Gå til innhold

Tråden for de hodetelefonofile

miCro

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+oiasdf79

Det finnes desverre ikke noen måte å unngå dette på en god måte annet enn å skru ned volumet før du slår forsterkeren av eller på eller vente med å koble til hodetelefonene til forsterkeren er slått på.

Lenke til kommentar

Testet litt mere. Det å skru ned volumet hjalp ikke mot lyden som kommer når jeg skrur av forsterkeren. Får bare begynne å skru ned volumet og nappa ut ledningen før jeg skrur av.

Dersom du ikke har hatt dette problemet tidligere så kan det tyde på komponentsvikt i forsterkeren. Du bør ta en titt på membranen og se om den forvrenges når du hører poppelyden (enkelte hodetelefonforsterkere, fra f.eks. Schiit, er jo beryktet for å ødelegge hodetelefoner på denne måten).

Dersom det alltid har vært slik så kan poppelyden rett og slett skyldes mangel på fast mute. Hvis membranen ser ok ut, så er det nok ikke noe alvorlig problem teknisk sett.

Lenke til kommentar

Fult klar over det. Tenker det blir en dac i fremtiden. Tenkte muligens Hegel HD2 eller Cambridge DacMagic, men gidder ikke å bry meg med det nå.

Nå som du bruker NAD'en som hodetelefonforsterker så har ikke det noe å si at du bruker linjeutgangen på lydkortet ditt. Det er jo bare positivt at du kan bruke linjeutgangen, og ikke er tvunget til å bruke en typisk hodetelefonutgang med et signal som allerede er forsterket. En ekstern DAC vil allikevel kunne heve lydkvaliteten ytterligere.

Lenke til kommentar

Ok, det kan høres ut som kondensatoren "lader seg ut" via hodetelefonen når du setter forsterkeren in standby (det at du ikke hører smellet i høyttalerne kan skyldes kretser i effektdelen som forhindrer dette). Dette kan være per design, eller det kan skyldes en feil. Det skader jo ikke å sende en kjapp mail til NAD og spørre om dette er meningen eller ei.

EDIT: Du kan jo prøve å sette forsterkeren i standby uten noen signalkilder tilkoblet og med strømkabelen koblet til et annet uttak, selv om jeg tviler på at det vil hjelpe.

Endret av hal9k
Lenke til kommentar

Mener det er en egen krets som beskytter høyttalerne, men tror ikke de har inkludert hodetelefon utgangen i den. Man hører et par relè slå inn etter at alle kondensatorer har ladet seg opp når man starter forsterkeren. Nå som jeg er klar over problemet skrur jeg bare ned lyden og napper ut hodetelefonene før jeg skrur av forsterkeren.

Lenke til kommentar

Mener det er en egen krets som beskytter høyttalerne, men tror ikke de har inkludert hodetelefon utgangen i den.

Ja, det virker ikke slik, ellers ville høyttalerne også poppet.

Man hører et par relè slå inn etter at alle kondensatorer har ladet seg opp når man starter forsterkeren.

Ja, dette er normalt og er ikke noen indikasjon på feil (som du sikkert er klar over).

Nå som jeg er klar over problemet skrur jeg bare ned lyden og napper ut hodetelefonene før jeg skrur av forsterkeren.

Det er forsåvidt en grei praktisk løsning, men jeg ville uansett anbefalt å sende en mail til NAD om det, for å avdekke om dette er en indikasjon på et teknisk problem eller en "imminent" komponentsvikt.

Lenke til kommentar

Eventuelt så kan du la være å skru den av veldig ofte.

Har en Argon DA2 som jeg bruker som desktop-forsterker [1]. Denne popper når jeg setter den i standby [2]. Min løsning på problemet? Jeg setter den aldri i standby :) (bortsett fra når jeg drar vekk i lengre perioder, naturligvis, da frakobles strømmen).

[1] Jeg har eid et halvt dusin aktive PC-høyttalere de siste årene som ikke har klart å imøtekomme en eller flere av mine krav, og da falt valget til slutt på en egen separat, kompakt forsterker. Det gir meg også frihet til å bytte høyttalere eller forsterker uavhengig av hverandre. Når det er sagt så står ikke akkurat Argon for det ypperste innen ingeniørkunst (etter min mening), for å si det på den måten, selv om kvaliteten virker kurant i forhold til den lave prisen.

[2] EDIT: Det er flere andre som har rapportert dette, så dette er 'normal' oppførsel for denne forsterkeren, selv om jeg naturligvis skulle ønske at den ikke laget denne lyden.

Endret av hal9k
Lenke til kommentar

Hadde de ikke krevd at man lagde en konto hadde jeg tatt meg bryet.

Skjønner, litt dumt at de krever kundekonto, men samtidig kan jeg forstå hvorfor det er lagt opp slik. Det går selvsagt an å spørre butikken der du kjøpte forsterkeren også (de vil da kontakte NAD på dine vegne), dersom det er enklere.

Lenke til kommentar

*snip*

[1] Jeg har eid et halvt dusin aktive PC-høyttalere de siste årene som ikke har klart å imøtekomme en eller flere av mine krav, og da falt valget til slutt på en egen separat, kompakt forsterker. Det gir meg også frihet til å bytte høyttalere eller forsterker uavhengig av hverandre. Når det er sagt så står ikke akkurat Argon for det ypperste innen ingeniørkunst (etter min mening), for å si det på den måten, selv om kvaliteten virker kurant i forhold til den lave prisen.

[2] EDIT: Det er flere andre som har rapportert dette, så dette er 'normal' oppførsel for denne forsterkeren, selv om jeg naturligvis skulle ønske at den ikke laget denne lyden.

Aktive høytalere ja. Det var noe jeg tenkte å se på når jeg får tilbake dac/amp'en min.

Er det dårlig utvalg/høye priser, eller hva gjorde at du ikke fant noen du trivdes/var fornøyd med hal9k?

Lenke til kommentar

Iain:

Jeg stilte følgende krav til aktive PC-høyttalere (bortsett fra 'god' lydkvalitet som faller i min smak, naturligvis):

• Ingen hørbar støy, susing, brum eller andre ulyder fra min sitteposisjon
  • Effektiv magnetisk skjerming (for å minske eller forhindre plagsomme forstyrrelser fra min mobiltelefon som ligger i nærheten av PC'en)
  • De måtte være relativt små for å passe på arbeidsbordet mitt

Prisene var egentlig ikke noen stor faktor, jeg hadde f.eks. et PC-høyttalersett fra B&W som kostet ca. 4.000 kr. Allikevel feilet det på de to første punktene over. Litt skuffende med tanke på at jeg ellers er svært fornøyd med det B&W-utstyret jeg har og har hatt opp igjennom årene.

Utvalget kunne kanskje vært litt bedre, spesielt i de øvre klassene. Det finnes mange PC-høyttalere på markedet, men mye av det som selges låter ikke spesielt bra etter min mening.

Løsningen jeg har nå er jeg fornøyd med, da den imøtekommer kravene ovenfor til en grei pris, samtidig som at lydkvaliteten er grei nok (bruker Argon C1 kompakthøyttalere).

Lenke til kommentar

Noen som har erfaring med Little Dot her?

Vurderer å kjøpe Mk III eller MK V solid state i kombinasjon med DAC 1.

Har så langt bruker BD DT-770 pro 250ohm med en DIY Millet Hybrid forsterker og Mini m3 bærbar forsterker.

Har kjøpt DT-880 så nå havner DT-770 ned i en skuff gitt.

Lenke til kommentar

Har forhåndsbestillt Brainwavs HM3 til 40 dollar, nedsatt frå 70 dollar hos mp4nation.net, var ute etter noen rimelige hodetelefoner til bruk til og frå skulen. Forventer bra lyd til prisen, og har gode erfaringer med produktene til mp4nation, pluss greie reviews har den og fått.

Damn you! DAMN YOU!

Klarte ikke å la være, selv om jeg har 2 flotte hodesett fra før :/ Bra tilbud, nysgjerrig på lyden fra dem!

Disse kom idag. Har de på hodet nå, kan sikkert prøve å formulere noen ord om noen ønsker.

Positivt overrasket !

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...