Iconz Skrevet 8. oktober 2011 Del Skrevet 8. oktober 2011 så det vil være stor forskjell fra dagens mobiler og ipoder lydmessig, om du bruker noen gode øreplugger til rundt 500kr? og det at spotify støtter bare 160 på mobilen, er dette noe som er veldig merkbart? Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 8. oktober 2011 Del Skrevet 8. oktober 2011 Sammenlignet min Nokia E7 med min 5. gen ipod video nå og jeg kan ikke si at jeg hører spesielt mye forskjell. Tror nesten at mobilen har litt friskere lyd. Ipod er en dedikert musikkspiller, eller den var det for 5 år siden, før man begynte å putte på kameraer og trykkskjermer som ikke har noe med lydkvaliteten å gjøre. Personlig så tror jeg ikke at Apple bruker noe særlig bedre hardware enn andre mobilprodusenter om dagen, så forskjellen i lydkvalitet er neppe særlig stor. Nå sammenlignet jeg også Spotify free som ligger på rundt 160 kbps mot 320 kbps og noen flac på PC-en med mine to forskjellige par med propper og det var ikke de store forskjellene. Man må virkelig høre etter der, spesielt på det ene paret. Lyden på Spotify er generelt ganske god synes jeg. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 8. oktober 2011 Del Skrevet 8. oktober 2011 Ikke ndvendigvis noise ratioen som er for dårlig, kan like gjerne være impedance mismatch. Lenke til kommentar
AiKi Skrevet 8. oktober 2011 Del Skrevet 8. oktober 2011 (endret) så det vil være stor forskjell fra dagens mobiler og ipoder lydmessig, om du bruker noen gode øreplugger til rundt 500kr? og det at spotify støtter bare 160 på mobilen, er dette noe som er veldig merkbart? Neppe merkbar om du ikke er vant med noe bedre eller kan sammenligne direkte. Det er overraskende vanskelig å høre forskjell selv på 128kbps MP3 og FLAC (tapsløst). Forskjellen er der, men det har lite eller ingenting å bety for opplevelsen av musikken. Dette gjelder også for relativt krevende hodetelefoner, har selv en DT990 som klager høylytt over dårlige lydfiler, men ikke nødvendigvis som følge av bitrate. (Dette er selvsagt min mening. Komprimert musikk kan diskuteres lenge og vel, men jeg tør å påstå at man ikke merker mye på bærbare rigger. At jeg har FLAC-album liggende på Ipoden (RockBox) min er kun latskap som følge av massiv diskplass, ikke fordi det er alfa og omega å ha tapsløst overalt.) Endret 8. oktober 2011 av AiKi Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 8. oktober 2011 Del Skrevet 8. oktober 2011 128kbps hørtes drøyt ut. V0 variable derimot, da blir det virkelig vanskelig. Jeg tror det avhenger litt av hvor godt man hører høye frekvenser, det er vel noe av det som blir hardest komprimert/barbert bort frdi de ofte ikke høres. Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 8. oktober 2011 Del Skrevet 8. oktober 2011 Må si at 128kbps er som regel ganske merkbart vs. flac / 320kbps mp3 på de fleste sangene. Noen sanger har jeg hørt på uten å huske at det var i 128kbps på ipoden, men når man går over til 320kbps eller flac merker man som regel flere detaljer og at musikken blir litt klarere. 192bkps vs. noe høyere begynner å bli litt tøft å skille, spesielt på f.eks. ipod. Lenke til kommentar
Kallileo Skrevet 8. oktober 2011 Del Skrevet 8. oktober 2011 Har eksperimentert litt med lydkvalitet på mine AKG k272. Nå vil jeg ikke si jeg klarer å skille 192kbps og 320kbps, eller 320kbps og flac, men dersom jeg hører på først det ene og så det andre klarer jeg lett å skille de med god margin. Jeg spiller også veldig ofte musikken høyt. Dvs. at når det kommer til musikk jeg virkelig elsker, skrur jeg opp musikken til headsetforsterkeren ikke klarer stort mer. Merker også da at det blir merkbart lettere å skille mp3 fra flac, da mp3 høres bare mer og mer uklar ut. Spiller forøvrig av musikken fra pc, gjennom Hegel HD2 dac og Argon HA1 headsetforsterker. En annen ting: Jeg kjøpte Grados SR80 for et par mnd siden, og sa til meg selv at dette kom til å bli en oppgradering når det kommer til lydkvalitet. Men etter å ha prøvd å like de, og etter å brukt de konsekvent hver dag i et par mnd kom jeg til slutt fram til at mine k272 var hakket bedre. Noen som har tips til en oppgradering fra AKG K272 til et halvåpent headset? Eller muligens en annen DAC eller headsetforsterker? Lenke til kommentar
lain Skrevet 8. oktober 2011 Del Skrevet 8. oktober 2011 (endret) Jeg fikk lyst til å teste RS220 ifra sennheiser nå, etter å ha lest litt om dem. Tråløse headphones som skal holde følge med HD6xx serien. Om de faktisk klarer dette, div reviews og kommentarer tilsier at de i det minste er nærme, hadde det vært et nice tillegg til samlingen. Edit: Men med en forespeilet prislapp på 3500+, tvilsomt at det blir innkjøp med det første. Endret 8. oktober 2011 av lain Lenke til kommentar
Heavy Sandwich Skrevet 9. oktober 2011 Del Skrevet 9. oktober 2011 Så da er tiden kommet for å anskaffe seg et ordentlig setup for bruk med pc. Hovedtanken er at det blir brukt til musikk/spill/film i den rekkefølgen, har sett på en Fiio E7/E9 combo og det virker som en solid kombo. Spørsmålet er hvilke headphones som skal kjøpes inn. Har siklet på DT770 80ohm men også sennheiser 598. Her trengs det litt anbefalinger fra folk som har mer peiling enn meg, så bare kom med innspill! Lenke til kommentar
the_fire Skrevet 9. oktober 2011 Del Skrevet 9. oktober 2011 Neppe merkbar om du ikke er vant med noe bedre eller kan sammenligne direkte. Det er overraskende vanskelig å høre forskjell selv på 128kbps MP3 og FLAC (tapsløst). Det betyr da ikke at man ikke skal leve i uvisshet for det. Vet man hva man skal høre etter, er det betraktlig lettere å skille. Og selv om man ikke vet hva man skal høre etter, vil (dårlig/kraftig) komprimert musikk bare ødelegge opplevelsen – det er noe som ikke høres helt bra ut. Det blir som å gå med solbriller inne: det går helt fint, men man ser mye klarere når man tar de av. Forskjellen er der, men det har lite eller ingenting å bety for opplevelsen av musikken. Dette gjelder også for relativt krevende hodetelefoner, har selv en DT990 som klager høylytt over dårlige lydfiler, men ikke nødvendigvis som følge av bitrate. Jeg vil hevde den har alt å si. Blir du sliten av å høre musikken, gidder du ikke høre mer. Det hjelper ikke med en megagod miks, når det er en komprimeringsartifakt som ligger i bakgrunnen og ødelegger opplevelsen. Selv om du ikke kan peke på denne artifakten, er den tilstede, og irriterer. Bevisst, eller underbevisst. En liten digresjon: Fasevendt.wav Lyden er en kombinasjon av CD-rip til FLAC og en konvertering av denne filen til LAME mp3 (target quality 2, 210 kbps VBR). FLAC-sporet spiller normalt, mens MP3-sporet er fasevendt. Det man dermed hører er det som er fjernet fra MP3-filen i komprimeringsprosessen. Dette er egentlig bare interessant i forhold til hva som blir fjernet ved komprimering, ikke hva man hører av den komprimerte lyden: MP3 bruker (IIRC) en komprimeringsalgoritme som bl.a. fjerner uhørbare lyder, som ellers blir maskert av andre lyder. Uansett synes jeg det er interessant å høre hvor mye komprimeringen fjerner. Lenke til kommentar
tole Skrevet 10. oktober 2011 Del Skrevet 10. oktober 2011 Har eksperimentert litt med lydkvalitet på mine AKG k272. Nå vil jeg ikke si jeg klarer å skille 192kbps og 320kbps, eller 320kbps og flac, men dersom jeg hører på først det ene og så det andre klarer jeg lett å skille de med god margin. Interessant. Du klarer å skille en godt encoda 320kbps mp3 fra flac i blindtest ? Hva merker du det på og hvilket material er det snakk om ? Forsåvidt interessant å vite alderen din også siden frekvensresponsen som regel blir dårligere i diskantområdet ved økende alder. Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 10. oktober 2011 Del Skrevet 10. oktober 2011 Såvidt jeg har hørt så høres 320kbps mp3 litt mere lukket ut en flac, men det kan jo være placebo. Etter min mening er det så likt at det egentlig ikke har noe å si, iverfall ikke om du ikke bruker veldig gode komponenter, og skal finlytte på sangene. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 10. oktober 2011 Del Skrevet 10. oktober 2011 Jeg har fylt 24, og må jo ha mistet noe av frekensregisteret siden jeg var "liten", men fortsatt er jeg "velsignet" med en hørsel som hører pipielyder fra pc-vifter, bråket til den ene defekte leselampetrafoen på lesesalen og mye annet som ingen andre hører. Hurra. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 10. oktober 2011 Del Skrevet 10. oktober 2011 Vil en slik en være et godt kjøp? Lenke til kommentar
tole Skrevet 10. oktober 2011 Del Skrevet 10. oktober 2011 Såvidt jeg har hørt så høres 320kbps mp3 litt mere lukket ut en flac, men det kan jo være placebo. Etter min mening er det så likt at det egentlig ikke har noe å si, iverfall ikke om du ikke bruker veldig gode komponenter, og skal finlytte på sangene. De høyeste frekvensene er de som koster mest, men en god encoder som man justerer til å ta maks 19,5 KHz er etter min erfaring rimelig transparent på de fleste kilder. Jeg innbiller meg at jeg klarer å skille dem hvis jeg ser hvilken fil jeg spiller av, men på ekte blindtest blir det fort vanskeligere. Regner med det samme gjelder for de fleste andre som ikke har meget "analytiske øre". Jeg jobber selv en del med lyd og har godt utstyr, men merker at ørene har mistet evnen til å oppfatte de aller høyeste frekvensene. Det frekvensområdet som er viktigst for et luftig lydbilde er ca 11 KHz, og der gjør encoderen som regel en ok jobb, men det er normalt at lydbildet blir mer sammepakket i de øvre frekvensene, men dette kan man tildels motvirke med innstillingene man gir encoderen. Lenke til kommentar
tole Skrevet 10. oktober 2011 Del Skrevet 10. oktober 2011 Vil en slik en være et godt kjøp? Rør er jo laget for å farge lyden, så om det er det du vil ha er den sikkert helt grei. Komponentene virka jo høvelig gjennomtenkte. Når det er sagt er jo mye av den moderne musikken så dynamisk herpa i utgangspunktet at det kan være greit å tone den ned en smule (presensfrekvensene tynet får lyden til å høres høyere ut), og da kommer vel rør mer til sin rett om man liker lydsignaturen fra dem. En annen sak er jo hvilke hodetelefoner du bruker og hvordan hørselsprofilen din er og hvordan du liker det skal låte. Det er ikke noe fasitsvar på hva som er best, bare du selv er fornøyd. Det er nå i alle fall min mening. Det jeg går etter er at jeg ikke skal bli sliten av å høre på lyden, og at den er høvelig åpen og klar. Det gjelder både høyttalere og hodetelefoner. Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 10. oktober 2011 Del Skrevet 10. oktober 2011 Tror ikke det største problemet er å skille dem. Er verre med å finne ut hva som er hva. 1 Lenke til kommentar
B25S Skrevet 10. oktober 2011 Del Skrevet 10. oktober 2011 og det at spotify støtter bare 160 på mobilen, er dette noe som er veldig merkbart? Ja, dette er spesielt merkbart. Men det går an å leve med det. Avhengig av hvilke øreplugger eller hodetelefoner vil det selvfølgelig være litt støy ellers i omgivelsene rundt deg. Det går ann å leve med 160. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 11. oktober 2011 Del Skrevet 11. oktober 2011 LD Mk3 er en knallgod liten forsterker. Farger ikke lyden spesielt mye. Yter best med hodetelefoner som har høy impedans. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 11. oktober 2011 Del Skrevet 11. oktober 2011 LD Mk3 er en knallgod liten forsterker. Farger ikke lyden spesielt mye. Yter best med hodetelefoner som har høy impedans. Bra. Bestilte nettop en. Shure'ne mine er bare på 44 ohm men tipper det ikke bli dårlig uansett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå