Gå til innhold

Tråden for de hodetelefonofile


miCro

Anbefalte innlegg

Av det jeg har rukket å høre så er jeg godt fornøyd. En ting å tenke på er at de lekker masse og isolerer nada, så det bør være ganske stille rundt deg når du hører på. D2000 lekket en god del om man skrudde opp litt, men de her er helt ekstreme. Sikkert ikke stor forskjell i hvor mye lyd som kommer ut i rommet om du skulle ta klokkene feil vei med treverket inn mot øret.

 

De er ganske mye lettere enn D2000 og jeg vil si at de dermed er litt mindre slitsomme å ha på hodet. Putene er store så man må passe litt på hvordan høyttaleren er orientert i forhold til øret, men det er vel et mindre problem på RS1i som har andre type puter.

 

Når det kommer til lyden så er de veldig klare, det er et stort pluss etter min smak da jeg liker at ting høres klart og presist ut. Mine SE535 kan høres ørlite grøtete ut etter å ha hørt på Gradoene, da har man gjort noe riktig, selv om det er 2 vidt forskjellige produkter.

De har også god romfølelse som kan være ganske så fascinerende. Man føler at de forskjellige instrumentene står på bestemte steder i rommet og det blir ofte ganske merkbart, uten å være irriterende av den grunn. Det er noe ekstra trøkk enkelte steder i bassen, så de er nok ikke nøytrale, men heller laget for å være litt morsomme å høre på.

Nå har ikke jeg koblet de til kilder i samme klasse (bruker Argon Ha2) så jeg tror det er mulig å hente litt mer når jeg evt oppgraderer litt (har vurdert WA6 og Cambridge DacMagic når jeg får penger). Selvom de fleste filene har vært i FLAC så er ikke nødvendigvis alle innspillingene like gode, har ikke hatt så mye tid til å høre på, så valget falt ofte på ting som jeg hadde hørt på nylig framfor å lete fram noe mer "audiofilt".

 

Tenker at jeg må gjøre en del ting foran dataen i kveld/natt så jeg får hørt på noe mer, så jeg kommer kanskje med noe mer update etterpå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Avogtil lurer eg på om eg har brukt way for mye penger på dette her. Bruker hodetelefonene mine som regel om natten i 1-2timer. :p Utstyr til over 5000kr for så lite bruk. :S

 

Flere som har det slikt? :p

 

Nei, men det ironiske er at jeg dessverre ikke lytter like mye aktivt på musikk med hodetelefonene mine som jeg gjorde før i tiden da jeg var student. Dette til tross for at jeg har mye bedre utstyr idag. Det høres kanskje corny ut, men det er få ting (lydmessig sett) som kan måle seg med å ligge fullstendig avslappet i sengen med hodetelefonene på og med 100% fokus på musikken.

 

Det føles som om tiden går tregere og man fanger opp detaljer i lydbildet som man fort overser eller ikke merker dersom man lytter passivt eller til og med sitter i en stol og lytter aktivt. Forskjellen ligger ikke bare i at man er helt avslappet i sengen, men også at omgivelsene er roligere (jeg pleide å gjøre dette ved nattestider) og at lyset er slått av. Det bidrar til at fokuset retter seg helt og holdent mot musikken. Hvis man ikke har gjort dette tidligere, så vil jeg anbefale det på det sterkeste :) Og det er ingen forutsetning at hodetelefonene er av topp kvalitet heller, her har fokuset på musikken mer å si (men det er klart at det helper med bedre teknisk utstyr).

 

I den siste tiden har dessverre hodetelefonbruken begrenset seg til passiv lytting på jobben (ca. 1 time per dag i snitt) og lytting på kveldstid hjemme (en eller flere timer). Da snakker jeg ikke bare om passiv lytting til musikk, men også om aktiv lytting under spilling. Mange bra spill idag har jo bra lydspor, og da hjelper det med gode hodetelefoner synes jeg. Jeg bruker også hodetelefoner ofte når jeg ser film på kveldstid (ønsker ikke å forstyrre naboene).

 

Til aktiv lytting har Sennheiserne mine (HD 800) og Bel Canto DAC'en ofte måttet vike i det siste året til fordel for B&W 805 Diamond (høyttalere) og Lyngdorf TDAI 2200 (heldigital forsterker). Jeg trodde aldri at dynamiske høyttalere kunne låte mer oppløst og detaljert enn gode hodetelefoner i HD800s klasse, spesielt på grunn av akustikken og hodetelefonenes nærhet til øret, men der tok jeg feil (en liten digresjon: Jeg tror og håper at slike heldigitale forsterkere vil bli mer populære i årene fremover, fordi dette er (for meg) en lydmessig åpenbaring sammenlignet med tilsvarende analoge forsterkere. Akkurat nå er nok prisen litt for drøy for folk flest).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79

Godt spørsmål. Er lite forsterkning som egentlig kan gjøres digialt med unntak av å øke lydnivået en liten tanke. Tror nok det bare handler om feil ordbruk.

Lenke til kommentar

En liten digresjon: Hvordan fungerer en digital forsterker?

 

Mange av de såkalte digitale forsterkerne på markedet idag er hybrider, men i dette tilfellet er det snakk om en "ren" digital forsterker, uten analoge mellomledd. Det er enkelt forklart en DAC med et utgangstrinn som er kraftig nok til å drive en høyttaler direkte. Man får en relativt kort signalvei uten forringende konverteringer mellom de analoge og digitale domenene.

 

Heldigitale forsterkere har eksistert i mange år, men de har enten vært svindyre eller så har kvaliteten ikke vært helt i high-end klassen. Lyngdorf (som tidligere het Tact) lanserte Tact Millennium mot slutten av 90-tallet, men denne enheten kostet over 100.000 kr. Idag er det vel stort sett NAD og Lyngdorf som selger heldigitale forsterkere myntet på (high-end) stereomarkedet (B&Os ICEpower brukes på den annen side mest i høyttalere og AV-utstyr).

 

Det som imponerer meg med Lyngdorf'en er nøytraliteten og detaljeringen i lydbildet. Når du parrer den med B&W 805 Diamond, som har en svært bra diskant, og som etter alt å dømme er en av de mest oppløste og detaljerte dynamiske høyttalerne på markedet (uansett prisklasse), så får du et svært detaljert, presist og klart lydbilde med en kullsvart bakgrunn. Det er som om musikeren står like foran deg, fordi høyttalerne og resten av anlegget "forsvinner" fra lydbildet. For meg er dette definisjonen på high-end smile.gif

 

Send meg en PM dersom du har flere spørsmål (slik at vi ikke sporer helt av her smile.gif ).

 

Mer teknisk info her:

http://www.lyngdorf.com/index.php?option=com_content&task=view&id=69&Itemid=35

 

http://nadelectronics.com/download.php?100218092123-M2-white-paper-EU-Web.pdf|White%20Paper%20-%20M2%20Direct%20Digital%20Amplifier

 

Jeg fant forresten dette bildet i en whitepaper fra NAD, det illustrerer konseptet ganske bra synes jeg:

 

digitalamp.png

 

EDIT: Fikset korrupte URL'er

Endret av hal9k
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En digital forsterker fungerer med pulsmodulering. Den kan enten ha maks strøm, eller ingen strøm (nettopp et digitalt prinsipp). Denne skifter så mellom maks strøm og null strøm et par hundre tusen ganger i sekundet.

Den bruker kun strøm når den skifter mellom maksimum og minimumsnivå, så de er veldig veldig effektive, da de ikke trekker strøm selv når den går gjennom.

Et problem man fort kan få er om den ikke pulserer fort nok, da kan man få uheldige inteferenser i diskanten.

 

De egner seg veldig godt til subwoofere, siden de ikke blir spesielt varme, og kan trekke gjennom store mengder effekt. Sub-tonene vil uansett ikke bli påvirket av inteferens fra switch-frekvensen, da den fort er tusen ganger høyere en subtonen. I motsetning til diskanttonene, som gjerne når en fjerdedel opp til switchfrekvensen på mange billigere digitale forsterkere.

Lenke til kommentar

Noen som vet om det er ett kjent problem med jays a-jays three at den ene proppen slutter å fungere/kutter lyden etter litt bruk? Er på mitt andre par nå som jeg fikk etter garantisak med det forrige og nå er det samme skjedd igjen, to uker etter at jeg tok de i bruk..

Endret av ChristianL
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...