j-- Skrevet 12. april 2012 Del Skrevet 12. april 2012 Er ikke tilfeldigvis noen som har erfaring med ADL GT40? (headamp - USB DAC - forforsterker - RIAA-trinn) http://www.pmaudio.no/index2.php4?menu=3&produkt_type=3&merke=144&produkt_id=570 http://www.furutech.com/a2008/product2.asp?prodNo=374 http://www.6moons.com/audioreviews/furutech10/1.html Ser veldig fin ut til prisen, og anmeldelsene av produktet ser også fine ut. Tror nesten jeg må ha meg en sånn en på skrivebordet :-) Lenke til kommentar
KoKo_ Skrevet 12. april 2012 Del Skrevet 12. april 2012 Kan en Samsung GS2 kobles til en FIIO E17 gjennom usb for digital overføring av lyd? Lenke til kommentar
AiKi Skrevet 12. april 2012 Del Skrevet 12. april 2012 Ser ut som det er eksperimentell støtte for USB-DAC i RedPillKernel_Rev1.3 http://forum.xda-developers.com/search.php?searchid=11312238 Ser ut som den foreløpig er på 2.3.x, og at den tilsynelatende har problemer med DAC-er som ikke drives av batterier. Husk vanlige forhåndsregler når du skal ha rottilgang og legge inn ny kjerne. 1 Lenke til kommentar
Lolcat2016 Skrevet 12. april 2012 Del Skrevet 12. april 2012 (endret) Hvis jeg ved investering i HD 650 eller AKG K701 skal investere i noe på forsterkersiden som bidrar til et løft lydmessig, hva vil du anbefale da? PC'en er lydkilden og vil nok forbli det fremover også. Det kommer an på hvor mye du har tenkt å gi for en slik forsterker, men i utgangspunktet ville jeg nok vurdert forsterkere i 2-4K kronersklassen (som nevnt tidligere). Jeg tenker da på rene hodetelefonforsterkere, ikke DAC/forsterker-komboer. Black Cube Linear har en lillebror kalt Rhinelander, den koster ca. 3.700 kr. Jeg har ikke lyttet på denne selv, men dersom den yter 90% av storebroren sin til halve prisen, så vil jeg si at det er et veldig bra kjøp sammen med HD650/K701. Du kan naturligvis kjøpe billigere hodetelefonforsterkere til langt under 2000 kr, men da er sjansen større for at de ikke låter betydelig bedre enn hodetelefonforsterkeren til STX (det kan til og med hende at de låter verre). ProJect HeadBox og HD650 ble foreslått her tidligere, men vær klar over at denne komboen ikke nødvendigvis låter vesentlig bedre enn STX + HD650 (jeg leste en omtale der anmelderen mente at STX + HD650 faktisk låt bedre). Jeg har også eid flere produkter i denne prisklassen og jeg må innrømme at disse ikke ga det samme løftet i lydkvalitet sammenlignet med dyrere forsterkere i mellomklassen (en av disse var direkte dårlige, som f.eks. hodetelefonforsterkeren fra Rega). Jeg eide tidligere en forsterker i 1.000 kronersklassen fra Argon (som jeg brukte på jobben), og den var en av de bedre produktene jeg har hørt i budsjettklassen. Et annet alternativ er å kvitte seg med lydkortet og heller bruke en ekstern DAC/hodetelefonforsterker. Dersom DAC'en støtter USB trenger du heller ikke noe integrert lydkort (for signaloverføring via S/PDIF). Her finnes det mange produkter å velge mellom, men jeg ville nok vurdert produkter i 3-5000 kronersklassen (eller oppover) dersom du ønsker et betydelig løft i forhold til STX som du bruker nå. F.eks. NuForce og Cambridge selger flere produkter i disse prisklassene. En tredje løsning er å skaffe seg en ny hodetelefon som låter bedre enn HD598 sammen med STX. En slik løsning vil være den enkleste (siden du vet at du skal forholde deg til STX) og i mange tilfeller den billigste, men vil til gjengjeld ikke nødvendigvis gi deg noe betydelig sprang i ytelse. HiFiMan HE-400 ble nevnt her tidligere: Selv om jeg har inntrykk av at den ikke låter like bra som HD650 (basert på brukeromtaler), og at den ikke er like komfortabel (Sennheiser er etter min mening ganske suverene på dette området), så er den mer lettdreven og det er godt mulig at den låter (vesentlig?) bedre enn HD598 sammen med STX. Til syvende og sist ville jeg nok forsøkt å starte med et budsjett, og deretter sett på mulige løsninger. Men jeg ville forsøkt å tenke litt langsiktig, spesielt dersom du bruker hodetelefoner mye: Kjøper du f.eks. en bra forsterker i mellomklassen, kan du ha mye glede av den i mange år fremover, og den vil kunne 'vokse' sammen med nye og bedre hodetelefoner som du måtte skaffe deg senere. Du har ingenting å tape på å kjøpe produkter online (i Norge) for prøvelytting, da du har full angrerett (bare husk å ta godt vare på produktet, eskene og alt det andre som følger med). Det som gjør ting vanskelig i forhold til kjøp av hodetelefoner, forsterkere og DAC'er (og hi-fi generelt sett), er synergien og matchingen. Produktmatching kan ha veldig mye å si for den totale lydopplevelsen. I tillegg kommer dine egne preferanser inn i bildet, og derfor finnes det sjeldent noe fasitsvar. Det kan derfor lønne seg å testlytte på egenhånd under kontrollerte forhold. Til syvende og sist er det dine egne ører (og hjerne) som bestemmer, ikke andres EDIT: Jeg bor i Molde, og det finnes få (om ingen) utsalg for denne typen lydprodukter. Det nærmeste jeg kommer er 4sound som stort sett selger ulike Beyerdynamic - headsett. Med andre ord er det omtrent umulig å få testet ulike produkter og løsninger før kjøp. Du kan kjøpe produkter i norske nettbutikker og sende dem tilbake dersom du ikke er fornøyd (angreretten er lovbestemt, ettersom nettkjøp regnes som fjernkjøp). Men jeg er helt enig i at det er lurt å testlytte før man kjøper. Kjøper du (billigere) produkter i utlandet kan det være vanskeligere å få returnert varen dersom du ikke er helt fornøyd (kan også være mer tungvint i forbindelse med reklamasjon). Her må en vurdere om det er verdt de sparte pengene (i noen tilfeller er ikke produktet til salgs via norske forhandlere, og da har man naturligvis ikke noe valg). Du kan finne mange gode pekepinner her (dette forumet kan imidlertid være mer forvirrende enn oppklarende dersom du ikke har en viss formening om hva du er ute etter): http://www.head-fi.org/f/ EDIT: Glemte forresten å nevne Sennheiser HD700. Dersom du er villig til å punge ut med 5-6.000 kr så kan jo det være en aktuell kandidat, men den vil trolig ikke være noe særlig mindre lettdreven enn HD650 (og da kan det fort bli noen ekstra tusenlapper dersom du ønsker å ta steget helt ut og bytte hodetelefonforsterker i samme slengen). Lanseringen av disse har også blitt forsinket, såvidt jeg vet. Har du lyttet på Denons 'audiofile' hodetelefoner forresten? Dersom du ikke har noe imot en litt varmere klang og en litt mer fremtredende bass (men for mye bass på D5000 etter min mening), så kan de være aktuelle kandidater, spesielt hvis man stort sett lytter på rock (D2000 skal visstnok ha en mer nøytral bass enn D5000). Endret 12. april 2012 av hal9k 1 Lenke til kommentar
Saftis Skrevet 12. april 2012 Del Skrevet 12. april 2012 Pads på mine ATH-M50 begynner å bli slitt, noen som vet om et sted som selger rimelige DT250-velurpads, eller noe annet alternativ som ikke koster skjorta med frakt? Lenke til kommentar
lain Skrevet 12. april 2012 Del Skrevet 12. april 2012 Velurpads vil fucke med lydbildet ganske brutalt, jeg har prøvd. Og det er no tråder om det på headfi, der de per nå ikke har funnet erstatter som beholder lydbildet sånn det skal være. http://www.ebay.com/itm/REPLACEMENT-EAR-PAD-CUSHIONS-FOR-ATH-M50-ATH-M50S-AUDIO-TECHNICA-HEADPHONES-PAIR-/320865035172?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item4ab50be3a4 Der f.eks har du et par av de orginale. Lenke til kommentar
Solsviken Skrevet 14. april 2012 Del Skrevet 14. april 2012 Jeg har Powerbeats by Dr. Dre og har klart å ødelegge den gummi greia som skal inn i øret på ene siden. Noen som vet hvor i Bergen jeg kan få kjøpt noe som kan erstatte disse ? Jeg vurderer å kjøpe Comply Foam, men vet ikke om dette er noe som selges i Norge. Jeg er uansett avhengig av disse ørepluggene, og klarer ikke vente helt til Comply Foam evt. kommer frem i posten. Jeg trenger altså noe midlertidig kjapt. Tips ? Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 15. april 2012 Del Skrevet 15. april 2012 Comply Foam tok en uke med posten for min del, vil tippe at det er noe av det kjappeste du greier å få til. Det er ganske få butikker som selger slike ting i Norge og det er neppe særlig billig. Du får evt. skaffe deg et par reservepropper. Lenke til kommentar
Kapli Skrevet 25. april 2012 Del Skrevet 25. april 2012 Mine Bose on ear sluttet akkurat å fungere, var veldig fornøyd med de egentlig ettersom de var veldig portable og lyden var helt ok. Vurderer å kjøpe de nye bose OE2, men siden de jeg hadde ble ødelagt etter bare 2 år (kjøpt i usa så har ingen reklamasjonsrett), så er jeg på utkikk etter noe annet siden jeg også har hørt at bose er veldig overpriset. Har kommet over Sennheiser HD25-1 II, V-Moda M80 og Beyerdynamic DT1350. Noen anbefalinger? God lyd er selvfølgelig viktig, men er egentlig villig til å gi opp litt lydkvalitet for mer portabilitet ettersom de kommer til å bli brukt mest utendørs på vei til skolen/på bussen osv.. Lenke til kommentar
dredg Skrevet 25. april 2012 Del Skrevet 25. april 2012 Min mening er at alle disse tre alternativene er bedre investeringer enn Bose klokkene. Har selv lyttet endel til V-Moda og Sennheiserne, begge er meget bra selv om jeg foretrekker V-Modaene. 1350 har jeg ikke lyttet til selv men lest mye skryt om de. Lenke til kommentar
Kultom Skrevet 25. april 2012 Del Skrevet 25. april 2012 V-Moda M80 tåler i det minste det meste av dagligdags bruk. Som å bli kastet i sekken, at man av og til mister de osv. Så om du er som meg, og er litt utsatt for slike uhell så kan jeg anbefale de. Da slipper man i det minste å tenke på at man må være forsiktige med hodetelefonene sine. Høres også bra ut i mine ører, men jeg har aldri hatt råd til noe særlig dyrere produkter tidligere så jeg har ikke noe å sammenligne med. Lenke til kommentar
Kapli Skrevet 25. april 2012 Del Skrevet 25. april 2012 Må jeg ha forsterker med disse hodetelefonene? Hvor får jeg tak i V-Moda i Norge? Tenkte å ta en tur innom butikken får å se om de har noen av de nevnte hodetelefonene så jeg kan teste dem. Lenke til kommentar
Kultom Skrevet 25. april 2012 Del Skrevet 25. april 2012 Du må ikke ha forsterker, trur ikke du tjener mye på det i grunn. Les litt mer om de her: http://www.head-fi.org/t/578207/v-moda-crossfade-m-80-reviews Jeg kjøpte når det var tilbud rett fra nettsiden deres i statene, men som det står tidligere i tråden her, du får en faktura senere fra UPS på MVA kostnadene osv. Lenke til kommentar
Kapli Skrevet 26. april 2012 Del Skrevet 26. april 2012 Jeg tror jeg kommer til å gå for Beyerdynamic ettersom jeg foretrekker å kjøpe fra Norge for reklamasjonsretten. Trenger jeg forsterker til Beyerdynamic DT1350? Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 26. april 2012 Del Skrevet 26. april 2012 Du kan jo alltid kjøpe noe rimelig forsterker fra FiiO og ha den mellom din portable musikkavspiller og DT1350, men det skal nok gå greit uten også. Gitt at du ikke har en iPod Nano som ofte ikke greier å drive noe særlig annet enn de medfølgende proppene. Lenke til kommentar
Kapli Skrevet 3. mai 2012 Del Skrevet 3. mai 2012 Jeg gikk for DT1350 og må si jeg aldri har hørt lignende, de overgikk alle mine forventninger. 2 Lenke til kommentar
blinc Skrevet 4. mai 2012 Del Skrevet 4. mai 2012 Var litt interessant, kjøpte et par hvite portaPro (eier HD800 så spar kommentarene) for 200kr. Lyden out of boks var seff ikke bra og ganske annerledes enn de eldgamle portapro'ene jeg har fra før. MEN, disse nye portaPro'ene var meget lydhør ovenfor EQ innstillinger og etter litt tweaking gikk lyden fra bæsj til faktisk ganske bra. Var overasket hvor annerledes de kunne høres ut med custom EQ. Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 4. mai 2012 Del Skrevet 4. mai 2012 (endret) Var litt interessant, kjøpte et par hvite portaPro (eier HD800 så spar kommentarene) for 200kr. Lyden out of boks var seff ikke bra og ganske annerledes enn de eldgamle portapro'ene jeg har fra før. MEN, disse nye portaPro'ene var meget lydhør ovenfor EQ innstillinger og etter litt tweaking gikk lyden fra bæsj til faktisk ganske bra. Var overasket hvor annerledes de kunne høres ut med custom EQ. Gjør det til at HD800 føltes som en skikkelig bomtur pengemessig? Endret 4. mai 2012 av Cuz 2 Lenke til kommentar
blinc Skrevet 4. mai 2012 Del Skrevet 4. mai 2012 Var litt interessant, kjøpte et par hvite portaPro (eier HD800 så spar kommentarene) for 200kr. Lyden out of boks var seff ikke bra og ganske annerledes enn de eldgamle portapro'ene jeg har fra før. MEN, disse nye portaPro'ene var meget lydhør ovenfor EQ innstillinger og etter litt tweaking gikk lyden fra bæsj til faktisk ganske bra. Var overasket hvor annerledes de kunne høres ut med custom EQ. Gjør det til at HD800 føltes som en skikkelig bomtur pengemessig? Er to helt forskjellige segmenter, så kan ikke sammenlignes. Men lydmessig steg PP opp endel hundringser i verdi. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå