Gå til innhold

Tråden for de hodetelefonofile


miCro

Anbefalte innlegg

Føler tiden er inne for å bytte ut PortaPro-headsettet med noe bedre. Har forelsket meg skikkelig i B&W sine. Var innom Hi-Fi klubben og prøvde begge to, og likte de godt. Er litt i tvil om P5 er verdt de 900 kronene ekstra, selv om de var en del bedre på hodet. Fikk ikke skikkelig testet lyden av de, og tviler på P3'en var skikkelig spilt inn (helt nytt). Ser at impedansen i kannene er forskjellig - vil begge være greit drevet av en HTC Desire HD?

 

Og et spørsmål til - hva slags filtype burde jeg gå for til telefonen for best mulig kvalitet, men som ikke tar latterlig stor plass per sang? Forstår selvsagt at jeg ikke bare kan konvertere en Mp3-fil til noe større og forvente bra lyd av den grunn.

 

Sebastian :)

Endret av -sebastian-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Brukt LCD2 vs Hifiman He-500!

Hva mener dere?

Uten å ha hørt HE-500, så kan jeg kun gi anbefalinger til LCD-2. En utrolig morsom og vakker hodetelefon. Det eneste minuset i min bok er at de er mildt sagt massive.

 

Hvordan gjorde du det med å få støpt øreproppene? Støpte hos Norsk forhandler og sende avstøpningene til produsent i statene?

Jepp. Avstøpningene kostet rundt 200,-.

Lenke til kommentar

*Snip*

Og et spørsmål til - hva slags filtype burde jeg gå for til telefonen for best mulig kvalitet, men som ikke tar latterlig stor plass per sang?

Sebastian :)

 

Med mindre du spiller av FLAC som er rippet av CD-er som har blitt dryssa med neshornstøv blandet med enhjørning-essens som i tillegg har blitt båret på ryggen til en minst 80 år gammel munk over fjellene i vestre Mongolia, helst i temperatur under -20, syns jeg du bare kan drite i å høre på musikk i det hele tatt.

 

Ærlig talt.

 

 

 

:green:

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Da fikk jeg omsider Auditor i hus.

 

Noen kjappe førsteinntrykk:

  • Hodetelefonforsterkeren er ganske stor :wee: Den er vesentlig større enn f.eks. Lehmann Black Cube Linear som jeg eide for et par år tilbake.
  • Dacmagic Plus sender ut et variabelt signal via XLR-utgangene :nei2: Her hadde jeg foretrukket et linjesignal. Dersom RCA-utgangene ikke er variable så tror jeg at jeg kommer til å skaffe meg en XLR-RCA overgang (inntil Nad M51 er på plass).
  • Lyden er veldig gjennomsiktlig og oppløst, slik som forventet :) Det er også mer luft og punch i lyden sammenlignet med hodetelefonutgangen til Dacmagic (som allerede er ganske bra).
  • Selv om jeg bestile Auditor 2911 så står det 2910 på fronten av forsterkeren :hmm: Alle andre steder står det imidlertid 2911, så enten har SPL puttet i feil forsterker eller så har de bare ikke giddet å endre merket på fronten. Skal sjekke dette med leverandøren.

Vil komme tilbake med flere inntrykk etterhvert som jeg har fått lyttet mer på forsterkeren.

 

Her er noen bilder tatt med mobilen (kvaliteten kunne vært bedre, men det får duge):

 

 

IMG_0464.jpg

 

IMG_0463.jpg

 

 

EDIT: Fant ut at det gikk an å deaktivere digital preamp-modus og dermed få et rent linjesignal fra Dacmagic'en :)

Endret av hal9k
Lenke til kommentar

Forslag til en god USB DAC m/hodetelefonforsterker?

 

Jeg tenkte jeg skulle røske ut mitt ustabile Asus Xonar Essence STX (dårlige drivere i kombinasjon med 64-bit windows) og heller satse på usb dac til musikkformål.

 

... Budsjettet er ikke så stramt, men jeg tenker at mellom 2 - 3 laken bør holde.

 

Dersom du kan strekke budsjettet til litt over 3.000 så vil jeg anbefale en prøvelytt på Dacmagic Plus. Som jeg har nevnt her tidligere så synes jeg lydkvaliteten på både DAC'en og hodetelefonforsterkeren er svært bra, spesielt når en tar prisen i betraktning.

 

Noen omtaler:

 

A New Benchmark in its Class

 

If you are contemplating putting together a high-quality desktop audio system you will be hard pressed to find any DAC/Preamp that includes a more useful feature set or better sound for anything near the DacMagic’s $649 MSRP (or street price of about $599). Yes, it’s a great value. Yes, it delivers excellent sonics. And yes, the Cambridge Audio DacMagic Plus has certainly earned my recommendation as the new benchmark for DAC performance with a price under $600.

