nipton Skrevet 28. august 2012 Del Skrevet 28. august 2012 (endret) Sheeeeeeet audio http://www.youtube.com/watch?v=70eU840lc38 Endret 28. august 2012 av nipton Lenke til kommentar
Lolcat2016 Skrevet 28. august 2012 Del Skrevet 28. august 2012 (endret) Noen som har planer om å kjøpe de nye høvdingkannene til Denon: Denon AH-D7100 Endret 28. august 2012 av hal9k Lenke til kommentar
Lolcat2016 Skrevet 28. august 2012 Del Skrevet 28. august 2012 Mye god informasjon her nå ja, skal taes til betraktning Men da videre til ett nytt spørsmål, hvilken portabel forsterker vil gi meg minst irritasjon ved å dra med enda en dings i lommene? Jeg vil anbefale Fiio E11. Dette er en ren hodetelefonforsterker med oppladbart batteri (varighet: Minst 10 timer). Kvaliteten er visstnok meget bra i forhold til prisen (den koster ca. 800 kr i Norge). Selv om jeg ikke har noen personlig erfaring med E11, så har jeg et positivt inntrykk av Fiio, ikke minst på grunn av positive omtaler generelt sett og det faktum at jeg eier en portabel Fiio DAC/hodetelefonforsterker selv. Bare husk at E11 er ment som en portabel hodetelefonforsterker, og vil således ikke være egnet for mer tungdrevne hodetelefoner. Den vil også spise opp en del av budsjettet ditt. Alternativet er å kjøpe hodetelefoner som lar seg drive greit med både mobilen og Mac'en din. Jeg bruker f.eks. selv Denon AH-D1001 (relativt lav impedans og høy sensitivitet), som kostet ca. 1200 kr. Disse fungerer bra med både iPod og Lenovo Thinkpad (og vil fungere bra med mobiltelefoner generelt sett). De låter også bra til å være lukkede og isolerer godt når en lytter i støyete omgivelser (siden du skal bruke hodetelefonene dine mens du er ute, så kan det lønne seg å vurdere om du ønsker hodetelefoner som isolerer lyder utenfra). Nå anbefaler jeg ikke nødvendigvis akkurat disse, poenget mitt er bare at det finnes flere hodetelefoner på markedet med de samme egenskapene. Lydkvaliteten rett fra Thinkpad'en er såpass bra at jeg ikke følte noe stort savn etter en portabel DAC/hodetelefonforsterker, selv om det hjalp litt. Jeg vil anta at det samme gjelder for Macbook, da jeg har hørt at lydkvaliteten på disse skal være relativt bra (sett i forhold til andre bærbare). Noen omtaler av E11: http://nwavguy.blogspot.no/2011/11/fiio-e11-amp.html http://www.headfonia.com/fiio-e11-portable-amplifier/ http://www.head-fi.org/t/552605/fiio-e11-the-initial-impression-final-thought NWAVGuy er ganske kritisk i sine omtaler, spesielt når det gjelder det tekniske (som er hans spesialitet), så hvis en tar dette i betraktning kommer E11 relativt bra ut her. Lenke til kommentar
Lolcat2016 Skrevet 28. august 2012 Del Skrevet 28. august 2012 Skaffet meg et nytt Beyerdynamic dt 770 pro (80 ohms versjonen), og merket at integrert lydkort ikke driver klokkene til hva som er mulig. Hva vil folk anbefale, f eks. hva er best av disse to løsningene: Egen Headset amp? FiiO e9 : http://www.komplett....A0-8720D71DBD87 Eller lydkort med 6,3 utgang? Asus xonar st: http://www.dustinhom...hProvider_dacsa Er jo foreløpig bare snakk om 80 ohm, men kan være greit med støtte for 250 for mulige fremtidlige kjøp. Selv om jeg egentlig er forelsket i dt770'n min Fiio er nok den beste forsterkeren, men det svake leddet her (i forhold til Xonar) vil nok være det integrerte lydkortet ditt. Alternativet er å gå for en ekstern DAC/hodetelefonforsterker, noe jeg ville vurdert hadde jeg vært deg. DAC'en vil da fungere som et eksternt lydkort, og du unngår det potensielt svake leddet som den analoge utgangen på det integrerte lydkortet utgjør. Lenke til kommentar
Lolcat2016 Skrevet 28. august 2012 Del Skrevet 28. august 2012 Forsterkerene deres er rimelig potente. Så pass potente at dem frarådes å brukes på lav impendans hodetelefoner Litt for potente vil nok noen hevde Ifjor ble det litt ståhei rundt enkelte av deres produkter på head-fi.org, på grunn av følgende episode: THE BIGGER STORY: The above drama points to a bigger potential problem at Head-Fi. Here’s a product that deforms headphone drivers and, according to AKG risks damage, but Schiit’s initial response was to dismiss it. And, more alarming, several Head-Fi members simply accepted Schiit’s response and a Head-Fi admin also insisted there was no issue. My impression was they were trying to say “nothing to see here folks” and wanted the whole thing to be forgotten. THE NEED TO BELIEVE: If you read the thread it’s really obvious people want to believe in their gear and the company that made it. I can understand people wanting to believe in Schiit. But many don’t realize how harmful DC can be to headphones. They may not understand that wrinking up headphone drivers (as seen in the video) likely creates weak areas in the diaphragm changing the sound quality. And some don’t know volts from Volkswagens so when someone like Jason says it’s only 0.15 volts they’re not in a position to question him. Ultimately, with enough continued pressure to find out the truth, Schiit admitted there might be a problem and offered some resolutions. So the ending turned out reasonably OK but the path getting there is still rather disturbing to me. ... Small audiophile oriented companies, especially with headphone products, desktop products, and DACs, either seem to be skimping on measurements, perhaps because they design more by ear, or they’re seriously compromising their designs intentionally. This is often because they (usually falsely) think they need to in the interest of better sound. When it comes to the safety of expensive headphones, neither of those are acceptable to me. And I still don’t understand why the issue was initially dismissed given the description, video, etc. From my perspective, the best outcome here is to encourage Schiit, and all similar manufactures like NuForce etc., to do more testing before they ship their products and be more realistic and honest about their product’s performance. And if they don’t have the right equipment, expertise, etc. find someone who does. It’s likely cheap insurance in the long run. Otherwise, issues like this will just keep happening. Kilde: http://nwavguy.blogs...at-head-fi.html Videoklipp som viser deformeringen: http://www.youtube.com/watch?v=tCZ-AJQOiDg Schiit har imidlertid begynt å utstyre forsterkerne sine med beskyttelsesmekanismer (som NWAVguy er inne på), så jeg vet ikke hvor alvorlig dette problemet er lenger i praksis. Ikke misforstå, jeg sier ikke at Schiit er noe 'skit' (for å si det på den måten). Men at det ikke er så dumt å sjekke om man har en av de nyere modellene med rele, med tanke på situasjonen som er beskrevet over. Produktene deres ser flotte ut, men jeg får inntrykk av at de mangler kvalitetssikring av produktene sine, og det er jo litt skuffende. Lenke til kommentar
Lakrisbåt Skrevet 28. august 2012 Del Skrevet 28. august 2012 Er absolutt med på tanken. Er nesten opp til hver enkelt om de er villig til å ta risken. Jeg ville gjort det med AKG da de hodetelefonene ikke koster all verden og trives med litt trøkk(ikke for mye så klart), men med Denonene mine hadde det vært uaktuelt. Noe av grunnen er også at rørforsterkere gjerne er litt varmere i lyden, og da synes i hvert fall jeg at Denon ikke trengere å bli varmere enn de er. Schiit og AKG skal være en godt match, og det tror jeg også DT770 kan være. Har veldig lyst å teste ut det nye flaggskipet til Denon. Føler ikke jeg har behov for å skifte ut Ah-d7000ene mine enda, men gøy å høre hva dem har fått til. Har hifiklubbene fått dem inn i butikk? Synes det er dumt at norske hifibutikker har så lite fokus på head-fi. Lenke til kommentar
Lolcat2016 Skrevet 28. august 2012 Del Skrevet 28. august 2012 Har veldig lyst å teste ut det nye flaggskipet til Denon. Føler ikke jeg har behov for å skifte ut Ah-d7000ene mine enda, men gøy å høre hva dem har fått til. Har hifiklubbene fått dem inn i butikk? Synes det er dumt at norske hifibutikker har så lite fokus på head-fi. Ja, de kan bestilles fra hjemmesiden deres (de ligger på lager). De koster 9.300,- kr. Jeg vet ikke om det lov å linke direkte til et produkt i nettbutikker, ellers skulle jeg postet en link. Men du finner hodetelefonene hvis du går inn på Tilbehør-menyen. Jeg er tidligere eier av D7000, så det kunne vært interessant å høre hvordan de låter i forhold, selv om jeg ikke har noen intensjoner om å kjøpe. Er enig i at norske Hi-Fi butikker gjerne kunne fokusert mer på head-fi, og DAC'er for den saks skyld. Lenke til kommentar
The Silencer Skrevet 28. august 2012 Del Skrevet 28. august 2012 Har veldig lyst å teste ut det nye flaggskipet til Denon. Føler ikke jeg har behov for å skifte ut Ah-d7000ene mine enda, men gøy å høre hva dem har fått til. Har hifiklubbene fått dem inn i butikk? Synes det er dumt at norske hifibutikker har så lite fokus på head-fi. Ja, de kan bestilles fra hjemmesiden deres (de ligger på lager). De koster 9.300,- kr. Jeg vet ikke om det lov å linke direkte til et produkt i nettbutikker, ellers skulle jeg postet en link. Men du finner hodetelefonene hvis du går inn på Tilbehør-menyen. Jeg er tidligere eier av D7000, så det kunne vært interessant å høre hvordan de låter i forhold, selv om jeg ikke har noen intensjoner om å kjøpe. Er enig i at norske Hi-Fi butikker gjerne kunne fokusert mer på head-fi, og DAC'er for den saks skyld. Og i disse dager lokker Hi-Fi-Klubben med 1300 kroners "rabatt" på AH-D7100 for klubbmedlemmer ... Lenke til kommentar
Lolcat2016 Skrevet 28. august 2012 Del Skrevet 28. august 2012 Og i disse dager lokker Hi-Fi-Klubben med 1300 kroners "rabatt" på AH-D7100 for klubbmedlemmer ... Ja, det glemte jeg å nevne. Eller det vil si: Jeg la såvidt merke til at prislappen var under 8.000,- kr i nyhetsbrevet som Hi-Fi Klubben sendte til meg. Jeg gikk inn på produktsiden og tenkte ikke mer over den første prislappen som jeg hadde skimtet. Lenke til kommentar
Munty Skrevet 28. august 2012 Del Skrevet 28. august 2012 Trenger en liten anbefaling til headset. 3-4k og av typen som brukes med en hodetelefonforsterker. For å sette seg ned i godstolen og nyte musikk. Rock og metall er nøkkelordene! Lenke til kommentar
Sigrs Skrevet 29. august 2012 Del Skrevet 29. august 2012 Wohoo, fått kortet ned kabelen til mine AKG K550 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79 Skrevet 29. august 2012 Del Skrevet 29. august 2012 (endret) Trenger en liten anbefaling til headset. 3-4k og av typen som brukes med en hodetelefonforsterker. For å sette seg ned i godstolen og nyte musikk. Rock og metall er nøkkelordene! Hvis Rock og Metall er din greie ville jeg sett på Grado. Disse er svært overpriset i Norge så du burde nok se mot USA for mer normaliserte priser. Når det gjelder Grado i den prisklassen er jeg rett og slett ikke nok bevandret til å kunne gi deg noen anbefalinger, så det overlater jeg til andre. Men i mellomtiden kan du jo undersøke nettsiden deres. http://www.gradolabs.com/ Endret 29. august 2012 av Slettet+oiasdf79 Lenke til kommentar
Gjest medlem-83883 Skrevet 29. august 2012 Del Skrevet 29. august 2012 Ikke misforstå, jeg sier ikke at Schiit er noe 'skit' (for å si det på den måten). Men at det ikke er så dumt å sjekke om man har en av de nyere modellene med rele, med tanke på situasjonen som er beskrevet over. Produktene deres ser flotte ut, men jeg får inntrykk av at de mangler kvalitetssikring av produktene sine, og det er jo litt skuffende. Som eier av en Schiit Asgard må jeg nesten komme med et lite inspill her. Jeg bruker forsterkeren hovedsakelig med AKG Q701, men har også kjørt AT ATH-M50 på den uten problemer. Jeg har til dags dato ikke opplevd problemer med on/off cycle. Jeg vet ikke om min forsterker er en av de oppgraderte utgavene. Hvis man bare gjør det til en vane å skru på forsterkeren FØR man plugger inn hodetelefonene, samt å dra ut pluggen FØR man skrur av forsterkeren, unngår man hele problemet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79 Skrevet 29. august 2012 Del Skrevet 29. august 2012 (endret) Logitech skiller UE og Ultimate Ears fra hverandre. Fra nå og fremover vil Ultimate Ears være forbeholdt profesjonelle og entusiaster med bare dyre spesial-støpte in-ear monitorer. UE på den annen side vil være billigere in-ear plugger og hodetelefoner for oss vanlig dødelige. Samtidig blir tre nye Logitech UE IEM-modeller lansert: Logitech UE 350, Logtech UE 500, Logitech UE 600 og den nye toppmodellen Logitech UE 900. http://ue.logitech.com/en-us/earphones Med dette ser det også ut til at gamle Triplefi 10 er historie. Tøft gjort av Logitech å bare kutte ut en monitor som har vært så populær til tross for noe manglende komfort. Endret 29. august 2012 av Slettet+oiasdf79 Lenke til kommentar
ole a Skrevet 29. august 2012 Del Skrevet 29. august 2012 (endret) Fiio er nok den beste forsterkeren, men det svake leddet her (i forhold til Xonar) vil nok være det integrerte lydkortet ditt. Alternativet er å gå for en ekstern DAC/hodetelefonforsterker, noe jeg ville vurdert hadde jeg vært deg. DAC'en vil da fungere som et eksternt lydkort, og du unngår det potensielt svake leddet som den analoge utgangen på det integrerte lydkortet utgjør. Noen bestemte modeller/produsenter som er verdt å merke seg? Tenker det er greit å spørre dere med litt peil på dette Har sett en del anbefalinger av dac/amps allerede men har ikke lyst til å punge ut 6~ laken for det atm. Edit: mtp at lønna framover skal gå til lappen Endret 29. august 2012 av ole a Lenke til kommentar
nipton Skrevet 29. august 2012 Del Skrevet 29. august 2012 (endret) E5/E6 = 32 Ohm - 80 ohm E7 = Amp+Dac combo til en rimelig pris E9 = Beast av en desktop Amp: 80-600 Ohm only E10 = Ett hakk ovenfor E7 amp/dac combo E11 = Portable Headphone Amplifier med noen flaws E17 = Oppgradert versjon av E7 E11 har et problem: HEADPHONE COMPATIBILITY: For most headphones with high sensitivity the E11 should be OK. The output impedance is low enough for even balanced armature IEMs. But it’s marginal for headphones like the popular Sennheiser HD600 and HD650 which require at least about 2.5 Vrms to avoid clipping the peaks of dynamic music at typical loud listening levels. But that’s partly dependent on the type of music and how loud a person wants to listen. Forget the popular Beyer DT880-600, Audeze LCD-2, HiFiMan planars, etc. and headphones like the AKG K701/K702 will be marginal. The E11 doesn’t have enough output voltage for any of them. See my More Power article for more details on determining what headphones will work well with the E11. Dette har mange headphone amps. E9 har noe av det samme problemet: The Fiio E9 has 43 ohm output impedance on the 3.5mm jack, and 10 ohm output impedance on the 6.5mm jack, this will distort the FR on any headphone or IEM with low impedance, making them mid-centric when they're not, and so on. Endret 29. august 2012 av nipton Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 29. august 2012 Del Skrevet 29. august 2012 @Munty: som nevnt så har Grado antaglivis noe som kan være aktuelt for deg. De er mye overpriset i Norge, men ting på bruktmarkedet dukker ofte opp til mer fornuftige priser. Det er ikke umulig at du kan finne RS1i/RS2i som er pent brukte og innenfor budsjettet ditt. Jeg har GS1000i og liker de godt til rock/metal, men litt dårlige recordings blir fort avslørt, så det er noe å tenke på. Lenke til kommentar
Lolcat2016 Skrevet 29. august 2012 Del Skrevet 29. august 2012 Jeg bruker forsterkeren hovedsakelig med AKG Q701, men har også kjørt AT ATH-M50 på den uten problemer. Jeg har til dags dato ikke opplevd problemer med on/off cycle. Jeg vet ikke om min forsterker er en av de oppgraderte utgavene. Det kan godt tenkes at du har en av de senere modellene med rele. Du kan jo sjekke dette selv ved å observere driveren på Q701 idet du slår forsterkeren av og på, eller du kan kontakte Jason Stoddard som jobber i Schiit. Han kan gi deg svar på om du har rele installert i ditt produkt (hvis ikke vil Schiit gjøre dette gratis for deg). AKG har uttalt at 250 mv DC er potensielt skadelig for K701, mens spenningen fra Asgarden (uten sikkerhetsmekanisme) som er vist i videoklippet ovenfor ble målt til 1,7 V! Dette er langt mer enn AKG-driverne er ment å utsettes for. Dersom Q701 har de samme egenskapene som K701 så er den også utsatt. Det betyr ikke nødvendigvis at hodetelefonene plutselig slutter å virke, men at ytelsen gradvis reduseres over tid på grunn av belastningen. Nå er ikke alle hodetelefoner i faresonen, men enkelte modeller som f.eks. K701 er/var i faresonen særlig dersom man bruker en forsterker uten rele. Hvis man bare gjør det til en vane å skru på forsterkeren FØR man plugger inn hodetelefonene, samt å dra ut pluggen FØR man skrur av forsterkeren, unngår man hele problemet. Men problemet er der fortsatt, og det at forsterkeren lider av en slik designfeil er et problem i seg selv :nei2: Normal praksis i slike tilfeller er å tilbakekalle produktet og fikse problemet. Det er greit nok at du har for vane å skru på forsterkeren først og slå den av sist, men det er ikke nødvendigvis alle som har for vane å gjøre det En kan ikke basere seg på at kjøperen bruker apparatet på en bestemt måte, spesielt når forsterkeren i verste tilfelle ødelegger hodetelefonene. Det er Schiit som står ansvarlig her, og de bør derfor konstruere forsterkeren på en slik måte at den ikke er potensielt skadelig (da hjelper det lite at selve forsterkeren har 5 års garanti...). I tråden som NWAVGuy henviser til er det flere som valgte å returnere sine forsterkere enn at strømmen gikk eller at de glemte å slå forsterkeren av og på i riktig rekkefølge, og dermed risikere å ødelegge sine dyre hodetelefoner. Schiit var åpenbart ikke klar over at forsterkeren deres kunne ødelegge hodetelefoner på denne måten, og de mente til og med -- etter at de ble gjort oppmerksomme på problemet -- at et rele var unødvendig fordi det påvirket lydkvaliteten Først etter at de skjønte alvoret bestemte de seg for å krype til korset og implementere sikkerhetsmekanismer. Dette i seg selv er en innrømmelse av at de burde hatt disse mekanismene på plass i utgangspunktet. I samme tråd skrev Stoddard at We believe it is generally safe for most headphones. Dette er ikke holdbart, ihvertfall slik jeg ser det. Jeg synes også det er betenkelig at hjemmesiden til Schiit og brukermanualen ikke nevner et eneste ord om at forsterkeren bør slås av og på i en bestemt rekkefølge, og at de ikke bør brukes med visse hodetelefoner på grunn av potensielle skader. I kommentarene til YouTube-klippet rapporteres det også om at Schiit-forsterkere har klart å ødelegge noen dyre Ultrasone Edition 8-hodetelefoner, samt noen Sennhiser HD650. Sistnevnte ble ødelagt til tross for at forsterkeren hadde rele-beskyttelse Lenke til kommentar
Gjest medlem-83883 Skrevet 29. august 2012 Del Skrevet 29. august 2012 Enig i det du skriver hal9k. Det er et problem med designen på forsterkerern, men det plager ikke meg nok til at jeg orker å sende den tilbake til Schiit for oppgradering. Selvfølgelig vil kundene bruke forsterkerene ulikt, og folk har forskjellige vaner. Jeg har ikke lest absolutt alt i denne saken, med har forstått at NWAVGuy har vært ute en vinternatt før når det gjelder å påpeke designfeil på produkter (NuForce). Lenke til kommentar
Lolcat2016 Skrevet 29. august 2012 Del Skrevet 29. august 2012 E11 har et problem: HEADPHONE COMPATIBILITY: For most headphones with high sensitivity the E11 should be OK. ... But it’s marginal for headphones like the popular Sennheiser HD600 and HD650 ... Dette har mange headphone amps. E9 har noe av det samme problemet: Det har mer med tilpasning og kompatibilitet å gjøre i forhold til bruksområdet og optimal ytelse, enn et problem. E11 er tross alt en liten, portabel forsterker med begrensede kraftressurser, primært myntet på et bestemt bruksområde (bærbar forsterkning). Dette påpekes også i sluttkommentaren i omtalen som du siterer ifra, og jeg har ikke inntrykk av at NWAVGuy mener dette som direkte kritikk av E11 (men mer for å informere, utifra et teknisk grunnlag). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå