svært lavt og sende igjennom rene sinustoner på forskjellige frekvenser og høre etter overharmoniske frekvenser. Hører du overtoner vet du at innsignalet degraderes digitalt for volumkontroll før DAC'en konverterer det. Det som betyr noe er bitraten for dynamikk. Alt over 48 KHz ødelegger stort sett lyden mer enn det er til hjelp siden det overgår hva lytteutstryret er i stand til å gjengi og er bare i veien som støy. 192 KHz er rett og slett fullstendig bortkastet kvalitetsmessig hvis du vet hvordan hørselen og en DAC virker. 48 KHz / 24 bit holder i milevis. Alt over det er egosmurning og placebo og har null praktisk betydning for bedre lydkvalitet. Heller det motsatte. Endret 14. november 2014 av vidor Lenke til kommentar
SvennAndre Skrevet 14. november 2014 Del Skrevet 14. november 2014 Skjønner. Det første jeg gjorde var å endre innstillingene du linker der Jann - Ove, så den saken skal være grei. Må begynne å leke mer med Foobar og finne ut at alt der er slik det skal, slik at mitt flac bibliotek får maksimal utnyttelse For morro skyld, hvor blir det best å regulere volum? I Foobar eller la den stå på maks og kun justere Windows sin? Siden jeg kun kjørte dem rett på hovedkortet er det tilbake på stadiet hvor man spiller av gamle gode sanger og opplever dem på nytt. Morro Lenke til kommentar
vidor Skrevet 14. november 2014 Del Skrevet 14. november 2014 Kommer helt an på hvordan hw og sw er. Det er bare å eksperimentere med det du har mulighet til og bruke ørene. Vært interessant å fått en uttalelse fra Hegel selv på dette og de erfaringene de har. Lenke til kommentar
warioman Skrevet 14. november 2014 Del Skrevet 14. november 2014 Hei folkens... Jeg ønsker hakket bedre lyd i hodetelefonene mine.. Jeg hører som regel på musikk fra mobilen eller laptopen min og det er.... ja... mobilen og laptopen min. Jeg skulle gjerne hatt noe som kunne piffe opp lyden et hakk og ikke minst gi meg litt bedre kvalitet. Jeg er ikke ekspert på eksterne lydkort, DACer og hodetelefonforsterke osv så jeg trenger litt assistanse. Jeg skulle gjerne hatt noe jeg kan bære med meg ut, som jeg kan bruke med telefonen når jeg er på farten og som jeg kan koble i pc-en når jeg kommer hjem. Jeg ser for noe rundt 1000kr og håper jeg for noe bra for den prisen... Og om kvaliteten på en bærbar hodetelefonforsterker er mye dårligere enn f.eks et eksternt lydkort, så kan det hende jeg heller går for det... Noen forslag? Til pc vil jeg anbefale creative sound blaster x-fi hd. Har den selv, og den gir syk lyd, og jeg ser egentlig ikke noen grunner til å kjøpe noe bedre. Den kan ikke puttes i lommen til mobilen akkurat, men den anbefales varmt fra meg! Lenke til kommentar
mrdalesen Skrevet 15. november 2014 Del Skrevet 15. november 2014 (endret) Hei folkens... Jeg ønsker hakket bedre lyd i hodetelefonene mine.. Jeg hører som regel på musikk fra mobilen eller laptopen min og det er.... ja... mobilen og laptopen min. Jeg skulle gjerne hatt noe som kunne piffe opp lyden et hakk og ikke minst gi meg litt bedre kvalitet. Jeg er ikke ekspert på eksterne lydkort, DACer og hodetelefonforsterke osv så jeg trenger litt assistanse. Jeg skulle gjerne hatt noe jeg kan bære med meg ut, som jeg kan bruke med telefonen når jeg er på farten og som jeg kan koble i pc-en når jeg kommer hjem. Jeg ser for noe rundt 1000kr og håper jeg for noe bra for den prisen... Og om kvaliteten på en bærbar hodetelefonforsterker er mye dårligere enn f.eks et eksternt lydkort, så kan det hende jeg heller går for det... Noen forslag? Til pc vil jeg anbefale creative sound blaster x-fi hd. Har den selv, og den gir syk lyd, og jeg ser egentlig ikke noen grunner til å kjøpe noe bedre. Den kan ikke puttes i lommen til mobilen akkurat, men den anbefales varmt fra meg! får ta en titt på den også da, hahahaha.... virker bare litt praktisk å kunne bruke forsterkeren til alt som spiller lyd. Men jeg får lese noen anmeldelser til. Ser ut til at fiio-en tillater høyere bitrate da? også er den i tillegg portabel? og utifra hva jeg kan se, så er denne bedre enn begge to igjen, som dac; http://www.prisjakt.no/product.php?p=1859682 Endret 15. november 2014 av mrdalesen Lenke til kommentar
Kyan. Skrevet 15. november 2014 Del Skrevet 15. november 2014 Då var det portable oppsettet mitt komplett, inntil vidare. Blir greit å ha med på lange turar 1 Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 15. november 2014 Del Skrevet 15. november 2014 Då var det portable oppsettet mitt komplett, inntil vidare. Blir greit å ha med på lange turar Pent! hvilken amp bruker du ? Lenke til kommentar
Kyan. Skrevet 15. november 2014 Del Skrevet 15. november 2014 Då var det portable oppsettet mitt komplett, inntil vidare. Blir greit å ha med på lange turar Pent! hvilken amp bruker du ? E17 Lenke til kommentar
warioman Skrevet 16. november 2014 Del Skrevet 16. november 2014 Det er en ting jeg har lurt på en stund. Kan man bruke hodetelefoner som til vanlig er beregnet til musikk, til gaming? Beyerdynamic dt770 for eksempel er vel egentlig musikkheadsett, men jeg hører om mange som bruker dem til gaming også, da musikk headsett ofte har mye renere og penere lyd enn mange gamingheadsett har. Sennheiser momentum og den slags, kan det brukes til gaming? Vil ikke surround programmer(som man ofte har i lydkort) fungere akkurat like bra i den slags headsett, eller har gamingheadsettene noe innebygd for å få akkurat disse funksjonene mye bedre til? Jeg skjønner jo at de fleste musikkheadsett da ikke har mic, så det må man skaffe i tillegg, men det er vel også da sånn at de fleste gamingheadsett med mic koster jo en del ekstra bare pga micen og ikke nødvendigvis lyden. Så, er musikkheadsett potensielt bra til gaming de også, eller mister jeg noe viktig da? takker for svar Lenke til kommentar
mrdalesen Skrevet 16. november 2014 Del Skrevet 16. november 2014 Dette er nok et dumt spørsmål, men jeg må bare spørre... Om hodetelefonene mine har større frekvensomfang enn forsterkeren/dacen, vil da frekvensomfanget tilsvare det på forsterkeren og det ekstra hodetelefonen takler forsvinne? Forsterkeren er 20hz-20khz og hodetelefonene mine er; 15hz-28khz og øreproppene mine er; 4hz-27khz. Lenke til kommentar
mrdalesen Skrevet 16. november 2014 Del Skrevet 16. november 2014 (endret) Det er en ting jeg har lurt på en stund. Kan man bruke hodetelefoner som til vanlig er beregnet til musikk, til gaming? Beyerdynamic dt770 for eksempel er vel egentlig musikkheadsett, men jeg hører om mange som bruker dem til gaming også, da musikk headsett ofte har mye renere og penere lyd enn mange gamingheadsett har. Sennheiser momentum og den slags, kan det brukes til gaming? Vil ikke surround programmer(som man ofte har i lydkort) fungere akkurat like bra i den slags headsett, eller har gamingheadsettene noe innebygd for å få akkurat disse funksjonene mye bedre til? Jeg skjønner jo at de fleste musikkheadsett da ikke har mic, så det må man skaffe i tillegg, men det er vel også da sånn at de fleste gamingheadsett med mic koster jo en del ekstra bare pga micen og ikke nødvendigvis lyden. Så, er musikkheadsett potensielt bra til gaming de også, eller mister jeg noe viktig da? takker for svar spillheadset er bare tull. du har rett, et par hodetelefoner med et videre frekvensomfang er såklart bedre, som sagt tidligere, bare å laste ned razer synapse for surround på hvilket som helst headset Endret 16. november 2014 av mrdalesen Lenke til kommentar
Pop Skrevet 16. november 2014 Del Skrevet 16. november 2014 Dette er nok et dumt spørsmål, men jeg må bare spørre... Om hodetelefonene mine har større frekvensomfang enn forsterkeren/dacen, vil da frekvensomfanget tilsvare det på forsterkeren og det ekstra hodetelefonen takler forsvinne? Forsterkeren er 20hz-20khz og hodetelefonene mine er; 15hz-28khz og øreproppene mine er; 4hz-27khz. En kjede er aldri sterkere enn det svakeste leddet. Men noen ganger er det faktisk helt irrelevant i sammenheng med hørselen din som neppe hører et tap mellom 15 og 20 Hz, ei heller mellom 20 og 28kHz. Fullstendig uvesentlig. Lenke til kommentar
mrdalesen Skrevet 16. november 2014 Del Skrevet 16. november 2014 Dette er nok et dumt spørsmål, men jeg må bare spørre... Om hodetelefonene mine har større frekvensomfang enn forsterkeren/dacen, vil da frekvensomfanget tilsvare det på forsterkeren og det ekstra hodetelefonen takler forsvinne? Forsterkeren er 20hz-20khz og hodetelefonene mine er; 15hz-28khz og øreproppene mine er; 4hz-27khz. En kjede er aldri sterkere enn det svakeste leddet. Men noen ganger er det faktisk helt irrelevant i sammenheng med hørselen din som neppe hører et tap mellom 15 og 20 Hz, ei heller mellom 20 og 28kHz. Fullstendig uvesentlig. så dette vil altså si at jeg ikke vil oppleve noe tap? hva med de som går helt ned i 4hz, de er da bass sentrerte... vil jeg merke noe her? Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 16. november 2014 Del Skrevet 16. november 2014 Den menneskelige hørselen går fra 20HZ til 20kHz. Du vil ikke kunne ha hørt noe på 4Hz uansett. Lenke til kommentar
mrdalesen Skrevet 16. november 2014 Del Skrevet 16. november 2014 Den menneskelige hørselen går fra 20HZ til 20kHz. Du vil ikke kunne ha hørt noe på 4Hz uansett. skjønner... takk skal du ha.. da mp jeg lese meg opp i dette isåfall, for da skjønner jeg ikke hvordan man kan høre så sykt mye mer i disse enn standard 20-20000 hodetelefoner, av både bass og høye frekvenser Lenke til kommentar
Pop Skrevet 16. november 2014 Del Skrevet 16. november 2014 Den menneskelige hørselen går fra 20HZ til 20kHz. Du vil ikke kunne ha hørt noe på 4Hz uansett. skjønner... takk skal du ha.. da mp jeg lese meg opp i dette isåfall, for da skjønner jeg ikke hvordan man kan høre så sykt mye mer i disse enn standard 20-20000 hodetelefoner, av både bass og høye frekvenser Det er mye annet ved hodetelefoner enn akkurat frekvensspekteret som sier noe om hva de kan gjengi fra musikken. Stort sett vil dyrere hodetelefoner være bedre enn billigere, og altså kunne gjengi mer detaljer, ha mer dynamikk, punch og trykk. Lenke til kommentar
mrdalesen Skrevet 16. november 2014 Del Skrevet 16. november 2014 Den menneskelige hørselen går fra 20HZ til 20kHz. Du vil ikke kunne ha hørt noe på 4Hz uansett. skjønner... takk skal du ha.. da mp jeg lese meg opp i dette isåfall, for da skjønner jeg ikke hvordan man kan høre så sykt mye mer i disse enn standard 20-20000 hodetelefoner, av både bass og høye frekvenser Det er mye annet ved hodetelefoner enn akkurat frekvensspekteret som sier noe om hva de kan gjengi fra musikken. Stort sett vil dyrere hodetelefoner være bedre enn billigere, og altså kunne gjengi mer detaljer, ha mer dynamikk, punch og trykk. Skjønner... Lenke til kommentar
warioman Skrevet 16. november 2014 Del Skrevet 16. november 2014 Noen som vet hva som gir best lydkvalitet av Beyerdynamic dt770 pro 80 og Sennheiser game one? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå