Gå til innhold

Tråden for de hodetelefonofile

miCro

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du ser på feil liste - det er en vesensforskjell på Licensors og Licensees. Apple har vært standardisert på AAC siden 2003.

Jeg er utmerket klar over forskjellen på licensor and licensee, det har jeg gitt uttrykk for i mitt forrige innlegg til Shruggie :)

Jeg begynner å lure på om det er en misforståelse på gang her: Apple bruker AAC på sine enheter, det er jeg klar over (har eid iPod nesten helt siden den kom ut). De kjøper derfor lisens for å bruke AAC. Men de lisensierer ikke AAC, utifra listen jeg linket til ovenfor (og bare for sikkerhets skyld, slik at vi ikke tolker begrepene forskjellig her: Lisensiere betyr å gi lisens for noe).

Poenget mitt var å vise at påstanden din om at

Mange selskaper (bla. Apple) lisensierer imidlertid AAC

ikke stemte helt utifra det jeg kjente til om saken. Det at Wikipedia heller ikke skriver noe om at Apple lisensierer AAC styrker den oppfatningen.

Jeg har Googlet litt mer og fant dessuten denne artikkelen:

Some Facts About AAC

Her står det:

AAC is not “unique” to Apple. It’s not even controlled or invented by Apple, or any other single company. It is an ISO standard that was invented by engineers at Dolby, working with companies like Fraunhofer, Sony, AT&T, and Nokia. Licensing is controlled by Via.

Dette stemmer akkurat med listen jeg linket til tidligere. Her står nemlig de samme selskapene oppført.

Det er visse grunner til at mange tror AAC er et slags Apple-format, men det stemmer ikke. Dette er også påpekt i artikkelen:

The implication in pieces like Giles Slade’s in Mother Jones is that AAC is somehow an “Apple format”, and that by selling DRM-free tracks from iTunes as AAC files, they’re still pushing a file lock-in strategy with songs that only play on iPods. FairPlay DRM is an Apple format; regular AAC is not.

EDIT: Linket til artikkel

Endret av hal9k
Lenke til kommentar

Du ser på feil liste - det er en vesensforskjell på Licensors og Licensees. Apple har vært standardisert på AAC siden 2003.

Jeg er utmerket klar over forskjellen på licensor and licensee, det har jeg gitt uttrykk for i mitt forrige innlegg til Shruggie :)

Obs, så ikke at jeg hadde skrevet feil i mitt første innlegg. Jeg er rimelig sikker på at du og alle andre forstod utmerket godt at jeg mente at Apple-enheter spilte av AAC-filer (det står jo også ordrett i innlegget), men, men om du ønsker å kveulere unødvendig og bruke et kvarter på det, så be my guest. :wee:
Lenke til kommentar

Obs, så ikke at jeg hadde skrevet feil i mitt første innlegg. Jeg er rimelig sikker på at du og alle andre forstod utmerket godt at jeg mente at Apple-enheter spilte av AAC-filer (det står jo også ordrett i innlegget), men, men om du ønsker å kveulere unødvendig og bruke et kvarter på det, så be my guest. :wee:

Jeg hadde ingen problemer med å forstå at du snakket om at Apple-enheter spilte av AAC-filer :)

Det jeg reagerte på var at du insisterte (ikke bare en gang, men to ganger) på at Apple lisensierte AAC. Jeg tenkte kanskje du trodde at AAC også var et slags Apple-format (siden det er flere som tror dette), og at de derfor lisensierte AAC. Eller at det kanskje hadde oppstått en misforståelse med tanke på begrepet lisensiere, ettersom du hevdet at jeg viste deg feil liste.

Dette har ingenting med kverulering å gjøre (ihvertfall slik jeg ser det), men et oppriktig forsøk på å oppklare uklarhetene her, fordi det var åpenbart at noe ikke stemte :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nja, det er i utbredt bruk i dagligtalen både for å selge og kjøpe (eller heller leie ut/leie) lisenser, men det er strengt tatt korrekt at det er lisenshaver som lisensierer i følge ordboken, og at kunden "kjøper en lisens". Enda en grunn til at jeg regnet med at hal9k kverulerte.(Og jeg nevnte det bare én gang, tenk. :p Men slapp av, no hard feelings. Alltid grei å ønske å klare opp i noe.)

Endret av NgZ
Lenke til kommentar

Fins det noen Tyske dac eller amps som er verdt å nevne? Er i Tyskland så fint å benytte sjansen uten norsk moms og mva tull.

Ser for meg 2-4 norske lapper, trenger nok begge deler.

Edit: Helt stasjonært bruk, og skal drive 250ohm Beyerdynamic DT-990Pro.

Endret av SvennAndre
Lenke til kommentar

(Og jeg nevnte det bare én gang, tenk. :p Men slapp av, no hard feelings. Alltid grei å ønske å klare opp i noe.)

Ja, fint at vi fikk avklart situasjonen :)

Lisensiere er brukt både for å selge og kjøpe lisens på norsk.

Jeg har faktisk aldri opplevd i dagligtale at folk har brukt begrepet lisensiere i tilknytning til kjøp av lisenser. Jeg sier ikke at det ikke forekommer, men at jeg alltid har brukt ordet i betydningen å gi lisens (som strengt tatt også er den korrekte betydningen) og at jeg ikke har hørt andre bruke det på noen annen måte, hverken i dagligtale eller på nettet. Men dette er altså første gangen :)

Lenke til kommentar

Fins det noen Tyske dac eller amps som er verdt å nevne? Er i Tyskland så fint å benytte sjansen uten norsk moms og mva tull. Ser for meg 2-4 norske lapper, trenger nok begge deler.

Noen av de beste forsterkerne på markedet kommer fra Tyskland, men flere av produktene ligger godt over beløpet du har budsjettert med (selv om du kjøper dem der nede).

Jeg nevner noen av produsentene uansett:

SPL (Auditor, Phonitor)

Lake People (Violectric-serien)

Lehmann (Black Cube Linear)

Lenke til kommentar

Takk!

Er ikke sjokkert over at tyskland har noe av det beste nei :) Artig å titte selv om det er dobbelt av hva jeg har tenkt å bruke.

Så langt ser Schiit interessant ut, prismessig, men de er jo Amerikansk, så da er jeg like langt. Heller ikke funnet noen forhandlere av Schiit i Tyskland. :/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...