Gå til innhold

Tråden for de hodetelefonofile

miCro

Anbefalte innlegg

Du spurte om det fungerte å justere volumet i OS X eller Linux, som om det var OS'et som avgjorde dette, men det er som sagt helt opp til applikasjonen :) Det at KDE-avspilleren ikke lar deg justere volumet er en 'egenskap' ved denne avspilleren, ikke OS'et. Jeg synes allikevel at det høres litt rart ut at den ikke lar deg justere volumet (dersom det stemmer).

Ingen avspillere kontakter lydkortet direkte i linux. Lyd kjøres enten gjennom ALSA eller PulseAudio (som bruker mye av grunnfjellet i ALSA, men har en hel del annen funksjonalitet). Det er helt greit at du ikke vet om det fungerer i linux eller ikke, men jeg skal love deg at det i tilfelle ikke bare er å bruke en annen avspiller. :)
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ble nesten litt overrasket over hvor lett HD700 satt på. Jeg følte HD650 satt veldig lett også, og kunne bruke dem i et døgn uten problemer. Men HD700 føles mye mye lettere ut på hodet.

Hvordan synes du den låter i forhold til HD650? (du har kanskje ikke sammenlignet så mye siden du måtte sendte DAC'en tilbake).

Grunnen til at jeg dro frem LCD-3(2), er at det ser ut til å være den high end høretelefonen folk som ikke liker hd800 går for.

Ja, de er visstnok ganske forskjellige på enkelte områder, så det er kanskje ikke så rart i. Det er jo også en del hodetelefonentusiaster som kjøper flere hodetelefoner, avhengig av hvilken type musikk de lytter på eller hvilken type klang de er ute etter.

Jeg føler de er mer åpne i lydbildet sitt, mer nøytrale kanskje, slipper også endel mer lyd både inn og ut, jeg solgte mine HD650 noen dager før jeg bestilte HD700, som jeg angrer litt på i etterkant, da det er vanskelig å sammenligne uten å faktisk høre begge likt.

Om lyden alene er verdt doble kostnaden er et bedre spørsmål kanskje, noe jeg er litt usikker på, tror kanskje folk flest ville hatt mer glede av HD650, da den trives gjerne litt bedre med all type musikk.

Får se etterhvert som jeg får tilvent meg dem, mulig jeg plukker opp et par brukte HD650 igjen brukt, merker enormt stor forskjell på HD700 og HD598 (som jeg faktisk har liggende), da 598 nesten føles lukkede i sammenligning.

Lenke til kommentar

Ingen avspillere kontakter lydkortet direkte i linux.

Bare til orientering: Det gjør de heller ikke i Windows, i bokstavelig forstand. Men dersom man bruker WASAPI eller ASIO4ALL så går applikasjonen utenom en rekke lag (bl.a. DirectSound og KMixer) og tar en kortere vei til lydkortet.

Lyd kjøres enten gjennom ALSA eller PulseAudio (som bruker mye av grunnfjellet i ALSA, men har en hel del annen funksjonalitet). Det er helt greit at du ikke vet om det fungerer i linux eller ikke, men jeg skal love deg at det i tilfelle ikke bare er å bruke en annen avspiller. :)

I denne tråden om bit-perfect lyd i Linux ramses det opp flere avspillere som baserer seg på ALSA, som også støtter volumjusteringer:

http://www.head-fi.o...udio-from-linux

Noen nøkkelsitater:

You can get bit-perfect audio from Linux without too much difficulty using ALSA. Most popular distributions of Linux (Ubuntu, Mint, Fedora, OpenSuse) to name but a few, use the Pulse Audio Sound Server ... Those who want bit perfect audio in Linux need to bypass this "feature" ... Jack in general is the linux alternative to ASIO (fto achive low latency it bypasses kernel mixing just like ASIO on windows) and its has nice server app.

Prinsippet her er veldig likt det du ser i Windows. Og valg av audio grensesnitt/API er jo applikasjonsavhengig. Dessuten kan volumet teknisk sett f.eks. styres i software dersom det ikke lar seg gjøre via et hardware-grensesnitt (dvs. at nivået på lydsignalet reduseres vha. programmets egne volumalgoritmer før det sendes til lydkortet og da kommer vi litt tilbake til den interne bit-presisjonen som jeg nevnte tidligere).

Dette er naturligvis mulig å implementere i programmer som kjører i både Linux og Windows (det er derfor jeg ønsket å påpeke at det ikke var en grunnleggende egenskap ved Linux som sådan, men at det er applikasjonsavhengig). Linux får imidlertid kritikk for at de ikke har en like elegant eller enkel løsning som Windows 7, men det er en litt annen sak.

I Windows er det også verdt å merke seg at f.eks. Foobar med WASAPI-plugin sender lyden i 'native' format (den resamples ikke til standardformatet som du har satt i innstillingene til lydkortet, da dette anses som unødvendig tukling med signalet). Det samme prinsippet vil nok gjelde for tilsvarende Linux-avspillere.

EDIT: Jeg glemte forresten å kommentere dette innlegget ditt, der du svarte på innlegget til E.C.:

Jepp, og da får man jo ikke kontrollert lye. Da blir det fort bye-bye headset med en USB DAC/Amp uten volumkontroll.

Dette har ingen sammenheng med styring av volumnivået. Det er bare det at lyden ikke lenger går via mikseren til Windows og da vises naturligvis heller ikke signalnivået i mikseren. I f.eks. Foobar med WASAPI-plugin går det greit å justere volumet, selv om man bruker et bit perfekt oppsett.

Endret av hal9k
Lenke til kommentar

Ang Nuforce, er uDAC-2 rimelig dårlig (Scroll forbi redegjørelsen for "dramaet" for å kiomme til review og test).

Jeg fant forøvrig denne omtalen, der uDAC-2 sammenlignes med Fiio E10:

http://www.headfonia.com/the-latest-must-have-the-fiio-e10-usb-dacamp/

E10 kommer fordelaktig ut i sammenligning med uDAC-2. Denne omtalen var forøvrig en av flere som overbeviste meg om at jeg burde gå for E10.

Fra konklusjonen:

I should stop now. The Fiio E10 is a winner product, and at $80 I think everyone should get one just to see how far sub-$100 DAC boxes have progressed. And I don’t care if you have a $1,000 DAC on your home system because the E10, plugged into a laptop, and a good headphone at the output, is a superb, simple, fun sounding product.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg føler de er mer åpne i lydbildet sitt, mer nøytrale kanskje, slipper også endel mer lyd både inn og ut, jeg solgte mine HD650 noen dager før jeg bestilte HD700, som jeg angrer litt på i etterkant, da det er vanskelig å sammenligne uten å faktisk høre begge likt.

Høres ut som HD700 har mer til felles med HD800 enn HD650.

Om lyden alene er verdt doble kostnaden er et bedre spørsmål kanskje, noe jeg er litt usikker på, tror kanskje folk flest ville hatt mer glede av HD650, da den trives gjerne litt bedre med all type musikk.

Får se etterhvert som jeg får tilvent meg dem, ...

Det kan jo også være en tilvenningssak. Og det er vel viktigere for deg at du liker HD700, selv om du mener at "folk flest" kanskje ville hatt mer glede av HD650? :)

Lenke til kommentar

Nice! Er de allerede nedsatt med 30% eller må man trekke ifra selv?

Isåfall noen som har vært borti SMS Audio STREET by 50 Over-ear hodetelefoner? Er disse bedre enn Beats headsettene Studio og Pro?

Ser ut som rabatten trekkes fra etter at du har lagt til et produkt i handlekurven, viss du ikkje

har funnet det ut allerede...

Lenke til kommentar

Ang Nuforce, er uDAC-2 rimelig dårlig (Scroll forbi redegjørelsen for "dramaet" for å kiomme til review og test).

Jeg fant forøvrig denne omtalen, der uDAC-2 sammenlignes med Fiio E10:

http://www.headfonia...e10-usb-dacamp/

E10 kommer fordelaktig ut i sammenligning med uDAC-2. Denne omtalen var forøvrig en av flere som overbeviste meg om at jeg burde gå for E10.

Fra konklusjonen:

I should stop now. The Fiio E10 is a winner product, and at $80 I think everyone should get one just to see how far sub-$100 DAC boxes have progressed. And I don’t care if you have a $1,000 DAC on your home system because the E10, plugged into a laptop, and a good headphone at the output, is a superb, simple, fun sounding product.

E10 it is then! Beste plassen å kjøpe denne frå? mp4nation.net eller andre?

Lenke til kommentar

Nice! Er de allerede nedsatt med 30% eller må man trekke ifra selv?

Isåfall noen som har vært borti SMS Audio STREET by 50 Over-ear hodetelefoner? Er disse bedre enn Beats headsettene Studio og Pro?

Ser ut som rabatten trekkes fra etter at du har lagt til et produkt i handlekurven, viss du ikkje

har funnet det ut allerede...

Har lest 2 tester av det headsettet og det er kanskje det mest overprisa møkka av ett forsøk på headset siden 70 tallet.

Får Beats til å høres ut som det beste fra AKG kombinert med Sennheiser og Beyerdynamic.

Her er link til testen fra innerfidelity.com - http://www.innerfidelity.com/content/celebrity-headphone-deathmatch-sms-50

Endret av fo2re
Lenke til kommentar

E10 it is then! Beste plassen å kjøpe denne frå? mp4nation.net eller andre?

Her er en oversikt over noen norske priser og butikker som selger E10:

http://www.prisjakt....t.php?p=1053195

Du kan f.eks. ta en tur innom Soundgarden og be om en prøvelytt der før du kjøper.

Hvis du ønsker å kjøpe den i utlandet så vil du nok finne den på f.eks. eBay. Jeg har ikke handlet så mye varer av denne typen i utlandet, så jeg har ikke så god oversikt her.

EDIT:

Ser at den koster $85 på mp4nation. Dersom du må betale moms sparer du ikke mer enn et par hundrelapper.

Sjekket også eBay: Det er flere Top Rated Sellers der som selger den for under $70, men frakten varierer en del. Det er ikke sikkert du må betale moms dersom du handler via eBay.

Endret av hal9k
Lenke til kommentar

Så lenge de ikke meker pakken som gift, bør det gå greit. Det virker som om pakker merket med gift som åpenbart stammer fra en butikk/forhandler har en del større sjanse for å bli stoppet.

@hal9k: Takk for link, det er kjekt å vite at muligheten er der i ALSA. (Men hadde det ikke vært tilgjengelig der hadde de altså ikke hjulpet uansett hva slags apllikajson du kjørte. .P) Nå stod det dessverre ingenting der om det var mulighetr for volukontroll med det alternativet.

Lenke til kommentar

@hal9k: Takk for link, det er kjekt å vite at muligheten er der i ALSA. (Men hadde det ikke vært tilgjengelig der hadde de altså ikke hjulpet uansett hva slags apllikajson du kjørte. .P) Nå stod det dessverre ingenting der om det var mulighetr for volukontroll med det alternativet.

Du kan bruke Alsamixer for volumjusteringer:

http://gnuwhatimsayi...trol-for-linux/

Hjemmesiden til ALSA-prosjektet finner du her:

http://www.alsa-proj...x.php/Main_Page

På YouTube finner du også klipp som viser hvordan du bruker Alsamixer for å justere mastervolumet.

EDIT: Det er blitt en del teknisk prat rundt volumjusteringer i Linux nå, så jeg stopper her før vi sporer helt av :) (men kontakt meg via PM dersom du har noen tilbakemeldinger)

Endret av hal9k
Lenke til kommentar

Hei hei, og god helg :)

Raskt spørsmål; ørepropper og hodetelefoner som har kontroll og mic, og som er merka "made for iPhone", vil dei kunne fungere (relativt) greit på ein HTC telefon? VIl i det minste mic og play/stopp knappen fungere?

Tenker litt på desse: http://www.lefdal.com/product/tv-lyd-bilde/hodetelefoner/KLPIMAGONE/klipsch-image-one-around-ear-hodetelefoner og desse http://www.lefdal.com/product/tv-lyd-bilde/hodetelefoner/BOSEOE2IWHT/bose-oe2i-hodetelefoner-hvit

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...