Gulrotsaft Skrevet 10. august 2012 Del Skrevet 10. august 2012 Skal kikke litt på bruktmarkedet. Bruker hodetelefon utgangen på stereoforsterkere å være brukbar? Har en Nad 326bee, så kan jeg heller gå for en dac. Fiio E5 som du nevnte i starten er nok heller ment for de som er på farten. For desktop-bruk vil jeg anbefale Fiio E10 som jeg har selv (og som jeg har beskrevet tidligere i denne tråden, tror det var i begynnelsen av 2012 eller mot slutten av 2011). Dette er en meget kompakt DAC/hodetelefonforsterker som ikke har noen problemer med å håndtere Denon AH-D1001-hodetelefonene mine som jeg bruker på jobben. Nyprisen for E10 er litt i underkant av 1000 kr. og vil nok gå for rundt det halve på bruktmarkedet. Hodetelefonutgangen på forsterkeren kan være brukbar, men ikke regn med å få fullt utbytte av hodetelefonene dine dersom de er mer tungdrevne og dersom de er av høyere kvalitet. En mulighet er å kjøpe en ren DAC til rundt 500-1000 kr istedetfor en kombinert DAC/hodetelefonforsterker. Dersom du handler online så har du lite å tape på å kjøpe f.eks. en Fiio, da du kan sende den tilbake innen to uker dersom du ikke er fornøyd. Jeg kjøpte Fiio E11 på Ebay for vel 60 dollar. Kom etter ca 2 uker og har fungert mer en utmerket siden det og jeg føler at det var en fin investering Lenke til kommentar
lain Skrevet 10. august 2012 Del Skrevet 10. august 2012 Beste stasjonære USB-DAC/Hodetelefonforsterker til Sennheiser HD595 til under 1000-lappen? Denne har fått endel god kritikk. HRT HEADSTREAMER HEADPHONE AMP/DAC http://www.dustinhom...hProvider_dacsa Litt over ditt budsjett, men det ikke så mye. Ellers har du Fiio E10 http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=657804 Udac2 til en lav lav pris på net on net. http://www.netonnet....c2/164083.5411/ Men litt skeptisk, det har vært endel drama rundt de der, ikke at jeg hadde noe feil på min, men en gammel kollega av meg, måtte få ny, og det er endel fine tråder om dem om du søker etter udac drama. Jeg personlig er veldig godt fornøyd med min. Om du kan kjøpe ifra ebay, er det noe mer å velge i, men med moms, frakt og dårligere forbrukerrett. Jeg har selv kjøpt endel på ebay, så er ikke for å avskrekke, bare greit å være obs på. 1 Lenke til kommentar
amumar Skrevet 10. august 2012 Del Skrevet 10. august 2012 Edit: Den du linka til var dessverre "male" i begge endar..så den vil ikkje fungere.. Visst var den det. var flere røde til HTC, må ha kopiert feil lenke i farten., Nå har jeg glemt søkeordet som ga flest treff, men denne var vel den jeg så på først i sted. Men om du allerede har kjøpt den fra netonnet er det jo greit. Sjå der ja den såg ikkje så dum ut. Fekk ikkje bestilt i går nei, men trur uansett eg må teste ut denne og den på netonnet..blir no under 200spenn totalt så Lenke til kommentar
Ed Hunter Skrevet 10. august 2012 Del Skrevet 10. august 2012 (endret) Beste stasjonære USB-DAC/Hodetelefonforsterker til Sennheiser HD595 til under 1000-lappen? Denne har fått endel god kritikk. HRT HEADSTREAMER HEADPHONE AMP/DAC http://www.dustinhom...hProvider_dacsa Litt over ditt budsjett, men det ikke så mye. Ellers har du Fiio E10 http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=657804 Udac2 til en lav lav pris på net on net. http://www.netonnet....c2/164083.5411/ Men litt skeptisk, det har vært endel drama rundt de der, ikke at jeg hadde noe feil på min, men en gammel kollega av meg, måtte få ny, og det er endel fine tråder om dem om du søker etter udac drama. Jeg personlig er veldig godt fornøyd med min. Om du kan kjøpe ifra ebay, er det noe mer å velge i, men med moms, frakt og dårligere forbrukerrett. Jeg har selv kjøpt endel på ebay, så er ikke for å avskrekke, bare greit å være obs på. Takk takk, er ikkje redd for å handle på ebay nei.. Det med asynkront usb modus, er det ein stor fordel? Ser at mange av dei litt dyrare usb-dac'ene har støtte for det (dog ikkje alle..). Avspilling blir via streaming med Spotify Premium og Foobar til flac. Meir eg leser om HRT HeadStreamer, så blir den meir aktuell. Mangler volumjustering på enheten, samt 3.5 mm jack, som betyr at eg må bruke adapter, men det er ikkje så store mangler i min bok. Endret 10. august 2012 av Ed Hunter Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 10. august 2012 Del Skrevet 10. august 2012 (endret) Det er sånn her dere mener? Jepp, men bare den lodrette på midtn, og uten antydning til "spriking". Mine oppholder seg bare i sofa og ved skrivebordet, så det er nok et svakhetspunkt der. Men om det r så normal er det jo neppe noe tegn på t de holder på å gå i stykker,så da er det ikke så nøye. Angående DAC+forsterker uten volumkontroll: Er det ikke slik at du mister kvalitet ved å bruke WIndows sin innebygde vlumkontroll? Og fungerer det underOSX/linux i det hele tatt? KDE er såpass smart at den skjønner at jeg har koblet til en DAC som skal ha "fult signal" og kjører signalet ut uten mulighet til å justere det. Endret 10. august 2012 av NgZ Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 10. august 2012 Del Skrevet 10. august 2012 Etter det jeg har skjønt så kan Windows gjøre masse rart med signalet på veien til en DAC. Jeg bruker ASIO4ALL drivere med en Winamp plugin på min laptop. Denne skal passere noe av Windows-krøllet som finnes på veien. Jeg har ikke testet så mye av og på, men lyden er neppe verre. Ettersom det kan bli litt krøll når jeg skal bruke andre programmer så har jeg disablet ASIO på min stasjonære, der jeg har ikke det beste headsett-utstyret. Her er det et bilde av hva ASIO skal angivelig gjøre. I Windows 7 når jeg spiller av med ASIO så blir den grønne volum-baren som hopper opp og ned når lyd spilles av borte, så noe greier den å passere. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 10. august 2012 Del Skrevet 10. august 2012 Jepp, og da får man jo ikke kontrollert lye. Da blir det fort bye-bye headset med en USB DAC/Amp uten volumkontroll. Lenke til kommentar
Lolcat2016 Skrevet 10. august 2012 Del Skrevet 10. august 2012 Du har vel HD800? Skulle hatt en sammenligning imellom HD600/650, HD700 og HD800 (og LCD-3 f.eks) Ja, jeg har HD800. Jeg har hatt både HD600 og HD650, men forskjellen mellom disse to og HD800 er større enn forskjellen mellom HD600 og HD650. HD800 har en litt annen lydkarakteristikk og minner mer om AKG K701, bortsett fra at den er bedre på alle punkter (etter min mening). Romperspektivet på HD800 er veldig bra og regnes som noe av det beste på en hodetelefon. Jeg har ikke lyttet på HD700, men jeg vil nok forsøke å prøvelytte på disse dersom jeg får anledning. Når det gjelder LCD-3 (eller LCD-2 for den saks skyld) så har jeg naturligvis vurdert å kjøpe den. Men etter en del research fant jeg ut at den sannsynligvis ikke er så veldig bra egnet for meg. Det var primært tre grunner: Sammenlignet med HD800 så har jeg inntrykk av at LCD-3 er: Ikke like nøytral i klangen Ikke like god i diskanten Ikke like komfortabel (HD800 er med klar margin de mest komfortable hodetelefonene jeg har brukt. Generelt sett synes jeg HD600+ hodetelefonene til Sennheiser er svært komfortable) Ikke like solid bygget (har vært en del rapporter knyttet til byggekvaliteten) Jeg har altså ikke lyttet på LCD-3 selv, men dette er ting jeg har kommet frem til basert på uttalelser fra folk som eier eller har eid begge hodetelefonene. Lenke til kommentar
Lolcat2016 Skrevet 10. august 2012 Del Skrevet 10. august 2012 Jeg kjøpte Fiio E11 på Ebay for vel 60 dollar. Kom etter ca 2 uker og har fungert mer en utmerket siden det og jeg føler at det var en fin investering Bare husk at E11 er en hodetelefonforsterker, mens E10 er en kombinert DAC/hodetelefonforsterker. E10 er priset høyere enn E11. I Norge kan du få kjøpt E11 for 750 kr. Lenke til kommentar
Lolcat2016 Skrevet 10. august 2012 Del Skrevet 10. august 2012 Udac2 til en lav lav pris på net on net. http://www.netonnet....c2/164083.5411/ Men litt skeptisk, det har vært endel drama rundt de der, ikke at jeg hadde noe feil på min, men en gammel kollega av meg, måtte få ny, og det er endel fine tråder om dem om du søker etter udac drama. Jeg personlig er veldig godt fornøyd med min. Jeg hadde en NuForce HDP på jobben for noen år siden og var veldig fornøyd med den. Jeg har inntrykk av at NuForce leverer bra produkter til en konkurransedyktig pris. Såvidt jeg husker fikk hodetelefonforsterkeren på HDP såpass mye skryt at folk valgte å kjøpe HDP'en bare på grunn av hodetelefonutgangen (mange mente den var sammenlignbar eller bedre enn rene hodetelefonforsterkere i samme prisklasse). Lenke til kommentar
Lolcat2016 Skrevet 10. august 2012 Del Skrevet 10. august 2012 Det med asynkront usb modus, er det ein stor fordel? Ser at mange av dei litt dyrare usb-dac'ene har støtte for det (dog ikkje alle..). Avspilling blir via streaming med Spotify Premium og Foobar til flac. Jeg ville ikke hengt meg så mye opp i asynkron vs synkron USB. Det viktigste er implementasjonen. En bra implementert synkron USB-løsning kan låte bedre enn en mindre bra implementert asynkron løsning. Jeg tror også mye av dette dreier seg om markedsføringshype. Lenke til kommentar
Lolcat2016 Skrevet 10. august 2012 Del Skrevet 10. august 2012 Angående DAC+forsterker uten volumkontroll: Er det ikke slik at du mister kvalitet ved å bruke WIndows sin innebygde vlumkontroll? Når lyden sendes via lydmikseren til Windows blir all lyden -- ikke overraskende -- mikset sammen i en lydstrøm som prosesseres og sendes ut av lydkortet ditt (dersom du har flere applikasjoner åpne som spiller av lyd samtidig, så må naturligvis disse lydsignalene mikses sammen dersom du ønsker å høre alle på en gang). Prosesseringen kan f.eks. omfatte (uønskede) volumjusteringer eller romeffekter (ta en titt under f.eks. Enhancements under Properties til lydkortet ditt). WASAPI og ASIO4ALL gjør at lyden fra audioapplikasjonen din ikke mikses sammen på denne måten, da den sender lyden direkte til lydkortet uten noen form for tukling med signalet (såkalt bit perfect avspilling), bortsett fra volumjusteringer. Jeg bruker stort sett iTunes (som ikke er bit perfect), men ved kritisk lytting bruker jeg Foobar 2000 med WASAPI-plugin. Denne lar deg justere volumet (dersom din eksterne enhet ikke har mulighet for det), men den interne presisjonen er såvidt jeg vet veldig høy. Og fungerer det underOSX/linux i det hele tatt? KDE er såpass smart at den skjønner at jeg har koblet til en DAC som skal ha "fult signal" og kjører signalet ut uten mulighet til å justere det. Har ikke noen personlig erfaring med akkurat dette under OSX/Linux, men hvorvidt du får mulighet til å justere volumet vil være avhengig av applikasjonen du bruker, ikke OS'et. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 11. august 2012 Del Skrevet 11. august 2012 Nja, det avhenger nok svært lite av applikasjonen du bruker, og veldig mye av lydsystemet du kjører. Angående lydkvaliteten, vet jeg mange har sagt at volumjustering medfører dårligere kvalitet, uten at jeg husker forklaringen i farten, Mener det var bitdybden som visstnok ble dårligere. Men det kan godt hende det er feil. Bruker bare DAC-en på den bærbare som kjører linux (og som nevnt kjører PulseAudio/KDE all lyd ut på line-nivå) så jeg har alodri behøvd å¨tukle med det. Spørs vel om jeg hadde merket forskjellen uansett. Ang Nuforce, er uDAC-2 rimelig dårlig (Scroll forbi redegjørelsen for "dramaet" for å kiomme til review og test). Det, enkelte problemer med tidligere modeller, og svarene deres "den høres bra ut" gjør meg sånn passe småskeptisk til produktet fra dem generelt. En enkel DAC/Amp av den typen skal ikke farge lyden i det hele tatt - ønsker man det bruker man en EQ på avspilleren. Generelt synes jeg "digitale" DAC-er og amper kan nøye seg med å reprodusere lyden så nøyaktig som mulig. Hva er det ellers man har rørforsterkere til? Lenke til kommentar
Ed Hunter Skrevet 11. august 2012 Del Skrevet 11. august 2012 Ja, kom fram til mye av det samme ang. asynkron vs synkron.. Heller litt mot E10 grunnet pris (dog frå utlandet, 900-1000 kr i Norge er uakseptabelt). Har lest ein del reviews, og virker som eit godt kjøp! Lenke til kommentar
lain Skrevet 11. august 2012 Del Skrevet 11. august 2012 Du har vel HD800? Skulle hatt en sammenligning imellom HD600/650, HD700 og HD800 (og LCD-3 f.eks) Ja, jeg har HD800. Jeg har hatt både HD600 og HD650, men forskjellen mellom disse to og HD800 er større enn forskjellen mellom HD600 og HD650. HD800 har en litt annen lydkarakteristikk og minner mer om AKG K701, bortsett fra at den er bedre på alle punkter (etter min mening). Romperspektivet på HD800 er veldig bra og regnes som noe av det beste på en hodetelefon. Jeg har ikke lyttet på HD700, men jeg vil nok forsøke å prøvelytte på disse dersom jeg får anledning. Når det gjelder LCD-3 (eller LCD-2 for den saks skyld) så har jeg naturligvis vurdert å kjøpe den. Men etter en del research fant jeg ut at den sannsynligvis ikke er så veldig bra egnet for meg. Det var primært tre grunner: Sammenlignet med HD800 så har jeg inntrykk av at LCD-3 er: Ikke like nøytral i klangen Ikke like god i diskanten Ikke like komfortabel (HD800 er med klar margin de mest komfortable hodetelefonene jeg har brukt. Generelt sett synes jeg HD600+ hodetelefonene til Sennheiser er svært komfortable) Ikke like solid bygget (har vært en del rapporter knyttet til byggekvaliteten) Jeg har altså ikke lyttet på LCD-3 selv, men dette er ting jeg har kommet frem til basert på uttalelser fra folk som eier eller har eid begge hodetelefonene. Jeg ble nesten litt overrasket over hvor lett HD700 satt på. Jeg følte HD650 satt veldig lett også, og kunne bruke dem i et døgn uten problemer. Men HD700 føles mye mye lettere ut på hodet. Grunnen til at jeg dro frem LCD-3(2), er at det ser ut til å være den high end høretelefonen folk som ikke liker hd800 går for. For meg personlig hadde jeg mest hatt lyst til å bare kunne høre og sammenligne hvordan de er forskjellige. Gleder meg til jeg får tilbake D100 mkII ifra kina, også blir det vel å se etter en ok priset røramp med tiden, når fingrene starter å klø etter noe nytt. Lenke til kommentar
nortridge Skrevet 11. august 2012 Del Skrevet 11. august 2012 Noen her som har erfaringer med Noontec Zoro? http://www.youtube.com/watch?v=hHMrw3rDKOg&feature=g-u-u Virker som noen bra og "good value" hodetelefoner dette. Lenke til kommentar
Toska92 Skrevet 11. august 2012 Del Skrevet 11. august 2012 (endret) Noen her som har erfaringer med Noontec Zoro? http://www.youtube.com/watch?v=hHMrw3rDKOg&feature=g-u-u Virker som noen bra og "good value" hodetelefoner dette. Kopi av Beats Solo? EDIT: Jepp. Endret 11. august 2012 av Toska92 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79 Skrevet 11. august 2012 Del Skrevet 11. august 2012 (endret) Så du videoen? Oppsummert: - Utseendemessig kopi, lavere byggekvalitet, bedre lyd -> hakket over Creative Aurvana Live, et stykke under Beyerdynamic DT1350. Endret 11. august 2012 av Slettet+oiasdf79 Lenke til kommentar
Lolcat2016 Skrevet 11. august 2012 Del Skrevet 11. august 2012 (endret) Nja, det avhenger nok svært lite av applikasjonen du bruker, og veldig mye av lydsystemet du kjører. Du spurte om det fungerte å justere volumet i OS X eller Linux, som om det var OS'et som avgjorde dette, men det er som sagt helt opp til applikasjonen Det at KDE-avspilleren ikke lar deg justere volumet er en 'egenskap' ved denne avspilleren, ikke OS'et. Jeg synes allikevel at det høres litt rart ut at den ikke lar deg justere volumet (dersom det stemmer). Angående lydkvaliteten, vet jeg mange har sagt at volumjustering medfører dårligere kvalitet, uten at jeg husker forklaringen i farten, Mener det var bitdybden som visstnok ble dårligere. Bit-dybden i seg selv blir ikke dårligere, problemet er at dersom den interne bit-presisjonen til volumjusteringen ikke er høy nok, så vil det kunne føre til avvik på grunn av avrundinger. Mikseren i Windows 7 opererer med 32 bits internt såvidt jeg vet. Volumkontrollen til enkelte WASAPI-avspillere opererer med 64 bits presisjon (som f.eks. JRiver MC). Hvorvidt du faktisk kan høre forskjell er en annen sak. Jeg tror nok ikke dette er et så stort problem i praksis, men i utgangspunktet kan det lønne seg å forholde seg til så få volumkontroller som mulig. Mitt oppsett har f.eks. tre volumkontroller (når jeg bruker PC som lydkilde): I Windows, i hodetelefonforsterkeren og i DAC'en. Jeg bruker som regel volumkontrollen i Windows som master, mens jeg tyr til volumkontrollen til DAC'en dersom nødvendig (volumet på en rekke album fra 80-tallet er for lavt, selv om volumet er satt på maks i Windows). EDIT: Flyttet kommentar vedrørende volumnivå til mitt siste innlegg. Endret 12. august 2012 av hal9k Lenke til kommentar
Lolcat2016 Skrevet 11. august 2012 Del Skrevet 11. august 2012 Jeg ble nesten litt overrasket over hvor lett HD700 satt på. Jeg følte HD650 satt veldig lett også, og kunne bruke dem i et døgn uten problemer. Men HD700 føles mye mye lettere ut på hodet. Hvordan synes du den låter i forhold til HD650? (du har kanskje ikke sammenlignet så mye siden du måtte sendte DAC'en tilbake). Grunnen til at jeg dro frem LCD-3(2), er at det ser ut til å være den high end høretelefonen folk som ikke liker hd800 går for. Ja, de er visstnok ganske forskjellige på enkelte områder, så det er kanskje ikke så rart i. Det er jo også en del hodetelefonentusiaster som kjøper flere hodetelefoner, avhengig av hvilken type musikk de lytter på eller hvilken type klang de er ute etter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå