Gå til innhold

Tråden for de hodetelefonofile


miCro

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jepp.

 

Noen har høyere krav enn andre. Jeg kjøpte for eksempel en Fiio E10 sammen med HD770, og bruker laptopen med Spotify som kilde - fantastisk syntes jeg, mens onkelen min som bygger forsterkere til mellom 150 og 200.000 som hobby antageligvis hadde fått hjerteinfarkt av lydkvaliteten ;)

 

Onkelen din har strengt tatt liten grunn til å få hjerteinfarkt av dette, da det er snakk om to ulike bruksområder :) Prioriteringene i forhold til 'tunge' high-end oppsett og mindre, portable løsninger er jo forskjellige. E10, HD770 og en bærbar PC er en fin og portabel løsning som gir mye valuta for pengene (synes nå ihvertfall jeg).

 

High-end forsterkere i 150-200K kronersklassen brukes jo som regel i mer "stasjonære" sammenhenger, for å si det slik. For ikke å snakke om at disse forsterkerne brukes til å drive høyttalere, og ikke hodetelefoner :)

Lenke til kommentar

For de som bruker hodetelefoner sammen med eksterne DAC'er (selvstendig eller i f.eks. receivere) som er tilkoblet PC, vil jeg anbefale følgende lille program (for Windows OS):

 

https://github.com/sgiurgiu/DefaultAudioChanger

 

Programmet kan kjøres automatisk når Windows starter og man kan velge hvilke lydkilder man skal kunne skifte mellom. Programmet er lite og 'hvilker' i statusområdet.

 

Man kan f.eks. skifte raskt mellom høyttalere, DAC'en som hodetelefonene er koblet til, eller det integrerte lydkortet. I Windows 7 må man klikke minst 4 ganger for å skifte lydkilde, med DefaultAudioChanger kan man gjøre dette med bare to klikk: Høyreklikk på ikonet (markert med rød sirkel i skjermbildet nedenfor) og deretter et klikk på lydkilden som vises i listen.

 

I skjermbildet nedenfor vises to lydkilder, men dersom jeg hadde koblet til min portable USB DAC, så ville den naturligvis også kunne velges fra listen.

 

 

Untitled-1.png

Lenke til kommentar

Mine Beyerdynamic DT 770 Pro + Sennheiser HD 598 begynner å kjede meg litt. Jeg bruker de direkte på Asus Xonar Essence STX sammen med spotify. Jeg er mest fan av Sennheiser - lyden når det kommer til musikk.

 

Er Sennheiser HD 650 go eller no go mtp. bedret/større lydbilde ift. det jeg har fra før? Hva tror dere?

Lenke til kommentar

HD650 er en fin fin hodetelefon, men trenger en god forsterker for å være på topp.

 

Hva med å prøve en liten usb-dac-amp, som f.eks Fiio E10 eller E17? Det vil trolig gjøre stor forskjell på dine eksisterende hodetelefoner.

 

Vil en dac bidra til noe særlig bedret lydbilde sammenlignet med lydkortet jeg har? Sistnevnte har jo fått en del gode anmeldelser rundt omkring når det kommer til drifting av hodetelefoner rett fra pc.

 

Lyden på løsningen jeg har er for all del ikke dårlig, men jeg kunne tenkt meg å prøve noe nytt. Målet lydmessig blir å krysse Beyer og Sennheiser lydmessig slik at jeg får et klinisk rent og åpent lydbilde på linje med HD 598, men med litt mer fremtredende bass.

 

Dac vurderes dersom det bidrar mye til forbedret lydbilde.

Lenke til kommentar

Ahh - sorry - jeg svarte trolig mot bedre vitende. Jeg kan lite om lydkort...

 

@ ostenxx

 

"Problemet" med HD650 er at noen synes de kan bli litt slørete med dårlig forsterkermatch. De heller mot det mørke, men kan låte fantastisk. Det er ikke så lenge siden de var referansen blandt dynamiske hodetelefoner. Men det er jo bare å prøve?

 

Hvor mye penger vil du legge på bordet? Har du sett på Hifiman, HE-400 eller HE-500. Begge har bra me bass. HE-500 heller visstnok mer mot det varme. Jeg har selv HE-500, de er knall, men jeg aner ikke om lydkortet ditt har nok futt til å drive dem ordentlig. HE-400 er lettere å drive og koster mindre men dem har jeg aldri hørt.

 

Audez'e LCD-2 er jo også noe å tenke på - fabelaktig hodetelefon... men de koster 9 lapper. Men det dukker jo opp brukte eksemplarer innimellom.

 

Litt info:

 

http://www.6moons.co...hifiman4/1.html

 

http://www.head-fi.o...e-he-400-is-out

http://www.trustedre...adphones_review

http://www.avguide.c...netic-headphone

http://www.soundandv...-500-headphones

http://www.head-fi.o...ser-hd650-hd600

Endret av ardilla
Lenke til kommentar

ardilla

 

Jeg har ikke sett for meg å bruke store summer på hifi - utstyr. Formålet med å kjøpe Sennheiser HD 650 er å supplere (på sikt kanskje erstatte) mine eksisterende headsett. Jeg digger Sennheiser - lyden, det faktum at HD 598 er åpent, men kunne tenkt meg mer bass. Også en fordel om HD 650 er skrudd sammen noe mer solid enn HD 598.

 

Lydkortet jeg eier var på investeringstidspunktet letteste vei til "paradis" på lydfronten. En god måte å gi datamaskinen en vesentlig oppgradering på lydfronten sammenlignet med integrerte lydkort. Null støy, nøytral lyd og ikke minst evnen til å drive tungdrevne hodetelefoner. Det rekker lenge for min del.

 

Hadde jeg tatt steget videre hadde jeg endt opp med rørforsterker og et langt mer kostbart headset, noe jeg på nåværende tidspunkt ikke er interessert i. Det blir litt som 3 fotssyken, og den har jeg stiftet bekjentskap med tidligere på andre områder ... Spotify måtte jeg glatt forkastet til fordel for innkjøp av cd - plater (jeg eier ikke musikk på plate) og ripping til flac eller lignende. Da kommer investeringen i fysiske medier (som jeg hater) og kostnaden av harddiskkjøp for lagring ...

 

Ønsket blir å få noen formeninger om hvordan HD 650 blir kontra mine eksisterende headsett med det lydkortet og den lydkilden jeg har. HD 650 tilkoblet Asus Xonar Essence STX med hodetelefonforsterkeren innstillt på 250 Ohm. Spotify som lydkilde.

Endret av ostenxx
Lenke til kommentar

Jeg har HD650 hjemme, og HD598 på jobb, det er en grei oppgradering, men du må ha noe som klarer å drive dem.

Nå kjenner ikke jeg til det lydkortet, så kan ikke uttale meg om det spesifikt.

 

Føler du at HD598 er dårlig skrudd sammen? Jeg merker ikke spesielt stor forskjell på det ene over det andre, men nå henger de pent ved pulten når de ikke er i bruk, og ytterst få ganger vært nedom gulvet.

Bass derimot må jeg nesten ta en sjekk på, føler vel egentlig at HD598 er mer lekne enn HD650, vanskelig å beskrive på direkten, uten å ha begge her.

 

Oppsettet er som følger: Hjemme: HD650 koblet til Beresford Caiman, Jobb: HD598 koblet til AudioGD Sparrow

Trives godt med begge, til hver sin bruk, sikler også fortsatt på RS220, lurer på om jeg klarer å holde meg unna når de endelig kommer i butikken.

Lenke til kommentar

lain

Mine HD 598 skrangler en del og ellers har limet som bider støtteputen til bøylen begynt å svikte. Jeg vil gjerne ha noen åpne klokker med bedre byggekvalitet. Trenger ikke å være på Beyer - nivå, men bedre enn HD 598.

 

Mine HD598 er faste og fine, selv etter noen turer i gulvet på jobb. Støtteputen har heller ikke noen problemer, selv etter å henge på woo audio standen sin 16 timer hver dag.

Jeg trives som sagt godt med begge, og jeg ville sett litt på hva du ønsker å bruke dem til, og i hvilket miljø. Om du kun skal bruke dem hjemme, foran pcen uten at noen andre blir forstyrret av litt lyd, OG lydkortet ditt driver de bra nok, er HD650 en veldig fin oppgradering.

 

Hva mener du med "til hvert sitt bruk"? Og hva er best av beyerdynamic dt770 og HD 598?

 

HD598 er mer lukkede enn HD650, så passer bedre å bruke dem på jobb, da jeg sitter i åpent miljø.

HD650 er veldig veldig åpne, men det er også veldig deilig om du liker sennheiser sitt lydbilde.

DT770 er vel en mer rocka headphone enn HD598, men jeg har ikke sittet med dem side ved side, så kan egentlig ikke si så himla mye om det.

 

 

Trenger nytt headset, og har bestemt meg for å kjøpe noen gode hodetelefoner istedet for de typiske ''gaming'' greien fra razer etc.

Noen forslag til klokker til under 2k? Skal brukes mest til film og spill. Kjøper antageligvis Xonar Essence ST lydkort.

 

Mer info hadde vært fint, type headphones, lukkede, åpne, on ear, over ear osv?

 

http://www.hifiklubben.no/produkter/tilbehor/hodetelefoner/denon_ah-d1100_hodetelefon_sort.htm

http://www.dustinhome.no/sennheiser-hd-598-headphone/product/5010485071?intcmp=searchProvider_dacsa

http://www.dustinhome.no/akg-k242-hd/product/5010186491?intcmp=searchProvider_dacsa

http://www.prisjakt.no/product.php?p=18764

 

Mine 4 forslag på direkten.

Endret av lain
Lenke til kommentar

Hadde jeg tatt steget videre hadde jeg endt opp med rørforsterker og et langt mer kostbart headset, noe jeg på nåværende tidspunkt ikke er interessert i.

 

Jeg er tidligere eier av HD580, HD595, HD600 og HD650. De fleste av disse har vært brukt sammen med både SS- og rørforsterkere. Personlig så synes jeg SS-forsterkeren (Lehmann Black Cube) fungerte best med HD650 (og HD600 for den saks skyld). Den bidro til å forsterke HD650's sterke sider, og jeg tenker da primært på oppløsning og klarhet i lydbildet. Den hadde også mer 'punch' (dynamikk, hurtighet, transienter, o.l.) og ikke minst et mye lavere egenstøynivå (såpass lavt at jeg ikke hørte sus/støy med fullt volum).

 

Jeg brukte rørforsterkeren (Musical Fidelity X-Can V3) i flere år sammen med flere av disse hodetelefonene. Det låt flott og deilig, men etter at jeg fikk Lehmann'en i hus (1), så oppdaget jeg fort at rørforsterkeren var litt slappere i fisken på flere viktige områder. Rørforsterkeren farget også lydbildet i større grad, og personlig foretrekker jeg et mer nøytralt lydbilde.

 

Poenget mitt er simpelthen at jeg ville foretatt litt testlytting før du eventuelt velger en rørforsterker, spesielt med tanke på dine preferanser i forhold til 'Sennheiser-lyden'. Det kan godt hende du vil foretrekke 'SS-lyden', slik som i mitt tilfelle.

 

Jeg synes forøvrig at AKG K701 låter litt bedre enn HD650: Den har mye av den samme klangen, men er enda mer oppløst og klar (og en smule mer nøytral). HD650 har imidlertid en litt mer fyldig bassgjengivelse. Hvis det ikke hadde vært for at du var ute etter hodetelefoner med litt mer tyngde i bassen, så ville jeg anbefalt AKG K701 som en mulig kandidat. Sennheiser HD800 er overlegen K701 på alle punkter (ihvertfall slik jeg ser det), men den koster vesentlig mer.

 

Jeg har aldri lyttet til HD 598 så jeg kan ikke foreta noen sammenligninger med den dessverre.

 

Ønsket blir å få noen formeninger om hvordan HD 650 blir kontra mine eksisterende headsett med det lydkortet og den lydkilden jeg har. HD 650 tilkoblet Asus Xonar Essence STX med hodetelefonforsterkeren innstillt på 250 Ohm. Spotify som lydkilde.

 

STX bruker jo en SS-hodetelefonforsterker som jeg etter alt å vite ikke skal ha noen problemer med å drive HD650, så jeg vil tro at den matcher HD650 greit. Med 'greit' så mener jeg ikke nødvendigvis 'kjempeflott'. Jeg har ikke lyttet på STX selv, men noen av tilbakemeldingene jeg har lest fra folk som eier både HD650 og STX, indikerer at lyden kan bli litt flat selv om den ikke har problemer med å drive hodetelefonen volummessig.

 

Det handler altså ikke bare om hvor kraftig forsterkeren bør være, men også om lydkvaliteten er bra nok. God matching mellom hodetelefoner og forsterkere vil gi et mer åpent, større og dynamisk lydbilde. Du nevnte tidligere at du syntes bassen var litt mangelfull med HD598 og STX. En bedre hodetelefonforsterker vil kunne gi bedre tyngde, kontroll og punch i bassen (og da tenker jeg ikke på overdreven og grøtete 'romlebass'), uten at du trenger å bytte hodetelefoner.

 

Du må ikke nødvendigvis kjøpe en separat hodetelefonforsterker (det finnes DAC'er med gode hodetelefonforsterkere, men da snakker vi ofte om midrange til high-end produkter), men av egen erfaring så kan det ofte lønne seg å budsjettere med rundt 2-4.000 kr for en forsterker som skal brukes med hodetelefoner i HD650's klasse.

 

(1) Selv om jeg var veldig fornøyd med Lehmann'en, så valgte jeg å kvitte meg med den etter noen års tid, da den ble lite brukt etter at jeg byttet til en DAC som hadde en utmerket hodetelefonutgang.

 

EDIT: Her er forresten omtalen som jeg skrev i 2008 da jeg testet AKG K701, den utdyper hvorfor jeg foretrakk K701 fremfor HD650 (sammen med Musical Fidelity X-Can V3):

 

http://www.diskusjon...pic=919644&st=0

Endret av hal9k
  • Liker 2
Lenke til kommentar

hal9k

 

Takk for et utfyllende og grundig svar.

 

Hvis jeg ved investering i HD 650 eller AKG K701 skal investere i noe på forsterkersiden som bidrar til et løft lydmessig, hva vil du anbefale da?

 

PC'en er lydkilden og vil nok forbli det fremover også.

 

EDIT: Jeg bor i Molde, og det finnes få (om ingen) utsalg for denne typen lydprodukter. Det nærmeste jeg kommer er 4sound som stort sett selger ulike Beyerdynamic - headsett. Med andre ord er det omtrent umulig å få testet ulike produkter og løsninger før kjøp.

Endret av ostenxx
Lenke til kommentar

Vel, HE-400 koster 399 dollar og er et godt aletrnativ til HD650. Hvis du vil oppgradere/supplere er det jo rart ikke å være åpen for innspill. Det finnes flere gode alternativer til HD650 som ikke krever like mye av forsterkeren. Da kan du spare penger på forsterkeri og putte dem i hodetelefoner isteden.

 

AKG701 er også en hodetelefon som krever en skikkelig forsterker for å løftes ordentlig.

 

Flere av de nyere modellene på markedet kommer lettere opp mot sitt potensiale enn de gamle traverne 650/701.

 

Men hvis du vil ha et greit budsjettforsterkeralternativ, låter ProJect HeadBox bra med HD650. Har ikke hørt 598 så jeg aner ingenting om forskjellen på 650 og dem.

 

 

ardilla

 

Jeg har ikke sett for meg å bruke store summer på hifi - utstyr.

Endret av ardilla
Lenke til kommentar

Vel, HE-400 koster 399 dollar og er et godt aletrnativ til HD650. Hvis du vil oppgradere/supplere er det jo rart ikke å være åpen for innspill. Det finnes flere gode alternativer til HD650 som ikke krever like mye av forsterkeren. Da kan du spare penger på forsterkeri og putte dem i hodetelefoner isteden.

 

Ja, du har et poeng der. Må gå litt i tenkeboksen før jeg tar et valg. Kanskje også lurt å spore opp litt mer erfaringer rundt mitt lydkort og dertil headset som går for å være gode med kortet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...