 

Cambridge Audio DacMagic Plus Up-sampling Digital to Analogue Converter Review

 

Thanks to the upgraded components in the DacMagic Plus, the resulting sound was not only better than its illustrious predecessor, it was also better than some higher end DACs. When it came to the actual listening tests the DacMagic Plus performed admirably with a neutral tone and detailed reproduction, regardless of which filter you chose. The dynamic range was excellent, with a clean delivery at both extremes and a well-composed midrange. The DacMagic Plus was also capable of delivering an impressive stereo soundstage, with clarity and precise localisation. However, where the DacMagic Plus really excelled was with more complex musical arrangements, allowing individual instruments or voices to be identified without being lost amongst each other. The result was a very pleasing audio experience that delivered a very convincing performance that was hard to fault. This audio quality also extended to headphone listening and when using the DacMagic Plus with headphones the results were as impressive as they were through speakers.

 

Teknisk evaluering:

 

Cambridge DacMagic Plus

Lenke til kommentar

Og et spørsmål til - hva slags filtype burde jeg gå for til telefonen for best mulig kvalitet, men som ikke tar latterlig stor plass per sang? Forstår selvsagt at jeg ikke bare kan konvertere en Mp3-fil til noe større og forvente bra lyd av den grunn.

 

Hva legger du egentlig i 'latterlig stor plass' i denne sammenhengen?

 

Hvorvidt du velger å gå for et lossless format (som f.eks. FLAC) eller et lossy format med høyere bitrate, vil jo avhenge litt av bruksmønsteret ditt og hvilken strategi du har tenkt å legge deg på i forhold til arkivering. Diskplass er relativt billig om dagen og utgangspunktet vil jeg anbefale et lossless format dersom du f.eks. har tenkt å flytte platesamlingen din mer eller mindre permanent over til disk/PC-basert avspilling. Det gir deg mer fleksibilitet på sikt samtidig som at du sikrer deg en 'perfekt' master dersom du ønsker å bruke et annet lossy format senere.

Lenke til kommentar

Dacmagic Plus sender ut et variabelt signal via XLR-utgangene :nei2: Her hadde jeg foretrukket et linjesignal. Dersom RCA-utgangene ikke er variable så tror jeg at jeg kommer til å skaffe meg en XLR-RCA overgang (inntil Nad M51 er på plass).

 

Gratulerer! Men det at den sender variabelt signal er vel prisen å betale for at den kan brukes som forforsterker?

Lenke til kommentar

Og et spørsmål til - hva slags filtype burde jeg gå for til telefonen for best mulig kvalitet, men som ikke tar latterlig stor plass per sang? Forstår selvsagt at jeg ikke bare kan konvertere en Mp3-fil til noe større og forvente bra lyd av den grunn.

 

Hva legger du egentlig i 'latterlig stor plass' i denne sammenhengen?

 

Hvorvidt du velger å gå for et lossless format (som f.eks. FLAC) eller et lossy format med høyere bitrate, vil jo avhenge litt av bruksmønsteret ditt og hvilken strategi du har tenkt å legge deg på i forhold til arkivering. Diskplass er relativt billig om dagen og utgangspunktet vil jeg anbefale et lossless format dersom du f.eks. har tenkt å flytte platesamlingen din mer eller mindre permanent over til disk/PC-basert avspilling. Det gir deg mer fleksibilitet på sikt samtidig som at du sikrer deg en 'perfekt' master dersom du ønsker å bruke et annet lossy format senere.

 

Har et 16 GB minnekort på telefonen. Albumene mine nå er gjennomsnittlig mellom 50 og 100mb per stykk. Kan fint gå 5-6 ganger opp i størrelse, tenker jeg. :)

 

(1GB per album, for eksempel, vil jeg regne som latterlig stort i denne sammenheng...)

Endret av -sebastian-
Lenke til kommentar

Gratulerer! Men det at den sender variabelt signal er vel prisen å betale for at den kan brukes som forforsterker?

 

For noen vil jo det være et pluss :)

 

Den forrige Dacmagic'en hadde jo linjesignal på XLR-utgangen (mener jeg å huske, jeg brukte bare RCA-utgangen den gangen), så jeg ble litt skuffet da jeg innså at de hadde endret på oppsettet. Jeg tror Dacmagic sender et linjesignal på RCA-utgangen, men problemet er at Auditor kun har balanserte innganger (det er grunnen til at jeg nevnte XLR-RCA overgang). Uansett så er Dacmagic'en ment som en midlertidig løsning til jeg får NAD M51 i hus.

 

EDIT: Oppdaget at det går an å velge om du vil ha fast eller variabelt signalnivå på utgangene til Dacmagic Plus :)

Endret av hal9k
Lenke til kommentar

Har et 16 GB minnekort på telefonen. Albumene mine nå er gjennomsnittlig mellom 50 og 100mb per stykk. Kan fint gå 5-6 ganger opp i størrelse, tenker jeg. :)

 

Ah, så ikke at du snakket om avspilling fra mobiltelefon :)

 

(1GB per album, for eksempel, vil jeg regne som latterlig stort i denne sammenheng...)

 

Ja, det er jo mer enn en ukomprimert CD :) Fra mobil vil det holde å bruke et lossy format.

 

Du kan også streame musikken fra NAS'en til mobilen din, dersom du har en større samling. Da vil du f.eks. kunne arkivere samlingen din i et lossless format, samtidig som at musikken automatisk transkodes til et lossy format med lavere båndvidde når du er på farten. Da trenger du ikke tenke på hvilke plassbegrensninger telefonen din har, men det vil naturligvis koste litt ekstra dersom du er tilkoblet mobilnettet.

Lenke til kommentar

Da har jeg mer eller mindre funnet det oppsettet jeg sikter på skal gi meg mange timer med lytteglede i noen år fremover.

Dvs, det er ikke bestilt, da det er ymse ting som må på plass først, men har lest mye, og lagt planer.

 

Først og fremst, Sennheiser HD700, disse har jeg siklet på siden de først ble vist frem, og for meg personlig, ser ut til å være et bedre alternativ enn HD800, både pris og lydbilde.

 

Sammen med dem, tenkte jeg å gå for en Yulong D100 ASRC DAC MKII. Denne vil i starten stå som både dac og amp, men jeg tipper jeg kommer til å sikte på en eller annen tube amp med tiden.

 

Så nå er det bare å prøve å spare sammen litt penger, prissjekke rundt. Så langt har jeg kun funnet HD700 hos stereofil, og de er jo som kjent ikke akkurat de billigste i bransjen. Lurer på om jeg må sende litt mail og høre om noen andre kommer til å ta dem inn, og evt pris.

Lenke til kommentar

Da har jeg mer eller mindre funnet det oppsettet jeg sikter på skal gi meg mange timer med lytteglede i noen år fremover.

Dvs, det er ikke bestilt, da det er ymse ting som må på plass først, men har lest mye, og lagt planer.

 

Først og fremst, Sennheiser HD700, disse har jeg siklet på siden de først ble vist frem, og for meg personlig, ser ut til å være et bedre alternativ enn HD800, både pris og lydbilde.

 

Sammen med dem, tenkte jeg å gå for en Yulong D100 ASRC DAC MKII. Denne vil i starten stå som både dac og amp, men jeg tipper jeg kommer til å sikte på en eller annen tube amp med tiden.

 

Så nå er det bare å prøve å spare sammen litt penger, prissjekke rundt. Så langt har jeg kun funnet HD700 hos stereofil, og de er jo som kjent ikke akkurat de billigste i bransjen. Lurer på om jeg må sende litt mail og høre om noen andre kommer til å ta dem inn, og evt pris.

 

Du handler ikke bare over dammen? Så at prisen lå på ca 4k i usa, mens de koster rundt 10k her i norge.

Lenke til kommentar

Da har jeg mer eller mindre funnet det oppsettet jeg sikter på skal gi meg mange timer med lytteglede i noen år fremover.

Dvs, det er ikke bestilt, da det er ymse ting som må på plass først, men har lest mye, og lagt planer.

 

Først og fremst, Sennheiser HD700, disse har jeg siklet på siden de først ble vist frem, og for meg personlig, ser ut til å være et bedre alternativ enn HD800, både pris og lydbilde.

 

Sammen med dem, tenkte jeg å gå for en Yulong D100 ASRC DAC MKII. Denne vil i starten stå som både dac og amp, men jeg tipper jeg kommer til å sikte på en eller annen tube amp med tiden.

 

Så nå er det bare å prøve å spare sammen litt penger, prissjekke rundt. Så langt har jeg kun funnet HD700 hos stereofil, og de er jo som kjent ikke akkurat de billigste i bransjen. Lurer på om jeg må sende litt mail og høre om noen andre kommer til å ta dem inn, og evt pris.

 

Du handler ikke bare over dammen? Så at prisen lå på ca 4k i usa, mens de koster rundt 10k her i norge.

 

HD700 koster vel nærmere 6000 her til lands...?

 

Sebastian :)

Lenke til kommentar

Tror han tenkte på dac/amp'en. Som jeg kjøper til 4k ja.

HD700 ligger til 6k på stereofil, håper å finne den til nærmere 5.5k, da det andre de kjører av produkter, også ligger 3-400+ over alle andre.

 

Edit: Se der ja, var HD700 det var snakk om kanskje ja.

 

Om du har funnet den over dammen til 4k, med grei frakt, link meg gjerne.

Blir uansett 5k da inkl moms + frakt og tollbehandling m.m., så har du en pris på nærmere 5.5k, så om jeg da klarer å få den til et par hundre lappene billigere enn stereoefil, vil jeg nok kjøpe den i norge, med tanke på reklamasjon m.m.

Endret av lain
Lenke til kommentar

Hvor lang tid tror dere et par B&W P5 tar på å spille seg inn?

 

En time lengre enn angrefristen :wee:

 

Seriøst: Jeg har ikke noen personlig erfaring med P5, men det burde ikke ta så veldig mange timer (jeg er ikke overbevist om påstander fra enkelte produsenter om at det tar f.eks. flere hundre timer før kannene deres er innspilt). Det er ikke sikkert at du vil høre noen forskjell uansett, og det kan godt tenkes at forskjellen du opplever har mer å gjøre med 'innspilling' av dine egne ører.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...