-sebastian- Skrevet 7. juli 2012 Del Skrevet 7. juli 2012 Hvor lang tid tror dere et par B&W P5 tar på å spille seg inn? En time lengre enn angrefristen Seriøst: Jeg har ikke noen personlig erfaring med P5, men det burde ikke ta så veldig mange timer (jeg er ikke overbevist om påstander fra enkelte produsenter om at det tar f.eks. flere hundre timer før kannene deres er innspilt). Det er ikke sikkert at du vil høre noen forskjell uansett, og det kan godt tenkes at forskjellen du opplever har mer å gjøre med 'innspilling' av dine egne ører. Takk for svar! Med mindre noen har et bedre forslag enn P5, blir det kjøp ved neste lønning... Sebastian Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 7. juli 2012 Del Skrevet 7. juli 2012 Innkjøring er jo ikke en greie hvor høres grusom ut før den plutselig blir ferdig og midt i sangen blir bra. Jeg pleier å sette den på Spotify "Starred" spillelista, som er på rundt 50 låter til enhver tid. Hvis den ikke høres bra ut etter det kommer den aldri til å gjøre det. Lenke til kommentar
lain Skrevet 7. juli 2012 Del Skrevet 7. juli 2012 Hvilke butikker er det folk benytter ved kjøp av hodetelefoner? Jeg driver å prøver å få en oversikt over butikker som har, eller kan ta inn, Sennheiser HD700. Så langt er det kun stereofil jeg har funnet som har den på lager, og de har for vane å ta litt ekstra for vareutvalget sitt. Har sendt mail til Procom så langt, da de så ut til å være en aktuell kandidat. Flere forslag mottas med takk. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 7. juli 2012 Del Skrevet 7. juli 2012 Samtidig har du dei som meiner at innkjøring ikkje betyr noko som helst. Til dømes blindtestar med eit "innspelt" sett og eit nytt. Lenke til kommentar
The Silencer Skrevet 7. juli 2012 Del Skrevet 7. juli 2012 (...) Flere forslag mottas med takk. Hva med Resonans Lyd & Bilde, som holder til i Stavanger og/eller Musik Magazinet i Bergen? (Relativt) stive priser hos begge, men de fører Sennheiser (herunder HD 800), og kan muligens være verdt å kontakte. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 7. juli 2012 Del Skrevet 7. juli 2012 Jepp. Jeg hører ikke på før jeg starter innkjøring, jeg gjør det mer eller mindre for å eliminere hele innkjøringen fra eventuelle problemer når jeg hører på for første gang. Når det er sagt er det bare to ganger jeg har hatt problemer med øretelefoner så ille at jeg har blitt misfornøyd. En var et sett Sennheiser/Adidas sport dingser som jeg skulle bruke til trening. For noe piss - jeg bruker mine vanlige Shure se315 når jeg trener nå. Andre gangen var også Sennheiser, men jeg husker ikke hvilken modell. Det var on-ear tror jeg... Kasta de Lenke til kommentar
lain Skrevet 8. juli 2012 Del Skrevet 8. juli 2012 Musik Magazinet så ikke ut til å ligge så galt an i pris på ting, så sendt mail til dem. Planen per nå, er å ha en bra oversikt og kjøpsplan innen utgangen av august, og håper det er flere butikker å velge iblant innen da. Lite aktuelt å stresse når det er snakk om utstyr til 10k. Lenke til kommentar
Lolcat2016 Skrevet 8. juli 2012 Del Skrevet 8. juli 2012 Samtidig har du dei som meiner at innkjøring ikkje betyr noko som helst. Jeg er blant de som er veldig skeptisk til påstandene om at SS apparater/komponenter må spilles inn (burn-in, må ikke forveksles med stresstesting) før de yter optimalt (permanente og hørbare endringer over tid). Og da snakker jeg ikke om oppvarmingstid eller driftstemperatur (som kan være en faktor for bl.a. enkelte rørforsterkere, men selv her snakker vi om minutter eller timer, ikke dager eller måneder). Og hvorfor skulle det være en selvfølge at disse påståtte, permanente endringene vil føre til merkbare forbedringer i lydkvaliteten? Det har ingen gitt meg noe godt svar på. Når det gjelder break-in av høyttalere (deriblant hodetelefoner) så stiller jeg meg litt mer åpen (1), da det her er snakk om bevegelige deler (membraner) som kan endre karakteristikk til å begynne med. Men som sagt, jeg er veldig skeptisk til at det må flere hundre timer til for at membranen er 'ferdig' spilt inn. (1) Selv her kan en stille spørsmålstegn ved om endringene er reelle eller ei: Dr. Floyd Toole har uttalt at han ikke kjenner til noen kontrollerte tester der hørbare forskjeller er blitt påvist som en følge av break-in eller burn-in. Til dømes blindtestar med eit "innspelt" sett og eit nytt. Ja, blindtesting er jo et kapittel for seg Jeg vil bare si at jeg skulle ønske at blindtester var mer utbredt i bransjen, men samtidig har jeg en viss forståelse for at det kan være praktisk vanskelig og ressurskrevende (har sett flere eksempler på dette: Enten på grunn av manglende ressurser eller manglende kompetanse). Lenke til kommentar
lain Skrevet 8. juli 2012 Del Skrevet 8. juli 2012 Nå har jeg ikke linker liggende, men så et par tester i forhold til break-in av høretelefoner. De målte responsen i hz over hele skalaen, og det var forskjeller å spore, men på den modellen de testet, var det så små forskjeller, at de kom til konklusjonen at det ikke ville være merkbart for brukeren. Så da er det et spørsmål om det er brukeren som blir mer kjent med lyden, eller om det er småting i hz som gjør at hjernen føler at lytteopplevelsen bedres. Det faktum at enkelte mener du må kjøre burn-in i 100-200+ timer også høres rart ut i mine ører, vil tro 10-20 timer med variert musikk burde klare å kjøre inn elementene. Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 8. juli 2012 Del Skrevet 8. juli 2012 Noen som har erfaring med custom lagde in ear plugger. Jeg har skikkelig problemører så standard plugger har egentlig aldri passet bra, detter alltid ut. For tiden bruker jeg et billig Akg headset med grei lyd sammen med mobil/iPad når jeg er på skolen, trener, bussen osv. Jeg fant nettopp disse: http://starkey.no/produkter/handsfree/custom-handsfree. Terningkast 6 hos amobil. De er også veldig billige til å være custom lagd. Noen som har erfaring med disse eller lignende? Blir brukt med mobil/iPad til trening, skole osv. Variert musikk, en dag Metallica en annen dag U2. Bruker Spotify og Flac. Mulig jeg investerer i en portable dac også. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 8. juli 2012 Del Skrevet 8. juli 2012 Ser det var litt snakk om valg av bitrate på forrige side (og format), og så det blandt annet ble nevnt spesifikke bitrater. Man skal aldri gå for konstant bitrate når man konverterer, med mindre man har en ubehjelpelig avspiller som ikke takler variabel bitrate. Det kan være greit å nevne. Når det er sagt, er båd AAC og Ogg hørbart bedre enn mp3 på samme bitrate, og er derfor å foretrekke dersom avspillerne du skal bruke støtter det. Jeg foretekker Ogg, fordi det er et åpent og patentfritt format. Dermed er det gratis og implementere, og støttes i mye gratisprogramvare og enheter som ikke støtter AAC. Mange selskaper (bla. Apple) lisensierer imidlertid AAC, men gidder ikke støtte (tror jeg) Ogg. AAC er vel bedre støttet på hardwareavspillere, mens Ogg er bedre støttet i software, er mitt inntrykk. Start med f.eks. Ogg v0 (best variabel kvalitet) og jobb deg "oppover".) Ta nen lyttetester på utstyret du skal bruke. Se hvor mye forskjelldu hørr (om noen) og hvor stor plassforskjellen er. Lenke til kommentar
Lolcat2016 Skrevet 8. juli 2012 Del Skrevet 8. juli 2012 (endret) Nå har jeg ikke linker liggende, men så et par tester i forhold til break-in av høretelefoner. De målte responsen i hz over hele skalaen, og det var forskjeller å spore, men på den modellen de testet, var det så små forskjeller, at de kom til konklusjonen at det ikke ville være merkbart for brukeren. Med andre ord så ville det neppe gitt utslag i en kontrollert, statistisk signifikant test. Så da er det et spørsmål om det er brukeren som blir mer kjent med lyden, eller om det er småting i hz som gjør at hjernen føler at lytteopplevelsen bedres. Eller rett og slett placebo-effekten (dersom en produsent f.eks. hevder eller skriver at deres produkt må spilles inn i X timer før de låter optimalt, så kan det være mange brukere som blir forledet til å tro at de vil høre en reell forbedring). Psykologi (deriblant bias) kan være et viktig element her, spesielt i en synet test. Endret 8. juli 2012 av hal9k Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 8. juli 2012 Del Skrevet 8. juli 2012 Så da er det et spørsmål om det er brukeren som blir mer kjent med lyden, eller om det er småting i hz som gjør at hjernen føler at lytteopplevelsen bedres. Eller rett og slett placebo-effekten (dersom en produsent f.eks. hevder eller skriver at deres produkt må spilles inn i X timer før de låter optimalt, så kan det være mange brukere som blir forledet til å tro at de vil høre en reell forbedring). Psykologi (deriblant bias) kan være et viktig element her, spesielt i en synet test. Setter mine penger åp at det er en tilvenningssak. E vel flere her som har oppled at de gamle kannene som en gang var skikkeli bra, har litt svært dårlige når du ikke har brukt dem på tre måneder, men i stedet har brukt de nyere, enda bedre, kannene? Selv om de nye kannene kanskje var en skuffelse rett ut av esken, fordi de f.eks. hade en kaldere lyd eller en annen forskjell fra de gamle. Lenke til kommentar
Lolcat2016 Skrevet 8. juli 2012 Del Skrevet 8. juli 2012 (endret) Hvilke butikker er det folk benytter ved kjøp av hodetelefoner? Du finner noen tusen hodelefoner her (HD700 har ikke dukket opp på listen ennå): http://www.prisjakt....egory.php?k=148 Du kan kanskje kontakte den norske importøren av Sennheiser og be om en oversikt over forhandlere? Endret 8. juli 2012 av hal9k Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 8. juli 2012 Del Skrevet 8. juli 2012 Rent teknisk vet jeg ikke hvorfor øretelefoner endrer seg de første timene, men jeg har erfart det selv, og jeg har ikke spesielt godt øre for slike ting. Jeg regner med det er membraner og andre ting som endrer seg, ja, for det er klart at det ikke er kabelen som skal varmes opp eller pluggen som trenger elbow grease eller noe slikt Lenke til kommentar
Lolcat2016 Skrevet 8. juli 2012 Del Skrevet 8. juli 2012 Setter mine penger åp at det er en tilvenningssak. E vel flere her som har oppled at de gamle kannene som en gang var skikkeli bra, har litt svært dårlige når du ikke har brukt dem på tre måneder, men i stedet har brukt de nyere, enda bedre, kannene? Selv om de nye kannene kanskje var en skuffelse rett ut av esken, fordi de f.eks. hade en kaldere lyd eller en annen forskjell fra de gamle. I praksis er det ofte snakk om en kombinasjon: Jeg har vært borti personer som f.eks. har skaffet seg en ny DAC, og som hevdet at den nye DAC'en forvandlet seg fra å være dårlig til kjempebra (!) etter noen hundre timer med innspilling. Dette er folk som i utgangspunktet har en sterk tro på burn-in (bias, placebo) og når man da kombinerer dette med innspilling av 'hjernen' (tilvenning), så kan de oppfattede endringene lett virke reelle og overbevisende (noen av disse har ikke lyttet på apparatet under innspillingsperioden, men her dukker det opp andre problemer bl.a. knyttet til manglende direkte sammenligninger innenfor et kortere tidsrom). Jeg betviler ikke at hodetelefoner eller DAC'er kan låte forskjellig, naturligvis. Det jeg stiller meg skeptisk til er at et og samme apparat gjennomgår en permanent endring som får hørbare følger (i positiv retning) over tid (tenker da særlig på solid state komponenter). Lenke til kommentar
lain Skrevet 8. juli 2012 Del Skrevet 8. juli 2012 Hvilke butikker er det folk benytter ved kjøp av hodetelefoner? Du finner noen tusen hodelefoner her (HD700 har ikke dukket opp på listen ennå): http://www.prisjakt....egory.php?k=148 Du kan kanskje kontakte den norske importøren av Sennheiser og be om en oversikt over forhandlere? Prøvd å få noen fornuftige svar ifra sennheiser nordic angående RS220, uten at jeg møtte spesielt mye velvilje der. Så vet ikke helt om jeg gidder å ta en ny runde med HD700. Får se det an om jeg ikke finner noen flere forhandlere som har/tar den inn til slutten av august. Prisjakt bruker jeg flittig, men finner ikke en eneste butikk der som har HD800, og da er jeg usikker på om det er aktuelt for dem å ta inn HD700. Men har planlagt å høre med f.eks dustinhome i august engang, da de har vært veldig behjelpelige på å ta inn ting før, f.eks RS220 til en veldig bra pris, selv om leverandøren aldri fikk dem inn. Lenke til kommentar
Lolcat2016 Skrevet 8. juli 2012 Del Skrevet 8. juli 2012 Mange selskaper (bla. Apple) lisensierer imidlertid AAC, men gidder ikke støtte (tror jeg) Ogg. Hmm, du mener vel ALAC? Apple gikk over til open source for ALAC i 2011. Jeg tror ikke Apple lisensierer AAC. De står ihvertfall ikke på denne listen: http://www.vialicensing.com/licensing/aac-licensors.aspx Start med f.eks. Ogg v0 (best variabel kvalitet) og jobb deg "oppover".) Ta nen lyttetester på utstyret du skal bruke. Se hvor mye forskjelldu hørr (om noen) og hvor stor plassforskjellen er. Foobar's ABX Comparator plugin er godt egnet til dette (dobbel blindtest). Du bare legger til de filene du ønsker å sammenligne, så hjelper komparatoren deg med resten. Det er en fin måte å sjekke på om du faktisk kan høre forskjell. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 8. juli 2012 Del Skrevet 8. juli 2012 Apple eier vel en del patenter i AAC, så de er på eiersiden og ikke på kjøpersiden Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 9. juli 2012 Del Skrevet 9. juli 2012 Noen som har erfaring med custom lagde in ear plugger. Jeg har skikkelig problemører så standard plugger har egentlig aldri passet bra, detter alltid ut. For tiden bruker jeg et billig Akg headset med grei lyd sammen med mobil/iPad når jeg er på skolen, trener, bussen osv. Jeg fant nettopp disse: http://starkey.no/produkter/handsfree/custom-handsfree. Terningkast 6 hos amobil. De er også veldig billige til å være custom lagd. Noen som har erfaring med disse eller lignende? Blir brukt med mobil/iPad til trening, skole osv. Variert musikk, en dag Metallica en annen dag U2. Bruker Spotify og Flac. Mulig jeg investerer i en portable dac også. Ingen? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå