Lolcat2016 Skrevet 20. desember 2012 Del Skrevet 20. desember 2012 Er det hovedsakelig pris/performance ratio som vipper folk over i favør headsett til utebruk? Eller fryser dere på ørene og ikke har lue? For meg skyldes det rett og slett at jeg synes ørepropper er ukomfortable og "ekle" å putte i ørene Jeg har portable hodetelefoner som ikke tar mye plass i sekken som jeg alltid har med meg uansett. Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 20. desember 2012 Del Skrevet 20. desember 2012 Ser den. Jeg har selv begynt å merke at skum som svakt presser seg utover inne i øret ikke er så behagelig over tid. Det samme med silikon som utvider seg for å holde seg på plass. Når jeg skal reise og ha proppene i øra konstant i 5 timer blir det veldig merkbart ubehagelig. Ettersom jeg ikke har tenkt å punge ut masse penger for customs i øyeblikket (som i så fall skal bli en av toppmodellene) så har jeg bestilt et par custom sleeves til mine Shure. Tok øreavstøpning i forrige uke, så da er det bare rundt 3 uker igjen å vente. Tenker å skrive her etter at jeg får testet de litt. Lenke til kommentar
Lolcat2016 Skrevet 20. desember 2012 Del Skrevet 20. desember 2012 Kan til en viss grad kjenne meg igjen i problemet med at det kan bli irriterende å ha ting inne i øregangen over lengre tid. For meg er det veldig sjenerende å ha ting inne i øregangen. Ikke bare over tid, men i det hele tatt. Det er heller ikke alle headsett jeg har hatt på hodet som jeg finner komfortable over tid. Det er sant, men heldigvis er det en rekke hodetelefoner som jeg har hatt/eier som er (veldig) komfortable å ha på seg, selv over lengre tid. Av disse peker HD800 seg klart ut. Jeg har faktisk ingenting å utsette på komforten til disse. Så når jeg skal ut på tur og verken propper eller headsett gir 100% komfort så velger jeg å dra med meg de minste. Jeg stiller ikke så høye krav til komfort når jeg er på tur, så lenge koppene ikke presser altfor hardt mot ørene (slik som f.eks. AKG K518). Jeg er veldig fornøyd med de portable hodetelefonene jeg bruker nå (Denon AH-D1001), ettersom koppene omkranser ørene og isolerer mye av lyden utenfra. For portabelt bruk er lydisolasjon viktig, ihvertfall for meg (ønsker ikke å forstyrre andre, samtidig som at jeg ikke ønsker å høre på barneskrål, folk som kakler i mobilen, sjåfører som lytter på Justin Bieber på fullt volum, osv.). Lenke til kommentar
Lolcat2016 Skrevet 20. desember 2012 Del Skrevet 20. desember 2012 Ser den. Jeg har selv begynt å merke at skum som svakt presser seg utover inne i øret ikke er så behagelig over tid. Det samme med silikon som utvider seg for å holde seg på plass. Det kan godt tenkes at enkelte personer er veldig sensitive for ting inni øret, og at det derfor oppleves som ukomfortabelt. For meg så skal det lite til for at jeg føler at det klør eller kiler. Når jeg skal reise og ha proppene i øra konstant i 5 timer blir det veldig merkbart ubehagelig. Ettersom jeg ikke har tenkt å punge ut masse penger for customs i øyeblikket (som i så fall skal bli en av toppmodellene) så har jeg bestilt et par custom sleeves til mine Shure. Har du tenkt å bruke custom øretelefonene mens du er på tur? Eller er det primært for hjemmebruk? Jeg er langt mindre lysten på å f.eks. vasse rundt i gatene med HD800 på hodet (for ikke å snakke om at en iPod ikke ville klart å drive dem skikkelig, og jeg gidder ikke lenger fikle med ultraportable forsterkere), enn f.eks. Denon AH-D1001. Lenke til kommentar
Lolcat2016 Skrevet 20. desember 2012 Del Skrevet 20. desember 2012 (endret) Noen som kan si noe om ASUS Xonar Essence One? Vurderer å kjøpe Plus eller MUSES edition en gang i desember/januar. Slik jeg har forstått det så skal dette være en fin hodetelefonforsterker til prisen? Vurderte å kjøpe Essence One selv for kort tid siden (Cambridge DacMagic -- som jeg har eid tidligere -- var utsolgt, denne DAC'en var mitt førstevalg), men endte opp med Essence STX siden jeg trengte mikrofoninngang (for headsettet mitt) og to S/PDIF-utganger (bruker da S/PDIF-headeren tilkoblet et datterkort med ekstra utganger). Essence STX ble kjøpt først og fremst fordi jeg trengte et kurant lydkort med både hodetelefonutgang (1) og analoge linjeutganger til desktop-forsterkeren min (2). Men Essence One virker absolutt som et bra kjøp til prisen, spesielt med tanke på at den ser ut til å ha en ganske kurant hodetelefonforsterker. (1) Til et Sennheiser PC360-headset, som forøvrig låter ganske bra til musikk, prisen tatt i betraktning. Har faktisk ikke inntrykk av at det låter mye dårligere enn HD600/650 som jeg eide for en rekke år tilbake, selv om byggekvaliteten og komforten ikke er helt i samme klasse. (2) Før måtte jeg bruke front-headeren til kabinettet for headsettet, og når man kobler kabelen fra hovedkortet til frontpanelet så ber man om problemer når GPU'en genererer såpass mye elektronisk støy under last. EDIT: Noen tilleggsopplysninger lagt til. Endret 21. desember 2012 av hal9k Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 21. desember 2012 Del Skrevet 21. desember 2012 Til hjemmebruk så har jeg i likhet med deg HD800 med en forsterker, så customs er ment å brukes i all hovedsak utenfor huset. Jeg er generelt fornøyd med lyden fra mine Shure-propper, men ubehaget ved litt lenger bruk er der. Isolasjonen er veldig god og på turer som varer ca. 45 min om gangen (f.eks til jobb) så er de helt topp. Å gå med et åpent headsett ute kommer ikke til å skje. Siden jeg startet med propper har jeg nesten glemt at det finnes skrikende unger på kollektiv transport. Lukkede alternativer har jeg ikke hjemme per idag. Når det fort blir usosialt å sitte med headsett hjemme så hører jeg hovedsakelig på musikk utenfor huset når jeg er på vei til/fra et eller annet. Jeg tenker å kjøpe noen seriøse customs når jeg får litt bedre råd, slik at min portabel lyd kommer litt nærmere på nivå med hjemmeutstyret. Jeg valgte custom sleeves i denne omgang fordi jeg regner med at de vil gi meg langt høyere komfort over tid enn det jeg har idag, samtidig som lydkvaliteten forblir på samme nivå. Så får jeg testet litt om hvor mye bedre noe formstøpt sitter kontra universielt. Lenke til kommentar
Lolcat2016 Skrevet 21. desember 2012 Del Skrevet 21. desember 2012 Når det fort blir usosialt å sitte med headsett hjemme så hører jeg hovedsakelig på musikk utenfor huset når jeg er på vei til/fra et eller annet. Men kjæresten/kona/ungene setter vel pris på at du bruker hodetelefoner sent på kvelden når de har lagt seg, og når du ønsker å nyte Beethovens 5. symfony i all sin prakt? Ikke for å være pirkete, men når du sier "headset" så tenker jeg først og fremst på hodetelefoner med mikrofon Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 21. desember 2012 Del Skrevet 21. desember 2012 Sant det, jeg må vel lære meg å si hodetelefoner. Headsett er vel faktisk korrekt brukt om hodetelefoner med mikrofon. Og ja, hodetelefoner har så absolutt en fordel på kveldstid. Har heller ingen høyttalere for øyeblikket som en gang vil være på nivå med øreproppene mine. Lenke til kommentar
fenele Skrevet 21. desember 2012 Del Skrevet 21. desember 2012 Noen som har forslag til et lydkort/oppsett til 60/40 competitive gaming/musikk? Jeg bruker både headphones og anlegg. Jeg har sett på Creative Titanium HD og Asus Xonar Essence STX. Virker som Titanium HD er best egnet til gaming og er brukbar til musikk, problemet er at man kan ikke ha headphones plugget i samtidig som man skal bruke noen av de andre utgangene. Det blir et problem da PCen står utenfor rekkevidde så det å måtte gå å plugge ut/inn headphones blir litt ork ettersom jeg bytter frem og tilbake ofte. Noen forslag til løsning på dette eller eventuelt andre lydkort? Kan både være PCIe og USB kort. Tenkte på å kjøre output fra lydkortet til en mixer som går videre til headphones og forsterker til anlegget. Vet ikke om det er den beste løsningen. Lenke til kommentar
Lolcat2016 Skrevet 21. desember 2012 Del Skrevet 21. desember 2012 (endret) Noen som har forslag til et lydkort/oppsett til 60/40 competitive gaming/musikk? Jeg bruker både headphones og anlegg. Da har vi samme type oppsett (hodetelefoner + anlegg), bortsett fra at jeg ikke driver med "competitive gaming", og at musikkgjengivelsen er viktigst for meg. Jeg har sett på Creative Titanium HD og Asus Xonar Essence STX. Virker som Titanium HD er best egnet til gaming og er brukbar til musikk, problemet er at man kan ikke ha headphones plugget i samtidig som man skal bruke noen av de andre utgangene. Titanium HD ble vurdert, men jeg endte opp med Essence STX ettersom det oppfylte mine krav, samtidig som at kortet var på lager. Essence tillater også at man kan ha hodetelefonene i samtidig som at jeg sender lyd til begge S/PDIF-utgangene (en til ekstern DAC og en til digital forsterker) og til desktop-forsterkeren (via linjeutgangene). Jeg vil imidlertid ikke anbefale Essence-kortet dersom du primært ønsker å bruke det til spilling. Det er rett og slett for ustabilt og buggete dersom du ønsker å utnytte f.eks. GX-modus. Nå er ikke akkurat Creative kjent for å levere stabile drivere heller, men her tror jeg Titanium er et bedre valg. Jeg vil heller ikke gi min fulle anbefaling til Essence-kortet for musikk heller, da det rett og slett er for ustabilt. Jeg har måttet ty til drivere pakket sammen av en entusiast, ettersom ASUS ikke lenger leverer oppdaterte drivere for kortet. De siste offisielle driverne som ble lansert fører til BSOD (!) på min maskin, som ellers har vært 100% stabil. Det er skuffende at ASUS ikke har gjort en skikkelig jobb her, og det skal ikke være slik at brukerne må lappe sammen ting selv for at ting skal fungere skikkelig. Jeg kommer til å returnere kortet dersom det fortsetter å oppføre seg rart, men etter at de uoffisielle driverne ble tatt i bruk, så har jeg ikke hatt flere problemer så langt. Noen forslag til løsning på dette eller eventuelt andre lydkort? Kan både være PCIe og USB kort. Tenkte på å kjøre output fra lydkortet til en mixer som går videre til headphones og forsterker til anlegget. Vet ikke om det er den beste løsningen. Jeg antar at du trenger en mic-inngang for headsettet ditt? Det er ikke mange eksterne USB-kort som støtter dette, så da må du enten velge et internt lydkort, eller en kombinasjon. Jeg klarte meg fint med det integrerte lydkortet, helt til jeg tok i bruk headsettet. For å gjøre en lang historie kort, så endte jeg opp med STX fordi dette kortet gir meg mulighet til å koble til både headset (med mic og hodetelefon-tikoblinger) og høyttalere, uten at jeg må bytte kabler hele tiden, og uten at jeg opplever forstyrrende interferens. En mulighet er å vente til Creatives nye lydkort kommer på markedet: Den nye Z-serien virker lovende. Prisen på den billigste varianten er heller ikke avskrekkende, mens toppmodellen ser ut til å ha det aller meste. Creative skriver også: Never unplug your headphones again With the Sound Blaster Z-series Control Panel, just toggle between your headphone and speaker system with a flip of a switch. Så dette vil kanskje løse ditt problem. Dessuten følger det med en mikrofon, slik at du strengt tatt ikke trenger noe headset (kjekt dersom du allerede har noen gode hodetelefoner). Kortene er såpass nye at det ikke finnes mange omtaler ennå, men her er en omtale fra Vortez.net: Creative Sound Blaster Z Review Det gjenstår å se hvor stabile disse kortene er. Creative har fått mye negativ kritikk i tilknytning til driverne sine, så de har en liten jobb med å rette opp igjen dette inntrykket. Dersom det viser seg at kortene er både stabile og tilbyr god ytelse, så vil jeg sannsynligvis kvitte meg med STX-kortet og velge en av toppmodellene i Z-serien. Glemte å nevne en ting: Etter min mening bør du ikke henge deg opp i hvorvidt kortet støtter bytte av op-amps eller ei. Dette er bare en salgsgimmick slik jeg ser det. Jeg har liten/ingen tro på at dette har noe å si for lydkvaliteten, og jeg anser det som en av mange seiglivete audiofile myter. EDIT: Her er noen relevante linker (jeg har så langt vært skånet for den høye "pipelyden"): Asus Xonar Essence STX bugs & problems Xonar Essense stx Random LOUD high pitched Ringing Noise? ASUS VIP support forum Her er "unified" driverne som jeg bruker nå (oppdatert 7. november): ASUS XONAR Unified Drivers 1.64 Endret 21. desember 2012 av hal9k 1 Lenke til kommentar
fenele Skrevet 21. desember 2012 Del Skrevet 21. desember 2012 *snip snap* Takk for svar! ZxR ser lovende ut så jeg tror jeg blir å vente til det kommer. Vet du når ETA er? Så i pressemeldigen at det egentlig var satt release i desember. Lenke til kommentar
j-- Skrevet 21. desember 2012 Del Skrevet 21. desember 2012 Apropos lydkort, jeg har et jeg tenkte å kvitte meg med på litt sikt: Audiotrak HD2 Fint lydkort, men har ikke bruk for det lenger da jeg har gått over til Schiit Bifrost USB + Valhalla http://www.esi-audio.com/products/prodigyhd2/ Lenke til kommentar
Lolcat2016 Skrevet 22. desember 2012 Del Skrevet 22. desember 2012 Takk for svar! ZxR ser lovende ut så jeg tror jeg blir å vente til det kommer. Vet du når ETA er? Så i pressemeldigen at det egentlig var satt release i desember. De to minste modellene er allerede lagt ut for salg i norske (nett)butikker, og er forventet inne på lager rundt midten av januar. Jeg vil tro at toppmodellen også er like om hjørnet. Lenke til kommentar
fenele Skrevet 22. desember 2012 Del Skrevet 22. desember 2012 De to minste modellene er allerede lagt ut for salg i norske (nett)butikker, og er forventet inne på lager rundt midten av januar. Jeg vil tro at toppmodellen også er like om hjørnet. Hva er forskjellen mellom Zx og ZxR? Kun at ZxR har et ekstra kort for fler inn/utganger? Hvis dette er tilfellet er kortet nesten 300,- billigere enn Titanium HD. Nesten for billig hvis det er ment at Zx skal erstatte TiHD. Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 22. desember 2012 Del Skrevet 22. desember 2012 Da har jeg solgt det meste jeg hadde av hodetelefoner. Jeg merket at det ikke var plass til flere på hodet samtidig, og at jeg derfor ikke trengte hele samlingen. Nå sitter jeg igjen med Sennheiser px100, Sennheiser HD25, Denon AH NC 732 og JVC HAFXD80. I tillegg til en liten bunke gamle, ubrukelige Sonymodeller jeg ikke klarte å selge. Denon'ene ryker nok snart, de også. Px 100 blir heller aldri brukt, men kan jo være grei å ha. Får ikke mye for de uansett. Til slutt håper jeg å sitte igjen med JVC-proppene, HD25 og en større, åpen modell jeg ikke har bestemt meg for ennå. Noen andre som merker at de har for mye? Lenke til kommentar
SvennAndre Skrevet 22. desember 2012 Del Skrevet 22. desember 2012 Tja.. Beyerdynamic DT-990 V-Moda Crossfade LP2 Sennheiser HD515 AKG 518 DJ BRAINWAVZ HM3 (de var på salg.. ) Sennheiser propper av noe slag x antall OEM propper (samsung, sony etc) Vi får se om det blir noe særlig mer, men det er jo en fin hobby imo. Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 22. desember 2012 Del Skrevet 22. desember 2012 Digger utseende på BRAINWAVZ HM3, også er de jo så billig, men ikke frist meg... Lenke til kommentar
KatrinaS Skrevet 22. desember 2012 Del Skrevet 22. desember 2012 Hei. Jeg trenger noen forsterkere som skal gå til iphonen min. Har beats solo HD (ikke si noe på det!), og iphonen viderefører ikke så bra lyd akkurat. Noen som vet om en forsterker jeg kan plugge inn i iphonen for så til hodetelefonene. De må gi bra lyd og mye bass og de må ikke være altfor dyre. Noen som kan gi noen tips? Og er spm: vil det gå å bruke controltalk™ gjennom forsterkerne? (Dårlig formulert, men det går sikkert bra) Lenke til kommentar
SvennAndre Skrevet 22. desember 2012 Del Skrevet 22. desember 2012 Du fikk jo en del tips i tråden din om det. Fiio er kurant det. Så vidt jeg vet fungerer ikke media kontrollere eller lignende gjennom vanlige forsterkere, da må du i så fall finne en som støtter akkurat det. Definer gjerne hva du mener med "ikke så bra lyd". Er lyden for lav, er det for dårlig kvalitet eller skurrer det? Var vel Spotify du brukte. Fulgte du rådet han ene gav om å øke kvaliteten på sangene i innstillingene? Lenke til kommentar
KatrinaS Skrevet 22. desember 2012 Del Skrevet 22. desember 2012 Du fikk jo en del tips i tråden din om det. Fiio er kurant det. Så vidt jeg vet fungerer ikke media kontrollere eller lignende gjennom vanlige forsterkere, da må du i så fall finne en som støtter akkurat det. Definer gjerne hva du mener med "ikke så bra lyd". Er lyden for lav, er det for dårlig kvalitet eller skurrer det? Var vel Spotify du brukte. Fulgte du rådet han ene gav om å øke kvaliteten på sangene i innstillingene? Ja, vet du om noen som støtter det? Lyden er mye bedre etter endring av innstillingene, men det er ikke så mye bass og like mye spenning i musikken. Spurte her på nytt for å høre med andre også. Jeg har lest svarene jeg fikk og etter jul skal jeg se etter forsterkere Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå